Elektr. nopeusrajoitin

2 kommenttia

Tuli keskustelua ja palautetta myös nimim. Erkki, valopakosta. Hyvä ulosanti verbaalisesti keskustelussa valoista ja niiden pakollisuudesta. Mutta huono kyky havaita ja ymmärtää luettua tekstiä. En tunne ollenkaan olevani vähäjärkisempi jos sammutan ajovalot seisoessani 10 km ruuhkassa Kehä I:llä. Kaikkien tiedoksi, ne jäävät useimmiten päälle, turhaan ehkä, so what! Valokeskustelu ja säästö oli ajateltu globaalisesti, ja asian juju oli ajatus laskea kuinka paljon ajovalot polttaisivat polttoainetta. En arvannut, että TM:n keksutelupalstalla "vanhat konkarit" nimittävät vähäjärkiseksi. Olisin päinvastoin mielenkiinnolla lukenut jonkun tarkempia lukuja. Homma meni niin suomalaisittain turvallisuusasioihin, taas.. Miksi sitten täytyisi ollenkaan vähentää hiilidioksiidipäästöjä? Miksi lähes koko maailma ajaa päivällä ilman valoja, ja peräpohjolassa pienellä liikennemäärällä kaikilla valot päällä? Maassa jossa aurinko ei kesällä laske, valoa riittää avaruudesta. En pyri säästämään bensaa ollenkaan, harrasteautoni on Challenger 440 RT Six Pack:lla (3xtuplat), vie 30 l kaup. Vie helposti 40 l kun polkaisen pari kertaa, ei paljon minua haittaa, annan palaa. Syö myös takarenkaita kun piirrän viivaa, 1 pari per kk. Entä sitten. Bensaa saa asemilta ja renkaita kaupasta. Käyttöautona on Audi TDI.
Nopeusrajoituksista.
Eikö olisi helppo nykytekniikalla rajoittaa nopeus suurimpaan sallittuun aina liikennemerkin kohdalla elektronisesti, siihen mitä se osoittaa. Näin ei autoilla edes kykenisi kulkemaan suurempaa nopeutta. Nyt jo valvotaan liikennetiheyksiä vertaamalla kuinka monta kännykkää liikkuu tietyllä tieosuudella. Heitto on vain 1-2% luokkaa tutkimusten mukaan. Nopeutta voidaan myös valvoa, millä nopeudella kännykkä liikkuu, pari pientä parannusta järjestelmään vielä, niin GSM-tukiasemat valvovat nopeuksia, ja sakot raapaistaan samantien tililtä, jos joku ohittaisi elektroniikan. Tietäen Suomen ja politiikot ovat oppineet uuden sanan, "innovaatio" tämä ajatuskuva ei liene kaukana.
Saksan takia autot valmistetaan kuten tehdään. Jos kaikkialla muualla ei saa ajaa yli 120 km/h rikkomatta lakia, niin eihän me tarvita sellaisia autoja jotka kulkevat 200 km/h ja yli. Mihin niitä tarvitaan, oman egon kohottamiseksi? Voisimme olla "tiennäyttäjiä" ja kulkea mopokärryillä yhtä hyvin. Kauko-idässä kaikilla on Wokkipannu alla. Hauskuus, ajamisen ilo, fiilis mikä lie katoaisi, kuten mielenkiinto autoiluun. TM kirjoitti -70 luvulla usein koeajoista "kuinka hyvin näkee autosta ulos..", nyt autoilijat "kuinka hyvin näemme toisemme.." Aja omalla kaistalla, niin et törmää muihin. Jos törmäät, niin eivät valot sinua pysäytä, pelti rutisee valoilla ja valoitta, yhtälailla. Jos kuljettaja menettää autonsa hallinnan, se tapahtuu, oli valot tai ei. Olen silti samaa mieltä, pidetään valot päällä, ei se minua haittaa. Kuitenkin on vaarallista ruokkia liian paljon kaikkea, koska se johtaa väistämättä vähitellen tuohon edellä esittämääni. Tietotaito on varmasti jo olemassa, ja pieni innovaatio, niin voi monitoroida auton elektronista boksia, ja sitä kautta valvoa nopeutta, niin voidaan optimoida turvallisuuden maximointia. Ja yleensä käy niin, että sitä saa mitä tilaa. :smile:

  
  • Myönnän tyhmyys-heittoni huonosti harkituksi varsinkin näin uuden uljaan TMnetin alkutaipaleella. Heitto ei ollut keneenkään erityisesti kohdistettu ja liittyi vanhan palstan viestiketjuun, jossa vängättiin kiistatta tyhmin perustein yhtä kiistatonta tutkimustietoa vastaan. Olisi pitänyt jättää viimeinen kappale kopioimatta eilisestä purkauksestani.

    Rauhaa.

      
  • SixPackille: kirjoitat, että ruuhkassa seisoessa valot eivät auta. Ei niin, niistä on apua vasta liikkeellä ollessa, mutta moniko niitä muistaa sytytellä tarpeen mukaan? Tulee mieleen eräästä vanhasta keskustelusta kaveri, joka sanoi, että hän nousee istumaan kunnolla ja ottaa ratista kunnon otteen, jos tilanne sitä vaatii. Uskotko, että me kaikki tiedämme, että nyt on lähestymässä huonosti näkevä tai johonkin muuhun keskittynyt kuski, taidampa sytyttää ajovalot?

    Todellisuudessa vaihtoehtomme taitavat olla, että joko aina valot silläkin uhalla, että se on joskus täysin tarpeetonta, tai hyvin monilla ei valoja päiväsaikaan ollenkaan, mikä tilastotietojen mukaan on kiistaton riskitekijä.

    Me hyvin näkevät emme ymmärrä, miten paljon vähemmän huonosti näkevät pystyvät ympäristöään seuraamaan. Vähän siitä saa ehkä käsitystä, jos ajaa aina likaiset hyvin tummat aurinkolasit silmillä. Näitä ihmisiä on kymmeniä ellei satoja tuhansia, minusta valojen ”turha” poltto on pieni hinta siitä, että nämäkin ihmiset voivat nauttia kalliilla veroilla kustantamastaan liikenteestä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit