-Loistava suoritus Alonsolta. Taas saimme nähdä kuka on Schumin lopetettua lähtöruudukon paras kuljettaja.
-Kimiltä taas uskomatonta kuraa, vaikka nyt vauhti riitti melkein KUBICAN lyömiseen.
-Massan kohtaloksi koitui hänen aiheuttama osuma lewisin kanssa. Maltti olisi ollut valttia. Helppo tosin tuomita jälkikäteen; kiltisti ohi päästäminen olisi voinut tarkoittaa hamiltonin karkaamista, ja siten mestaruuden hyvästejä. Nyt tilanne kuitenkin parani massan kannalta.
Oli tosiaan sellainen kisa että en nukahtanut sohvalle.Monessa kisassa on niin käynyt... Itseäni ihmetyttää näin maalikkona Formulassa se, että onko se tosiaan niin vaikeaa tehdä ratoja missä tapahtuu ja se ohittaminenkin onnistuu?
Hermann Tilke on ilmiesesti ollut suunnittelijana usealla uudella radalla, ja häntä ylistetään. Ilmeisen turvallisen ratoja, mutta eikö sitten onnistu yhdistää siihen se, että ohittaminen nopeammalla autolla onnistuu? Kaikenlisäksi Kanadakin ollaan ottamassa pois kalenterista. Jos en aivan väärin muista, siellä on monesti ollut tapahtumarikas kisa.
-Loistava suoritus Alonsolta. Taas saimme nähdä kuka on Schumin lopetettua lähtöruudukon paras kuljettaja.
-Kimiltä taas uskomatonta kuraa, vaikka nyt vauhti riitti melkein KUBICAN lyömiseen.
-Massan kohtaloksi koitui hänen aiheuttama osuma lewisin kanssa. Maltti olisi ollut valttia. Helppo tosin tuomita jälkikäteen; kiltisti ohi päästäminen olisi voinut tarkoittaa hamiltonin karkaamista, ja siten mestaruuden hyvästejä. Nyt tilanne kuitenkin parani massan kannalta.
Ensimmäisistä samaa mieltä mutta:
-Kimin auto ilmeisesti vaurioitui hieman kun ensimmäisessä mutkassa MOLEMMAT McLarenit osuivat häneen. Ja kuten Kimi osuvasti sanoi:
"It was a bit disappointing what happened in the first corner but at least I got to the finish this time."
-Oli loistavaa nähdä juuri oikeanlainen suhtautuminen Hamiltonin ajotyyliin Massalta! Mikään muu ratkaisu Hamiltonin käsittämättömän soheltamisen jälkeen ensimmäisessä mutkassa ei olisi ollut ollenkaan niin hyvä. Tuskin Massa on pahoillaan, hänhän sai kaksi pistettä enemmän kuin Hamilton siinä kisassa, nimittäin:
-Bourdais sai tuomion osumasta Massan kanssa joten Massa nousi 7:ksi!! Aivan käsittämätön tuomio selvässä tapauksessa, mutta ei sekään ole Massan syy että tuomarit ovat aivan hulluja. Massa sai rangaistuksensa Bourdais:hin osumisesta sillä että hän spinnasi.
Huomatkaa että Hamilton sanoi ennen kisaa että (autosport.com):
The McLaren driver has a golden opportunity to extend his world championship lead at Fuji with title rival Felipe Massa only managing fifth on the grid - but he has vowed not to get too carried away in his quest for success.
"Of course - I don't want to crash," said Hamilton about his race tactics. "We all want to get around the first corner. I've just got to approach it the same as I always do. I will just try and get a good start and get into Turn One first.
"I'll just be sensible. I won't be closing the door on anyone and taking silly risks. But I'm racing to win."
Kertoo siitä mitä eroa Hamiltonin puheilla ja ego-vetoisilla teoilla on...
Oli tosiaan sellainen kisa että en nukahtanut sohvalle.Monessa kisassa on niin käynyt... Itseäni ihmetyttää näin maalikkona Formulassa se, että onko se tosiaan niin vaikeaa tehdä ratoja missä tapahtuu ja se ohittaminenkin onnistuu?
Hermann Tilke on ilmiesesti ollut suunnittelijana usealla uudella radalla, ja häntä ylistetään. Ilmeisen turvallisen ratoja, mutta eikö sitten onnistu yhdistää siihen se, että ohittaminen nopeammalla autolla onnistuu? Kaikenlisäksi Kanadakin ollaan ottamassa pois kalenterista. Jos en aivan väärin muista, siellä on monesti ollut tapahtumarikas kisa.
F1 kisa on vähän muutakin kuin kolareita, savua ja ohituksia joita on helppo ja kiva katsoa.
Ehkä kannattaa seurata NASCARIA, se on varmaan enemmän sinun mieleesi.
F1 kisoissa tapahtuu paljon, mutta jos vain töllöttää TV-ruutua ymmärtämättä muuta kuin järjestyksen ja ohitusmäärän niin ei siitä varmaan paljon irti saakaan. Ehdotan että otat käyttöön kisan ajaksi www.formula1.com -sivustolta live timing -palvelun jolla saat reaaliaikaiset infot kisasta. On vähän eri juttu seurata kun näkee mitä tapahtuu.
Meillä on tosiaan eri asenne kilpailujen seuraamiseen. Olenko sitten yksin mielipiteeni kanssa että osa kilpailuista on todella vähemmän viihdettä. Mutta varmaan tavallasi seurata kisaa saa siitä enempi irti. Minulle riittää kyllä tämä yksinkertainen tapa jossa nautin ohituksista ja siitä, kun näen kamppailua mies miestä vastaan.
Massa olisi voinut Webberiä ohittaessaan aiheuttaa romua radalle ja paljon! Onneksi varikolta ei tullut ketään radalle sillä hetkellä. Kovalainen olisi saanut onnistua tänään, mutta onhan tuohon mersun savuamiseen suomalaisen selän takana aikojen saatossa tottunut
On sanottu, että jenkkejä ei F1 kiinnosta, heitä kiinostaa nascar ( yms. rämistely vasemmallekääntymis-sarjat ) , ja että F1 on heille kuin hyvä viini, ja nascar kaljaa.
Suurin osa porukastahan läpi maailman litkii kai kaljaa ennemmin kuin ymmärtää hyvän päälle, eli tässä tapauksessa katsoisi vain kisaa jossa on solkenaan ohituksia, jonkun pitää kuolla joka toisessa kisassa, autoja pitää romuttua vähintään kolmen kierroksen välein jne. ja voittaja on se kuka sen viimeisen tuhannesta ohituksesta tekee.
F1 ei ole sellaista, ja joka siitä ei pidä eikä ymmärrä, voi katsoa ihan mitä lystää. Laji on siitä ymmärtävälle mitä hienoin, ja siinä tapahtuu KAIKENAIKAA pieniä juttuja ''kisan sisällä'', jota ei moni edes hoksaa.
sitäpaitsi viime vuosina on ollut yhä enemmän tapahtumarikkaita kilpailuja, ja jännitystä vaikka millä mitalla.
Omasta mielestäni suuri ongelma on se, että kilpailutilannekolareista ja pikkuosumista annetaan kohtuuttomia rangaistuksia. Se johtaa siihen että kuljettajat pelkäävät ajaa rengas-renkaassa kilpaa, ja katotaan mielummin sitä ohitusta varikkokäynneillä.
Tätä mieltä oli mm. Mika Salo. Kertoi jokin aika sitten, että heti kun tulee kisan tuoksinnassa pikku osuma ponttooniin, lähtee ''vääryyttä kokeneen'' tallin johdolta meili kilpailun johdolle, jossa vaaditaan rangaistus toiselle, ja hetken päästä se annetaan.
Ihan älytöntä, suosikkiaikaani 90-luvun alusta 2000-luvun alkuun kolaroitiin vaikka millä mitalla, ja säpinää oli, eikä koko ajan ollut joku stop-and-go niskassa, kun vähän kolahti...
Massa olisi voinut Webberiä ohittaessaan aiheuttaa romua radalle
tarkoitat kai että WEBBER olisi voinut aiheuttaa?
Massahan ohitti ihan oikein, ja webber yritti murhata hänet
Niin tuota... ohittaja tai ohitusta yrittävä nykyään ottaa rangaistukset ja muut loanheitot niskaansa, mihin jälkimmäisessä viestissä myös viittaat? Rangaistuksia jaetaan minunkin mielestä nykyään liikaa vähän joka puolelle ja joka syystä.
Tuossa olen juuri samaa mieltä.Kohtuuttomia rangaistuksia en aina tahdo ymmärtää kun kilpailun tiimellyksessä sattuu ja tapahtuu. Ei tohdita ottaa riskejä. Mutta tässähän ollaan juuri samassa aiheessa mistä moitin kisoja: ei ohituksia. Vai kaipaako tosiaan joku kisoja, jossa tullaan maaliin aika-ajo järjestyksessä poislukien ohitukset varikkokäynnillä tai keskeytykset? Vaikka kisan sisällä asiantuntijat kuinka huomaisi jippoja...?
Onneksi on käynyt niin kuin Petos sanoi: tapahtumarikkaita kilpailuja on onneksi ollut. Siksi niitä vielä seuraankin, vaikka en aivan niin tarkasti kuin asiantuntijat.
Toki ohituksia tarvitaan, ja pientä rytinääkin. Ja varsinkin jännitystä.
Ei ole kivaa jos yhtään ohituksia ei tule.
Merkittävä tekijä on radan profiili. Nykyaikaiset uudet radat ovat siinä hyviä, niihin on tehty tarkoituksella todella pomminvarmoja ohituspaikkoja.
Sellaiset älyttömät radat kuten mm vanhat Silverstone, Magny-cours, Nurburgring, Imola ( oli hyvä vielä ennen shikaaneilla tärvelyä! ), ja uusi Valencia joutaisi hemmettiin kalenterista, ja Montrealin ja Span kaltaiset radat kunniaan!
Ongelmanahan on rajut vaatimukset itse rata-alueelle ja puitteille, liikenneyhteyksille yms.
Mitä Ron-setä miettii jos Hamilton ryssii (toivottavasti) tämänkin kauden MM:n? Olisi pysynyt Alonson kanssa väleissä, voisi olla mestari 2007? Alonso ajaisi edelleen Mersua? Tuliko hemmoteltua Hamilton pilalle? Kaksi kisaa niin ollaan viisaampia
Surkea kisa. Jännitystä kyllä piisasi, mutta juuri mitään ei tapahtunut.
Ferrarin olisi ehdottomasti pitänyt uhrata Toinen auto mestarudesta kisaavan Massan eteen, laittamalla siihen kevyt lähtökuorma, jolla olisi estetty Hamiltonin karkaaminen alussa, ja tehty muutenkin kiusaa, ja saatu aikaan tilanne jossa Hamilton ja Massa olisivat olleet peräkanaa, ja Hamilton olisi saattanut mokata. Nyt hän sai ajaa ihan kaikessa rauhassa Massalta.
Nythän Ferrarilla oli kierroksilleen sama taktiikka kuin Lewisillä, ja sehän on varma että silloin ei voittoa tule.
jos oikein käsitin, Hamiltonilla viimeisessä kisassa ns. vanha moottori.
Toivon että se paukkuu. Moni kuljettaja ruudukossa ei myös tahtoisi nähdä hänen voittavan, joten ainahan on mahdollisuus kolarointiin, esim. startissa. Varikkokäynnillä voi aina mennä pieleen. Sadekelin sattuessa kaikki voi olla lottoa.
äh, ei tässä kannata elätellä mitään, vitossija on helppo ottaa, jos ihmeitä ei tapahdu. Täytyy vain yrittää tottua ajatukseen että näköjään konna vie mestaruuden, kilpailevalta tallilta ( muuten ) vakoiltujen ideoiden avulla.
Hyvä aika-ajo saatiin kauden huipennukseen. Jännittävä lähtö kisaan , Trulli on kysymysmerkki, voi sotkea monen kisataktiikan taas Hämyllä ei ole kivaa kisan alussa, eikä toivottavasti lopussakaan! McLaren on huolissaan Elviksen moottorista ja ehkä säästellyt sitä liikaakin?
Ei tätä pettymystä voi oikein pukea sanoiksi...sattuu vietävästi F1 fanaatikkoon, kun kultalusikkaa imeskellyt, öykkärimäisesti kilpaileva, ja viime vuodesta mitään oppimaton ajaa viimeisen kisan kuin paskat housussa ja saa silti voiton lahjana viimeisessä kurvissa
mitä liikkui timo clokcin päässä??!! olikohan tämä joku sopupeli...
minkähänlaiset fiilikset on tällä kaverilla joka laski Felipe Massan varikolta radalle liian aikaisin singaporessa...
Massaa kannatin minäkin, mutta niin kait tämä menee että kauden lopussa laskaetaan pisteet, ja kenellä niitä on eniten on maailmanmestari. Suurin tunnekuohu tuli kun näytti jo siltä että Massa sen MM-tittelin ottaa...ja sitten...
Jep, itseppähän mokasivat homman singaporen varikko-episodissa. Tällä nykyisellä idioottimaisella pistelaskusysteemillähän ratkaisut tulevat loppupelissä näistä 10-0 kisoista.
Glock oli muuten siinä sateessa kuivankelin renkailla, eikä voinut mitään, joten ei tässä käy häntäkään syyttäminen.
Ei auta kun nieleskellä pettymystä, ja todeta ettei ruudukon paras ja parhaan työn tehnyt kuljettaja aina voita maailmanmestaruutta. Onhan niin käynyt ennenkin.
Kukaan noista kolmesta (Kimi, Massa, Hamilton) ei nyt sinällään ole mikään loistokuski, Hamilton ehkä vähän edellä.
itse suhtaudun erittäin varauksella hamiltonin ''suuruuteen''.
Rankkaan itse Alonson selvästi parhaaksi kuskiksi sirkuksesta, Kimin ja Massan hyvin tasaisena parina seuraaviksi, Vettel on osoittanut olevansa todellinen helmi.
Kubica-Heidfeld, sitten jossain näiden seassa Hamilton.
Hamiltonin vauhti kokon viikonlopun oli sellaista , että mersu oli säädetty melko turvalliselle säästöliekille. McLarenilla pelättiin tosissaan moottorin puolesta. No ilman loppukisan sadetta Hamiltonilla ei olisi ollut mitään hätää, mutta nyt tuli ohjelmaa. Sääliksi vähän käy Massan kotiväkeä, kun ilonpito ehti jo alkaa! Maaliskuuta ja suomalaikuskien heräämistä odottelemaan...
Kausi oli kokonaisuudessaan hieno ja jännittävä, tosin ei Suomalaisten kannalta! Mestaruus ratkesi dramaattisesti viimeisessä kisassa, viimeisellä kieroksella ja vielä viimeisessä mutkassa! Monet varmasti spekuloivat sillä, että Glockille olisi maksettu Hamiltonin päästämisestä ohi, kieltämättä yhtälö on mehukas: Clock Saksalainen ja Toyotalla paljon hampaankolossa Ferraria vastaan-pari sitten tapahtuneesta jutusta, jossa ferrari haastoi toyotan oikeuteen. Kuitenkin en jaksi itse uskoa sopupeliin. Toyota teki vain väärän ratkaisun kun ei vaihtanut Clockin autoon välikelin renkaita. Oli dramaattista kun Massan maaliin tultua koko Ferrarin väki alkoi tuulettamaan mestaruutta, mutta kun totuus siitä, että Hamilton oli päässyt viidenneksi selvisi-niin koko Ferrari-talli mureni ja Mclarenilla juhlat alkoivat! Hamilton ja Mclaren ja etenkin Ron Denis ansaitsivat mestaruuden-vaikka talli mestaruus menikin ferrarille. Ron Denis on monta vuotta yrittänyt rakentaa voittavan tallin, monta vuotta Mclarenilla on ollut todella hyvä auto. Aina on ollut jotain mikä on mestaruuden estänyr, mutta vihdoin koko tallin asiat loksahtivat kohdalleen ja tulos oli sen mukainen! Ferrarilla on sen sijaan parannettavaa virheitä tuli likaa, teknisiä ongelmia oli liikaa ja varikolla sählättiin käsittömättömän paljon.Uskon että mestaruus ratkesi kun kahdessa ensimmäisessä kisassa Massa ei kerännyt pistettäkään ja Singaporessa varikolla sählättiin oikein olan takaa. Jos kaikki olisi mennyt nappiin sekä Massa että koko ferrarin tiimi olisi todennäköisesti dominoinut kautta. Suomalaiset keräsivät yhteensä vain kolme voittoa:Kimi kaksi ja Heikki yhden. Kimin ongelmat ovat vieläkin arvoitus, sillä mitään yhtä syytä ongelmille on vaikea löytää: yksi teoria on se että Räikkönen ei koskaan saanut kunnolla renkaita toimimaan ja auton säädöt olivat koko ajan vähän niin ja näin. Paljon hyviä teorioita löytyy netistä! Kovalaisella lähes kaikki meni pieleen: aika-ajo vauhti on ollut hyvää, mutta yhtä vaille aina Kovalaisella on ollut enemmän viimeisellä osiolla vähemmän bensaa kun Hamiltonilla ja silloin tulos oli: Kovalaiselle paalu puolella sekunnilla ennen toista ja 0,8 sekunnin erolla Hamiltoniin. Ensi kaudella toivotaan että myös Kovalainen saa ajaa aika-ajon päätös osiolla kevyellä autolla. Ensi kaudeksi puuhataan sääntöä joilloin viimeiseen osioon päässeet kuljettajat saisivat ajaa niin kevyellä autolla kuin vain voi. Tämä varmasti sopisi niin Räikköselle kun Kovalaisellekkin. Tosi asia on se, että jos Kovalainen ei rupea vaatimaan tallilta ensi kaudella parempaa ja kevyempää autoa uhkaa Kovalaisesta tulla ikuinen apukuski Hamiltonille! Toivotaan että ensi kaudella SUOMALAISET palaavat parhaina takaisin, ja ensi kaudella kärjessä nähdään Dubaissa kaksi Suomalaiskuskia!!
Kausi oli kokonaisuudessaan hieno ja jännittävä, tosin ei Suomalaisten kannalta!
-kyllä, siksi en ymmärräkkään miksi toiset ruikuttaa aina ''ettei tapahdu mitään''.
''Tapahtuminen'' on joidenkin mielestä ilmeisesti yhtä kuin suomalaiskuskin voitto. Jos sitä ei tule, koko laji on ihan perseestä.
Uskomatonta mielestäni ettei formulakulttuuria ja valveutunutta fanijoukkoa juuri ole, vaikka ollaan ''maailman nopein kansa''.
Hamilton ja Mclaren ja etenkin Ron Denis ansaitsivat mestaruuden-vaikka talli mestaruus menikin ferrarille. Ron Denis on monta vuotta yrittänyt rakentaa voittavan tallin, monta vuotta Mclarenilla on ollut todella hyvä auto.
-Ne mitään ansainneet -Ferrari heitti mestaruuden ikkunasta kun sähläsi varikolla massan kanssa.
McLaren vakoili itselleen Ferrarin suorituskykyä. En sanoisi siis että he mitään ansaitsivat.
Harmi ettei tuosta vakoilusta saa mitään rangaistusta, vaan maksamalla sakot ( vaikka olisi kuinka perkeleelliset ) voi tavallaan ''ostaa'' kaverin oivalluksia ja suorituskykyä.
Jos kuskeista puhutaan, Hamiltonilla on ollut kultajakkara lämmitettynä valmiissa voittaja-autossa varmaan 5-vuotiaasta, hänen todellisesta tasostaan ei ole mitään kummempaa näyttöä, tallikaverin taktiikka uhrattiin joka kisassa, ( bensamäärät! )jotta hamilton ei vahingossakaan häviäisi aika-ajoissa heikille, ja kokisi paineita tallikaverin uhasta.
Massa taas on joutunut taistelemaan itsensä asemaansa, laittoi hyvin kampoihin maailman parhaimmalle kuljettajalle, löi arvostetun maailmanmestari-tallikaverinsa, ja ajoin fantastisen kauden. Harmi että mm. tallin varikosähläys maksoi monta pistettä jolloin tilanne viimeiseen kisaan oli epätoivoinen.
Kovalaisella lähes kaikki meni pieleen: aika-ajo vauhti on ollut hyvää, mutta yhtä vaille aina Kovalaisella on ollut enemmän viimeisellä osiolla vähemmän bensaa kun Hamiltonilla ja silloin tulos oli: Kovalaiselle paalu puolella sekunnilla ennen toista ja 0,8 sekunnin erolla Hamiltoniin.
-talli joka on kuuluisa kuljettajien tasavertaisesta kohtelusta, pilasi heikiltä lähes joka kisan laittamalla raskaan auton, josta seurasi juuttuminen kauas kärkisijoista. Ei silloin voi mitään voittaa, vaikka vauhtia riittäisikin -kisa on pilalla jos kärki on heti startin jälkeen sekunttitolkulla karussa.
Tuo raskaan startin taktiikka oli joka kerta sitäpaitsi aivan hölmö, koska ei ole mitään iloa myöhemmästä stopista, jos auton raskauden takia on 40 sekunttia jäljessä kärkeä...
No Glockhan oli vissiin kahdeksantena ennen tuota lopun sadekuuroa, kuitenkin kaukana Hamiltonin takana. Toyota pelasi uhkapeliä eikä kumpikaan kuskeista tullut vaihtamaan välikelin kumeja. Glock roikkuikin hetken neljäntenä, mutta varsinkaan viimeisellä kierroksella ei kuivan kelin renkailla ollut enää mitään asiaa radalle. Sekä Trulli että Glock ajoivat viimeisen kierroksen melkeen 20s hitaammin kuin muut kärkikuskit. Se oli aivan sama että olisiko yrittänyt peittää Hamiltonia viimeisessä mutkassa, sillä niillä renkailla A)ei olisi pystynyt kiihdyttämään mutkasta ulos laisinkaan B ) ajamaan niitä viimeisiä nopeita mutkia vauhdilla. Jotainhan kertoo että Glock jäi viimeisillä sadoilla metreillä useita sekunteja.
Aika erikoista. No, erilaiset ihmiset käyttäytyvät kovin erilailla humalassa (? ).
Lehtien sensaatiohakuisia juttuja, luulen. Eiköhän tästä tule selvennystä joku päivä.
Barrichello on ainakin ollut viimeisenpäälle herrasmies, ja sinut kohtalonsa ( Ferrarilla aikoinaan ) kanssa.
Massa jos kuka saa kumartaa syvään saksalaiselle mestarille -hän sai kaikki maestron auton säädöt , telemetriat, strategiat, ym kikat ja luultavasti valtavan annoksen yleistä oppia/tietotaitoa käyttöönsä/opittavakseen, siinä vaiheessa kun Schumi oli vetäytymässä, ja Massa alettiin ajaa sisään uudeksi Ferrari-ässäksi.
Kaiken kukkuraksi vetäytymisensä jälkeen ( vaikka onkin pitänyt matalaa profiilia ) schumacher on noin niinkun rivien välistä ollut juuri Massan puolella ja tukenut lausunnoissaan häntä -joten on erikoista kuulla että tämä pilkkaisi..
Tuplamestaruus ei tuurilla ole tullut. Hieno suoritus. Ferrarin palli alkaa olemaan lähellä, jos Kimillä ei ala homma ensikaudella kulkemaan.
Olihan taas viihdyttävä kisa.
-Hamilton sai maistaa omaa lääkettään.
-Loistava suoritus Alonsolta. Taas saimme nähdä kuka on Schumin lopetettua lähtöruudukon paras kuljettaja.
-Kimiltä taas uskomatonta kuraa, vaikka nyt vauhti riitti melkein KUBICAN lyömiseen.
-Massan kohtaloksi koitui hänen aiheuttama osuma lewisin kanssa. Maltti olisi ollut valttia. Helppo tosin tuomita jälkikäteen; kiltisti ohi päästäminen olisi voinut tarkoittaa hamiltonin karkaamista, ja siten mestaruuden hyvästejä. Nyt tilanne kuitenkin parani massan kannalta.
Oli tosiaan sellainen kisa että en nukahtanut sohvalle.Monessa kisassa on niin käynyt... Itseäni ihmetyttää näin maalikkona Formulassa se, että onko se tosiaan niin vaikeaa tehdä ratoja missä tapahtuu ja se ohittaminenkin onnistuu?
Hermann Tilke on ilmiesesti ollut suunnittelijana usealla uudella radalla, ja häntä ylistetään. Ilmeisen turvallisen ratoja, mutta eikö sitten onnistu yhdistää siihen se, että ohittaminen nopeammalla autolla onnistuu? Kaikenlisäksi Kanadakin ollaan ottamassa pois kalenterista. Jos en aivan väärin muista, siellä on monesti ollut tapahtumarikas kisa.
petos:
Ensimmäisistä samaa mieltä mutta:
-Kimin auto ilmeisesti vaurioitui hieman kun ensimmäisessä mutkassa MOLEMMAT McLarenit osuivat häneen. Ja kuten Kimi osuvasti sanoi:
"It was a bit disappointing what happened in the first corner but at least I got to the finish this time."
-Oli loistavaa nähdä juuri oikeanlainen suhtautuminen Hamiltonin ajotyyliin Massalta! Mikään muu ratkaisu Hamiltonin käsittämättömän soheltamisen jälkeen ensimmäisessä mutkassa ei olisi ollut ollenkaan niin hyvä. Tuskin Massa on pahoillaan, hänhän sai kaksi pistettä enemmän kuin Hamilton siinä kisassa, nimittäin:
-Bourdais sai tuomion osumasta Massan kanssa joten Massa nousi 7:ksi!! Aivan käsittämätön tuomio selvässä tapauksessa, mutta ei sekään ole Massan syy että tuomarit ovat aivan hulluja. Massa sai rangaistuksensa Bourdais:hin osumisesta sillä että hän spinnasi.
Huomatkaa että Hamilton sanoi ennen kisaa että (autosport.com):
Kertoo siitä mitä eroa Hamiltonin puheilla ja ego-vetoisilla teoilla on...
vernon vili:
F1 kisa on vähän muutakin kuin kolareita, savua ja ohituksia joita on helppo ja kiva katsoa.
Ehkä kannattaa seurata NASCARIA, se on varmaan enemmän sinun mieleesi.
F1 kisoissa tapahtuu paljon, mutta jos vain töllöttää TV-ruutua ymmärtämättä muuta kuin järjestyksen ja ohitusmäärän niin ei siitä varmaan paljon irti saakaan. Ehdotan että otat käyttöön kisan ajaksi www.formula1.com -sivustolta live timing -palvelun jolla saat reaaliaikaiset infot kisasta. On vähän eri juttu seurata kun näkee mitä tapahtuu.
Meillä on tosiaan eri asenne kilpailujen seuraamiseen. Olenko sitten yksin mielipiteeni kanssa että osa kilpailuista on todella vähemmän viihdettä. Mutta varmaan tavallasi seurata kisaa saa siitä enempi irti. Minulle riittää kyllä tämä yksinkertainen tapa jossa nautin ohituksista ja siitä, kun näen kamppailua mies miestä vastaan.
http://www.iltalehti.fi/formulat/200809048213593_fo.shtml
Massa olisi voinut Webberiä ohittaessaan aiheuttaa romua radalle ja paljon! Onneksi varikolta ei tullut ketään radalle sillä hetkellä. Kovalainen olisi saanut onnistua tänään, mutta onhan tuohon mersun savuamiseen suomalaisen selän takana aikojen saatossa tottunut
jokaka:
tarkoitat kai että WEBBER olisi voinut aiheuttaa?
Massahan ohitti ihan oikein, ja webber yritti murhata hänet
On sanottu, että jenkkejä ei F1 kiinnosta, heitä kiinostaa nascar ( yms. rämistely vasemmallekääntymis-sarjat ) , ja että F1 on heille kuin hyvä viini, ja nascar kaljaa.
Suurin osa porukastahan läpi maailman litkii kai kaljaa ennemmin kuin ymmärtää hyvän päälle, eli tässä tapauksessa katsoisi vain kisaa jossa on solkenaan ohituksia, jonkun pitää kuolla joka toisessa kisassa, autoja pitää romuttua vähintään kolmen kierroksen välein jne. ja voittaja on se kuka sen viimeisen tuhannesta ohituksesta tekee.
F1 ei ole sellaista, ja joka siitä ei pidä eikä ymmärrä, voi katsoa ihan mitä lystää. Laji on siitä ymmärtävälle mitä hienoin, ja siinä tapahtuu KAIKENAIKAA pieniä juttuja ''kisan sisällä'', jota ei moni edes hoksaa.
sitäpaitsi viime vuosina on ollut yhä enemmän tapahtumarikkaita kilpailuja, ja jännitystä vaikka millä mitalla.
Omasta mielestäni suuri ongelma on se, että kilpailutilannekolareista ja pikkuosumista annetaan kohtuuttomia rangaistuksia. Se johtaa siihen että kuljettajat pelkäävät ajaa rengas-renkaassa kilpaa, ja katotaan mielummin sitä ohitusta varikkokäynneillä.
Tätä mieltä oli mm. Mika Salo. Kertoi jokin aika sitten, että heti kun tulee kisan tuoksinnassa pikku osuma ponttooniin, lähtee ''vääryyttä kokeneen'' tallin johdolta meili kilpailun johdolle, jossa vaaditaan rangaistus toiselle, ja hetken päästä se annetaan.
Ihan älytöntä, suosikkiaikaani 90-luvun alusta 2000-luvun alkuun kolaroitiin vaikka millä mitalla, ja säpinää oli, eikä koko ajan ollut joku stop-and-go niskassa, kun vähän kolahti...
petos:
Niin tuota... ohittaja tai ohitusta yrittävä nykyään ottaa rangaistukset ja muut loanheitot niskaansa, mihin jälkimmäisessä viestissä myös viittaat? Rangaistuksia jaetaan minunkin mielestä nykyään liikaa vähän joka puolelle ja joka syystä.
Tuossa olen juuri samaa mieltä.Kohtuuttomia rangaistuksia en aina tahdo ymmärtää kun kilpailun tiimellyksessä sattuu ja tapahtuu. Ei tohdita ottaa riskejä. Mutta tässähän ollaan juuri samassa aiheessa mistä moitin kisoja: ei ohituksia. Vai kaipaako tosiaan joku kisoja, jossa tullaan maaliin aika-ajo järjestyksessä poislukien ohitukset varikkokäynnillä tai keskeytykset? Vaikka kisan sisällä asiantuntijat kuinka huomaisi jippoja...?
Onneksi on käynyt niin kuin Petos sanoi: tapahtumarikkaita kilpailuja on onneksi ollut. Siksi niitä vielä seuraankin, vaikka en aivan niin tarkasti kuin asiantuntijat.
Vernon Vili
Toki ohituksia tarvitaan, ja pientä rytinääkin. Ja varsinkin jännitystä.
Ei ole kivaa jos yhtään ohituksia ei tule.
Merkittävä tekijä on radan profiili. Nykyaikaiset uudet radat ovat siinä hyviä, niihin on tehty tarkoituksella todella pomminvarmoja ohituspaikkoja.
Sellaiset älyttömät radat kuten mm vanhat Silverstone, Magny-cours, Nurburgring, Imola ( oli hyvä vielä ennen shikaaneilla tärvelyä! ), ja uusi Valencia joutaisi hemmettiin kalenterista, ja Montrealin ja Span kaltaiset radat kunniaan!
Ongelmanahan on rajut vaatimukset itse rata-alueelle ja puitteille, liikenneyhteyksille yms.
...euroopan lehdistössä, sekä legendat Lauda ja Stewart ovat jyrähtäneet.
Eikä ihme, on ajanut kuin idiootti, eikä ole näköjään oppinut mitään viime kaudesta.
Maikkarin sivuilla jutut.
*****
Ps. Ja Ron Dennisille olisi myös saunan takana tilaa
Mitä Ron-setä miettii jos Hamilton ryssii (toivottavasti) tämänkin kauden MM:n? Olisi pysynyt Alonson kanssa väleissä, voisi olla mestari 2007? Alonso ajaisi edelleen Mersua? Tuliko hemmoteltua Hamilton pilalle? Kaksi kisaa niin ollaan viisaampia
jos esim seuraavassa kissassa massa ja hami kolaroivat ja kubi maliin kärkisijoilla niin tuleepahan jännittävä viimeinen kisa...
taisi tulla lisä jännitystä mclaren leiriin kun kone hajosi heikiltä...
että homma ratkeaa Hamiltonin ja Massan kolarointiin, jota Hamilton ei kovin paljon pane pahakseen.
Tosin Kubica vaanii vielä mukana, jos tällainen kävisi.
Paitsi, mitä sitten? tuntuu että Hamiltonilla on valot päällä mutta ketään ei ole kotona.
Alonso ja Renault ovat muuten ilmoittaneet ihan avoimesti että tekevät kaiken voitavan että mestari olisi Felipe
Ei jäänyt autourheilun historiaan paljoa tästä kisasta kirjoitettavaa!
Surkea kisa. Jännitystä kyllä piisasi, mutta juuri mitään ei tapahtunut.
Ferrarin olisi ehdottomasti pitänyt uhrata Toinen auto mestarudesta kisaavan Massan eteen, laittamalla siihen kevyt lähtökuorma, jolla olisi estetty Hamiltonin karkaaminen alussa, ja tehty muutenkin kiusaa, ja saatu aikaan tilanne jossa Hamilton ja Massa olisivat olleet peräkanaa, ja Hamilton olisi saattanut mokata. Nyt hän sai ajaa ihan kaikessa rauhassa Massalta.
Nythän Ferrarilla oli kierroksilleen sama taktiikka kuin Lewisillä, ja sehän on varma että silloin ei voittoa tule.
jos oikein käsitin, Hamiltonilla viimeisessä kisassa ns. vanha moottori.
Toivon että se paukkuu. Moni kuljettaja ruudukossa ei myös tahtoisi nähdä hänen voittavan, joten ainahan on mahdollisuus kolarointiin, esim. startissa. Varikkokäynnillä voi aina mennä pieleen. Sadekelin sattuessa kaikki voi olla lottoa.
äh, ei tässä kannata elätellä mitään, vitossija on helppo ottaa, jos ihmeitä ei tapahdu. Täytyy vain yrittää tottua ajatukseen että näköjään konna vie mestaruuden, kilpailevalta tallilta ( muuten ) vakoiltujen ideoiden avulla.
Hyvä aika-ajo saatiin kauden huipennukseen. Jännittävä lähtö kisaan , Trulli on kysymysmerkki, voi sotkea monen kisataktiikan taas Hämyllä ei ole kivaa kisan alussa, eikä toivottavasti lopussakaan! McLaren on huolissaan Elviksen moottorista ja ehkä säästellyt sitä liikaakin?
Ei tätä pettymystä voi oikein pukea sanoiksi...sattuu vietävästi F1 fanaatikkoon, kun kultalusikkaa imeskellyt, öykkärimäisesti kilpaileva, ja viime vuodesta mitään oppimaton ajaa viimeisen kisan kuin paskat housussa ja saa silti voiton lahjana viimeisessä kurvissa
mitä liikkui timo clokcin päässä??!! olikohan tämä joku sopupeli...
minkähänlaiset fiilikset on tällä kaverilla joka laski Felipe Massan varikolta radalle liian aikaisin singaporessa...
Massaa kannatin minäkin, mutta niin kait tämä menee että kauden lopussa laskaetaan pisteet, ja kenellä niitä on eniten on maailmanmestari. Suurin tunnekuohu tuli kun näytti jo siltä että Massa sen MM-tittelin ottaa...ja sitten...
Jep, itseppähän mokasivat homman singaporen varikko-episodissa. Tällä nykyisellä idioottimaisella pistelaskusysteemillähän ratkaisut tulevat loppupelissä näistä 10-0 kisoista.
Glock oli muuten siinä sateessa kuivankelin renkailla, eikä voinut mitään, joten ei tässä käy häntäkään syyttäminen.
Ei auta kun nieleskellä pettymystä, ja todeta ettei ruudukon paras ja parhaan työn tehnyt kuljettaja aina voita maailmanmestaruutta. Onhan niin käynyt ennenkin.
andertz:
itse suhtaudun erittäin varauksella hamiltonin ''suuruuteen''.
Rankkaan itse Alonson selvästi parhaaksi kuskiksi sirkuksesta, Kimin ja Massan hyvin tasaisena parina seuraaviksi, Vettel on osoittanut olevansa todellinen helmi.
Kubica-Heidfeld, sitten jossain näiden seassa Hamilton.
Hamiltonin vauhti kokon viikonlopun oli sellaista , että mersu oli säädetty melko turvalliselle säästöliekille. McLarenilla pelättiin tosissaan moottorin puolesta. No ilman loppukisan sadetta Hamiltonilla ei olisi ollut mitään hätää, mutta nyt tuli ohjelmaa. Sääliksi vähän käy Massan kotiväkeä, kun ilonpito ehti jo alkaa! Maaliskuuta ja suomalaikuskien heräämistä odottelemaan...
Kausi oli kokonaisuudessaan hieno ja jännittävä, tosin ei Suomalaisten kannalta! Mestaruus ratkesi dramaattisesti viimeisessä kisassa, viimeisellä kieroksella ja vielä viimeisessä mutkassa! Monet varmasti spekuloivat sillä, että Glockille olisi maksettu Hamiltonin päästämisestä ohi, kieltämättä yhtälö on mehukas: Clock Saksalainen ja Toyotalla paljon hampaankolossa Ferraria vastaan-pari sitten tapahtuneesta jutusta, jossa ferrari haastoi toyotan oikeuteen. Kuitenkin en jaksi itse uskoa sopupeliin. Toyota teki vain väärän ratkaisun kun ei vaihtanut Clockin autoon välikelin renkaita. Oli dramaattista kun Massan maaliin tultua koko Ferrarin väki alkoi tuulettamaan mestaruutta, mutta kun totuus siitä, että Hamilton oli päässyt viidenneksi selvisi-niin koko Ferrari-talli mureni ja Mclarenilla juhlat alkoivat! Hamilton ja Mclaren ja etenkin Ron Denis ansaitsivat mestaruuden-vaikka talli mestaruus menikin ferrarille. Ron Denis on monta vuotta yrittänyt rakentaa voittavan tallin, monta vuotta Mclarenilla on ollut todella hyvä auto. Aina on ollut jotain mikä on mestaruuden estänyr, mutta vihdoin koko tallin asiat loksahtivat kohdalleen ja tulos oli sen mukainen! Ferrarilla on sen sijaan parannettavaa virheitä tuli likaa, teknisiä ongelmia oli liikaa ja varikolla sählättiin käsittömättömän paljon.Uskon että mestaruus ratkesi kun kahdessa ensimmäisessä kisassa Massa ei kerännyt pistettäkään ja Singaporessa varikolla sählättiin oikein olan takaa. Jos kaikki olisi mennyt nappiin sekä Massa että koko ferrarin tiimi olisi todennäköisesti dominoinut kautta. Suomalaiset keräsivät yhteensä vain kolme voittoa:Kimi kaksi ja Heikki yhden. Kimin ongelmat ovat vieläkin arvoitus, sillä mitään yhtä syytä ongelmille on vaikea löytää: yksi teoria on se että Räikkönen ei koskaan saanut kunnolla renkaita toimimaan ja auton säädöt olivat koko ajan vähän niin ja näin. Paljon hyviä teorioita löytyy netistä! Kovalaisella lähes kaikki meni pieleen: aika-ajo vauhti on ollut hyvää, mutta yhtä vaille aina Kovalaisella on ollut enemmän viimeisellä osiolla vähemmän bensaa kun Hamiltonilla ja silloin tulos oli: Kovalaiselle paalu puolella sekunnilla ennen toista ja 0,8 sekunnin erolla Hamiltoniin. Ensi kaudella toivotaan että myös Kovalainen saa ajaa aika-ajon päätös osiolla kevyellä autolla. Ensi kaudeksi puuhataan sääntöä joilloin viimeiseen osioon päässeet kuljettajat saisivat ajaa niin kevyellä autolla kuin vain voi. Tämä varmasti sopisi niin Räikköselle kun Kovalaisellekkin. Tosi asia on se, että jos Kovalainen ei rupea vaatimaan tallilta ensi kaudella parempaa ja kevyempää autoa uhkaa Kovalaisesta tulla ikuinen apukuski Hamiltonille! Toivotaan että ensi kaudella SUOMALAISET palaavat parhaina takaisin, ja ensi kaudella kärjessä nähdään Dubaissa kaksi Suomalaiskuskia!!
tomppa95:
Oli mahdotonta mennä vaihtamaan,kun oli varikko täynnä faneja.
No Glockhan oli vissiin kahdeksantena ennen tuota lopun sadekuuroa, kuitenkin kaukana Hamiltonin takana. Toyota pelasi uhkapeliä eikä kumpikaan kuskeista tullut vaihtamaan välikelin kumeja. Glock roikkuikin hetken neljäntenä, mutta varsinkaan viimeisellä kierroksella ei kuivan kelin renkailla ollut enää mitään asiaa radalle. Sekä Trulli että Glock ajoivat viimeisen kierroksen melkeen 20s hitaammin kuin muut kärkikuskit. Se oli aivan sama että olisiko yrittänyt peittää Hamiltonia viimeisessä mutkassa, sillä niillä renkailla A)ei olisi pystynyt kiihdyttämään mutkasta ulos laisinkaan B ) ajamaan niitä viimeisiä nopeita mutkia vauhdilla. Jotainhan kertoo että Glock jäi viimeisillä sadoilla metreillä useita sekunteja.
Aika erikoista. No, erilaiset ihmiset käyttäytyvät kovin erilailla humalassa (? ).
Lehtien sensaatiohakuisia juttuja, luulen. Eiköhän tästä tule selvennystä joku päivä.
Barrichello on ainakin ollut viimeisenpäälle herrasmies, ja sinut kohtalonsa ( Ferrarilla aikoinaan ) kanssa.
Massa jos kuka saa kumartaa syvään saksalaiselle mestarille -hän sai kaikki maestron auton säädöt , telemetriat, strategiat, ym kikat ja luultavasti valtavan annoksen yleistä oppia/tietotaitoa käyttöönsä/opittavakseen, siinä vaiheessa kun Schumi oli vetäytymässä, ja Massa alettiin ajaa sisään uudeksi Ferrari-ässäksi.
Kaiken kukkuraksi vetäytymisensä jälkeen ( vaikka onkin pitänyt matalaa profiilia ) schumacher on noin niinkun rivien välistä ollut juuri Massan puolella ja tukenut lausunnoissaan häntä -joten on erikoista kuulla että tämä pilkkaisi..