Volvolla menee lujaa

446 kommenttia
191011121315»
  • @M880 kirjoitti:
    Kyllä ne minun mielestäni ovat. Useamman tuhannen euron varustetason nosto tuo mielestäni varsin vähän vastinetta rahalle. Esimerkiksi 520d xDrive Edition, varustetason nosto Edition Sportiksi tuo mukanaan alla olevat. Laitoin perään kysymysmerkin sulkuihin jos en ymmärrä sisältöä.

    • lämmitettävä ohjauspyörä
    • peruutuskamera
    • automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin (?)
    • Active protection turvallisuuspaketti (?)
    • kangas/nahkaverhoilu
    • 18" vanteet
    • urheiluistuimet
    • koristelistat
    • ambient-valopaketti (tämä lienee joku tunnelmavalohärpäke)
    • BMW Individual Shadow line ulkoiset yksityiskohdat (tämä on ehkä jo vitsi?)
    • valaistut sport-kynnyslistat
    • Black Chrome pakoputkenpäät

    7250€

    Edit: tuolla on hintaa 65keur, ja varustelistalla on vielä pitkä matka siihen mitä Volvolla saa samaan rahaan. Puhumattakaan siitä että tuossa on itse auton osalta kyse taksimallin dieselistä eikä 350hevosvoimaisesta lataushybridistä.

    Miksi sitten valitsit taksimallin dieselin bemarin hinnastoista? xDrive lataushybridiin (joskin ei 350hv, jos se on se kriteeri) tuo samainen sport paketti maksaa 2782,20€ (sis. autoveron).

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Autonomisen ajamisen neljäs taso kuulostaa aika juhlavalta mutta käytännössä kai se tarkoittaa lähinnä sitä että auto pystyy ajamaan autonomisesti maantiellä.

    Lyhyesti:

    Level3: "Highly Automated Driving: In certain situations, the driver can disengage from the driving for extended period of time."
    Level4: "Fully Automated Driving: the vehicle drives independently most of the time. The driver must remain able to drive, but can, for example, take a nap."

      
  • @M880 kirjoitti:
    Laskeskelin karkeasti mitä 5-sarjaan tulisi vielä tuon päälle että saisin haluamani

    • sähköpenkki 1500
    • Webasto 2000
    • driving assistant, eli varoittimia ja adaptiivinen vakkari 3400 (ei apupilottia Volvon tapaan)
    • connected plus sis Apple Carplay 250
    • Navi 2300
    • Metalliväri 1400
    • avaimettomuus 1100

    Eli sellanen 11-12keur tulee lisää

    Tässä voi olla epätarkkuuksia kun en nyt tuosta hinnastosta ota niin tarkkaa selkoa.

    Edit: Saamatta jää apupilotti, sitä ei saa rahallakaan. Myöskään Android Autoa en löytänyt hinnastosta.

    Jatkan edelliseen viestiini viitaten, että xDrive lataushybridiin nämä kyseiset varusteet ovat autoveron takia halvempia (ja navit+connected plus sisältyvät peruspakettiin). Webastoa ei toki pheviin saa. Jostain syystä näissä suomen hinnastoissa ei mainita CoPilot sanaa tuossa driving assistant varusteen kohdalla, mutta kyllä se siellä on. Joskin kokemuksesta tiedän, että sitä ei pysty huijaamaan ainakaan samalla tavalla kuin volvon vastaavaa - toki volvollekin 2018 loppuvuoden jälkeen on varmaan päivityksiä tuohon tullut, mutta kokemukseni rajoittuu tuon vuoden yksilöön. Aikaisemmin volvossa riitti että pönkkäs vaikka puolenlitran vichypullon ratinhankaan, niin auto luuli että kädet on ratissa ja ajoi itsestään vaikka kuinka pitkään. Vastaava viritys ei bemarilla toimi - ainakaan viimiesimmillä versioilla vaan pilotilla ajettaessa on koskettava rattiin vaikka pikkusormella auton näin pyytäessä.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kyllä ne minun mielestäni ovat. Useamman tuhannen euron varustetason nosto tuo mielestäni varsin vähän vastinetta rahalle. Esimerkiksi 520d xDrive Edition, varustetason nosto Edition Sportiksi tuo mukanaan alla olevat. Laitoin perään kysymysmerkin sulkuihin jos en ymmärrä sisältöä.

    • lämmitettävä ohjauspyörä
    • peruutuskamera
    • automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin (?)
    • Active protection turvallisuuspaketti (?)
    • kangas/nahkaverhoilu
    • 18" vanteet
    • urheiluistuimet
    • koristelistat
    • ambient-valopaketti (tämä lienee joku tunnelmavalohärpäke)
    • BMW Individual Shadow line ulkoiset yksityiskohdat (tämä on ehkä jo vitsi?)
    • valaistut sport-kynnyslistat
    • Black Chrome pakoputkenpäät

    7250€

    Edit: tuolla on hintaa 65keur, ja varustelistalla on vielä pitkä matka siihen mitä Volvolla saa samaan rahaan. Puhumattakaan siitä että tuossa on itse auton osalta kyse taksimallin dieselistä eikä 350hevosvoimaisesta lataushybridistä.

    Miksi sitten valitsit taksimallin dieselin bemarin hinnastoista? xDrive lataushybridiin (joskin ei 350hv, jos se on se kriteeri) tuo samainen sport paketti maksaa 2782,20€ (sis. autoveron).

    Koska olin jostain syystä päätynyt farkku-hinnastoon, parempi vertailu olisi varmaan tosiaan ollut 530e Sedan.

    Lisävarustehinnat poimin jostain sellaisesta hinnastosta jossa ne oli kaikki listattuna, ja laitoin tähän karkealla tasolla autoverottoman hinnan, ehkä pyöristäen pari kymppiä ylöspäin.

      
  • 530e xDrive touring hinnastoa eivät ole vielä julkaisseet nettiin, mutta huhut kertovat että tiskinalta saisi jo jotain hintoja. Heinäkuussa tulevat ensimmäiset linjalta ulos. Pitkällä moottorilla varustettuja 545e xDrive alkaa valua ulos marraskuun tuotannosta.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Laskeskelin karkeasti mitä 5-sarjaan tulisi vielä tuon päälle että saisin haluamani

    • sähköpenkki 1500
    • Webasto 2000
    • driving assistant, eli varoittimia ja adaptiivinen vakkari 3400 (ei apupilottia Volvon tapaan)
    • connected plus sis Apple Carplay 250
    • Navi 2300
    • Metalliväri 1400
    • avaimettomuus 1100

    Eli sellanen 11-12keur tulee lisää

    Tässä voi olla epätarkkuuksia kun en nyt tuosta hinnastosta ota niin tarkkaa selkoa.

    Edit: Saamatta jää apupilotti, sitä ei saa rahallakaan. Myöskään Android Autoa en löytänyt hinnastosta.

    Jatkan edelliseen viestiini viitaten, että xDrive lataushybridiin nämä kyseiset varusteet ovat autoveron takia halvempia (ja navit+connected plus sisältyvät peruspakettiin). Webastoa ei toki pheviin saa. Jostain syystä näissä suomen hinnastoissa ei mainita CoPilot sanaa tuossa driving assistant varusteen kohdalla, mutta kyllä se siellä on. Joskin kokemuksesta tiedän, että sitä ei pysty huijaamaan ainakaan samalla tavalla kuin volvon vastaavaa - toki volvollekin 2018 loppuvuoden jälkeen on varmaan päivityksiä tuohon tullut, mutta kokemukseni rajoittuu tuon vuoden yksilöön. Aikaisemmin volvossa riitti että pönkkäs vaikka puolenlitran vichypullon ratinhankaan, niin auto luuli että kädet on ratissa ja ajoi itsestään vaikka kuinka pitkään. Vastaava viritys ei bemarilla toimi - ainakaan viimiesimmillä versioilla vaan pilotilla ajettaessa on koskettava rattiin vaikka pikkusormella auton näin pyytäessä.

    Okei, siinä tapauksessa 5-sarjalainen voisi kiinnostaa minuakin eri tavalla. Tähän asti ei, kun PHEViä ei ole ollut saatavissa farkkuna.

    X3sta ja GLCtä olen muutaman kerran koittanut rakennella, mutta aina niissä on karannut hinta, tai sitten rakentaminen on ollut työlästä. Helposti nimittäin jokin pikkujutun lisääminen varusteisiin muuttaa monen tonnin edestä varusteita koska joku kombinaatio on/ei ole sallittu. Toki se nämä voisivat ehkä ratketa myyjän kanssa jutellessa, mutta en ole päässyt niin pitkälle kun hermot tai rahat ovat loppuneet kesken.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Autonomisen ajamisen neljäs taso kuulostaa aika juhlavalta mutta käytännössä kai se tarkoittaa lähinnä sitä että auto pystyy ajamaan autonomisesti maantiellä.

    Toyotassa ainakin kaistalla pito avustin on ihan hanurista, mukautuva nopeussäädin (ACC) on kymppi.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    BMW X5 xDrive45e

    Hinta euroa: 86 853
    Takuu v/km: 2/-
    Tekniset tiedot:
    Sylinteritilavuus cm3: 2993/6
    Vääntö Nm/rpm: 450/1500-3500
    Teho kW/hv/rpm: 210/286/5000
    Sähkömoottori:
    Vääntö Nm: 265
    Teho kW/hv: 83/113
    Akku kWh: 24
    Ajomatka sähköllä km: 80
    Akuston latausaika h: 6,8 (3,7 kW)
    Hybridijärjestelmä:
    Yhteisvääntö Nm: 600
    Teho kW/hv: 290/394
    Suorituskyky:
    Kiihtyvyys 0 - 100 km/h/s: 5,6
    Huippunopeus km/h: 205
    Koeajokulutus l/100 km: 4,3
    EU-kulutus yhd. (WLTP): 1,2-1,9
    CO2 g/km: 27 - 49
    Mitat:
    Pituus/leveys/korkeus mm: 4922/2004/1745. Akseliväli mm: 2975. Paino kg: 2510. Vetokyky jarrullisella ja jarruttomalle kärrylle kg: 2700/750. Tavaratila l: 500.

    Ison akun takia mielenkiintoinen vaihtoehto. Jos kori on sama kuin pienemmän akun versiossa, niin tavaratila jää aika pieneksi. Hinta olisi myös mielenkiintoinen, mutta pahasti pelkään, että se pompsahtaa aika paljon, jos varustelee hyvin. Pitänee käydä koeajamassa tuokin.

      
  • muokattu 25.05.2020 20:40

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Muistetaan taas, että minulla ei ole koskaan ennen ollut Volvoa ja T8-voimalinja oli suurin syy, miksi minulla on Volvo tällä hetkellä.

    Toisille tuo kyseinen voimalinja hybridiautossa (siis se kardaanin puute joka vaivaa myös etuvetopohjaisiksi suunniteltuja bemarin hybridejä) voi olla juuri se syy miksi valinta ei malliin kohdistu. Se ainoa paikka jossa itse koen nelivetoa tarvitsevani on vaivaton liikkeelle lähtö talviaikaan kiillotetuista risteyksistä ja kardaanilla varustetuilla hybridinelivedoilla tuo onnistuu täysin sähköisesti ts. polttomoottorin ei tarvitse tuon takia käynnistyä. (En nyt tässä väitä etteikö se täysin sähköinen eteneminen onnistuisi pelkällä sähköisellä takavedollakin, onhan toki takavetoisilla ajettu talvikeleissä maailmansivu).

    Minulla on muodostunut käsitys, että ainakin tänne kirjoittaville tulee auton merkki ensin ja muut kriteerit vasta sen jälkeen. Että näinköhän tuo Volvon tapa toteuttaa neliveto juurikaan asioihin vaikuttaa. On varmaan jokunen sellainenkin, jolle vaikuttaa.

    Mistähän mahtanee johtua se, että MB GLE ja nyt X5 ovat mitoittaneet sähkösäteen paljon paremmaksi kuin Q7, joka myös on uusi malli. Sehän tuli myyntiin vasta tämän vuoden puolella. XC90T8 on jo vanha malli ja oli edellä kävijä. Siinä vielä ymmärtää 45km ajosäteen, koska autoon ei varmaan mahdu suurempaa akkua ja vanhaa mallia ei kannata enää muokata, koska uusi tulee kohta. Q7:n esitys on aika heikko, uusi auto ja vain se n. oliko 45km (suunnilleen ainakin).

    MB ja BMW ei nekään taida tarjota noin pitkiä sähkösäteitä muissa malleissa?

    X5 ja MB GLE ovat jo hyvällä rangella. Vielä kun saisi rangen himpun yli sataan kilometriin. Luulen, että ajan nykyiselle sen aikaa, että näkee mitä Volvo tarjoaa seuraavissa uusissa malleissa (XC90 ja XC100) ja sitten pitää miettiä vaihtoa. Samaan merkkiin vaihtamisessa lienee hintapoliittinen etu vaihtoauton kanssa. Luulisin.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sinähän olet tehnyt kompromissin vetokyvyssä sen sijaan, että ajaisit sedanilla? Sinähän sanoit, että olet tinkinyt 3500kg vetopainosta 2700kiloon. Minulle 2400kg riittää.

    Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä mitä jankaat ja mihin pyrit. Kerroin, miksi valitsin oman auton ja on ihan ok että olet autoosi tyytyväinen, näin pitkääkin olla. Volvo ei ollut mulle vaan vaihtoehto syistä jotka kerroin.

    Jos olisin tarvinnut 3,5tn vetopainoa, valinta olisi ollut toinen. En ole kirjoittanut että 2,7 tn on kompromissi. Tuon tarinan keksit itse. Jos ostaa 100+ auton ja sillä ei pysty hoitamaan niitä hommia mihin sen on hakkinut, niin päätöntähän se olisi.

    Kun kirjoitin, että piti tehdä kompromissi vetokyvyn suhteen vaihtaessani 3500kg vetävästä autosta (Disco 4) nykyiseen, joka vetää 2400kg, niin tuumailit, että ei parane tehdä kompromissia vaan vetokykyä joko on tai ei ole. Ehkä minulta meni ohi, mitä tarkoitit. Useimmissa autoissa taitaa olla vetokykyä, sen suuruus vain vaihtelee.

    Alun perin vastasit minun mietintääni siitä, mitä sellaisia varusteita bemariin saa, mitä Volvoon ei saa rahallakaan alkamalla vertailla autoja ja päättelit, että XC90 olisi tila-auto? Sylinterien lukumäärä, vetokyky ja nelivedon toteutustapa eivät ole lisävarusteita vaan auton perusominaisuuksia. Vetokoukku on lisävaruste, mutta auton vetokyky ei ole.

    No jopa jotakin, tähän saakka moottori on ollut yksi varusteista jonka ostaessa on voinut valita, ja se on erilainen malliston ja valmistajien välillä.. Tuohan on aivan mielivaltaista, mikä varuste/ominaisuus on lisävaruste ja mikä vakiovaruste, jopa saman mallisarjan sisällä saati eri merkkien välillä. Se mitä Volvossa on lisävarusteena ja mitä vakiona, en tarkemmin tiedä mitä alkuun kirjoitin eikä kyllä rehellisesti sanottuna kiinnostakaan. Ei ollut tarkoitus häiritä, vaan kertoa noista eroista x5 ja xc90 välillä, kun tälle palstalle sattumalta eksyin googlettaessani aivan muuta asiaa. Mutta jatkaa aivan rauhassa vääntämistä ja kääntämistä, menee tuo aika noinkin.

    Harmi, kun ensikosketuksesi palstaan oli tuollainen.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yleisemmällä tasolla, monikin varuste on "toissijainen" jos ajattelee siirtymistä paikasta toiseen. Silti olen oppinut arvostamaan ainakin seuraavia, enkä kovinkaan mielelläni niistä luovu

    • sähköinen takaluukku, mieluiten potkaisutoiminnolla
    • nahkapenkit, koska lapset ja minä sottaamme auton
    • avaimeton avaus ja käynnistys
    • lämmitettävä tuulilasi
    • lämmitettävä ratti
    • navigaattori
    • adaptiivinen vakionopeussäädin
    • "pilot assist", eli auto ohjaa itse parikymmentä sekuntia kerrallaan. Helpottaa aivastamista, päällystakin riisumista ja näiden viestien kirjoittamista.
    • "webasto" kännykkäohjauksella
    • neliveto
    • parkkitutka ja/tai kamera

    Ilmastointia ja sähkölaseja pidän jo itsestäänselvyyksinä autossa kuin autossa.

    Tuleeko teille mieleen vielä jotain olennaista tai muuten kivaa?

    Olennaista ja Kivaa
    Kun BMW 840, Audi R8 Tai muiden isojen Audien nelipyöräohjauksella itseäänsäätävien alustojen ilmajousituksineen lataa hyväpintaisella asfaltilla tosi mäkisellä ja mutkaisella tiellä lähempää kahtasataa kuin sataa kaarteisiin niin hauskaa ja kivaa on takuulla.

    Maitokaupassa nyt voi käydä Trabantilla tai Volvolla.

    Ei mahdu budjettiin, lähellekään. Mutta eipä nuo käytännön elämässä kovin olennaisilta tai edes kivalta vaikuta,kun ei niitä kehätiellä tai länsiväylällä paljon tarvitse. Jossain nyky-Renaultissa taisi olla nelipyörä ohjaus, muistelen että Talismanissa.

    Sorry. Unohdin, että sinulla vielä auton valinta kesken ja keskittysin sanoihisi vielä jotain olennaista ja kivaa :smile:

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sinähän olet tehnyt kompromissin vetokyvyssä sen sijaan, että ajaisit sedanilla? Sinähän sanoit, että olet tinkinyt 3500kg vetopainosta 2700kiloon. Minulle 2400kg riittää.

    Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä mitä jankaat ja mihin pyrit. Kerroin, miksi valitsin oman auton ja on ihan ok että olet autoosi tyytyväinen, näin pitkääkin olla. Volvo ei ollut mulle vaan vaihtoehto syistä jotka kerroin.

    Jos olisin tarvinnut 3,5tn vetopainoa, valinta olisi ollut toinen. En ole kirjoittanut että 2,7 tn on kompromissi. Tuon tarinan keksit itse. Jos ostaa 100+ auton ja sillä ei pysty hoitamaan niitä hommia mihin sen on hakkinut, niin päätöntähän se olisi.

    Kun kirjoitin, että piti tehdä kompromissi vetokyvyn suhteen vaihtaessani 3500kg vetävästä autosta (Disco 4) nykyiseen, joka vetää 2400kg, niin tuumailit, että ei parane tehdä kompromissia vaan vetokykyä joko on tai ei ole. Ehkä minulta meni ohi, mitä tarkoitit. Useimmissa autoissa taitaa olla vetokykyä, sen suuruus vain vaihtelee.

    Alun perin vastasit minun mietintääni siitä, mitä sellaisia varusteita bemariin saa, mitä Volvoon ei saa rahallakaan alkamalla vertailla autoja ja päättelit, että XC90 olisi tila-auto? Sylinterien lukumäärä, vetokyky ja nelivedon toteutustapa eivät ole lisävarusteita vaan auton perusominaisuuksia. Vetokoukku on lisävaruste, mutta auton vetokyky ei ole.

    No jopa jotakin, tähän saakka moottori on ollut yksi varusteista jonka ostaessa on voinut valita, ja se on erilainen malliston ja valmistajien välillä.. Tuohan on aivan mielivaltaista, mikä varuste/ominaisuus on lisävaruste ja mikä vakiovaruste, jopa saman mallisarjan sisällä saati eri merkkien välillä. Se mitä Volvossa on lisävarusteena ja mitä vakiona, en tarkemmin tiedä mitä alkuun kirjoitin eikä kyllä rehellisesti sanottuna kiinnostakaan. Ei ollut tarkoitus häiritä, vaan kertoa noista eroista x5 ja xc90 välillä, kun tälle palstalle sattumalta eksyin googlettaessani aivan muuta asiaa. Mutta jatkaa aivan rauhassa vääntämistä ja kääntämistä, menee tuo aika noinkin.

    Harmi, kun ensikosketuksesi palstaan oli tuollainen.

    NHB onkin paras palstalainen huolestumaan vääntämisestä ja kääntämisestä!🙂

      
  • "Harmi, kun ensikosketuksesi palstaan oli tuollainen."

    Korjaus.

    Harmi, kun ensikosketuksesi Suomen johtavaan väittelyfoorumiin oli tuollainen.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Okei, siinä tapauksessa 5-sarjalainen voisi kiinnostaa minuakin eri tavalla. Tähän asti ei, kun PHEViä ei ole ollut saatavissa farkkuna.

    Näyttää siltä että sitä lataushybridinelivetofarkkua ei saakkaan vasta kuin marraskuusta (11/20) lähtien:
    https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0308529EN/the-new-bmw-5-series

      
  • NHBNHB
    muokattu 27.05.2020 10:56

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Okei, siinä tapauksessa 5-sarjalainen voisi kiinnostaa minuakin eri tavalla. Tähän asti ei, kun PHEViä ei ole ollut saatavissa farkkuna.

    Näyttää siltä että sitä lataushybridinelivetofarkkua ei saakkaan vasta kuin marraskuusta (11/20) lähtien:
    https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0308529EN/the-new-bmw-5-series

    Ladattavan hybridin sähkö-range ei oikein vastaa sitä, mitä odottaisin tuon luokan autolta 20-luvulla.

      
  • Tuohan sisältää vuoden 2017 hybriditekniikkaa, miten se voisi olla 2020 mitään muuta kuin mitä on. Taas tuota tavanomaista suunsoittoa kyseiseltä nimimerkiltä. Olisi se hieman outoa jos BMW 530e sedan olisi sähköllä ajettaessa toimintamatkaltaan jotain muuta kuin tämä marraskuussa myyntiin tuleva lataushybridinelivetofarkku. Seuraavassa mallissa on sitten jo toiset lukemat näin kai se kehitys menee kuten olettaa sopii.

      
  • No kehitystä sopii odottaa kaikilta ja siksi pitäisi muistuttaa, että alunperin Volvon XC90 T8 taidettiin esitellä jo 2015 ja myyntiin 2016. Eli niin Volvolla kuin BMW:llä olisi varaa petrata PHEVien osalta. Tosin kumpikin taitaa olla markkinoilla olevan ja saatavan akkuteknologian varassa, joka taitaa olla jatkossa kaikkien Eurooppalaisten heikko lenkki. Omistuspohjat kun löytyy pääasiassa kaukaa idästä ja lännestä

      
  • Tällä palstalla alkoi ikimuistoinen Volvo XC90 -keskustelu vuoden 2014 lopussa.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    Tosin kumpikin taitaa olla markkinoilla olevan ja saatavan akkuteknologian varassa, joka taitaa olla jatkossa kaikkien Eurooppalaisten heikko lenkki.

    Kyllähän se hyvinpitkälti varmaan näin on. Varmaan saadaan rangea lisää painon kustannuksella käyttämällä nykyistä akkuteknologiaa ja jossakin pisteessä on tehtävä se kompromissi. Pikaisesti laskeskelin, että BMW X5 ja MB GLE (siis ne mallit joilla lataushybrideillä lähestytään 100km sähköistä ajomatkaa) tuo hybriditeknologian tuoma lisäpaino on ~350-400kg luokkaa (sisältäen akuston). Noissa möhköissä tuo lisämassa ei vaikuta suhteessa niin paljoa kuin näissä normaali sedan/farkkukorisissa, joissa tuollainen 25-30kWh akusto toisi ~20-25% omapainonlisäyksen verrattuna vastaavaan "ei-hybridiin". Tuollainen omapainon ero asettanee jo lähtökohtaisesti
    haasteita tietynlaisen korimallin suunnittelussa ei pelkästään tilankäytön suhteen.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    No kehitystä sopii odottaa kaikilta ja siksi pitäisi muistuttaa, että alunperin Volvon XC90 T8 taidettiin esitellä jo 2015 ja myyntiin 2016. Eli niin Volvolla kuin BMW:llä olisi varaa petrata PHEVien osalta. Tosin kumpikin taitaa olla markkinoilla olevan ja saatavan akkuteknologian varassa, joka taitaa olla jatkossa kaikkien Eurooppalaisten heikko lenkki. Omistuspohjat kun löytyy pääasiassa kaukaa idästä ja lännestä

    Akkujen saatavuus ja hinta taitaa olla suurin pullonkaula. Autovalmistajien tärkein tähätin taitaa olla CO2-lukeman puristaminen alle 50g joka käsittääkseni on joku maaginen raja EUn alueella.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Akkujen saatavuus ja hinta taitaa olla suurin pullonkaula. Autovalmistajien tärkein tähätin taitaa olla CO2-lukeman puristaminen alle 50g joka käsittääkseni on joku maaginen raja EUn alueella.

    "Plug-in Grants" tai "EV incentives" on euroopassa yleisesti rajattu tuohon 50g CO2 lukemaan. Eli suora avustus valtiolta matalapäästöisen auton hankintaan. Vaihtelee maakohtaisesti mutta on yleensä tuhansia euroja.

      
  • 5-sarjalainen touring nelikolla ja lataustökkelillä kuulostaa helvetin hyvältä. Toki tuota rangea toivoisi aina olevan enemmän, mutta eiköhän tuokin tule myymään kuin häkä, jos hinnoittelu on kunnossa.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    5-sarjalainen touring nelikolla ja lataustökkelillä kuulostaa helvetin hyvältä. Toki tuota rangea toivoisi aina olevan enemmän, mutta eiköhän tuokin tule myymään kuin häkä, jos hinnoittelu on kunnossa.

    Niin kuulosti joo. Omalta osalta ei kuitenkaan ehtinyt mukaan. Uusi yritys 3v päästä.

      
  • Nyt on tilaus uudesta Volvosta sisällä. Ei merkkiuskollisuuden vuoksi, vaan siksi ettei parempaakaan ollut siihen rahaan tarjolla.

    Itse asiassa olen yleensä aika kaukana merkkiuskollisesta, vaihtelu houkuttaa uskollisuutta enemmän. Autoissakin 😁

      
  • Nollautuukohan Volvon keskikulutusmittari 10k välein? Minulla tuli männäviikolla 30k täyteen, ja nyt kulutusmittariin tuli taas eloa. Sitä ennen keskikulutus oli stabiili.

    Harmi homma jos näin käy (varoittamatta). Sinänsä ihan ok että aina välillä tulee refresh, mutta joku kysymys tai varoitus olisi kiva.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Nollautuukohan Volvon keskikulutusmittari 10k välein? Minulla tuli männäviikolla 30k täyteen, ja nyt kulutusmittariin tuli taas eloa. Sitä ennen keskikulutus oli stabiili.

    Harmi homma jos näin käy (varoittamatta). Sinänsä ihan ok että aina välillä tulee refresh, mutta joku kysymys tai varoitus olisi kiva.

    Minä olen tullut siihen tulokseen, että TM-trippimittari nollautuu 10k välein, mutta en ole koskaan tutkinut, mitä manuaaleissa sanotaan. Joo, vähän harmillista, että se nollautuu pyytämättä ja yllättäen.

    Keskinäytön "Kuljettajan toiminta"-näytössäkin oleva keskikulutus nollautuu itsekseen ja sen olen olettanut mittaavan huoltovälin matkalta.

    Omaan tankkikirjanpitoon (siis piiiitkän matkan keskikulutukseen) korreloi parhaiten se keskinäytön lukema, joka kuitenkin on näyttänyt noin desin suurempaa kulutusta kuin tankkikirjanpito.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit