Ruotsissa on ajalla 1.1.2014 - 30.6.2014 kuollut 36 pyöräilijää ja jalankulkijaa liikenneonnettomuuksissa, ja siellä tutkimusraportti ehdottaa vauhtiesteitä sekä parempaa valaistusta näiden onnettomuuksien estämiseksi.
Pidän ihmeellisenä sitä, ettei Suomessa ole lähes ollenkaan hidastetöyssyjä siellä missä liikkuu paljon jalankulkijoita. Sen sijaan näitä on taloyhtiöiden pihoilla sekä 30 km/h alueilla lähiöissä lähinnä sen takia että halutaan vähentää autojen aiheuttamaa melua.
Suomalaisten autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen tosin on kokonaisuutena arvioiden erinomaista. Joukkoon kuitenkin mahtuu piittaamattomia autoilijoita.
Mutta töyssyjä voisi laittaa niihin paikkoihin joissa autojen vauhti kohoaa liian korkeaksi jalankulkijoiden kannalta.
Derrick:
Erinomaista keneen verrattuna?
740 GLE:
Erinomaista, jos vertaa käsitteeseen "bonus pater familias", eli huolellinen mies.
Omasta mielestäni suomalaisten autoilijoiden suojateiden kunnioitus on täysin retuperällä, mutta en helvetissä kannata töyssyjen lisäämistä!
Viikko sitten reklamoin ELY-keskukselle, että peräkärryn nokkapyörän rengas alkaa olla kuin Louis Hamiltonin eturengas, kun ei kotiin pääse enää ilman että tömähtää.
Ei edes tyhjällä kärryllä, ei vaikka vetoauto on tilattu tehtaalta vakiota korkeammalla jousituksella, ei vaikka portaita kiivetessään pysäyttäisi heilahdusten estämiseksi. Susi mikä susi. Ei toki idea, vaan noiden parin minun kiusakseni rakennetun töyssyn rakenne. Ellei töyssyn yli voi ajaa rajoitusnopeudella, purettakoon pois.
Viroon ensimmäistä kertaa matkaavia olen varoittanut siitä, että sivistys alkaa Tallinnan satamasta, ja siitä eteenpäin jalankulkijat odottavat autoilijan väistävän suojatiellä kulkevaa. Ruotsissa tätä useimmat osaavat jo odottaakin. Juuri siksi kysyin itsekin, mihin pitää verrata, että suomalaiskuskit näyttävät kohteliailta suojatiellä.
Kannattaa varmaan kokeilla toista reittiä jos vetää peräkärryä noin paljon.
740 GLE:
Se verrokki pitää hakea kaukaa jostakin todella kehittymättömästä valtiosta. Jos autolla lähtee liikkeelle, niin ihan heti ei löydy maata, jossa autoilijoiden käytös suojatiellä on yhtä ala-arvoista kuin Suomessa.
Derrick:
Jotkut matalalla autolla ajavat tekevätkin näin, koska heillä on vaarassa särkyä auton alustasta jotain kallista.
Minä en ole kehdannut vielä, koska ainoat vaihtoehtoiset reitit ovat kevyen liikenteen väyliä. Rohkenen jopa epäillä, että ohjeesi noudattaminen saattaisi olla ristiriidassa töyssyjen rakentamisen motiivien kanssa? Mutta jos maksat mahdollisen sakon, voin lakata valittamasta ja ajaa kärry perässä pyörätietä Derrickin luvalla?
Minusta kyse ei ole siitä, kuinka paljon sitä kärryä vetää, vaan että olisi kohtuullista odottaa tiet rakennettavan normaalikorkuisella, tai tässä tapauksessa normaalia korkeammalla, ajoneuvolla tai yhdistelmällä ajettavaksi.
NHB:
Samaa mieltä, juuri siksi kysyinkin täsmennystä.