Volvolla menee lujaa

591 kommenttia
1679111220
  • Jotkut nostivat valtavan porun siitä että Volvo S90:tä valmistetaan Kiinassa ja tuodaan sieltä Eurooppaan.

    Alla oleva uutinen kertoo että Volkswagen ja Jaguar Land Rover suunnittelevat Kiinassa tulevaisuudessa valmistamiensa autojen myymistä Euroopassa. VW aikoo kehittää sellaisia malleja Kiinassa, joita voidaan myydä sekä Kiinassa että Euroopassa. Kiina tavallaan tulee olemaan ponnahduslautana uusille VW-malleille.

    "Kina är världens största bilmarknad med många unika modeller. Men nu kan det bli ändring på det. För Auto Express berättar Volkswagen och Jaguar Land Rover att bilar byggda i och ursprungligen avsedda för Kina nu kan gå på export till Europa.

    De kommande två åren ska vi presentera nya modeller för Kina, bilar som folk på annat håll kommer vilja ha. Den kinesiska marknadens omfattning gör att vi kan plocka fram nya modeller. Bilar som vi planerar att exportera från Kina till Europa, säger Jürgen Stackmann, försäljningschef hos Volkswagen."

    https://teknikensvarld.se/kinesiska-bilar-pa-export-till-europa/

      
  • Vi Bilägare-lehden farmarivertailun voitti (yllätys, yllätys) Volvo V60. Vastassa olivat Audi A4 ja VW Passat -tässä järjestyksessä loppupisteiden mukaan. Kaikki kolme automaattivaihteisia, dieselmoottorisia, 2-litraisia, 140 kW tehoisia. Volvossa 8-vaihteinen perinneautomaatti ja VAG-laisissa 7 vaihteinen DSG. Lähtökohta oli hieman vääristynyt siksi että VAG:in autot olivat 4-vetoisia ja Volvo taas etuvetoinen. Audissa oli lisänä (rasitteena) madallettu alusta ja 19” renkaat.
    Volvo otti voitot mukavuudessa, turvavarusteissa ja kulutuksessa. Passatissa oli parhaat tilat, varsinkin takapenkillä ja tavaratilassa. A4:ssä taas ajettavuus, voimalinjan käytös, melutaso ja sisustan laatuvaikutelma olivat parasta. Ruosteenestokisan vei Passat ja V60 oli (yllättävästi) huonoin. Hinnoiltaan V60 ja Passat olivat aika lailla tasoissa, kun taas A4 selvästi kallein. V60:n etuistuimia ylistettiin -perinteisesti. Kulutuskisa olisi ehkä mennyt Passatille, jos mukana olisi ollut etuvetoinen malli.

      
  • Melko painava on V60. Esimerkiksi D4 painaa etuvetoisena 1744 kg.

      
  • No sehän kertoo taas siitä, että passiivisen turvallisuuden osalta yhden sukupolven ero on taas olemassa, eikä ole tyydytty pelkkään testien läpäisyyn.

      
  • No sehän kertoo taas siitä, että passiivisen turvallisuuden osalta yhden sukupolven ero on taas olemassa, eikä ole tyydytty pelkkään testien läpäisyyn.
    

    Mihinkähän tuo ero on ja milla tavalla tuo lukema sen kertoo? ViB punnitsi tuossa vertailussa keveimmän ja raskaimman välille vain 22 kiloa eroa.

      
  • Niin ja VAG mallit oli nelivetoina? No tämä heittoni ei perustunut tähän vertailuun ja näihin painoihin. Enemmänkin siihen, että nyt kun on Vollen porukka saanut suunniteltua autonsa pelkästään omalla tekniikalla (pohjalevyjä myöten), edelleen ambitiot on passiivisenkin turvallisuuden osalta korkealla. Se osaaminen, mikä on tullut vuosikymmenien mittaan ja mitä on tullut omasta pelkästään kolaturvallisuuteen liittyvästä tutkimuskeskuksesta, olisi voinut johtaa uusissa malleissa painojen osalta alemmaskin "pelkällä" testien hyvällä läpäisymentaliteetilla. Mutta rima on pidetty edelleen korkealla. Saadaanpa tietysti edelleen moitittua painoja näinä energiansäästön ja päästöjen alentamisaikoina, mutta kyllä oma pää on pidetty Ruotsin suunnalla ainakin tässä asiassa suhteessa omistajaan.

      
  • AMS:n mukaan Volvo V60 T6 AWD painaa 1954 kg. Pitää kai lähteä siitä että tuo lukema on todellisuutta. Valitettavasti korkea paino taas näkyy kulutuksessa.

      
  • Tällaiset painolukemat Autoexpress sai vertailussa V60 D4 vastaan Audi Avant 2.0 TDI.

    Kerbweight - payload - towing weight.

    1,669/521/2,000kg (Volvo)

    1,530/615/1,900kg (Audi)

      
  • NHB ennusti että Volvo XC 90:n myynti romahtaa vuonna 2018 mutta tästä vuodesta tulikin mallin myynnin ennätysvuosi 94.182 myydyllä autolla.

      
  • Ihmeesti niitä kiloja vaan kertyy, ja käytössä autot ovat vieläkin painavampia.

    Romukuorman purun jälkeen pelkän rekisteriotteen mukaan 1730 kg painavan auton lukema ulos ajaessa lähes standardikiloisella kuskilla oli 1920 kg. Tonnivaaka on kuulemma 20 kg resoluutiolla.

    Massattu ja vetokoukullinen auto ja talvella varmaan luminen alusta, mutta silti paljonlaisesti?

      
  • Volvo on Suomen premiumkingi, lataushybridikingi ja nelivetokingi. Jännä juttu, että Volvon kuulemma surkeaa hybridiratkaisua myydään Suomessa enemmän kuin kaikkia muita lataushybridejä yhteensä.

    https://www.apu.fi/artikkelit/lataushybrideista-jo-yli-puolet-volvoja

      
  • @Mikko-L kirjoitti:
    Volvo on Suomen premiumkingi, lataushybridikingi ja nelivetokingi. Jännä juttu, että Volvon kuulemma surkeaa hybridiratkaisua myydään Suomessa enemmän kuin kaikkia muita lataushybridejä yhteensä.

    https://www.apu.fi/artikkelit/lataushybrideista-jo-yli-puolet-volvoja

    Millä argumenteilla sitä on pidetty surkeana? Minulta on mennyt ohi ainakin pahimmat haukut.

    (Tämä oli ihan vilpitön kysymys, ei sarkastinen, kettuileva tai tivaava)

      
  • No ainakaan hybridi ei kuulemma saisi olla nelivetoinen. Sen lisäksi Volvo on liian tehokas, mutta toisaalta sähkömoottori on liian tehoton. Varmaan jotain muitakin ongelmia oli. Se on toki totta, että lisäteho sähkömoottorissa ei koskaan olisi pahitteeksi.

      
  • 740 GLE; "Ihmeesti niitä kiloja vaan kertyy, ja käytössä autot ovat vieläkin painavampia.

    Romukuorman purun jälkeen pelkän rekisteriotteen mukaan 1730 kg painavan auton lukema ulos ajaessa lähes standardikiloisella kuskilla oli 1920 kg. Tonnivaaka on kuulemma 20 kg resoluutiolla."

    No, tämähän on kuin talvisen pyörälenkin lounas- mitä isommat ruoat, sen paremmin pyörä pitää :smile: ... onpahan ainakin renkailla enemmän pintapainetta tiehen. Joskus muinoin painavaa autoa pidettiin hyvänä talviautona, ja kyllä tämä korreloi näillä huonosti ylläpidetyillä lumisilla teillä nykyäänkin. Kuinkahan tuo "lisäpaino" on jakaantunut akseleiden välille suhteessa pakasta revittyyn?

      
  • muokattu 04.02.2019 17:21

    M880; "Millä argumenteilla sitä on pidetty surkeana? Minulta on mennyt ohi ainakin pahimmat haukut.

    (Tämä oli ihan vilpitön kysymys, ei sarkastinen, kettuileva tai tivaava)"

    Olen kyllä ollut huomaavinani, että nämä moitteet ovat kohdistuneet ainakin osittain kaikkiin hybrideihin. Volvoja on nyt myyty niin paljon, että ne nousee hyvässä ja pahassa esille. En vielä halua muodostaa mitään lopullista mielipidettä, ennen kuin Volvon ja muidenkin lataushybrideillä on ajettu vähän enemmän ja pidempään. Akun toimintakyvyn osalta on melko hyviä tietoja Volvon "harjoittelumallin" (V60 hybrid) osalta. Ja onhan tuossa sähköisessä takapään "vedossa" muutama huoltokohdekin vähemmän. Toyota on ainakin onnistunut omissa hybrideissään akkujen keston osalta, joten miksei muutkin?

    Todellinen ympäristöystävällisyys onkin toinen juttu.

      
  • muokattu 09.02.2019 21:35

    Hesarin myönteinen koeajoraportti Volvo V90 T8:sta. NHB voisi perehtyä koeajoon eikä oksennella tälle palstalle niitä omia sepustuksiaan pelkästään sillä perusteella että on kiukkuinen siitä että jotakuta sattuu Volvon hybridi kiinnostamaan.

    https://www.hs.fi/autot/art-2000005994946.html

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    No, tämähän on kuin talvisen pyörälenkin lounas- mitä isommat ruoat, sen paremmin pyörä pitää :smile: ...

    Sehän se :smiley:

    Mutta kun tässä tapauksessa kuskikin on niin epästandardi, että jää talvivaatteissakin alle 75 kg normikuskin, joten ei oikein sekään selitä auton ylipainoa.

      
  • Volvolla näyttäisi edelleen kulkevan lujaa etenkin Suomessa. Volvo on ainoa merkki top10 joukossa, joka kasvatti myyntiään alkuvuonna.

    https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/uusien-autojen-rekisterointi-laski-yli-20-kymmenesta-yleisimmasta-merkista-vain-yhden-myynti-kasvanut-alkuvuonna-6762584

      
  • muokattu 02.04.2019 17:06

    Eikä hullummin näemmä mene globaalistikaan. Vuosi 2018 kaikkien aikojen ennätys, josta jatkettiin heti tammikuussa yli 16 % kasvulla ja tammi-helmikuussakin yli 11 % kasvua. Kasvua on alkuvuonna esimerkiksi jenkeissä, jossa muistaakseni euroopan premiumien myynti on ollut laskussa tai korkeintaan paikallaan. (En ole aivan varma tästä.)

    Jos siis joku on väittänyt, että kiinalainen omistus on Volvolle huono juttu, niin nyt lienee paikallaan pyytää nöyrästi anteeksi ja poistua takavasemmalle.

      
  • @Mikko-L kirjoitti:
    Eikä hullummin näemmä mene globaalistikaan. Vuosi 2018 kaikkien aikojen ennätys, josta jatkettiin heti tammikuussa yli 16 % kasvulla ja tammi-helmikuussakin yli 11 % kasvua. Kasvua on alkuvuonna esimerkiksi jenkeissä, jossa muistaakseni euroopan premiumien myynti on ollut laskussa tai korkeintaan paikallaan. (En ole aivan varma tästä.)

    Jos siis joku on väittänyt, että kiinalainen omistus on Volvolle huono juttu, niin nyt lienee paikallaan pyytää nöyrästi anteeksi ja poistua takavasemmalle.

    Ilmastonkannalta jokainen Kiinassa valmistettu tuote on huono juttu.

      
  • muokattu 02.04.2019 20:17

    Ostin Hong Kongista vähän aikaa sitten ebayn kautta 2 x 80 W integroidun putkivahvistimen, jolla järkäleellä oli painoa semmoiset reilut 20 kiloa ilman pakkausta. Hinta tulleineen ja kuljetuksineen oli reilut 600 euroa. Ostohinta 559 euroa plus tulli 82 euroa.

    Vastaavasta Euroopassa tai Amerikassa valmistetusta integroidusta putkivahvistimesta olisi saanut pulittaa useita tuhansia euroja.

    Putkisetin tämmöiselle tilaamalleni putkivahvistimelle saa tilattua Aliexpressistä 92 dollarilla. Alkuperäisessä vahvarissa tietenkin oli putket mukana asennettuina.

    Siinä ei pahemmin ympäristöhuolet paina kun säästää selvää rahaa Hong Kongista tilattaessa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Mikko-L kirjoitti:
    Eikä hullummin näemmä mene globaalistikaan. Vuosi 2018 kaikkien aikojen ennätys, josta jatkettiin heti tammikuussa yli 16 % kasvulla ja tammi-helmikuussakin yli 11 % kasvua. Kasvua on alkuvuonna esimerkiksi jenkeissä, jossa muistaakseni euroopan premiumien myynti on ollut laskussa tai korkeintaan paikallaan. (En ole aivan varma tästä.)

    Jos siis joku on väittänyt, että kiinalainen omistus on Volvolle huono juttu, niin nyt lienee paikallaan pyytää nöyrästi anteeksi ja poistua takavasemmalle.

    Ilmastonkannalta jokainen Kiinassa valmistettu tuote on huono juttu.

    No jaa. Kiinassa valmistetaan Suomen markkinoille ainoastaan S90. Niitä on tuotu junalla, ja varmasti laivallakin. Kummankaan ympäristörasitus tuskin eroaa olennaisesti Japanista tai Amerikoista tuotavista autoista.

    Mikko-L on kyllä kovin oikeassa tuossa kommentissaan. Amerikkalaisomistuksessa olisi voinut käydä Saabit, ja itsenäisenä yhtiönä ei riittäisi rahkeet tuotekehitykselle. Kiinalaisomistus on ollut Volvolle siunaus.

      
  • Edelleen Maaliskuussa Volvon USA:n myynti +16 % viime vuoteen verrattuna. XC90 myi noin 3200 kpl.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Mikko-L kirjoitti:
    Eikä hullummin näemmä mene globaalistikaan. Vuosi 2018 kaikkien aikojen ennätys, josta jatkettiin heti tammikuussa yli 16 % kasvulla ja tammi-helmikuussakin yli 11 % kasvua. Kasvua on alkuvuonna esimerkiksi jenkeissä, jossa muistaakseni euroopan premiumien myynti on ollut laskussa tai korkeintaan paikallaan. (En ole aivan varma tästä.)

    Jos siis joku on väittänyt, että kiinalainen omistus on Volvolle huono juttu, niin nyt lienee paikallaan pyytää nöyrästi anteeksi ja poistua takavasemmalle.

    Ilmastonkannalta jokainen Kiinassa valmistettu tuote on huono juttu.

    Miksi Kiinassa valmistettu tuote olisi lähtökohtaisesti jotenkin huonompi juttu kuin jossain muualla valmistettu tuote? Ja kuten todettu, ei siellä Kiinassa edes montaa Volvon mallia valmisteta.

      
  • https://www.globalis.fi/Tilastot/CO2-paeaestoet
    Kyse ei ole pelkästään autotuotannosta, vaan kaikesta Kiinasta tuodusta roinasta.

      
  • Quu, ei sekään ole kovin hauskaa että suomalaisia tolloja jymäytetään ostamaan ylihintaisia tuotteita Suomesta.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Quu, ei sekään ole kovin hauskaa että suomalaisia tolloja jymäytetään ostamaan ylihintaisia tuotteita Suomesta.

    Suomalaiset tollot (maksukykyiset) olemme halpatuotannon päästöjen maksajia yhä raskaammin tulevaisuudessa vaalilupauksista päätellen.

      
  • IPCC:n uuden raportin mukaan maapallon lämpeneminen ylittää kriittisen 1,5 asteen rajan jo vuosina 2030–2052. Hyvä uutinen on, että osa tarvittavista toimista on jo käynnissä.

    Suomen päästöjen on aiemmin arvioitu jopa kasvavan vuoteen 2030 mennessä, mikäli nykymeno jatkuu.

      
  • Itseltäni meni Hyundai Tucsonin sivupeili rikki kun toinen auto törmäsi siihen. Kustannusarvio ilman kaskoa on tuhat euroa. Siis pelkkä sivupeili maksaa tuhat euroa ilman kaskoa (bruttohinta). Jääkö kenellekään höynäytyksen tunnetta tästä ?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit