Kuten kirjoitin, tuo olisi luonnollisempi kilpailija T8:lle kuin 530d. Saa sitten nähdä mihin hintaluokkaan tuo hybridi tulee. Voisi kuvitella, että ainakin nelivetoisena hinta olisi reilut 60 tonnia ja farkkuna noin 65 tonnia, joka olisi ihan kohtuullinen hinta ja tällöin hyvin varusteltuna tuo pyörisi samoissa hinnoissa hyvin varustellun T8:n kanssa. Volvossa toki tehoa huomattavasti enemmän, mutta Bemarissakin useimmille vähintäänkin riittävästi.
*- 9.4 kWh battery
*- 45 km/28 mile range (think ~30km/19 miles real world/EPA)
*- 0 – 100 km/h (62 mph): 5.9 seconds
*- electric top speed of 140 km/h (87 mph)
*- 135 kW (184 hp) 4-cylinder petrol engine
*- 70 kW (95 hp) electric motor
Briteissä 530e on lähelle saman hintainen kuin 530 d. Jos Suomen hinnat noudattavat samoja linjoja, niin 530e business olisi listahinnaltaan 8-9 tonnia S90 T8:a halvempi.
Volvo ilmeisesti hinnoittelee itsensä premium ykköseksi, saa nähdä miten tämä valittu strategia onnistuu käytännössä. Saksalaisiin kilpailijoihin nähden kun ns valtit ovt kovin vähissä jo muutenkin.
Jos 530e tehdään samoilla periaatteilla kuin muut BMW hybridit, silloin pelkän hintavertailun lisäksi nimenomaan nelivetoista etsivän valinnassa voisi kuvitella jotain painavan myös nelivedon toiminta?
Ainakin muut BMW:t ovat oikeasti nelivetoisia joko sähköllä tai polttoaineella tai molemmilla yhdessä. Niiden ajokäytökseen ja kaarretasapainoon ei vaikuta se, mitä moottoreita sattuu olemaan käynnissä, vaan auto kulkee ja kääntyy aina samalla tavalla. Volvon eri päissä olevat kaksi erillistä ja eri tehoista voimalinjaa ovat ajamisen kannalta ihan eri juttu.
Riippuu tietenkin käyttäjän odotuksista, onko erolla merkitystä.
Näin itsekin ajattelen, että 530 e olisi lähtöhinnaltaan 5-10 k€ T8:aa halvempi. Näin ne tulisivat hyvillä ja toisiaan vastaavilla varusteilla olemaan jokseenkin samoissa hinnoissa. Volvoon perehtymättömille huomioksi, että T8 on paremmin varusteltu, kuin muut mallit. Täytyy myös huomata, että Volvossa on kuitenkin yli 400 hv ja Bemarissa noin 250 hv. Jos puhuttaisiin perinteisistä moottoreista, niin tällainen tehonlisäys maksaisi kymmeniä tuhansia euroja Suomessa. Toisaalta Volvon nelivedon toteutus hybridissä ei ole paras mahdollinen, koska taka-akselille tulee tehoa vain reilut 80 hv.
Onhan Volvo ollut jo pitkään Suomen myydyin premium, joten onhan sillä varaa hieman hintoja korottaa.
Nyt kun otettiin tämä tehopuoli syyniin niin BMW laittaa pelin aika rajulla tavalla uusiksi, kun BMW M5 tulee nelivetoisena ja yli 600 hevosvoimaisena peliin mukaan. Siinä 400 hummaiset Volvot on paperia heti kättelyssä.
"Volvo ilmeisesti hinnoittelee itsensä premium ykköseksi, saa nähdä miten tämä valittu strategia onnistuu käytännössä. Saksalaisiin kilpailijoihin nähden kun ns valtit ovt kovin vähissä jo muutenkin."
"Nyt kun otettiin tämä tehopuoli syyniin niin BMW laittaa pelin aika rajulla tavalla uusiksi, kun BMW M5 tulee nelivetoisena ja yli 600 hevosvoimaisena peliin mukaan. Siinä 400 hummaiset Volvot on paperia heti kättelyssä."
No tällaistahan voi kirjoitella jotta oma mitätön persoonallisuus edes hetkellisesti tästä vahvistuisi.
Nelivetoiset BMW M5:set, kun aikanaan rantautuvat Suomeen niin mene sillä T8:lla liikkeeseen missä tämä M5 on koeajettavana ja pyydä koeajoa. Tyyliin tulin testaamaan oikeasti nopeaa nelivetoista autoa. Ota Kumppani kyytiin ja kuulet ensi kertaa livenä, kun kyseinen herra huutaa oikeasti Wauuuu.
"Saksalaisiin kilpailijoihin nähden kun ns valtit ovt kovin vähissä jo muutenkin."
Kyllä kai ihmisiä kiinnostaa saada tietää mitkä nämä "vähissä olevat valtit" ovat.
Ihan näin keittiöpsykologiaa soveltaen vaikuttaisi siltä että se tosiasia, että Volvo on tehnyt auton joka kilpailee menestyksellisesti saksalaisten premiumien kanssa, näyttää kovasti käyvän saksalaisautoilijoiden ylpeydelle.
Näitä puutteita käytiin läpi tuossa Volvo S/V90 keskustelussa aivan riittävästi ja perusteellisesti. Lähimuistin pelatessa tuota ei tarvinne toistaa. Kertauksen vuoksi sinne keskustelun alkuun alkaa muisti palailemaan, näin olettaisin.
Kyllä M5 liittyy suorituskyky ja nelivetokeskusteluun, olipa suorituskyky valintakriteeri tai ei.
Nimittäin M5 teholukema ei ole enää BMW:n omissa käsissä, vaan sen on pakko olla yli 600 hv, koska W213 AMG.
Se on toinen kysymys, tuleeko myös puhtaasta ohjausvasteesta tinkienkin myös M5 xDrive, koska W213 AMG 4Matic ja löylyä alkaa olla vajaavetoiselle jo enemmän kuin lääkäri määrää?
Aina kytketty takaveto ja takapainoinen voimanjako ovat houkutteleva yhdistelmä Volvokuskille.
Hiukan karkaa näköjään mopo käsistä tässä keskustelussa.
Mutta sen verran noihin BMW:n hybrideihin ja nelivetoihin, että olen näiden sähkömoottorit (takana) nelivetojen osalta miettinyt 740 GLE tapaan ajokäytöstä ja toimivuutta. Tämmöinenhän on jo BMW:lläkin Volvon lisäksi myynnissä (olikohan 225xe). Onko nämä rakenettu sellaiseksi, etä vaikkapa talvisella tiellä taivallettaessa, ei tule tilannetta, että virta lopussa eikä takavedon kautta siirry voimaa tiehen (BMW mainitse että neliveto toimii alle 135 km/h nopeuksissa- Volvosta en tiedä)? Vai varmistaako talteenottojärjestelmä ja akun "varakapasiteetti" tai polttomoottorin lataus aina sen, että tilanne säilyy vakaana sananmukaisesti ? Pitäisi varmaan käydä kokeilemassa...
Odotan mielenkiinnolla niin BMW:n kuin muidenkin osalta, että markkinoille tulisi toimivia nelivetohybridejä riittävillä tehoilla (tuo 250 hv täyttää kyllä tarpeet ja reilusti). BMW näyttää tuovan kilpailijoita nopeammin näitä markkinoille. Jos verotus säilyy nykyisenkaltaisena, on markkinoilla varmasti useita hyviä vaihtoehtoja lähimmän parin vuoden sisällä.
Vähän tosiaan karkaa mopo käsistä, kun 530 e vaihtuu pari kertaluokkaa kalliimpaan M5:een. Tuskin ovat toistensa vaihtoehtoja kovin monella asiakkaalla. Mutta täytyyhän edes jollain konstilla Volvon nelipyttyiselle pärjätä.
Myös Volvossa on sellainen systeemi, että akusta ei lopu virta ja neliveto toimii aina tarvittaessa. Lataa siis jatkuvasti jos näin olisi käymässä. Varmaan toki Volvollakin on jokin maksiminopeus, jolla systeemi toimii, mutta eiköhän sillä Suomessa pärjää. En ole T8 Volvoa liukkaalla kokeillut, mutta olettaisin systeemin olevan ihan kelvollinen ja näin jossain testissäkin todettiin, mutta se ei varmasti ole parhaimpien perinteisten nelivetojen tasolla ainakaan vauhdin kasvaessa. Pienillä nopeuksilla ja liukkaalla kelillä se 80 hepoakin takana riittää siihen, että auto kiihtyy kuin perinteinen neliveto - jos vain toteutus on muuten kunnossa. Jossain vaiheessa kuitenkin etu- ja takapään tehoero alkaa tuntumaan. Tulevaisuus näyttää meneekö hermoni, vai toimiiko susteemi riittävän hyvin.
Rautalankaa: Ainakin minulla se vertailun pointti oli neliveto, jota en ole Volvossa kokenut sitten Laplanderin. Se onkin muuten kiva neliveto ajamisen kannalta, aina loogisesti samanlainen kaikilla kaasun asetuksilla, suoralla ja mutkassa. Maasturin tasapainoisella voimanjaolla vähän kömpelö ajaa, mutta sentään rehellinen neliveto, joka ei omin päin irrota etu- eikä takavetoa kuskilta lupaa kysymättä.
Volvomiehillä tunteet käy yhtä kantaa. BMW Motorsport osasto teki 80-luvulla nelisylinterisestä turbomoottorista (1.5 L) 1500 hevosvoimaisen Formula voimanlähteen joten perinteitä riittää. Tuon voimanlähteen litrateho oli 1000 hp/litra. Näihin moottoreihin käytettiin perheauton valurautalohkoja joissa jännitteet oli hävinneet sisäänajon ja muutaman sadantuhannen jälkeen. Pala Formula historiaa tähän väliin keventää Volvomiesten tunteita entisestään.
@tracktest: hymyn leveys riippuu tavoitteista, mutta kieltämättä niiden voi kohtuudella tuon tyylisissä autoissa olevan kellolla mitattavia.
Itseäni kiinnostaisi tuo AMG:n selvästi takapainoinen kesäksi pois kytkettävä neliveto, vaikka nelosdieselin perään ihan vain ajamisen helppouden ja polttoainetalouden vuoksi.
Mersu käyttää katuautojenkin 4Maticissa kömpelömpää tai ainakin vaikeammin ajettavaa voimanjakosuhdetta kuin Audi ja BMW. Vanhan hattupäisen herran tosikkomaisuus on osa corporate imagea.
Hieno pätkä historiaa! Ja ajankohtainen, koska vuosi 1983 jätti Keken silloin viimeiseksi vaparien mestariksi.
Muistelin moottorin olleen 316 putkitettuna 1.5 litraan, mutta Neue Klassen pienempi versiohan siellä olikin.
2002 turbon olisi nolon kestävyytensä vuoksi voinut jättää videolta poiskin ja näyttää sen sijaan tuon 1500 hevosvoimaisen "hieman" tunetetun vakioauton koneen kuvauttuna testipenkissä pimeässä huoneessa pelkästään valkohehkuisen pakosarjan ja punahehkuisen turbon valossa. Oli jäätävä lehtikuva testilabrasta aikanaan.
Ainakin yksi tuollainen kilpuri on Munchenin museossa tallessa. Kävin pari vuotta sitten katsomassa uusimman näyttelyn kun edellisen käynnin teemana oli silloin vuoden auto, eli -02 sarja.
"Tähän asti BMW M5 mies on hymyillyt leveimmin ja AMG mies on joutunut pettymään."
Ainoastaa bemmijannun päiväunissa. Etsimäsi video on jo ikivanha, eikä vastaa millään tavalla tämän päivän tilannetta. Tilanne on ollut jo 2013 tämä: http://www.dragtimes.ru/en/blogs/view/142
AMG-miehelle on muuten suotu jotain sellaista, mitä BMW ei ole ollut lähelläkään: AMG on tämän päivän Nürburgringin valtias. M5:llä ei ole mitään asiaa tuohon titteliin.
Sohaisin selvästi kusiaispesää. Keken mestaruus tuli muuten vuonna 1982. Tuo 1500 hp oli muuten aika-ajossa yhden kierroksen vedossa käytetty huipputeho. Kilpailussa tehot liikkuivat kestävyyden vuoksi 1000-1200 hp:a.
Tämän päivän tilanteeseen tulee nelivetoinen BMW M5. Sen ymmärtänee kai VW-konsernin jannukin.
Sohimisesi ainoastaan kusee nilkoillesi. F1-moottoreilla ei ole mitään annettavaa katuatoihin ja BMW:n menestys F1:ssä on ollut aika heikkoa. Ferrarilla, Renaultilla, Hondalla, Mersulla ja Fordilla on aivan eri malliin menestystä tuosta sarjasta.
Listaltasi näkyy, kuinka AMG GT R on nopein riippumattoman osapuolen testaama tuotantoauto. Valmistajien mainosvideoita, prototyyppejä ja tuulilasittomia ratapulkkia ei hyväksytä kilpailuun.
En puhunut menestyksestä mitään, mutta kyllä tuolla moottorilla yksi mestaruus tuli nimittäin vuonna 1983 Nelson Piquet voitti BMW moottorilla mestaruuden.
BMW:n Formula menestys oli vuosina 2006-2009 seuraavanlainen, vuonna 2006 viides, 2007 toinen, 2008 kolmas ja 2009 kuudes. 2010 maailmantalouden heikon tilan vuoksi BMW, Toyota ja Renault vetäytyivät sarjasta kaikkien pettymykseksi. Tämän jälkeen sarjan katsojaluvut eivät ole kehittyneet enää odotettuun tahtiin vaan kiinnostus on ollut hiipumaan päin usemman vuoden.
Kaikki kunnia AMG GT R:lle ei siinä mitään, mutta nopein se ei ole kuten itse valheellisesti väitit. Löysää hieman kravattia sinäkin sillä tosikon kanssa on epämielyttävää keskustella. Ei tämä nyt ihan niin vakavaa ole kuten joku saattaisi kuvitella.
Jos 5er:n autoveroja haluaa minimoida, niin kai nyt voi vielä odotella muutaman kuukauden ja ostaa 530e:n.
Kuten kirjoitin, tuo olisi luonnollisempi kilpailija T8:lle kuin 530d. Saa sitten nähdä mihin hintaluokkaan tuo hybridi tulee. Voisi kuvitella, että ainakin nelivetoisena hinta olisi reilut 60 tonnia ja farkkuna noin 65 tonnia, joka olisi ihan kohtuullinen hinta ja tällöin hyvin varusteltuna tuo pyörisi samoissa hinnoissa hyvin varustellun T8:n kanssa. Volvossa toki tehoa huomattavasti enemmän, mutta Bemarissakin useimmille vähintäänkin riittävästi.
BMW 530e iPerformance actual specs.
*- 9.4 kWh battery
*- 45 km/28 mile range (think ~30km/19 miles real world/EPA)
*- 0 – 100 km/h (62 mph): 5.9 seconds
*- electric top speed of 140 km/h (87 mph)
*- 135 kW (184 hp) 4-cylinder petrol engine
*- 70 kW (95 hp) electric motor
https://www.netcarshow.com/bmw/2018-530e_iperformance/1280x960/wallpaper_14.htm
Briteissä 530e on lähelle saman hintainen kuin 530 d. Jos Suomen hinnat noudattavat samoja linjoja, niin 530e business olisi listahinnaltaan 8-9 tonnia S90 T8:a halvempi.
Volvo ilmeisesti hinnoittelee itsensä premium ykköseksi, saa nähdä miten tämä valittu strategia onnistuu käytännössä. Saksalaisiin kilpailijoihin nähden kun ns valtit ovt kovin vähissä jo muutenkin.
Jos 530e tehdään samoilla periaatteilla kuin muut BMW hybridit, silloin pelkän hintavertailun lisäksi nimenomaan nelivetoista etsivän valinnassa voisi kuvitella jotain painavan myös nelivedon toiminta?
Ainakin muut BMW:t ovat oikeasti nelivetoisia joko sähköllä tai polttoaineella tai molemmilla yhdessä. Niiden ajokäytökseen ja kaarretasapainoon ei vaikuta se, mitä moottoreita sattuu olemaan käynnissä, vaan auto kulkee ja kääntyy aina samalla tavalla. Volvon eri päissä olevat kaksi erillistä ja eri tehoista voimalinjaa ovat ajamisen kannalta ihan eri juttu.
Riippuu tietenkin käyttäjän odotuksista, onko erolla merkitystä.
Näin itsekin ajattelen, että 530 e olisi lähtöhinnaltaan 5-10 k€ T8:aa halvempi. Näin ne tulisivat hyvillä ja toisiaan vastaavilla varusteilla olemaan jokseenkin samoissa hinnoissa. Volvoon perehtymättömille huomioksi, että T8 on paremmin varusteltu, kuin muut mallit. Täytyy myös huomata, että Volvossa on kuitenkin yli 400 hv ja Bemarissa noin 250 hv. Jos puhuttaisiin perinteisistä moottoreista, niin tällainen tehonlisäys maksaisi kymmeniä tuhansia euroja Suomessa. Toisaalta Volvon nelivedon toteutus hybridissä ei ole paras mahdollinen, koska taka-akselille tulee tehoa vain reilut 80 hv.
Onhan Volvo ollut jo pitkään Suomen myydyin premium, joten onhan sillä varaa hieman hintoja korottaa.
Nyt kun otettiin tämä tehopuoli syyniin niin BMW laittaa pelin aika rajulla tavalla uusiksi, kun BMW M5 tulee nelivetoisena ja yli 600 hevosvoimaisena peliin mukaan. Siinä 400 hummaiset Volvot on paperia heti kättelyssä.
Wau
Miten tuo tracktest liittyy asiaan? M5 tuskin kilpailee Volvon hybridin kanssa samassa hintaluokassa.
"Volvo ilmeisesti hinnoittelee itsensä premium ykköseksi, saa nähdä miten tämä valittu strategia onnistuu käytännössä. Saksalaisiin kilpailijoihin nähden kun ns valtit ovt kovin vähissä jo muutenkin."
"Nyt kun otettiin tämä tehopuoli syyniin niin BMW laittaa pelin aika rajulla tavalla uusiksi, kun BMW M5 tulee nelivetoisena ja yli 600 hevosvoimaisena peliin mukaan. Siinä 400 hummaiset Volvot on paperia heti kättelyssä."
No tällaistahan voi kirjoitella jotta oma mitätön persoonallisuus edes hetkellisesti tästä vahvistuisi.
Nelivetoiset BMW M5:set, kun aikanaan rantautuvat Suomeen niin mene sillä T8:lla liikkeeseen missä tämä M5 on koeajettavana ja pyydä koeajoa. Tyyliin tulin testaamaan oikeasti nopeaa nelivetoista autoa. Ota Kumppani kyytiin ja kuulet ensi kertaa livenä, kun kyseinen herra huutaa oikeasti Wauuuu.
OK.
AWC löysää vähän kravattia ja jos ei ole osta isompi pipo.
Tracktest siis kirjoitti näin:
"Saksalaisiin kilpailijoihin nähden kun ns valtit ovt kovin vähissä jo muutenkin."
Kyllä kai ihmisiä kiinnostaa saada tietää mitkä nämä "vähissä olevat valtit" ovat.
Ihan näin keittiöpsykologiaa soveltaen vaikuttaisi siltä että se tosiasia, että Volvo on tehnyt auton joka kilpailee menestyksellisesti saksalaisten premiumien kanssa, näyttää kovasti käyvän saksalaisautoilijoiden ylpeydelle.
Näitä puutteita käytiin läpi tuossa Volvo S/V90 keskustelussa aivan riittävästi ja perusteellisesti. Lähimuistin pelatessa tuota ei tarvinne toistaa. Kertauksen vuoksi sinne keskustelun alkuun alkaa muisti palailemaan, näin olettaisin.
tracktest:
AWC löysää vähän kravattia ja jos ei ole osta isompi pipo
Kyllä! Hienosti täällä on vuosi alkanut kirjoittelun merkeissä! Vai mitä tracktest?
Kyllä M5 liittyy suorituskyky ja nelivetokeskusteluun, olipa suorituskyky valintakriteeri tai ei.
Nimittäin M5 teholukema ei ole enää BMW:n omissa käsissä, vaan sen on pakko olla yli 600 hv, koska W213 AMG.
Se on toinen kysymys, tuleeko myös puhtaasta ohjausvasteesta tinkienkin myös M5 xDrive, koska W213 AMG 4Matic ja löylyä alkaa olla vajaavetoiselle jo enemmän kuin lääkäri määrää?
Aina kytketty takaveto ja takapainoinen voimanjako ovat houkutteleva yhdistelmä Volvokuskille.
Suurin piirtein tällaista oli tracktestin panos Volvo S90-keskustelussa.
"Kyllä kiinalaiset on vastuussa Volvon laadusta 2010 eteenpäin joka muuta väittää valehtelee."
Tähän asti BMW M5 mies on hymyillyt leveimmin ja AMG mies on joutunut pettymään.
Hiukan karkaa näköjään mopo käsistä tässä keskustelussa.
Mutta sen verran noihin BMW:n hybrideihin ja nelivetoihin, että olen näiden sähkömoottorit (takana) nelivetojen osalta miettinyt 740 GLE tapaan ajokäytöstä ja toimivuutta. Tämmöinenhän on jo BMW:lläkin Volvon lisäksi myynnissä (olikohan 225xe). Onko nämä rakenettu sellaiseksi, etä vaikkapa talvisella tiellä taivallettaessa, ei tule tilannetta, että virta lopussa eikä takavedon kautta siirry voimaa tiehen (BMW mainitse että neliveto toimii alle 135 km/h nopeuksissa- Volvosta en tiedä)? Vai varmistaako talteenottojärjestelmä ja akun "varakapasiteetti" tai polttomoottorin lataus aina sen, että tilanne säilyy vakaana sananmukaisesti ? Pitäisi varmaan käydä kokeilemassa...
Odotan mielenkiinnolla niin BMW:n kuin muidenkin osalta, että markkinoille tulisi toimivia nelivetohybridejä riittävillä tehoilla (tuo 250 hv täyttää kyllä tarpeet ja reilusti). BMW näyttää tuovan kilpailijoita nopeammin näitä markkinoille. Jos verotus säilyy nykyisenkaltaisena, on markkinoilla varmasti useita hyviä vaihtoehtoja lähimmän parin vuoden sisällä.
Vähän tosiaan karkaa mopo käsistä, kun 530 e vaihtuu pari kertaluokkaa kalliimpaan M5:een. Tuskin ovat toistensa vaihtoehtoja kovin monella asiakkaalla. Mutta täytyyhän edes jollain konstilla Volvon nelipyttyiselle pärjätä.
Myös Volvossa on sellainen systeemi, että akusta ei lopu virta ja neliveto toimii aina tarvittaessa. Lataa siis jatkuvasti jos näin olisi käymässä. Varmaan toki Volvollakin on jokin maksiminopeus, jolla systeemi toimii, mutta eiköhän sillä Suomessa pärjää. En ole T8 Volvoa liukkaalla kokeillut, mutta olettaisin systeemin olevan ihan kelvollinen ja näin jossain testissäkin todettiin, mutta se ei varmasti ole parhaimpien perinteisten nelivetojen tasolla ainakaan vauhdin kasvaessa. Pienillä nopeuksilla ja liukkaalla kelillä se 80 hepoakin takana riittää siihen, että auto kiihtyy kuin perinteinen neliveto - jos vain toteutus on muuten kunnossa. Jossain vaiheessa kuitenkin etu- ja takapään tehoero alkaa tuntumaan. Tulevaisuus näyttää meneekö hermoni, vai toimiiko susteemi riittävän hyvin.
Rautalankaa: Ainakin minulla se vertailun pointti oli neliveto, jota en ole Volvossa kokenut sitten Laplanderin. Se onkin muuten kiva neliveto ajamisen kannalta, aina loogisesti samanlainen kaikilla kaasun asetuksilla, suoralla ja mutkassa. Maasturin tasapainoisella voimanjaolla vähän kömpelö ajaa, mutta sentään rehellinen neliveto, joka ei omin päin irrota etu- eikä takavetoa kuskilta lupaa kysymättä.
Volvomiehillä tunteet käy yhtä kantaa. BMW Motorsport osasto teki 80-luvulla nelisylinterisestä turbomoottorista (1.5 L) 1500 hevosvoimaisen Formula voimanlähteen joten perinteitä riittää. Tuon voimanlähteen litrateho oli 1000 hp/litra. Näihin moottoreihin käytettiin perheauton valurautalohkoja joissa jännitteet oli hävinneet sisäänajon ja muutaman sadantuhannen jälkeen. Pala Formula historiaa tähän väliin keventää Volvomiesten tunteita entisestään.
@tracktest: hymyn leveys riippuu tavoitteista, mutta kieltämättä niiden voi kohtuudella tuon tyylisissä autoissa olevan kellolla mitattavia.
Itseäni kiinnostaisi tuo AMG:n selvästi takapainoinen kesäksi pois kytkettävä neliveto, vaikka nelosdieselin perään ihan vain ajamisen helppouden ja polttoainetalouden vuoksi.
Mersu käyttää katuautojenkin 4Maticissa kömpelömpää tai ainakin vaikeammin ajettavaa voimanjakosuhdetta kuin Audi ja BMW. Vanhan hattupäisen herran tosikkomaisuus on osa corporate imagea.
"perheauton valurautalohkoja..."
Hieno pätkä historiaa! Ja ajankohtainen, koska vuosi 1983 jätti Keken silloin viimeiseksi vaparien mestariksi.
Muistelin moottorin olleen 316 putkitettuna 1.5 litraan, mutta Neue Klassen pienempi versiohan siellä olikin.
2002 turbon olisi nolon kestävyytensä vuoksi voinut jättää videolta poiskin ja näyttää sen sijaan tuon 1500 hevosvoimaisen "hieman" tunetetun vakioauton koneen kuvauttuna testipenkissä pimeässä huoneessa pelkästään valkohehkuisen pakosarjan ja punahehkuisen turbon valossa. Oli jäätävä lehtikuva testilabrasta aikanaan.
Ainakin yksi tuollainen kilpuri on Munchenin museossa tallessa. Kävin pari vuotta sitten katsomassa uusimman näyttelyn kun edellisen käynnin teemana oli silloin vuoden auto, eli -02 sarja.
"Tähän asti BMW M5 mies on hymyillyt leveimmin ja AMG mies on joutunut pettymään."
Ainoastaa bemmijannun päiväunissa. Etsimäsi video on jo ikivanha, eikä vastaa millään tavalla tämän päivän tilannetta. Tilanne on ollut jo 2013 tämä:
http://www.dragtimes.ru/en/blogs/view/142
AMG-miehelle on muuten suotu jotain sellaista, mitä BMW ei ole ollut lähelläkään: AMG on tämän päivän Nürburgringin valtias. M5:llä ei ole mitään asiaa tuohon titteliin.
Sohaisin selvästi kusiaispesää. Keken mestaruus tuli muuten vuonna 1982. Tuo 1500 hp oli muuten aika-ajossa yhden kierroksen vedossa käytetty huipputeho. Kilpailussa tehot liikkuivat kestävyyden vuoksi 1000-1200 hp:a.
Tämän päivän tilanteeseen tulee nelivetoinen BMW M5. Sen ymmärtänee kai VW-konsernin jannukin.
AMG ei todellakaan ole Nürburgringin valtias.
http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife
Sohimisesi ainoastaan kusee nilkoillesi. F1-moottoreilla ei ole mitään annettavaa katuatoihin ja BMW:n menestys F1:ssä on ollut aika heikkoa. Ferrarilla, Renaultilla, Hondalla, Mersulla ja Fordilla on aivan eri malliin menestystä tuosta sarjasta.
Listaltasi näkyy, kuinka AMG GT R on nopein riippumattoman osapuolen testaama tuotantoauto. Valmistajien mainosvideoita, prototyyppejä ja tuulilasittomia ratapulkkia ei hyväksytä kilpailuun.
En puhunut menestyksestä mitään, mutta kyllä tuolla moottorilla yksi mestaruus tuli nimittäin vuonna 1983 Nelson Piquet voitti BMW moottorilla mestaruuden.
BMW:n Formula menestys oli vuosina 2006-2009 seuraavanlainen, vuonna 2006 viides, 2007 toinen, 2008 kolmas ja 2009 kuudes. 2010 maailmantalouden heikon tilan vuoksi BMW, Toyota ja Renault vetäytyivät sarjasta kaikkien pettymykseksi. Tämän jälkeen sarjan katsojaluvut eivät ole kehittyneet enää odotettuun tahtiin vaan kiinnostus on ollut hiipumaan päin usemman vuoden.
Kaikki kunnia AMG GT R:lle ei siinä mitään, mutta nopein se ei ole kuten itse valheellisesti väitit. Löysää hieman kravattia sinäkin sillä tosikon kanssa on epämielyttävää keskustella. Ei tämä nyt ihan niin vakavaa ole kuten joku saattaisi kuvitella.