"Ei aina tukiaisia"

1 kommentti

Päätoimittaja Reijo Ruokanen totesi sähköautokannan latauspisteiden vähäisen määrän rajoittavan sähköautojen kysyntää. Mutta hänen mukaansa sähköautojen kannattavuutta ei tulisi kuitenkaan parantaa yhteiskunnan varoin, kuten esimerkiksi Norjassa. "Ei aina tukiaisia."
Ennen kuin autoilijoita syytetään tukiaisilla elämisestä on muistettava, että autoilija maksaa tankatessaan jokaisesta litrasta lähes yhden euron veroa valtiolle. Lisäksi auto- ja autoiluun liittyvät muut verot. Valtion verotulot tieliikenteestä ovat tällähetkellä noin 8 miljardia euroa vuodessa. Autoilijat eivät siis todellakaan nauti valtion tukiaisia edes sähköautoilua tukemalla.

  
  • Olen samaa mieltä Reijon kanssa siitä, että tukiaisiin perustuvan järjestelmän rakentamista pitää välttää riippumatta siitä, jääkö autoilun verotus kokonaisuutena plussalle vai miinukselle.

    Ennen kuin kaivautuu entistä syvemmälle vanhaan poteroonsa, autoilun verotuksellista asemaa Suomessa kannattaa kuitenkin tarkastella uudestaan. Toki veroja maksetaan autoilusta runsaasti, mutta mitkä ovatkaan autoilun todelliset kulut? Yleensä puhutaan vain julkisen sektorin liikenteeseen käyttämän rahan määrästä, mutta todellisuudessa se on vain osatotuus. Liikenteen onnettomuuskustannukset ja ympäristövaikutukset muodostavat laskentatavasta riippuen useamman miljardin reiän kukkaroon. Noiden hinnoittelu on sikäli hankalaa, että realistista menetelmää, jolla haitat voitaisiin poistaa, ei ole olemassa. Linkissä olevan artikkelin mukaan autoilun asema verottajan lypsylehmänä vaikuttaa edustavan varsin tehotonta rahankäyttöä. Toki laskelmat on tehty tanskalaisittain, jossa vallitsevat reunaehdot ei ole samat kuin täällä. Lisäksi varsinaista tutkimusta laskelmineen ei ole käytettävissämme, vain uutinen aiheesta. Ajattelemisen aihetta se silti antaa.

    http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/2015-05-13/Tällaiset-kustannukset-pyöräilijät-aiheuttavat-yhteiskunnalle---Vertaapa-autoilijoihin-3251142.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit