Lisää veroa dieseliin?

37 kommenttia
2»
  • NHB:

    slowgear:
    [
    No pitäisi kyllä irrota. Esim. smart Roadster Brabus mallissa oli vakiona ominaisteho karvan alle 150hv/l jo 9v sitten ihan 90-luvun perustekniikalla, eli 2 venttiiliä per sylinteri, 1 nokka-akseli ilman muuttuvia ajoituksia ja yhdellä turbolla, jotan kyllä 150hv:kin pitäisi olla ihan tehtävissä nykypäivänkin tekniikalla.


    Pelkkään litratehoon tuijottaminen ei kerro vielä oikein mitään. Jos tuohon lisää vaikka käyttöominaisuudet, päästöt, taloudellisuuden, huollon tarpeen ja luotettavuuden, niin enää Bravus ei enää olekaan niin kilpailukykyinen.




    Minäkin olen lukenut, että mm. Smartin männät palaa ennemmin tai myöhemmin puhki. Täälläkin taisi joku kysellä taottujen mukien perään joku vuosi sitten...



      
  • Jorma L:


    Minäkin olen lukenut, että mm. Smartin männät palaa ennemmin tai myöhemmin puhki. Täälläkin taisi joku kysellä taottujen mukien perään joku vuosi sitten...




    Taisin olla minä kun kyseli, mutta en sen takia että vakiot olisi vakiotehoilla vaarassa vaan tarkoitus olisi vielä ahdinpuolta päivittämällä päästä lähelle 200hv litratehoa. Mitä taas kulutuspuoleen tulee, nykyisellä reilulla 150 hv/l tehoilla tasaista 80:ä ajelemalla pääsee lähelle neljää litraa ja moottoritienopeuksissa kuudella.



      
  • Eiko kuitenkin vakiotehoilla hajonnut vakiomännät ihan kohtuukilometreillä? Kyselit taottuja kun koneremontti oli joka tapauksessa tulossa "niin samantien" sitten vähän enemmän.. Lämmönsiirto männistä tulee entistä haastavammaksi kun pienistä männistä otetaan reilut tehot ulos. Toista olisi 3000cc ja 6cyl kuin 650cc ja 3cyl.

    Saitkos konetta koskaan uudelleen liikenteeseen?

      
  • Jorma L:

    Kyllähän bensiiniturbotkin menee monimutkaisemmaksi




    Menee, mutta ei näy hinnassa. Tekniikkaa on kuitenkin helpompaa kuin dieseleissä. Katsotaan tätä Fordin tapausta, jossa vapaastihengittävä 1.6 muuttui ahdetuksi 1-litraiseksi. Molemmat ovat yhä myynnissä.



    Autoverottomat hinnat:

    - vanha 1.6 (92 kW) 18 020 €

    - uusi 1.0 (92 kW) 18 250 €



    Uudessa on lisäksi Start/Stop systeemi, mutta autoveroton hinta vain 230 euroa korkeampi. Suomen C02-päästöihin (kulutukseen) perustuva vero kääntää verolliset hinnat toisin päin. EcoBoost jää 420 € edullisemmaksi. Huhtikuusta alkaen ero kasvaa, kun verotus muuttuu.

      
  • Hiilipäästö:

    Fordin kohdalla on kuitenkin ehkä se pieni erikoisuus, että tuo Fordin EcoBoost on bensiinikoneiden aatelia, diesel taas ei mitenkään erityisen pieniruokainen. Jos katsotaan tuon kokoluokan parhaita dieseleitä, virallisten CO2-päästöjen pitäisi olla noin 90 g/km.




    Fordilta on tulossa ihan lähiaikoina Econetic versio tuosta 1.6 TDCi:stä. Kulutus 3,5 l/100 km



    http://www.worldcarfans.com/111040631284/ford-focus-econetic-announced



    Hintoja ei vielä ole, mutta edellisen Focuksen kohdalla ne olivat kalliimpia kuin perus TDCi:t. Oletetaan, että ero on vähintään 2500 €. Kohdan 2. mukaan vaaditaan vähintään 30 tkm vuodessa jotta Econetic diesel kannattaisi EcoBoostiin verrattuna.

      
  • Jorma L:

    Eiko kuitenkin vakiotehoilla hajonnut vakiomännät ihan kohtuukilometreillä? Kyselit taottuja kun koneremontti oli joka tapauksessa tulossa "niin samantien" sitten vähän enemmän.. Lämmönsiirto männistä tulee entistä haastavammaksi kun pienistä männistä otetaan reilut tehot ulos. Toista olisi 3000cc ja 6cyl kuin 650cc ja 3cyl.
    Saitkos konetta koskaan uudelleen liikenteeseen?




    Männissä eikä kiertokangissa ei ollut mitään vikaa, itse asiassa kiertokanget jatkaa elämäänsä kaverin roadsterin koneessa ylikokomäntien kanssa. Ja kyllä kiitos, sain koneen erinäisten vaiheiden jälkeen kokoon viime syksynä ja tälläkin viikolla on melkein 500km tullut smartin mittariin lisää. Takomäntiin ja kiertokankiin päädyin sen vuoksi, että asiantuntijat maailmalla väittää että vakiot ei kestä yli 130hv tehoja ja halusin pelata varman päälle.

      
  • Sen verran vielä uteliaisuus nostaa päätään, että mikäs se koneen heikko paikka sitten oli? Miksi jouduit remonttiin?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit