Ja mitä kaivoksiin tulee, niin jostain syystä jokaisesta perus-pertistä tulee kaivosturvallisuuden asiantuntija kun puhe kääntyy sähköautoihin. Ihan yhtä lailla "kaiken" muunkin tuottamiseen pitää tonkia maaperää - eivät sähköautot tässä ole mikään poikkeus. Vaikkapa Meksikonlahden merieläimiltä voi kysyä, kuinka hienoa touhua öljynporaus on.
Saksan toimivien ydinvoimaloiden purkaminen oli outoa. Samalla kun meille rakennetaan maailman kalleimpiin kuuluvaa rakennusta Olkiluotoon. Nyt on nähty, että tarpeentullen osataankin kehittää korvaavia tekniikoita. Mm. Saksassa on kehitelty synteettisesti (aurinko)sähköstä öljyä muodostavaa menetelmää, en aivan ymmärtänyt, mutta ehkä joku tietää enemmän.
@Vital kirjoitti:
Saksan toimivien ydinvoimaloiden purkaminen oli outoa. Samalla kun meille rakennetaan maailman kalleimpiin kuuluvaa rakennusta Olkiluotoon. Nyt on nähty, että tarpeentullen osataankin kehittää korvaavia tekniikoita. Mm. Saksassa on kehitelty synteettisesti (aurinko)sähköstä öljyä muodostavaa menetelmää, en aivan ymmärtänyt, mutta ehkä joku tietää enemmän.
Eipä tuossa ole mitään erikoista, että villejä toimijoita laitetaan ruotuun, varsinkaan Kiinassa. Sähköautojen myyntimääriinhän tuolla ei ole merkitystä.
Eipä tuossa ole mitään erikoista, että villejä toimijoita laitetaan ruotuun, varsinkaan Kiinassa. Sähköautojen myyntimääriinhän tuolla ei ole merkitystä.
@Vital kirjoitti:
Saksan toimivien ydinvoimaloiden purkaminen oli outoa. Samalla kun meille rakennetaan maailman kalleimpiin kuuluvaa rakennusta Olkiluotoon. Nyt on nähty, että tarpeentullen osataankin kehittää korvaavia tekniikoita. Mm. Saksassa on kehitelty synteettisesti (aurinko)sähköstä öljyä muodostavaa menetelmää, en aivan ymmärtänyt, mutta ehkä joku tietää enemmän.
Moni menee metsään muistelemalla jotain uutisia 7 vuoden takaisesta hetkellisestä heilahduksesta. Nyt eletään jo vuotta 2019 ja voidaan todeta, että sukupolviin Saksa ei ole käyttänyt niin vähän hiiltä kuin nyt ja hiilen trendi on jyrkästi laskeva.
@Vital kirjoitti:
Saksan toimivien ydinvoimaloiden purkaminen oli outoa. Samalla kun meille rakennetaan maailman kalleimpiin kuuluvaa rakennusta Olkiluotoon. Nyt on nähty, että tarpeentullen osataankin kehittää korvaavia tekniikoita. Mm. Saksassa on kehitelty synteettisesti (aurinko)sähköstä öljyä muodostavaa menetelmää, en aivan ymmärtänyt, mutta ehkä joku tietää enemmän.
Moni menee metsään muistelemalla jotain uutisia 7 vuoden takaisesta hetkellisestä heilahduksesta. Nyt eletään jo vuotta 2019 ja voidaan todeta, että sukupolviin Saksa ei ole käyttänyt niin vähän hiiltä kuin nyt ja hiilen trendi on jyrkästi laskeva.
Juuri näin. Uudempaa tietoa esimerkiksi:
"Saksan tulevaa energia- ja ilmastopolitiikkaa määrittävä hiilikomissio päätti varhain lauantaiaamuna 26. tammikuuta, että maa luopuu pikkuhiljaa saastuttavista hiilivoimaloistaan.
Lähes 21 tuntia kestäneen maratonkokouksen päätteeksi syntyneen kompromissiratkaisun mukaan viimeinen hiilivoimalaitos suljetaan viimeistään vuonna 2038." (Lähde: Suomen Kuvalehti)
Eipä tuossa ole mitään erikoista, että villejä toimijoita laitetaan ruotuun, varsinkaan Kiinassa. Sähköautojen myyntimääriinhän tuolla ei ole merkitystä.
Hyvin pieniä myyntilukuja, kun vuodessa rekisteröidään 30 miljoonaa autoa.
Kiina väkiluku (2017)1 410 000 000
Merkittävää onkin kasvun suunta ja vauhti. Kuten linkkaamassani artikkelissa kerrottiin, vuonna 2017 ladattavia autoja myytiin globaalisti noin miljoona, mutta 2018 pelkästään Kiinassa myytiin tuo miljoona. Jos kasvuvauhti säilyy, kuluvan vuoden lopussa ladattavien markkinaosuus voi ylittää 10% rajan Kiinassa. Kun otetaan huomioon tekniikan jatkuva kehitys ja sen mukanaan tuomat tekijät, kuten, mallivalikoiman ja latauspisteiden määrän kasvu, patteriautolla ajamisen sosiaalisen hyväksynnän lisääntyminen yms, on täysin mahdollista että kasvu vain kiihtyy.
@_Quu kirjoitti:
Totta kai markkinaosuuksien kasvu ensimmäisellä vuosikymmenellä on uuden tuotteen tulessa markkinoille prosenteissa laskettuna iso.
Sekoitat myyntimäärien prosentuaalisen kasvun ja markkinaosuuden kasvun. Jos ladattavien autojen markkinaosuus on 10% niin se on ihan samanlainen 10% kuin se olisi millä tahansa muullakin tuotteella.
@_Quu kirjoitti:
Totta kai markkinaosuuksien kasvu ensimmäisellä vuosikymmenellä on uuden tuotteen tulessa markkinoille prosenteissa laskettuna iso.
Sekoitat myyntimäärien prosentuaalisen kasvun ja markkinaosuuden kasvun. Jos ladattavien autojen markkinaosuus on 10% niin se on ihan samanlainen 10% kuin se olisi millä tahansa muullakin tuotteella.
TM sähköautojen rekisteröinnit kasvoivat viime vuonna yli 50 prosentilla vuoteen 2017 verrattuna, mutta silti jäätiin reilusti alle tuhannen kappaleen
Kasvattaa se samalla markkinaosuutta myytyjen 119000 tuhannen uuden auton rekisteröinnissä.
@_Quu kirjoitti:
Totta kai markkinaosuuksien kasvu ensimmäisellä vuosikymmenellä on uuden tuotteen tulessa markkinoille prosenteissa laskettuna iso.
Sekoitat myyntimäärien prosentuaalisen kasvun ja markkinaosuuden kasvun. Jos ladattavien autojen markkinaosuus on 10% niin se on ihan samanlainen 10% kuin se olisi millä tahansa muullakin tuotteella.
TM sähköautojen rekisteröinnit kasvoivat viime vuonna yli 50 prosentilla vuoteen 2017 verrattuna, mutta silti jäätiin reilusti alle tuhannen kappaleen
Kasvattaa se samalla markkinaosuutta myytyjen 119000 tuhannen uuden auton rekisteröinnissä.
Tuo nyt todistaa juuri sen että et ymmärtänyt kasvuprosentin ja markkinaosuuden eroa.
Kyllä, prosentuaalinen kasvu voi olla suurta vaikka kappalemäärät pieniä, siinä olet oikeassa. Esimerkiksi Bentleylle povataan satojen prosenttien kasvua Suomessa kun myyntimäärä kasvaa parista autosta kymmeneen. Markkinaosuutta mitataan silloin prosenttien sijaan promillen osissa, huikeista kasvuprosenteista huolimatta.
Ruuhkamies kirjoitti markkinaosuudesta. Se on riippuvainen absoluuttisista myyntimääristä, joka suhteutuu kokonaismyyntiin. Siksi markkinaosuuden kipuaminen 10%iin on merkittävä asia. Sen voi ilmaista myös niin että joka kymmenes myyty auto on pian ladattava.
@_Quu kirjoitti:
Totta kai markkinaosuuksien kasvu ensimmäisellä vuosikymmenellä on uuden tuotteen tulessa markkinoille prosenteissa laskettuna iso.
Sekoitat myyntimäärien prosentuaalisen kasvun ja markkinaosuuden kasvun. Jos ladattavien autojen markkinaosuus on 10% niin se on ihan samanlainen 10% kuin se olisi millä tahansa muullakin tuotteella.
TM sähköautojen rekisteröinnit kasvoivat viime vuonna yli 50 prosentilla vuoteen 2017 verrattuna, mutta silti jäätiin reilusti alle tuhannen kappaleen
Kasvattaa se samalla markkinaosuutta myytyjen 119000 tuhannen uuden auton rekisteröinnissä.
Tuo nyt todistaa juuri sen että et ymmärtänyt kasvuprosentin ja markkinaosuuden eroa.
Kyllä, prosentuaalinen kasvu voi olla suurta vaikka kappalemäärät pieniä, siinä olet oikeassa. Esimerkiksi Bentleylle povataan satojen prosenttien kasvua Suomessa kun myyntimäärä kasvaa parista autosta kymmeneen. Markkinaosuutta mitataan silloin prosenttien sijaan promillen osissa, huikeista kasvuprosenteista huolimatta.
Ruuhkamies kirjoitti markkinaosuudesta. Se on riippuvainen absoluuttisista myyntimääristä, joka suhteutuu kokonaismyyntiin. Siksi markkinaosuuden kipuaminen 10%iin on merkittävä asia. Sen voi ilmaista myös niin että joka kymmenes myyty auto on pian ladattava.
Minusta Quulla on oikea pointti tuossa. Voihan olla, että markkinaosuus kasvaa alussa voimakkaasti, koska helpommin uutta omaksuvat ihmiset vaihtavat ladattaviin. Sitten kun olisi aika saada myös bunkkereihinsa linnoittautuneet ratti-ihmisetkin siirtymään ladattaviin, voi markkinaosuuden kasvu hidastua. Jälkimmäiseen ilmiöön valtio yrittää vaikuttaa verotuksellisin keinoin eli tekemällä enemmän saastuttavat kokonaiskustannuksiltaan kalliimmiksi kuin ladattavat. Uusien autojen kauppa tosin taitaa olla kovasti pientä verrattuna käytettyjen markkinoihin ja kestää kauan ennen kuin nettiautosta helpoiten löytyvä auto on ladattava.
Norja on muita edellä tässä kehityksessä ja siellä kasvu on pysynyt nopeana, vaikka määrät ovat jo suuria. Kasvu ei hyydy, koska sähköautojen ominaisuudet, hinta ja tarjonta kehittyvät nopeasti.
@_Quu kirjoitti:
Sähköautojen markkinaosuus uusista myydyistä 2018 0,41869498322697807 % siitä voi jokainen repiä omat johtopäätökset sähköauton tulevaisuudesta.
Millaista tarinaa sen sun suosikin eli vetyauton markkinaosuus kertoo? Myytiinkö yhtään Miraita viime vuonna ja jos myytiin, niin pystyykö ne laskemaan yhden käden sormilla?
Siinä vaiheessa kun uusiutuvaa energiaa tehdään tuhlattavaksi saakka, muuttuu vetyautokin varsin hyväksi vaihtoehdoksi. Ellei tietysti akkutekniikka kehity niin paljon ettei vetyyn siirtyminen olekaan järkevää
@_Quu kirjoitti:
Sähköautojen markkinaosuus uusista myydyistä 2018 0,41869498322697807 % siitä voi jokainen repiä omat johtopäätökset sähköauton tulevaisuudesta.
Millaista tarinaa sen sun suosikin eli vetyauton markkinaosuus kertoo? Myytiinkö yhtään Miraita viime vuonna ja jos myytiin, niin pystyykö ne laskemaan yhden käden sormilla?
Saksassa uskotaan vetyautoihin: valtio satsaa satoja miljoonia
@NHB kirjoitti:
Norja on muita edellä tässä kehityksessä ja siellä kasvu on pysynyt nopeana, vaikka määrät ovat jo suuria. Kasvu ei hyydy, koska sähköautojen ominaisuudet, hinta ja tarjonta kehittyvät nopeasti.
Norja on vapauttanut uudet sähköautot lähes kokonaan veroista, lisäksi kuluttajille tarjotaan tuhansien eurojen kannustimia. Sähköautot saavat myös parkkeerata ilmaiseksi, ne saa myös ladata ilmaiseksi ja niillä ajavan ei tarvitse maksaa tietulleja ja lauttamaksuja.
@_Quu kirjoitti:
Sähköautojen markkinaosuus uusista myydyistä 2018 0,41869498322697807 % siitä voi jokainen repiä omat johtopäätökset sähköauton tulevaisuudesta.
Millaista tarinaa sen sun suosikin eli vetyauton markkinaosuus kertoo? Myytiinkö yhtään Miraita viime vuonna ja jos myytiin, niin pystyykö ne laskemaan yhden käden sormilla?
Saksassa uskotaan vetyautoihin: valtio satsaa satoja miljoonia
Toyota lanseerasi vuonna 2014 maailman ensimmäisen massatuotantoon viedyn vetyauton, Mirain. Asiakkaat ovat ottaneet sen hyvin vastaan Japanissa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Näiden toimenpiteiden edesauttamana Toyota on myynyt tähän mennessä yli 11 miljoonaa autoa, joissa sähköä hyödynnetään ajamisessa.
Nykysellä sähköautojen kehitystahdilla ne on kannattavia autoja vuonna 2040 hinnaltaan ja ajomatkaltaan. Tosin silloinkin rasitteena on hitaat tankkausajat, huono pikalatausverkosto ja itse autot on tuotteina huonoja ja epäkiinnostavia kuluttajille.
@_Quu kirjoitti:
Sähköautojen markkinaosuus uusista myydyistä 2018 0,41869498322697807 % siitä voi jokainen repiä omat johtopäätökset sähköauton tulevaisuudesta.
Millaista tarinaa sen sun suosikin eli vetyauton markkinaosuus kertoo? Myytiinkö yhtään Miraita viime vuonna ja jos myytiin, niin pystyykö ne laskemaan yhden käden sormilla?
Kaikki polttomoottoriautot voivat käydä vedyllä, samaten metaaniautot, joten hyvinhän tuo 100% markkinaosuus pelaa
Nykysellä sähköautojen kehitystahdilla ne on kannattavia autoja vuonna 2040 hinnaltaan ja ajomatkaltaan. Tosin silloinkin rasitteena on hitaat tankkausajat, huono pikalatausverkosto ja itse autot on tuotteina huonoja ja epäkiinnostavia kuluttajille.
Teknologian puolesta ollaan jo nyt latausnopeudessa 1500 km/h. Se alkaa jo riittämään. Tesla on ollut jo pitkään erittäin kiinnostava tuote. Noita myydään todella paljon noin kalliiksi autoksi. Hinnaltaan sähköauto tulee olemaan polttomoottoriautoa halvempi jo paljon ennen arviotasi.
Kaikki polttomoottoriautot voivat käydä vedyllä, samaten metaaniautot, joten hyvinhän tuo 100% markkinaosuus pelaa
Aika hemmetin harvaan autoon voi vetyä tankata. Mäntämoottorilla toki vetyä voi polttaa ja onhan sitä kokeiltukin, mutta vähemmän yllättäen siitä ei jäänyt mitään jälkipolville kerrottavaa. Vedyllä käytettävä mäntämoottori on katastrofi kokonaishyötysuhteeltaan.
Hih oletpas oikein näsäviisas. Silti tankkausajat on huonoja sähköautoilla seuraavat neljäkymmentä vuotta missään laajamittaisessa käytössä. Minä sentään vertailin ja laadin laskelman jossa vertaillaan ensimmäisen sukupolven leafia ja seuraavan sukupolven leafia, minä perustan allaolevaan tietoon että vasta 2040 ominaisuuksiltaan köpsä nissan leaf on hinnaltaan kuluttajahintainen, sinulta ei muita todisteita tullut että mikä olisi tuota kumonnut.
Vedyn oktaaniluku on reilusti yli 100 joten jos haluttaisiin niin vety olisi kelpo polttoaine "mäntämoottoriisi", ihan kuten metaanikin on nyt, eipä se siitä juuri eroa.
@perussuomalainen kirjoitti:
Hih oletpas oikein näsäviisas. Silti tankkausajat on huonoja sähköautoilla seuraavat neljäkymmentä vuotta missään laajamittaisessa käytössä. Minä sentään vertailin ja laadin laskelman jossa vertaillaan ensimmäisen sukupolven leafia ja seuraavan sukupolven leafia, minä perustan allaolevaan tietoon että vasta 2040 ominaisuuksiltaan köpsä nissan leaf on hinnaltaan kuluttajahintainen, sinulta ei muita todisteita tullut että mikä olisi tuota kumonnut.
Vedyn oktaaniluku on reilusti yli 100 joten jos haluttaisiin niin vety olisi kelpo polttoaine "mäntämoottoriisi", ihan kuten metaanikin on nyt, eipä se siitä juuri eroa.
Niin sähköauton ja vetyä polttava mäntämoottoriauton tankkausajoissa ei ole suurta eroa jo tänäkään vuonna. Pelkästään ionityn toimesta 350 kilowatin latureita nousee hyvää tahtia. Vetyverkosto jää jalkoihin - Suomessakin. Suurin ero on siinä, että sähköautoa tarvitsee tankata tien päällä vain harvoin ja vetyautojen kahden tankkauspisteen ääreltä ei kovin kauas voi lähteä mitenkään. Woikoski rakensi 2 vetyasemaansa 5 vuotta sitten ja julisti rakentavamsa lisää asemia, mutta varsin vähiin teot ovat jääneet.
Missä on tuo ”laskelmasi sähköauton tulevaisuudesta”? Onko se siellä samassa mapissa sen laskelman kanssa, joka todisti, ettei Volkkarilla riitä rahat kuin parin Golfin sähkömuunnoksen tekemiseen? Leaf on kasvattanut akkunsa 2,5 kertaiseksi kuluvalla vuosikymmenellä (24 -> 62 kWh). Myös latausnopeus on kaksinkertaistunut. Volkkariltahan tulee joskus vuoden päästä diesel-Golfin hintainen sähköauto. Leafinkin on reagoitava tuohon kilpailuun.
Vedyllä ja metaanilla on olennainen ero. Siinä missä metaania voi säilyttää halvoissa säiliössä, maakaasua monta kertaa korkeapaineisempi ja äärimmäisen vuoto-/räjähdysherkkä vety on säilöttävä aivan erilaisiin säiliöihin. Ja vaikka vetytankkauksen paine on messevä 700 baria, niin polttomoottorisessa applikaatiossa ei päästä kovinkaan paljon sähköautoja nopeampaan latausnopeuteen. Polttomoottorin huonot ominaisuudet, onnettomat latausmahdollisuudet ja kallis polttoainelasku eivät kyllä tule olemaan voittava käsi.
Miten yksi ihminen voi saaha melkein jokaiseen lauseeseen jonkin virheen?
"Niin sähköauton ja vetyä polttava mäntämoottoriauton tankkausajoissa ei ole suurta eroa jo tänäkään vuonna."
Sellaisia sähköautoja ei ole mitä voi ostaa tuollaisilla tankkausajoilla puhut vain teoreettisista asioista, tosin eihän sinulla ole sähköautoakaan joten kaikki juttusi on aina vain teoreettisia eikä perustu koskaan edes tietoon. Suomessa on 1 suurteholatausasema, siihen tulee fossiilista kurasähköä.
". Pelkästään ionityn toimesta 350 kilowatin latureita nousee hyvää tahtia"
Mutta autoja ei tule hyvää tahtia. Kohta sanot jotain Porsche etkä tajua kuinka lapselliselle näytät pakonomaisella argumentointitavallasi.
"Suurin ero on siinä, että sähköautoa tarvitsee tankata tien päällä vain harvoin"
Ai nytkö ne sähköautojen ajomatkaongelmat on taas ratkenneet yhtäkkiä? Ei kyllä ne edellee on surkeat ne sähköautojen ajomatkat -etenkin talvella.
"Woikoski rakensi 2 vetyasemaansa 5 vuotta sitten ja julisti rakentavamsa lisää asemia, mutta varsin vähiin teot ovat jääneet."
Hauska että naama punasena vertailet sähköautoa ja vetyautoa, onhan tämä tärkeä sota sotia vetyautojakin vastaan, ettei vaan fossiilisista mentäisi pois päin ikinä paitsi haluamallasi sähkötavalla. Suomessa ei ole enää yhtään vedyn tankkausasemaa joten olet tiedoiltasi jäljessä, muualla niitä kylläkin on.
"Missä on tuo ”laskelmasi sähköauton tulevaisuudesta”?"
Vertaa ite ykkös-leafia ja kakkosleafia. Se on yksinkertaista ala-asteen palikkamatikkaa, tosin todisteithan on aina ollut ettet osaa koostaa edes yhtä listaa tulevista sähköautoista esitykseksi ja todisteeksi sähköisestä tulevaisuudesta, senkin minkä jouduin viimeksi koostamaan sinulle sinun omista postauksistasi.
"ettei Volkkarilla riitä rahat kuin parin Golfin sähkömuunnoksen tekemiseen?"
Niinh, mitäs sähköautoja on tällä välillä volkkarilta tullut? Ei yhtään ainuttakaan Onhan volkkarin dieselitkin puhtaita vai mitä
Isomman akun asentaminen autoon ei ole kehitystä. Vertasin alkup 100km ajomatkaista leafia uuteen mk2 leafiin 40kwh akulla jolla ajomatkat oli noin 200km, tuolla tahdilla valmista on vasta 2040-2050 ja auto edelleen yhtä huono, latausajatkaan eivät olleet parantuneet tai uusiutuvan sähkön saaminen julkisilta asemilta. Teen marraskuussa 2019 uuden analyysin sähköautojen kehittymisestä, esim. leaf vs. ioniq ja siitä kehityskäyrän huomioonottaen että valmistajan pitää tehdä autoillaan myös voittoa mihin menee yksi ajanjakso.
" Volkkariltahan tulee joskus vuoden päästä diesel-Golfin hintainen sähköauto"
niin mutta se diesel-golf-e tulee olemaan ajomatkoiltaan riitämätön, ajomatkoiltaan riittävä on taas sitten sen 45 000€ joten ei sieltä oikeasti mitään tule.
"Ja vaikka vetytankkauksen paine on messevä 700 baria, niin polttomoottorisessa applikaatiossa ei päästä kovinkaan paljon sähköautoja nopeampaan latausnopeuteen."
lol vetyautojen tankkausajat on muutamia minuutteja
"Polttomoottorin huonot ominaisuudet, onnettomat latausmahdollisuudet ja kallis polttoainelasku eivät kyllä tule olemaan voittava käsi."
niin tämähän on sinulle vian pyhää sotaa, olet vielä sillä tasolla etkä tajua että kaikkia keinoja tarvitaan ja kuluttajalla on hyvä olla vaihtoehtoja, tosin sitähän sinä pelkäätkin ja ajat härkäpäisesti 100% sähköä. Mutta jos tosissaan haluat hiekkalaatikkovertailla niin kaasu voitti jo, vety, metaani jne...Vaikka sähkö lisääntyisi 40% autokannasta mikä olisi erinomaista ja realistinen visio vuonna 2050, loput kun on kaasuja ja synteettisiä nestemäisiä polttoaineita niin ei siinä sähkölle jää palkintopallisijotuksia - vety ja metaani käy polttomoottoriautoihin, ja ne käy myös polttokennoautoihin joten synergia-edut on valtavat. Sähköautot on sitten pieniä söpöjä kaupunkiautoja joihin ei perhe mahdu matkatavaroineen lapin reissulle.
@perussuomalainen kirjoitti:
Sellaisia sähköautoja ei ole mitä voi ostaa tuollaisilla tankkausajoilla puhut vain teoreettisista asioista, tosin eihän sinulla ole sähköautoakaan joten kaikki juttusi on aina vain teoreettisia eikä perustu koskaan edes tietoon. Suomessa on 1 suurteholatausasema, siihen tulee fossiilista kurasähköä.
Mutta autoja ei tule hyvää tahtia. Kohta sanot jotain Porsche etkä tajua kuinka lapselliselle näytät pakonomaisella argumentointitavallasi.
Autoja voit ostaa kaupasta ja latureita rakennetaan koko ajan lisää. Tämä polku on aivan eri nosteessa kuin vetyautot. Porsche on ensimmäinen tässä ja Audi välittömästi perässä. Aika turvallista on olettaa, etteivät muutkaan toimijat ole mukana tuossa ionityssä ihan vain tukeakseen Audia ja Porschea. Luonnollisesti latureita tulee Suomeenkin.
Ai nytkö ne sähköautojen ajomatkaongelmat on taas ratkenneet yhtäkkiä? Ei kyllä ne edellee on surkeat ne sähköautojen ajomatkat -etenkin talvella.
350 kilwatin lataus ratkaisee latausongelman ja se on paljon. Tuolla latausnopeudella siellä asemalla tarvitsee viettää vähemmän aikaa kuin dieselillä tai bensalla ajavan.
Hauska että naama punasena vertailet sähköautoa ja vetyautoa, onhan tämä tärkeä sota sotia vetyautojakin vastaan, ettei vaan fossiilisista mentäisi pois päin ikinä paitsi haluamallasi sähkötavalla. Suomessa ei ole enää yhtään vedyn tankkausasemaa joten olet tiedoiltasi jäljessä, muualla niitä kylläkin on.
Vetyauto ei vaikuta kovin elinkelpoiselta ratkaisulta, jos vähätkin vetyasemat on purettu.
Niinh, mitäs sähköautoja on tällä välillä volkkarilta tullut? Ei yhtään ainuttakaan Onhan volkkarin dieselitkin puhtaita vai mitä
Isomman akun asentaminen autoon ei ole kehitystä. Vertasin alkup 100km ajomatkaista leafia uuteen mk2 leafiin 40kwh akulla jolla ajomatkat oli noin 200km, tuolla tahdilla valmista on vasta 2040-2050 ja auto edelleen yhtä huono, latausajatkaan eivät olleet parantuneet tai uusiutuvan sähkön saaminen julkisilta asemilta. Teen marraskuussa 2019 uuden analyysin sähköautojen kehittymisestä, esim. leaf vs. ioniq ja siitä kehityskäyrän huomioonottaen että valmistajan pitää tehdä autoillaan myös voittoa mihin menee yksi ajanjakso.
No eipä ole ihme, jos "laskemasi" kehitystahti on hidas, kun otat pikkuaukkuisen version edustamaan uudempaa Leafia. Leaf menee nyt tasolla 62 kWh akkua ja max latausteho 100 kW. Ensimmäisen Leafin esittelystä Suomen sähköntuotannon CO2-päästöt ovat puolittuneet ja ovat nykyisin melko alhaiset. Toki aina voi parantaa ja siksi ei ainakaan kannata hukata tuota vähäpäästöistä sähköä vetymuunnoksiin ja varsinkaan sen enegiaa hukkaavan vedyn polttamiseen hyötysuhdevammaisessa polttomoottorissa.
lol vetyautojen tankkausajat on muutamia minuutteja
Nyt sekoitat polttokennoautot ja tässä mainostamasi polttomoottoriautot. Polttokennoautoja voi tankata viiden minuutin molemmin puolin muutaman sata kilometriä kerrallaan. Polttomoottoriautojen tankkausnopeus taasen on paljon hitaampi, koska vetyä palaa paljon enemmän. Silloin ollaa samassa luokassa 350 kilowatin sähköauton lataamisen kanssa.
niin tämähän on sinulle vian pyhää sotaa,
Kyllä se olet sinä, joka argumentoi tuollaisilla lapsellisilla nolla-argumenteilla.
Sähköautot on sitten pieniä söpöjä kaupunkiautoja joihin ei perhe mahdu matkatavaroineen lapin reissulle
Juu niinpä näkyy. Mitä näitä nyt on: Audi e-Tron, Porsche Taycan, Teslat...
Nyt kun Kiina on mainittu, niin on syytä tuoda esille, että kyseinen maa sähköistää liikennettään kovaa vauhtia.
http://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/
Eikä touhu rajoitu henkilöautoihin, vaan myös busseja sähköistetään kiitettävällä tahdilla:
"Every five weeks, 9,500 brand new electric buses take to the roads in China.
That’s the equivalent of the entire London bus fleet, says a new report by Bloomberg New Energy Finance."
https://www.weforum.org/agenda/2018/04/china-is-adding-a-london-sized-electric-bus-fleet-every-five-weeks/
Ja mitä kaivoksiin tulee, niin jostain syystä jokaisesta perus-pertistä tulee kaivosturvallisuuden asiantuntija kun puhe kääntyy sähköautoihin. Ihan yhtä lailla "kaiken" muunkin tuottamiseen pitää tonkia maaperää - eivät sähköautot tässä ole mikään poikkeus. Vaikkapa Meksikonlahden merieläimiltä voi kysyä, kuinka hienoa touhua öljynporaus on.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_spill#Largest_oil_spills
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kiina-lyo-liinoja-kiinni-sahkoautojen-yleistymiselta-viitteita-hallitsemattomasta-kehityksesta/12c297db-addc-3630-ae0d-563a55b27160
Saksan toimivien ydinvoimaloiden purkaminen oli outoa. Samalla kun meille rakennetaan maailman kalleimpiin kuuluvaa rakennusta Olkiluotoon. Nyt on nähty, että tarpeentullen osataankin kehittää korvaavia tekniikoita. Mm. Saksassa on kehitelty synteettisesti (aurinko)sähköstä öljyä muodostavaa menetelmää, en aivan ymmärtänyt, mutta ehkä joku tietää enemmän.
http://www.ydinvoima.fi/mita-tilalle/mita-tapahtuu-saksassa/
Eipä tuossa ole mitään erikoista, että villejä toimijoita laitetaan ruotuun, varsinkaan Kiinassa. Sähköautojen myyntimääriinhän tuolla ei ole merkitystä.
https://cleantechnica.com/2018/12/24/6-3-plug-in-vehicle-market-share-in-china-cleantechnica-electric-car-sales-report/
Hyvin pieniä myyntilukuja, kun vuodessa rekisteröidään 30 miljoonaa autoa.
Kiina väkiluku (2017)1 410 000 000
Moni menee metsään muistelemalla jotain uutisia 7 vuoden takaisesta hetkellisestä heilahduksesta. Nyt eletään jo vuotta 2019 ja voidaan todeta, että sukupolviin Saksa ei ole käyttänyt niin vähän hiiltä kuin nyt ja hiilen trendi on jyrkästi laskeva.
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts
Polttomoottorin eliniänpitkittäjä Neste MY uusiutuva diesel
Juuri näin. Uudempaa tietoa esimerkiksi:
"Saksan tulevaa energia- ja ilmastopolitiikkaa määrittävä hiilikomissio päätti varhain lauantaiaamuna 26. tammikuuta, että maa luopuu pikkuhiljaa saastuttavista hiilivoimaloistaan.
Lähes 21 tuntia kestäneen maratonkokouksen päätteeksi syntyneen kompromissiratkaisun mukaan viimeinen hiilivoimalaitos suljetaan viimeistään vuonna 2038." (Lähde: Suomen Kuvalehti)
Merkittävää onkin kasvun suunta ja vauhti. Kuten linkkaamassani artikkelissa kerrottiin, vuonna 2017 ladattavia autoja myytiin globaalisti noin miljoona, mutta 2018 pelkästään Kiinassa myytiin tuo miljoona. Jos kasvuvauhti säilyy, kuluvan vuoden lopussa ladattavien markkinaosuus voi ylittää 10% rajan Kiinassa. Kun otetaan huomioon tekniikan jatkuva kehitys ja sen mukanaan tuomat tekijät, kuten, mallivalikoiman ja latauspisteiden määrän kasvu, patteriautolla ajamisen sosiaalisen hyväksynnän lisääntyminen yms, on täysin mahdollista että kasvu vain kiihtyy.
Totta kai markkinaosuuksien kasvu ensimmäisellä vuosikymmenellä on uuden tuotteen tulessa markkinoille prosenteissa laskettuna iso.
Sekoitat myyntimäärien prosentuaalisen kasvun ja markkinaosuuden kasvun. Jos ladattavien autojen markkinaosuus on 10% niin se on ihan samanlainen 10% kuin se olisi millä tahansa muullakin tuotteella.
TM sähköautojen rekisteröinnit kasvoivat viime vuonna yli 50 prosentilla vuoteen 2017 verrattuna, mutta silti jäätiin reilusti alle tuhannen kappaleen
Kasvattaa se samalla markkinaosuutta myytyjen 119000 tuhannen uuden auton rekisteröinnissä.
Tuo nyt todistaa juuri sen että et ymmärtänyt kasvuprosentin ja markkinaosuuden eroa.
Kyllä, prosentuaalinen kasvu voi olla suurta vaikka kappalemäärät pieniä, siinä olet oikeassa. Esimerkiksi Bentleylle povataan satojen prosenttien kasvua Suomessa kun myyntimäärä kasvaa parista autosta kymmeneen. Markkinaosuutta mitataan silloin prosenttien sijaan promillen osissa, huikeista kasvuprosenteista huolimatta.
Ruuhkamies kirjoitti markkinaosuudesta. Se on riippuvainen absoluuttisista myyntimääristä, joka suhteutuu kokonaismyyntiin. Siksi markkinaosuuden kipuaminen 10%iin on merkittävä asia. Sen voi ilmaista myös niin että joka kymmenes myyty auto on pian ladattava.
Minusta Quulla on oikea pointti tuossa. Voihan olla, että markkinaosuus kasvaa alussa voimakkaasti, koska helpommin uutta omaksuvat ihmiset vaihtavat ladattaviin. Sitten kun olisi aika saada myös bunkkereihinsa linnoittautuneet ratti-ihmisetkin siirtymään ladattaviin, voi markkinaosuuden kasvu hidastua. Jälkimmäiseen ilmiöön valtio yrittää vaikuttaa verotuksellisin keinoin eli tekemällä enemmän saastuttavat kokonaiskustannuksiltaan kalliimmiksi kuin ladattavat. Uusien autojen kauppa tosin taitaa olla kovasti pientä verrattuna käytettyjen markkinoihin ja kestää kauan ennen kuin nettiautosta helpoiten löytyvä auto on ladattava.
Sähköautojen markkinaosuus uusista myydyistä 2018 0,41869498322697807 % siitä voi jokainen repiä omat johtopäätökset sähköauton tulevaisuudesta.
Norja on muita edellä tässä kehityksessä ja siellä kasvu on pysynyt nopeana, vaikka määrät ovat jo suuria. Kasvu ei hyydy, koska sähköautojen ominaisuudet, hinta ja tarjonta kehittyvät nopeasti.
Millaista tarinaa sen sun suosikin eli vetyauton markkinaosuus kertoo? Myytiinkö yhtään Miraita viime vuonna ja jos myytiin, niin pystyykö ne laskemaan yhden käden sormilla?
Menee varmaankin jokunen vuosi ennen kuin tässä meidän mäellä kaikilla on sähköautot (minä plus naapurit).
Siinä vaiheessa kun uusiutuvaa energiaa tehdään tuhlattavaksi saakka, muuttuu vetyautokin varsin hyväksi vaihtoehdoksi. Ellei tietysti akkutekniikka kehity niin paljon ettei vetyyn siirtyminen olekaan järkevää
Saksassa uskotaan vetyautoihin: valtio satsaa satoja miljoonia
Norja on vapauttanut uudet sähköautot lähes kokonaan veroista, lisäksi kuluttajille tarjotaan tuhansien eurojen kannustimia. Sähköautot saavat myös parkkeerata ilmaiseksi, ne saa myös ladata ilmaiseksi ja niillä ajavan ei tarvitse maksaa tietulleja ja lauttamaksuja.
Toyota lanseerasi vuonna 2014 maailman ensimmäisen massatuotantoon viedyn vetyauton, Mirain. Asiakkaat ovat ottaneet sen hyvin vastaan Japanissa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Näiden toimenpiteiden edesauttamana Toyota on myynyt tähän mennessä yli 11 miljoonaa autoa, joissa sähköä hyödynnetään ajamisessa.
NHB:
Nykysellä sähköautojen kehitystahdilla ne on kannattavia autoja vuonna 2040 hinnaltaan ja ajomatkaltaan. Tosin silloinkin rasitteena on hitaat tankkausajat, huono pikalatausverkosto ja itse autot on tuotteina huonoja ja epäkiinnostavia kuluttajille.
Kaikki polttomoottoriautot voivat käydä vedyllä, samaten metaaniautot, joten hyvinhän tuo 100% markkinaosuus pelaa
Teknologian puolesta ollaan jo nyt latausnopeudessa 1500 km/h. Se alkaa jo riittämään. Tesla on ollut jo pitkään erittäin kiinnostava tuote. Noita myydään todella paljon noin kalliiksi autoksi. Hinnaltaan sähköauto tulee olemaan polttomoottoriautoa halvempi jo paljon ennen arviotasi.
Aika hemmetin harvaan autoon voi vetyä tankata. Mäntämoottorilla toki vetyä voi polttaa ja onhan sitä kokeiltukin, mutta vähemmän yllättäen siitä ei jäänyt mitään jälkipolville kerrottavaa. Vedyllä käytettävä mäntämoottori on katastrofi kokonaishyötysuhteeltaan.
Hih oletpas oikein näsäviisas. Silti tankkausajat on huonoja sähköautoilla seuraavat neljäkymmentä vuotta missään laajamittaisessa käytössä. Minä sentään vertailin ja laadin laskelman jossa vertaillaan ensimmäisen sukupolven leafia ja seuraavan sukupolven leafia, minä perustan allaolevaan tietoon että vasta 2040 ominaisuuksiltaan köpsä nissan leaf on hinnaltaan kuluttajahintainen, sinulta ei muita todisteita tullut että mikä olisi tuota kumonnut.
Vedyn oktaaniluku on reilusti yli 100 joten jos haluttaisiin niin vety olisi kelpo polttoaine "mäntämoottoriisi", ihan kuten metaanikin on nyt, eipä se siitä juuri eroa.
Niin sähköauton ja vetyä polttava mäntämoottoriauton tankkausajoissa ei ole suurta eroa jo tänäkään vuonna. Pelkästään ionityn toimesta 350 kilowatin latureita nousee hyvää tahtia. Vetyverkosto jää jalkoihin - Suomessakin. Suurin ero on siinä, että sähköautoa tarvitsee tankata tien päällä vain harvoin ja vetyautojen kahden tankkauspisteen ääreltä ei kovin kauas voi lähteä mitenkään. Woikoski rakensi 2 vetyasemaansa 5 vuotta sitten ja julisti rakentavamsa lisää asemia, mutta varsin vähiin teot ovat jääneet.
Missä on tuo ”laskelmasi sähköauton tulevaisuudesta”? Onko se siellä samassa mapissa sen laskelman kanssa, joka todisti, ettei Volkkarilla riitä rahat kuin parin Golfin sähkömuunnoksen tekemiseen? Leaf on kasvattanut akkunsa 2,5 kertaiseksi kuluvalla vuosikymmenellä (24 -> 62 kWh). Myös latausnopeus on kaksinkertaistunut. Volkkariltahan tulee joskus vuoden päästä diesel-Golfin hintainen sähköauto. Leafinkin on reagoitava tuohon kilpailuun.
Vedyllä ja metaanilla on olennainen ero. Siinä missä metaania voi säilyttää halvoissa säiliössä, maakaasua monta kertaa korkeapaineisempi ja äärimmäisen vuoto-/räjähdysherkkä vety on säilöttävä aivan erilaisiin säiliöihin. Ja vaikka vetytankkauksen paine on messevä 700 baria, niin polttomoottorisessa applikaatiossa ei päästä kovinkaan paljon sähköautoja nopeampaan latausnopeuteen. Polttomoottorin huonot ominaisuudet, onnettomat latausmahdollisuudet ja kallis polttoainelasku eivät kyllä tule olemaan voittava käsi.
Miten yksi ihminen voi saaha melkein jokaiseen lauseeseen jonkin virheen?
"Niin sähköauton ja vetyä polttava mäntämoottoriauton tankkausajoissa ei ole suurta eroa jo tänäkään vuonna."
Sellaisia sähköautoja ei ole mitä voi ostaa tuollaisilla tankkausajoilla puhut vain teoreettisista asioista, tosin eihän sinulla ole sähköautoakaan joten kaikki juttusi on aina vain teoreettisia eikä perustu koskaan edes tietoon. Suomessa on 1 suurteholatausasema, siihen tulee fossiilista kurasähköä.
". Pelkästään ionityn toimesta 350 kilowatin latureita nousee hyvää tahtia"
Mutta autoja ei tule hyvää tahtia. Kohta sanot jotain Porsche etkä tajua kuinka lapselliselle näytät pakonomaisella argumentointitavallasi.
"Suurin ero on siinä, että sähköautoa tarvitsee tankata tien päällä vain harvoin"
Ai nytkö ne sähköautojen ajomatkaongelmat on taas ratkenneet yhtäkkiä? Ei kyllä ne edellee on surkeat ne sähköautojen ajomatkat -etenkin talvella.
"Woikoski rakensi 2 vetyasemaansa 5 vuotta sitten ja julisti rakentavamsa lisää asemia, mutta varsin vähiin teot ovat jääneet."
Hauska että naama punasena vertailet sähköautoa ja vetyautoa, onhan tämä tärkeä sota sotia vetyautojakin vastaan, ettei vaan fossiilisista mentäisi pois päin ikinä paitsi haluamallasi sähkötavalla. Suomessa ei ole enää yhtään vedyn tankkausasemaa joten olet tiedoiltasi jäljessä, muualla niitä kylläkin on.
"Missä on tuo ”laskelmasi sähköauton tulevaisuudesta”?"
Vertaa ite ykkös-leafia ja kakkosleafia. Se on yksinkertaista ala-asteen palikkamatikkaa, tosin todisteithan on aina ollut ettet osaa koostaa edes yhtä listaa tulevista sähköautoista esitykseksi ja todisteeksi sähköisestä tulevaisuudesta, senkin minkä jouduin viimeksi koostamaan sinulle sinun omista postauksistasi.
"ettei Volkkarilla riitä rahat kuin parin Golfin sähkömuunnoksen tekemiseen?"
Niinh, mitäs sähköautoja on tällä välillä volkkarilta tullut? Ei yhtään ainuttakaan Onhan volkkarin dieselitkin puhtaita vai mitä
" Leaf on kasvattanut akkunsa 2,5 kertaiseksi kuluvalla vuosikymmenellä (24 -> 62 kWh)"
Isomman akun asentaminen autoon ei ole kehitystä. Vertasin alkup 100km ajomatkaista leafia uuteen mk2 leafiin 40kwh akulla jolla ajomatkat oli noin 200km, tuolla tahdilla valmista on vasta 2040-2050 ja auto edelleen yhtä huono, latausajatkaan eivät olleet parantuneet tai uusiutuvan sähkön saaminen julkisilta asemilta. Teen marraskuussa 2019 uuden analyysin sähköautojen kehittymisestä, esim. leaf vs. ioniq ja siitä kehityskäyrän huomioonottaen että valmistajan pitää tehdä autoillaan myös voittoa mihin menee yksi ajanjakso.
" Volkkariltahan tulee joskus vuoden päästä diesel-Golfin hintainen sähköauto"
niin mutta se diesel-golf-e tulee olemaan ajomatkoiltaan riitämätön, ajomatkoiltaan riittävä on taas sitten sen 45 000€ joten ei sieltä oikeasti mitään tule.
"Ja vaikka vetytankkauksen paine on messevä 700 baria, niin polttomoottorisessa applikaatiossa ei päästä kovinkaan paljon sähköautoja nopeampaan latausnopeuteen."
lol vetyautojen tankkausajat on muutamia minuutteja
"Polttomoottorin huonot ominaisuudet, onnettomat latausmahdollisuudet ja kallis polttoainelasku eivät kyllä tule olemaan voittava käsi."
niin tämähän on sinulle vian pyhää sotaa, olet vielä sillä tasolla etkä tajua että kaikkia keinoja tarvitaan ja kuluttajalla on hyvä olla vaihtoehtoja, tosin sitähän sinä pelkäätkin ja ajat härkäpäisesti 100% sähköä. Mutta jos tosissaan haluat hiekkalaatikkovertailla niin kaasu voitti jo, vety, metaani jne...Vaikka sähkö lisääntyisi 40% autokannasta mikä olisi erinomaista ja realistinen visio vuonna 2050, loput kun on kaasuja ja synteettisiä nestemäisiä polttoaineita niin ei siinä sähkölle jää palkintopallisijotuksia - vety ja metaani käy polttomoottoriautoihin, ja ne käy myös polttokennoautoihin joten synergia-edut on valtavat. Sähköautot on sitten pieniä söpöjä kaupunkiautoja joihin ei perhe mahdu matkatavaroineen lapin reissulle.
Autoja voit ostaa kaupasta ja latureita rakennetaan koko ajan lisää. Tämä polku on aivan eri nosteessa kuin vetyautot. Porsche on ensimmäinen tässä ja Audi välittömästi perässä. Aika turvallista on olettaa, etteivät muutkaan toimijat ole mukana tuossa ionityssä ihan vain tukeakseen Audia ja Porschea. Luonnollisesti latureita tulee Suomeenkin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mukana-ford-vw-bmw-ja-daimler-k-ryhma-ja-ionity-tuovat-suomeen-huippunopeat-sahkoautojen-latausasemat/4199b24d-a64d-3d21-ae90-75cc60471c6e
350 kilwatin lataus ratkaisee latausongelman ja se on paljon. Tuolla latausnopeudella siellä asemalla tarvitsee viettää vähemmän aikaa kuin dieselillä tai bensalla ajavan.
Vetyauto ei vaikuta kovin elinkelpoiselta ratkaisulta, jos vähätkin vetyasemat on purettu.
Ei muuta kuin kauppaan tilauksia tekemään.
https://content.audi.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/734FEEF0ACF60F9AC225838B0051318B/$file/Audi 2019 01 24 e-tron nro 58 B.pdf
No eipä ole ihme, jos "laskemasi" kehitystahti on hidas, kun otat pikkuaukkuisen version edustamaan uudempaa Leafia. Leaf menee nyt tasolla 62 kWh akkua ja max latausteho 100 kW. Ensimmäisen Leafin esittelystä Suomen sähköntuotannon CO2-päästöt ovat puolittuneet ja ovat nykyisin melko alhaiset. Toki aina voi parantaa ja siksi ei ainakaan kannata hukata tuota vähäpäästöistä sähköä vetymuunnoksiin ja varsinkaan sen enegiaa hukkaavan vedyn polttamiseen hyötysuhdevammaisessa polttomoottorissa.
Nyt sekoitat polttokennoautot ja tässä mainostamasi polttomoottoriautot. Polttokennoautoja voi tankata viiden minuutin molemmin puolin muutaman sata kilometriä kerrallaan. Polttomoottoriautojen tankkausnopeus taasen on paljon hitaampi, koska vetyä palaa paljon enemmän. Silloin ollaa samassa luokassa 350 kilowatin sähköauton lataamisen kanssa.
Kyllä se olet sinä, joka argumentoi tuollaisilla lapsellisilla nolla-argumenteilla.
Juu niinpä näkyy. Mitä näitä nyt on: Audi e-Tron, Porsche Taycan, Teslat...