Miksi poliitikot valehtelee?

0 kommenttia

”Hyvässä uskossa pakettiautoksi viime vuoden aikana rekisteröityjen dieselfarmarien ja- maasturien omistajat joutuvatkin yllättäen maksamaan henkilöautojen dieselveroa joulukuussa tehdyn ajoneuvoverolain muutoksen johdosta”.

Otteita Reijo Hongiston (poliisi Vimpelistä) kirjoituksesta Ilkassa 25.02.05

”En ymmärrä, kuinka jokin laki voidaan rauhan oloissa säätää taannehtivasti. Länsimaisen oikeuskäytännön peruspilarina ja kulmakivenä on ennustettavuus. Kansalaisen on siis yleisen oikeustajun mukaan normaalia elämää eläessään ns. ”heinäntekojärjellä” kyettävä päättelemään, onko hänen tekonsa lain mukainen tekohetkellä ja muutamia päiviä tekohetken jälkeenkin.

Mikäli tekohetkellä lain ja säädösten mukaisesti toiminutta henkilöä ryhdytään po. Teosta jälkikäteen tuomitsemaan, menettää länsimainen oikeusjärjestelmä uskottavuutensa. Siihen ei yhteiskunnalla liene varaa!!”

Eduskunnan pöytäkirjoista käy ilmi mm., että 8.12.2004 edustaja Raimo Vistbacka tehdessäään lakimuutoksesta hylkäysesityksen totesi mm: - Olen pohtinut tämän lain sisältöä ja yrittänyt saada selvää, millä tavoin tämä vaikuttaa niihin noin 8000:n auton ostajaan, jotka ostivat auton, muuttivat ja muutoskatsastivat sen pakettiautoksi lisäämällä pari penkkiä kuljettajan ja apukuljettajan taakse. Tällä toimenpiteellä pystyttiin käyttövoimavero alentamaan 75 euroon vuodessa.
Minun ajatusmaailmaani ei sovi sellainen järjestelmä, että jos lainsäätäjä säätää ja kansalaiset noudattavat sitä, mitä laissa taikka sen nojalla annetussa viranomaismääräyksessä on sanottu, kansalainen joutuu siitä vastuuseen taloudellisesti.

20.2.2005 Ilkka Pirkko Paaermaan juttu:

Petri Salo (kok, poliitikko): ”Hallitukselle kirjallisen kysymyksen tehnyt kansanedustaja Petri Salo (kok), kertoo saaneensa paljon palautetta - monet ovat saaneet väärää tietoa ja muuttaneet autojaan pakettiautoiksi hyvässä uskossa ja vilpittömästi. He eivät voi ymmärtää että valtio harrastaa poukkoilevaa lainsäädäntöä”.

Harry Wallin (sd, poliitikko): ”muistelee lainmuutoksen takana olleen pelon, että ihmiset ryhtyisivät suurin joukoin hakemaan dieselfarmareita Saksasta ja rekisteröimään ne ilman suurenmpia muutoksia halvemman verokohtelun pakettiautoiksi. Tämä porsaanreikä haluttiin tukkia.
Itse kyseinalaistin takautuvuuden”.

Bjarne Kallis (kd, poliitikko): ”Me kuitenkin vastustimme lakimuutosta yhdessä kokoomuksen ja vasemmistoliiton kanssa, mutta hävisimme äänestyksessä, hän toteaa. Pahinta muutos on hänen mielestään yrittäjille, jotka ovat voineet vähentää pakettiautoista alvin. Kun lakimuutos pitää näitä farmareista muutettuja autoja henkilöautoina, saattavat yrittäjät joutua palauttamaan alvi vähennyksensä. - aivan sairasta, puuskahtaa Kallis”.

Pauli Isokangas (lautamies): ”Eduskunnalle on nyt tullut juridinen kömmähdys. Kyllähän lain pitää olla sellainen, että se on noudatettavissa, eikä mikään jälkikäteen voimaan saatettu rangaistus”.

Reijo Hongisto (poliisi): Äänestyspöytäkirjan mukaan Vistbackan esitystä kannatti 7 edustajaa, 172 vastusti ja 20 oli poissa.

Pöytäkirjan mukaan edustajat Salo, Wallin ja Kallis äänestivät nykyisin voimassa olevan lain puolesta...

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit