Minulla on 1Mb/sek. Mutta onko se todellinen nopeus? 1 bitti on 8 tavua, jolloin jaan 1Mb:n 8:lla = 125 Kb! Todellinen nettonopeus onkin 125 Kb. Korjatkaa jos olen väärässä.
Tuosta muistuikin mieleen, että silloin kuin..?..oli modeemi 56K, näin nopeuden esim. tiedoston tai ohjelman latauksen yhteydessä. Muistan, että ne häilyivät nopeudella 2-6kt/s, jolloin 56K=7kt/s pitäisi paikkansa ja päätelmäni/laskelma on oikea.
Tuosta muistuikin mieleen, että silloin kuin..?..oli modeemi 56K, näin nopeuden esim. tiedoston tai ohjelman latauksen yhteydessä. Muistan, että ne häilyivät nopeudella 2-6kt/s, jolloin 56K=7kt/s pitäisi paikkansa ja päätelmäni/laskelma on oikea.
Mutta tuo 56K tarkoittaa 56 KiloBITTIÄ, ei KiloTAVUA. 1 Kilotavu on 8 kilobittiä, joten 56Kbit modeemin TEOREETTINEN maksiminopeus on 56/8 = 7
Minulla on muuten ATK:n Appro suoritettuna, joten tiedän kyllä mistä puhun
[villej muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 15:46]
Tarkoitin lähinnä että 1mb yhteyden todellinen 'nettonopeus' on 1mb/s sillä 1mb/s = 125kt/s. Voi tietenkin olla hyvin mahdollista etten nyt itse ymmärrä kunnolla sinun pointtiasi.
Tarkoitin lähinnä että 1mb yhteyden todellinen 'nettonopeus' on 1mb/s sillä 1mb/s = 125kt/s. Voi tietenkin olla hyvin mahdollista etten nyt itse ymmärrä kunnolla sinun pointtiasi.
Tarkoitin, että mielestäni laskit aivan oikein. Nettonopeus on se minkä minäkin laskin. Tuolla 56K=7, oli vain lyhenne, että modeemilla nettonopeus on korkeintaan 7kt:n luokkaa, ja minun 1Mb/sek on todella "vain" nettona 125kt/s, vaikka kuva ja yhteys toimii lähes kuin televisiossa nopeuden suhteen.
Ne ovat ainakin toistaiseksi hävyttömän kalliita mutta ainakin Saunalahti tarjoaa ihan kohtuuinnalla.
Melkein mutta ei ihan. Eikös:
1 tavu = 8 bittiä?
Eli:
1Mb = 125 Kt/s
512Kb/s = 64Kt/s
256Kb/s = 32Kt/s
56Kb/s = 7 kt/s...
Mutta tuo 56K tarkoittaa 56 KiloBITTIÄ, ei KiloTAVUA. 1 Kilotavu on 8 kilobittiä, joten 56Kbit modeemin TEOREETTINEN maksiminopeus on 56/8 = 7
Minulla on muuten ATK:n Appro suoritettuna, joten tiedän kyllä mistä puhun
Englanniksi muuten Kilotavu(kt) = Kilobyte(kb). Tästä varmasti juhtuu ainakin osittain tuo sekaannus noissa Internet-nopeuksissa.
Villej: Huomasitko jotain?
Tarkoitin lähinnä että 1mb yhteyden todellinen 'nettonopeus' on 1mb/s sillä 1mb/s = 125kt/s.
Voi tietenkin olla hyvin mahdollista etten nyt itse ymmärrä kunnolla sinun pointtiasi.
Voi tietenkin olla hyvin mahdollista etten nyt itse ymmärrä kunnolla sinun pointtiasi.
Tarkoitin, että mielestäni laskit aivan oikein.
Nettonopeus on se minkä minäkin laskin.
Tuolla 56K=7, oli vain lyhenne, että modeemilla nettonopeus on korkeintaan 7kt:n luokkaa, ja minun 1Mb/sek on todella "vain" nettona 125kt/s, vaikka kuva ja yhteys toimii lähes kuin televisiossa nopeuden suhteen.