Autoverotusaiheet vanhalla palstalla

3 kommenttia

Muistatteko menon TMnetin vanhalla keskustelupalstalla? Aika ajoin ilmeisesti yksi ja sama kirjoittaja generoi kymmeniä viestejä autoverosorrosta, autoveron laskemisesta lähitulevaisuudessa, uusien autojen ostolakosta ym. Kun spammaukseen kyllästyneet huomauttivat toistosta, vastaus oli aina että kiinnostava aihe herättää paljon keskustelua ja lopuksi viuhahti demarikortti tiskiin.

Nyt aiheella on oma alue, joka on toistaiseksi ollut uudistetun TMnetin autoalueista hiljaisin. Kummallista.

  
  • Ei ollut ihan yksi eikä kaksi kertaa, kun ihmettelin ääneen vanhan palstan verokeskusteluja. Palautetta tuli, olin demari, punikki, kukkahattutäti, vero-orja, valtion alistama ressukka, hyväuskoinen hölmö ja vaikka mitä.

    Palstan yleisin aihe ei tuntunut kiinnostavan ketään tuntemaani ihmistä oikeassa maailmassa. Uuden palstan tultua kiinnitin huomioni samaan kuin Erkki; miksi aihe kiinnostaa niin vähän. Ja ennen kaikkea miksi kaikki aiheesta kirjoittavat vaikuttavat henkisesti terveiltä, mikä oli tosi iso muutos.

    Joskus on mukavaa olla oikeassa ja nyt on mieli hyvä. Ei ihmiset niin hulluja olekaan, miltä silloin näytti. Toisaalta käy sääliksi sitä spammaajaa, sen pään täyttää varmaan edelleenkin samat murheet. No, netti on täynnä sonnanjauhamiseen sopivampia keskustelupalstoja.

      
  • Autoverotuksen kohdalla on sikäli sääli, että vasta nyt EY-tuomioistuimen päätöksellä valtio joutui antamaan periksi riistoverotuksessa.
    Vaikka autovero olisi 30 vuotta sitten ollut 30%, on erittäin epätodennäköistä, että valtio olisi menettänyt verotuloja. Auto piti ostaa 142% korotetulla verolla, jolloin myös vaihtoautot pysyivät keinotekoisen korkealla. Kuten ruplan arvo edelleen.
    Autonomistajat olisivat vuosikymmeniä voineet vaihtaa nopeammin uudempaan autoon, vaikka 6 vuoden välein, eikä pitää autoa 18 v. joka laskettiin keski-iäksi tässä 10 v. sitten. Valtion tulo olisi ollut sama ja yhtä taattu.

    Ne henkilöt, perheet, sukulaiset ja vammautuneet ovat tästä kärsineet eniten, joiden elämä olisi voitu pelastaa paremmilla, uudemmilla ja turvallisimmilla autoilla. Minusta tämä veropolitiikka on osoittanut suurta piittaamattomuutta ja välinpitämättömyyttä omia kansalaisia kohtaan. Kuten se, että ei rakenneta moottoritierunkoverkostoa Suomeen suurten kaupunkin välille. Nykyrahassa mitattuna valtio on kerännyt eri veroina liikenteestä yhteensä 30 v. aikana € 180 miljardia. Olisi edes antanut puolet tästä takaisin liikenneturvallisuuden parantamiseen, mutta ei.

    Ilman EY-tuomioistuimen päätöstä tämäkään tuskin toteutuu. Palkkatuloista ja yhteisöveroista on valtion mm. saatava toimeentulonsa, on kohtuutonta vaatia, että autoilijat yhtenä ryhmänä vastaavat 50%:sta valtion tuloista.

      
  • Olen samaa mieltä muista asioista, paitsi huonojen autojen vammauttavasta ja moottoriteiden onnettomuuksilta pelastavasta vaikutuksesta. Ainakaan tilastot puhuvat sen puolesta, että paremmilla autoilla teillä ajetaan huonommin. Suomen paras tie (H:ki-T:re) on yksi huonoimmista turvallisuuden kannalta ja varakkuuden lisääntyessä (sama vaikutus kuin autojen halpenemisella) ostetaan suorituskykyisempiä autoja joita ei joko osata tai haluta ajaa turvallisesti.

    Asennetta ei voi ostaa, mistä on seurauksena, että loukkaantuneiden ja kuolleiden autonkuljettajien määrä on pysynyt käytännöllisesti katsoen samassa ainakin vuodesta –95 asti. Sitä vanhemmista tapauksista on paha sanoa mitään, koska –95 muutettiin tilastointia loukkaantuneista. Autot ovat kuluneen liki 10 vuoden aikana parantuneet rutkasti, missä näkyy tämän vaikutus turvallisuuteen?

    Maat, jotka ovat panostaneet hyviin teihin eivät näytä saaneen siitä etua onnettomuuksien vähentymisenä. Esimerkiksi Ruotsin hyvät maantiet eivät ole sen turvallisempia kuin meidänkään.

    Kun siis sanot, että ” Ne henkilöt, perheet, sukulaiset ja vammautuneet ovat tästä kärsineet eniten, joiden elämä olisi voitu pelastaa paremmilla, uudemmilla ja turvallisimmilla autoilla”, olet minusta hiukan ylidramatisoinut tilannetta. Valitettavasti edelleenkin kuljettajan virheet ja riskinotto ovat ylivoimaisesti yleisin syy onnettomuuksiin ja riskinotto näyttää lisääntyvän paremmalla kalustolla.

    En tietenkään toivo meille huonompia teitä ja autoja, toivon, että kuljettajat ymmärtävät todellisen vastuunkantajan olevan usein lähempänä kuin arvataankaan. Ihannetapaushan on se, että sekä autot, tiet, että kuskin ovat hyviä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit