Kitupolttaminen

2 kommenttia

SO2001 Onnettomusketjussa

Tämä asia ”kiinnostaa” minua sen takia, että minulla on ”onni” asua yhden Euroopan (tai ehkä koko maailman) pahimman kitupolttajan naapurissa. Asuntomme on sisälle tunkevan savun takia talvikuukaudet käytännössä asumiskelvoton, mutta siitä huolimatta sinnittelemme ja asumme siinä. Aamusta myöhään yöhön (aamuyöllä pitävät sentään vähän taukoa, jolloin voimme tuulettaa) talomme ympärillä leijailevan savun löyhkä on kuvottava. Aina kun luen Vihreiden visioita siitä, kuinka maailma pelastetaan polttamalla vielä enemmän puuta ja tuottamalla vielä enemmän savua, myrkkyjä ja pienhiukkasia, näin punaista.




Asumme myös erään kitupolttajan naapurissa. Hän ilmeisesti polttaa vielä hidastetusti välillä roskia lämmittääkseen kattilaansa, koska usein lounaistuulella saamme haistella sellaisia aromeja, joita ei puun poltosta saa aikaan millään tunnetulla keinolla. Savua tulee taas syksyn kylmien öiden alkaessa lähes koko päivän matalasta savupiipusta niin pieninä pöllähdyksinä, että joutuu tarkkaan katsomaan ja "varmistamaan" mistä "krääsä" taas on kotoisin. Nuohoojalta kyselin asiasta "vaivihkaa" ja hän sanoi "kitupoltto"kattiloiden tuottavan melko paljon savua. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

  
  • Onko muilla vastaavia kokemuksia?




    Tämäkin on sellainen asia johon ei ole mitään naapurisopua takaavaa koulutusta, kuka tahansa saa lämmittää takkaa. Isommalla liekillä tulee enemmän lämpöä kuin kitupoltolla, joten tulen ilmansaannista pitäisi pitää huolta. Kuivat puut palavat kuumemmin kuin kosteat.



    Mutta se miten naapurille saa asian kirkastumaan on vaikeampaa. Ehkä se perinteinen omakehuksi moitittu omista tavoistaan puhuminen, eli kertoo siitä miten hyvin lämmittää koleina iltoina nimenomaan isolla liekillä ja samalla kun säästyy polttopuita ei vaaravan takan lasiluukkukaan nokeennu.



    Roskien poltosta sama juttu, "en niitä polttele kun haisevat niin pahalta, vien ne energiajätekeräykseen". Tämä ei tietenkään toimi ellei ole puheväleissä naapurinsa kanssa...

      
  • Minä joudun hieman "kitupolttamaan" saunan kiuasta kuivilla koivuklapeilla koska muuten hehkuu punaisena kaikki metalliosat ja arina sulaa!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit