Volvolla menee lujaa

591 kommenttia
1568101120
  • Ilmeisesti nyt alkaa olla selvää, että ensinnäkin kyseessä on Uberin järjestelmät - eivät Volvon. Toiseksi vika oli vähintäänkin yhtä paljon pyöräilijän kuin auton/kuskin. Hieman ihmettelen kohua, ennen kuin edes selvitettiin kenen vika onnettomuus oli.

    Nämä järjestelmät avustavat kuljettajaa, mutta tekevät sitä yhä paremmin ja paremmin. Itse uskon, että täysin autonomista autoa ei tulla näkemään niin nopeasti kuin moni väittää. Liikenteessä on liikaa yllättäviä muuttujia (ihminen) ja olosuhteita, joissa autonominen auto ei voi toimia. Toisaalta en myöskään halua vähätellä näitä järjestelmiä, jotka ovat loistava apu onnetomuuksien ehkäisemisessä. Ja toki olisi sekin jo suuri plussa, jos autonominen ajo toimisi riittävän hyvin edes hyvällä säällä.

    Edelleen tämäkin onnettomuus korostaa jo mainitsemaani asiaa. Yksi robotin aiheuttama onnettomuus vastaa tunnetasolla vähintään tuhatta ihmisen aiheuttamaa kuolemaa. Paha pelkään, että tässä on suurin este autonomiselle autolle vielä pitkään aikaan.

      
  • Geely tulee nyt Eurooppan tuoreella Lynk & Co -brändillään. Ensimmäinen malli jakaa tekniikkaa ilmeisesti hyvin pitälle Geelyn toisen brändin XC40:n kanssa. Sama tehdas valmistaa auton molemmille brändeille. Mielenkiintoista nähdä, että miten Lynk & Co -brändi positioidaan markkinoilla. Uudelle ja oudolle kiinalaisbrändille voi olla aika hankala tunkeutua Euroopan markkinoille ilman houkuttelevaa hintaa, mutta kovin alas hintaa ei voi laskea, jottei jengi ala ostamaan XC40:n sijaan 01:ä.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvo-alkaa-valmistaa-kiinalaista-automerkkia-euroopassa--myyntiin-2019/TgajUxAb

      
  • Arvioidaan että noin 70 prosenttia Lynkin "ostajista" hankkii auton kuukausimaksu-periaatteella, ilman että kyseessä olisi jokin pitkä sitova leasing-sopimus. Auton "ostaminen" omaan käyttöön on rinnastettavissa vaikkapa Netflixin käyttöön, maksat vain niistä kuukausista jolloin käytät palvelua.

    Mitään jälleenmyyntiverkostoa raskailla kuluilla ei liioin ole, vaan autot tilataan suoraan netistä.

      
  • En ole pahemmin Lynkiin perehtynyt, mutta tuskinpa se sama tekniikka sitä tarkoittaa, että ostajat olisivat samoja. Ovathan Skoda, Seat, VW ja Audi pitkälti samaa tekniikkaa ainakin pienempien mallien osalta, mutta tuskinpa Skoda kovin paljoa Audin asiakaskuntaa syö, vaikka Skoda on aika paljon Audia halvempi.

    Eiköhön sisustus ym. seikat tehdä halvemmiksi, jolloin potentiaalinen ostajakunta erkaantuu, vaikka teknisesti autot olisivat lähes samoja.

      
  • Volvolla onkin nyt pientä hidastumista.
    V60 esittelykiertueen aikaan sanottiin että T8 menee tuotantoon syksyllä ja samalla tulee T6 hybridin hinnat.
    No, T8 menee tuotantoon vasta aivan vuoden lopussa T6 hybridi on tulossa vasta 2020 malliin. T5 hybridistä ei ole edes tällaista tietoa.

    ite olin pitänyt tuota V60 T6 hybridiä varteenotettavana vaihtoehtona mutta en enää kun sitä saa ensi vuoden aikana ja vuoden 2020 lopulla aletaankin jo spekuloida face liftiä :)

    Volvon lupaukset sähkömoottorin sisältävistä malleisa näköjään toteutetaan hinnat päättyen T8 malleilla. Harmi.

      
  • 2020 malli tarkoittanee Volvon tapauksessa autoa, joka toimitetaan 2019 puolivälin aikoihin. Volvollahan "mallivuosi" vaihtuu kesällä. Älä kysy miksi...

    Mahtaakohan tuo T6 olla paljoakaan T8:aa halvempi. Ehkä siinä tapauksessa, että T6 versiossa vakiovarustelu ei ole niin kattava kuin T8:ssa on.

      
  • XC 40 kai tulee sähköautona 2019, eri asia on sitten kelpaako SUV kaikille.

      
  • Volvon ilmoituksen saamaan huomioon nähden Volvon teot ovat aika mitättömiä. Muutamilla kilpailijoilla sentään on jo sähköautoja, kevythybridejä ja plugareita markkinoilla.

      
  • On kyllä melkoinen sössöttäjä tämä NHB. 2.8.2017 hän kirjoitteli tällaista.

    "Maailmanlaajuisesti XC90:n myynti näkyy dipanneen viime kuussa 17 prosenttia. Kaikenlaisia selityksiä on kuultu, mutta ne kaikki ovat osoittautuneet lööperiksi. Milloin oli tuotanto-ongelmat syynä, Volvon piti olla kusettanut joulukuun luvuissa ja jostain keksittiin vielä 20 000 dollarin kallistuminenkin."

    Tämän vuoden 2018 toukokuun loppuun mennessä XC 90 on myynyt 38.281 kpl. Se on 18,50 % enemmän kuin vuonna 2017 vastaavalla ajanjaksolla. Lisäksi tulee ottaa huomioon että tämän vuoden myynnit ylittävät myös vuoden 2016 myynnit toukokuun loppuun mennessä laskettuna.

    Oletko NHB edelleen sitä mieltä että XC 90:n myynti olisi jotenkin laskenut pysyvästi ? Tällaistahan sinä täydellisessä hurmiossa esitit 2.8.2017, lainattu viestin teksti puhuu puolestaan.

      
  • Volvon ensimmäinen sähköauto on XC40. En muista milloin tämä sähköversio julkaistaan, mutta saattaa olla mielenkiintoinen laite, jos vain hinta on kohdillaan. Autohan taitaa tällä hetkellä olla luokkansa paras, jos useiden testien lopputuloksia summailee. Itse en ole kyseisellä autolla ajanut.

    Toisaalta olen sitä mieltä, että XC40 on Suomessa liian kallis, vaikka pidän muita uusia Volvoja hintalaatusuhteeltaan huippuina ja sen myyntimäärätkin osoittavat. Saa nähdä miten sähköinen versio hinnoitellaan, sitten kun se joskus esitellään.

      
  • Mitä mieltä NHB on Audin sähkömallin julkaisusta? Päivämääräkin jo annettiin ja nettisivuilla pyöri joku sekuntilaskuri, kunnes julkaisu peruttiin, koska Audin pomo heitettiin linnaan. Ei kovin vakuuttavaa tämäkään.

      
  • Audi E-Tron tai MB:n sähköauto eivät kyllä ole mitään kansansähköautoja, vaan lähinnä isojen Teslojen kilpailijoita. Tavallisille tallaajalle näillä autoilla ei ole mitään merkitystä.

      
  • No riippuu hieman. Volvon T8 mallit myyvät todella paljon, vaikka hintaa on useimmissa noin 80 tonnia tai enemmän. Ei ainakaan Mersun GLC:hen perustuva sähköauto välttämättä paljon kalliimpi ole. Eivät tietenkään ihan jokaisen autoja, mutta kyllä niillekin ostajia jopa Suomessa löytyy.

      
  • Hyvin näyttäisi pyyhkivän Volvolla edelleen. Uusi V60 saa ainakin tässä testissä varsin mairittelevat arviot ja 4,5/5 tähteä.

    http://www.autoexpress.co.uk/volvo/v60/103809/new-volvo-v60-2018-review

      
  • V60 voi olla paras testeissä mutta eipäs nuolaista ennen kuin tipahtaa. On niitä puutteita Volvosakin. Kuten se että kontin suojaverho ei liiku itsestään kuten A4ssä. Myöskään penkki ei ole wanhojen Volvojen eikä XC60 tasoinen vaikkei kovin huonokaan.
    Volvon ilmasnvaihdon vetoisuuttakaan ei ole vielä voinut tutkia. Edellisen korisen sivuilmasuutin vihelsi ärsyttävästi jos ilman tuloa kuristi. Tämä on tyyppivika mikä ainakin itsellä oli yksi syy jättää auto kauppaan.

    Niinpä siis paljon käytännön asioita on auki eikä auton hyvyydestä voi sanoa mitään lopullista vaikka auto on tullut istuttua hallissa eikä siinä sinällään mitään pahaa ole. Ei se mitenkään herraskainen sisältä ole mutta ei kai sen tarvitsekaan.
    Ilmeisesti kuitenkin voisi olettaa että se on ajoltaan aidosti suuntavakaa.

      
  • Mitä mieltä NHB on Audin sähkömallin julkaisusta? Päivämääräkin jo annettiin ja nettisivuilla pyöri joku sekuntilaskuri, kunnes julkaisu peruttiin, koska Audin pomo heitettiin linnaan. Ei kovin vakuuttavaa tämäkään.
    

    Erikoinen tapahtumaketju. Mielenkiintoista nähdä, miten tämä jatkuu. Sähköauton julkistus nyt jonkin verran siirtyy, mutta eiköhän sekin malli sieltä tule markkinoille.

      
  • Kello68, tuo on muuten yksi ärsyttävimmistä 60-sarjan Volvon (myös XC60) ominaisuuksista, että tavaratilan suojaverho ei siirry automaattisesti. Etenkin kun takaluukku aukeaa muuten potkaisulla.

    Mutta eikö penkki ole sama kuin XC60:ssä? Tai kai sen ainakin saa rahalla samaksi?

    Itselläni ei ainakaan ole ilmastoinnissa ongelmia ja V60 suuttumet näyttäisivät äkkiseltään aika samalta kuin XC60.

    Ja korjataan nyt vielä, että eihän V60 ole paras testeissä, koska vertailutestejä en ole vielä nähnyt, mutta 4,5 tähteä viidestä antaa kyllä osviittaa siitä, että auto on erinomainen. Puutteita varmasti on kaikissa autoissa, eikä tämän luokan auto koskaan ole esimerkiksi sisustuksen osalta niin arvokas kuin suuremmat versiot. Se sitten on makuasia, minkälaisesta tyylistä kukakin pitää.

      
  • Takapenkki on kuulemma V60:ssa matala, istumisen tuki ei ole paras mahdollinen.

      
  • Tuosta en tiedä, mutta harvemmin se takapenkki muissakaan tämän kokoluokan autoissa kovin yleellinen ja tilava on. Aikuinen 180 cm mies sinne varmasti mahtuu, mutta mitään luksusoltavia siellä ei tässä luokassa ole.

      
  • Minulla on yleensä tavaratilan suojapeite auki enkä ole tullut ajatelleeksikaan, että se voisi toimia automaattisesti.

    Jos se toimisi automaattisesti, niin olisihan se sitten toisaalta hankala, jos lastaa tavaraa, joka ei mahdu peitteen alle tai vaikka ottaa koiran kyytiin. Kai siinä sitten on joku valinta, että sulkeutuuko vai ei. Miksi suojapeite oikeastaan pitäisi sulkea? Onko tarkoitus salakuljettaa tai muuten piilottaa katseilta tavaraa?

    XC..T8 Volvoissahan on kattoikkuna vakiona. Se saisi mieluumminkin sulkeutua automaattisesti tai ainakin hälyttää, että se on auki, kun auton pysäköi. On alkanut hirvittää, että se jonkun helteisen päivän iltana unohtuu auki ottamaan vastaan öisen rankkasateen. Mitähän autolle käy, jos vettä tulee sisään oikein kunnolla...

      
  • Itse pidän suojaverhoa aina kiinni. Se on näkösuoja ja se estää tavaran lentämisen matkustamoon kolaritilanteessa. Sinulla ehkä on verkko suojana? Eikö se muuten XC90:ssä toimi automaattisesti? Ainakin V90:ssä toimii.

      
  • Minulla on kiinteä verkko koiran takia, mutta se ei ollut nimeltään koiraverkko lisävarustelistassa. Verkko on helposti poistettavissa ilman työkaluja.

    Minulla on siis takimmaiset penkit käytännössä aina alas käännettynä ja verkko 2. ja 3. rivin välissä eikä se ole näkösuoja. Minä en ainakaan tiedä, että XC90:een olisi saanut jonkun automaattisen peitteen. Minulla koko peite on pois autosta, koska se olisi vain tiellä, kun lastaa enemmän tavaraa tai koira on mukana.

      
  • verkoista puheen ollen A4ssä verkko mikä siis kiinnittyy kattoon on vakiona. En muista miten V60ssä mutta asia pitää kyllä tutkia kun autoja saapuu joskus kuun puolivälin kieppeillä liikkeisiin.

    Toivottavasti VOlvon ilmanvaihto on paremmin tehty kuin Audin. Jo kakkospykälä pitää audissa niin tolkutonta puhinaa että se häiritsee jopa moottoritiellä ja ykkös nopeus taas ei riitä kesällä. Tuossa välissä saisi olla pykälä tai pari.
    Manuaali asetusta on käytettävä koska automatiikka tykkää puhaltaa niin että korvat hajoaa ja flunssa on taattu.
    Bemarissa (ja monissa muissa) saa ilman tulemaan kaikista venttiileistä pakotettuna. Audissa ei. Kun ilman tulee kaikkialta sen virtausnopeus voi olla pienempi. Mitenkähän Volvo?

      
  • Nytpä muistuu mieleen, että olihan XC90:n mukana sellainen verkko, jonka olisi saanut kiinni kattoon, mutta se oli sellainen ikäänkuin keinokangas- tai muoviverkko. Siellä se on varastossa niin kuin tavaratilan peitekin. Eikä siinä mitään automaattiliikutusta ollut.

    Autossa on lisävarusteena ostettu teräsverkko 2. penkkirivin takana. Se on katossa kiinni samoissa koloissa kuin olisi ollut se toinenkin ja alareunassa on sormimuttereilla kiristettävät kiinnikkeet. Edellisessä autossani vastaava verkko kulki nimellä koirakalteri, mutta Volvolla on joku muu nimitys, mutten muista, mikä.

      
  • Ilmanvaihdosta minulla ei ole mitään huomioita, että olisi joku kipukohta tai erityisen positiivinen puoli. Kaipa se toimii ok, kun ei ole huomiota kiinnittänyt. Joskus tutkailin asetusmahdollisuuksia ja kosketusnäytön näkymästä pystyi valitsemaan ilmapuhalluksen suuntauksia aika monipuolisesti, mutta olen pitänyt ne automaattiasennossa niin kuin ne alunperin olivat enkä ole kuljettajaprofiiliin tallentanut mitään omia säätöjä.

      
  • "Takapenkki on kuulemma V60:ssa matala, istumisen tuki ei ole paras mahdollinen."

    Tuulilasi siis kiinnitti huomiota reisitukeen koeajossa (uusi V60).

    "Miten takapenkillä matkustaa, riittääkö taksikäyttöön?

    Eiköhän näitä tolpille ilmesty piakkoin. Polvi- ja pääntilaa on hyvin, mutta istuma-asento on sen verran matala, että reisituki jää hieman vajaaksi pidempijalkaisilla aikuisilla. Tämä tuskin haittaa taksimatkan aikana, mutta Etelä-Suomesta Lappiin suuntautuvalla hiihtolomareissulla reisitukea kaipaisi enemmän."

    Plussaa kai on se että auto on sopivan kokoinen taksikäyttöön.

      
  • "Volvon ilmoituksen saamaan huomioon nähden Volvon teot ovat aika mitättömiä. Muutamilla kilpailijoilla sentään on jo sähköautoja, kevythybridejä ja plugareita markkinoilla."

    Jaa, niinkö. Onko sitten esimerkiksi Mercedes tehnyt kaikkensa ? Iltasanomien koeajossa Mersun uudesta C-sarjasta todettiin seuraavaa (koeajohavainnot olivat sinänsä positiivisia).

    "Viime vuonna C-sarjan tärkein myyntimaa oli Kiina. Siellä autojen sähköistyminen on tällä hetkellä huikeassa nousukiidossa, paljon edellä Eurooppaa. Se muistuttaa siitä tosiseikasta, että nyt esiteltyjen C-sarjan uutuusmallien päästöt liikkuvat haarukassa 122–223 grammaa kilometrillä, eikä yksikään pääse lähelle reilun parin vuoden päässä tavoiteltavaa 95 gramman raja-arvoa. Ei siis yksikään, ja syksyllä voimaan astuva WLTP vielä muuttanee tilannetta huonompaan suuntaan.

    Jos istuisin suuren autonvalmistajan johtoportaassa, saattaisin olla huolestunut."

    Sen verran korjaan Iltiksen artikkelia että vuoden 2021 päästötavoite on Daimlerilla 100,7 grammaa.

    Lisäksi on todettava että Iltasanomat jätti dieselhybridin pois "laskelmissaan" päästöistä. Outoa.

    https://www.is.fi/autot/art-2000005737227.html

      
  • Seuraavassa Vi Bilägare-lehdessä on A4-Passat-V60 farmarivertailu. Lehti ilmestyy tosin vasta lomien jälkeen 21.8.

      
  • Monelta unohtuu miten vakaa on ajella V40 matala painopiste alhaalla. Tuuli ei tunnu. Sisältä tilava neljälle alle 180cm pituiselle hoikalle kulkijalle. Ei kaikki tarvitse korkeaa perhekuljetinta.

      
  • "Geely tulee nyt Eurooppan tuoreella Lynk & Co -brändillään. Ensimmäinen malli jakaa tekniikkaa ilmeisesti hyvin pitälle Geelyn toisen brändin XC40:n kanssa. Sama tehdas valmistaa auton molemmille brändeille. Mielenkiintoista nähdä, että miten Lynk & Co -brändi positioidaan markkinoilla. Uudelle ja oudolle kiinalaisbrändille voi olla aika hankala tunkeutua Euroopan markkinoille ilman houkuttelevaa hintaa, mutta kovin alas hintaa ei voi laskea, jottei jengi ala ostamaan XC40:n sijaan 01:ä."

    Ruotsin Automotorsport kirjoittaa että XC 40 on jo nyt huima menestys (fantastisk succé). Autoa tultaneen myymään noin 130.000 auton vuosivauhdilla.

    "Nya XC40 är som modell en fantastisk succé redan innan den har fått någon elektrifiering. Med dagens produktionstakt ligger man långt över 130 000 bilar per år och det finns stora möjligheter att XC40 blir Volvos nummer ett med alla varianter som är på väg."

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit