Muutokset ovat tehneet lajille hyvää ja katsottavaa riitti. Toki toivon että seuraava tynkäkisa nähdään vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Ei voi mitään, BrawnGP-tallin menestys saa kyllä hymyn huulille. Toivon todellakin että heidän menestys jatkuu.
Vetää kyllä mietteliääksi nuo Kimin suoritukset nykyään. Vaisua, kovin vaisua. Poissa on se tietty agressiivisuus mitä nähtiin joskus Mclarenin ratissa. Nytkin Hamilton vei kuin litran mittaa, vaikkei radalla juuri pysynytkään. Kimillä ei tunnu olevan kunnon yritystä. Toivotaan että siinä autossa oli tosiaan jotain vialla ettei tuo nyt pelkästään kuskista johtunut. Jos johtui, niin mun puolesta saisi ura päättyä tähän kauteen. Ylipalkattu köröttelija, sanon minä.
Jos tuo rypeminen ja varsinkin Massalle häviäminen jatkuu, voi tulla kenkää. Ferrari fanaatikot italiassa ulvovat jo Alonsoa tilalle.
Hamilton ajoi tosiaan mestarillisesti sateessa, mutta ahnehti kuitenkin sen verran että spinnaukset teki tyhjäksi hurjan nopeuden.
Aikamoisen tulehtunut tilanne tuntuu muuten olevan McLaren tallissa tämän valehtelujupakan takia.
Alonsoa voi olla näillä vauhdeilla ja esityksillä vaikeaa houkutella Ferrarille. Jos on se huhuttu sopimus jo tehty, Fernando voi mietiskellä tuliko tehtyä oikein?
Ferrarilla alkaa tosissaan olla miettimistä mihin voimavaroja suunnataan.
Itseasiassa ihmetyttää mihin Alonsokin vauhtinsa hukkasi, kun aikaajossa oli kakkonen. Tällainen täysi sadekisa tosin ei täysin kerro tallien voimasuhteista. Tuntuu kuskien kommenttien perusteella että toiset eivät vain pystyneet vetämään haluamaansa vauhtia vesilätäköiden ja näkyvyyden takia.
Jännä juttu muuten että mistään en ainakaan itse kuullut mistään sateenuhasta, mutta kun kisalähetys alkoi, huomasi heti että on täysi vesikeli
Juu eihän tuo Ferrarin auto nyt aivan toivoton ole. Vauhdin puolesta sillä oltaisiin oltu pisteillä joka kisassa, ja näinkin tasaisessa sarjassa sillä voisi olla aika korkeallakin. Epäluotettavuus, tallin virheet ja Kimin virhe Australiassa saa tilanteen näyttämään jonkin verran huonommalta kuin se oikeasti on. Mestaruusjuna meni jo, mutta kyllä tuolla nyt Mclareneita vastaan pystyy taistelemaan, ja jämäpisteistä. Näissä parissa härdellikisassa ei vaan oikein saa autojen voimasuhteista kunnollista kuvaa. Pari kuivan kelin kilpailua tähän ja varmasti on Ferkun pistesaldo auki. Barcelonaan pitäisi tulla uutta osaa ja sitten nähdään että onko siitä mihinkään. Mutta kuten sanottu, tähän mennessä niin talli kuin kuskitkaan eivät ole onnistuneet maksimoimaan auton potentiaalia. Aika-ajoista sen näkee että pisteille olisi kyllä mahdollisuuksia.
Harva taitaa muuten muistaa, että Red Bull on entinen Jaguar talli.
Entinen kuski Cristian Horner osti rypevän jaguarin, ja nimesi sen red bulliksi, rupesi tallipäälliköksi, sitten hommataan superlahjakkuus Vettel, sekä suunnittelija guru Newey ( Mika Häkkisen voittokulun suunnittelija ) ja nyt sitten siemaillaan shamppanjaa.
Red Bullin vauhdin löytymisen näki jo lauantain Q2:ssa kun oli 0.3s Brawnia nopeampi. Usein vaan käy niin, että kisavauhdin löytyminen on hankalaa kun autoon saadaan hyvä nopeus kevyenä, mutta sadekelillä ainakin toimi hyvin tällä kertaa.
Täällä taas riittää asiantuntijoita. Petoshan on jo monta vuotta tietänyt miten asiat oikeasti ovat ja vain kuskeilla on merkitystä, ollaan me muut vaan hiljaa.
Juu eihän tuo Ferrarin auto nyt aivan toivoton ole. Vauhdin puolesta sillä oltaisiin oltu pisteillä joka kisassa, ja näinkin tasaisessa sarjassa sillä voisi olla aika korkeallakin. Epäluotettavuus, tallin virheet ja Kimin virhe Australiassa saa tilanteen näyttämään jonkin verran huonommalta kuin se oikeasti on. Mestaruusjuna meni jo, mutta kyllä tuolla nyt Mclareneita vastaan pystyy taistelemaan, ja jämäpisteistä. Näissä parissa härdellikisassa ei vaan oikein saa autojen voimasuhteista kunnollista kuvaa. Pari kuivan kelin kilpailua tähän ja varmasti on Ferkun pistesaldo auki. Barcelonaan pitäisi tulla uutta osaa ja sitten nähdään että onko siitä mihinkään. Mutta kuten sanottu, tähän mennessä niin talli kuin kuskitkaan eivät ole onnistuneet maksimoimaan auton potentiaalia. Aika-ajoista sen näkee että pisteille olisi kyllä mahdollisuuksia.
Normaaleissa "jonossa ajeluissa" Ferrarilla olisi kyllä jo muutama piste, mutta nyt pieleen on mennyt kaikki mahdollinen ja mahdoton.
Autojen kehitys Ferrari vs McLaren tulee olemaan hauskaa seurattavaa kun aletaan puhumaan jo kokonaan uudesta autosta uusien osien sijaan!
Täällä taas riittää asiantuntijoita. Petoshan on jo monta vuotta tietänyt miten asiat oikeasti ovat ja vain kuskeilla on merkitystä, ollaan me muut vaan hiljaa.
Urheilulla spekulointi on aina mukavaa ja asiantuntemukseksi riittää omat kuulo-ja näköhavainnot
Autojen kehitys Ferrari vs McLaren tulee olemaan hauskaa seurattavaa kun aletaan puhumaan jo kokonaan uudesta autosta uusien osien sijaan!
-todellakin, ja enää kun ei ehkä entisaikojen tapaan voi testata yötäpäivää ja mällätä rahan avulla kärkeen.
Ei minusta edes mestaruustaisto ole vielä karannut keneltäkään, kausi on niin alussa, ja pienillä muutoksilla ja ristiin suorittamisella voidaan olla taas mukana kahinoissa.
Red Bullin vauhdin löytymisen näki jo lauantain Q2:ssa kun oli 0.3s Brawnia nopeampi. Usein vaan käy niin, että kisavauhdin löytyminen on hankalaa kun autoon saadaan hyvä nopeus kevyenä, mutta sadekelillä ainakin toimi hyvin tällä kertaa.
jep, ja tuo Q kakkonenhan on kaiketi se paras raa'an nopeuden mittari.
Tällä kaudella on muuten jännää vertailla kun nuo autojen painot julkaistaan aika-ajon jälkeen.
Mutta kuten sanottu, tähän mennessä niin talli kuin kuskitkaan eivät ole onnistuneet maksimoimaan auton potentiaalia
Yksi mielenkiintoinen juttu on kanssa BMW.
Austaraliassa Kubica oli kärkijoukossa ennen kolarointia, kiinassa molemmat kuskit aivan hukassa. Heidfeld käsittääkseni ei ole pystynyt esittämään yhtään mitään.
Autojen kehitys Ferrari vs McLaren tulee olemaan hauskaa seurattavaa kun aletaan puhumaan jo kokonaan uudesta autosta uusien osien sijaan!
-todellakin, ja enää kun ei ehkä entisaikojen tapaan voi testata yötäpäivää ja mällätä rahan avulla kärkeen.
.
suuri muutos tulee jos rajoittavat tuulitunneleiden käyttöä
honda(brawn) tallihan alkoi hyvissä ajoin rakentamaan tämän kauden autoa ja testasivat 4 tuulitunnelilla ja tokkopa tuo ihan halpaa on...
Täytyy sanoa että mä tykkään kun tuota testaamista on rajoitettu. Kiva että siellä kärjessä pyörii vaihteeksi muut nimet. Toisaalta kyllä harmittaa että Kimillä ja Heikillä ei tällä hetkellä kalusto anna kunnon mahdollisuuksia edes palkinnoille. Heikki ajoi Kiinassa hyvin, mutta muuten ei olla kummaltakaan nähty vielä hyvää ja ehjää kisasuoritusta.
Se on totta että nyt kun yritetään säästää kieltämällä testaaminen, niin itseasiassa suuret tallit törsää nyt ne rahat jonnekkin muualle, kuten tuulitunneleihin ja simulaattoreihin. Mielenkiintoinen kausi on käynnissä ja toivottavasti vaan paranee vanhetessaan. Vettel-Button kaksikko vaikuttaa aika vahvalta, mutta onhan siinä Barrichellolla, Webberillä ja Trullillakin lusikkansa sopassa. Vielä kun takaata tulee toivottavasti bemarit, Mclarenit ja Ferrarit niin saadaan varmaan aika vääntöä niistä pistesijoista. Eikä auta unohtaa Alonsoakaan.
Autojen kehitys Ferrari vs McLaren tulee olemaan hauskaa seurattavaa kun aletaan puhumaan jo kokonaan uudesta autosta uusien osien sijaan!
-todellakin, ja enää kun ei ehkä entisaikojen tapaan voi testata yötäpäivää ja mällätä rahan avulla kärkeen.
.
suuri muutos tulee jos rajoittavat tuulitunneleiden käyttöä
honda(brawn) tallihan alkoi hyvissä ajoin rakentamaan tämän kauden autoa ja testasivat 4 tuulitunnelilla ja tokkopa tuo ihan halpaa on...
Mosleyn ensi kaudelle suunnittelema 33milj kulukatto on summana sellainen mikä taitaa tällä kaudella kulua tuulitunneleiden sähkölaskuihin...
Ai niin ja Kimin palkkaan.
Mosleyn ensi kaudelle suunnittelema 33milj kulukatto on summana sellainen mikä taitaa tällä kaudella kulua tuulitunneleiden sähkölaskuihin...
Ai niin ja Kimin palkkaan.
Onko kellään muuten tietoa eri kuskien palkoista?
Olen sellaisessa käsityksessä että Kimi on selvä ykkönen.
Alonsolla ja Hamiltonilla taitaa olla myös kovat liksat.
Täytyy sanoa että mä tykkään kun tuota testaamista on rajoitettu. Kiva että siellä kärjessä pyörii vaihteeksi muut nimet. Toisaalta kyllä harmittaa että Kimillä ja Heikillä ei tällä hetkellä kalusto anna kunnon mahdollisuuksia edes palkinnoille. Heikki ajoi Kiinassa hyvin, mutta muuten ei olla kummaltakaan nähty vielä hyvää ja ehjää kisasuoritusta.
Se on totta että nyt kun yritetään säästää kieltämällä testaaminen, niin itseasiassa suuret tallit törsää nyt ne rahat jonnekkin muualle, kuten tuulitunneleihin ja simulaattoreihin. Mielenkiintoinen kausi on käynnissä ja toivottavasti vaan paranee vanhetessaan. Vettel-Button kaksikko vaikuttaa aika vahvalta, mutta onhan siinä Barrichellolla, Webberillä ja Trullillakin lusikkansa sopassa. Vielä kun takaata tulee toivottavasti bemarit, Mclarenit ja Ferrarit niin saadaan varmaan aika vääntöä niistä pistesijoista. Eikä auta unohtaa Alonsoakaan.
-mun mielestä kanssa äärimmäisen mielenkiintoinen ja arvaamaton kausi menossa. Ei tällaista ole ollut miesmuistiin.
Suomalaiskuskien kannalta tosiaan harmillinen tilanne, mutta itse henk. koht olen jotenkin pettynyt Räikkösen asenteeseen ja olemukseen, alkaen jostain viime kaudelta. Joten en kamalasti osaa sympata Kimin vaikeaa tilannetta.
Kyllä mulle silti kelpaisi nälkäinen, motivoitunut ja edustava Kimi kärjessä. Nyt kuitenkin näyttää että ''valot on päällä, mutta ketään ei ole kotona''. No, jospa se siitä lähtee uuteen nousuun.
Kyllähän nuo palkat antaa selkoa siitä miten haluttava kuljettaja on ''markkina-arvoltaan'', ja kertoo myös ketkä on talliensa ykköskuskeja.
Renault on ilmoittanut suoraan että Piquetin ei edes oleteta mitenkään uhkaavan Alonsoa. Piquet saa varmaan kenkää vielä parin kisan päästä.
Vettel on kohta isossa palkkakuopassa, ja Buttonin kohdalla taas täytyy ottaa huomioon hänen ''vapaaehtoinen'' palkanalennus, Brawnin vaikean tilanteen vuoksi.
Kimillä on isompi liksa kuin Massalla, joten tuo ei tiedä hyvää kimille jatkossa, mikäli tasatahti/häviäminen Massalle jatkuu.
Huvittavaa kuinka media kääntää asian niinpäin, että on tallin vika kun renkaat loppui, ja kävi kehnosti. Jos niitä taas ei olisi käytetty siellä Q kakkosessa, olisi saatettu karsiutua sieltä top kympistä. Olisiko se ollut sitten kivaa?
Rengasvalinnat on olleet maailmansivu yhteinen tallin ja kuljettajan päätös. Ihmettelen miten Ferrarilla on muka nykyään niin ettei Kimillä ole mitään sanavaltaa. Kuskihan ne olosuhteet ja auton käytöksen parhaiten tuntee.
No vaikka olisi olleet uudet renkaat, mikä olisi ollut vaikutus? sekuntti? kaukana kärjestä olisi oltu sittenkin. Vauhti ei vain riitä.
Oma veikkaus: Kärki viisikko jatkaa tuota huikeaa vauhtia karkuun, ja eroa on varikkokäynneillä niin paljon, ettei Kimiä auta painavempi auto.
Tulos: sijat: 7-12. Toki joku hirmustartti kersin avulla tekisi poikkeuksen. Alussa ei saa kuintenkaan jumittua tuonne mistä starttaa, muuten on aivan varma ettei isommista pisteistä voi taistella.
Huvittavaa kuinka media kääntää asian niinpäin, että on tallin vika kun renkaat loppui, ja kävi kehnosti. Jos niitä taas ei olisi käytetty siellä Q kakkosessa, olisi saatettu karsiutua sieltä top kympistä. Olisiko se ollut sitten kivaa?
<
blockquote>
Kimi oli Q2:n neljäs ilman viimeistäkin vetoa.
Rengasvalinnat on olleet maailmansivu yhteinen tallin ja kuljettajan päätös. Ihmettelen miten Ferrarilla on muka nykyään niin ettei Kimillä ole mitään sanavaltaa. Kuskihan ne olosuhteet ja auton käytöksen parhaiten tuntee.
Räikkösen kisainssikin oli vastaan renkaiden tuhlausta.
Kuka Ferrarilla päättää ja mitä?
No vaikka olisi olleet uudet renkaat, mikä olisi ollut vaikutus? sekuntti? kaukana kärjestä olisi oltu sittenkin. Vauhti ei vain riitä.
Hamiltonin edelle tai kantaan aika painavalla lastilla.
TURUN SANOMAT / HEIKKI KULTA
Laukaus harhaan
Bahrainin GP-kolumni 25.4.
Jos et osaa valita oikein kahdesta vaihtoehdosta, älä ainakaan pyydä Ferrarilta apua ratkaisuusi... Näinä päivinä se, mitä Ferrari päättää, tuntuu menevän aina pieleen.
Maranellon tulenjohdossa on ammuttu harhaan kauden kaikissa avauskisoissa. Lauantaina Bahrainin aika-ajossa Kimi Räikkönen lähetettiin tuhlaamaan viimeiset uudet pehmeät renkaansa kakkosvaiheen lopussa, vaikka kuljettaja itse ja hänen kilpainsinöörinsä olivat ajatusta vastaan.
Räikkönen tiesi jo tehneensä ihan täydellisen kierroksen ja kaiken lisäksi ainoa todellinen uhka Heikki Kovalainen ehti jo tehdä oman kierroksensa onnistumatta menemään edelle.
Ilmeisesti Ferraria rassasi niin rajusti yhä Felipe Massan jättäminen varikolle säästämään renkaitaan ja putoaminen Kiinan aika-ajofinaalista, että Räikkösen kanssa ei haluttu riskeerata mitään.
Nyt vikaratkaisu maksoi Räikköseltä luultavasti viidennen lähtöruudun, kun uusilla pehmeillä kumeilla hän oli Lewis Hamiltonia nopeampi.
Ferrari on muita perässä autonsa kehitystyössä ja antaa vielä enemmän muille eteen jatkuvilla erehdyksillään. Räikkösen kannalta ilman parhaita renkaita jääminen viimeiseen aika-ajoon sattui syvältä. Bahrain on kuulunut niihin ratoihin, joilla Felipe Massa on ollut tallikaveriaan nopeampi. Nyt Kimi oli edellä, kunnes joutui sitten antautumaan lopussa.
Massalle jäi yksi sarja uusia renkaita, kun hän yritti aika-ajon kakkosvaiheessa ensin käytetyillä kumeilla. Räikkönen puolestaan olisi saanut uudet renkaat finaaliin, jos olisi oman tahtonsa mukaisesti tyytynyt yhteen Q2-vetoon.
Turhautumiselta Räikkönen ei voi välttyä, mutta mikään ei viittaa siihen, että vuoden 2007 maailmanmestari olisi saamassa tarpeekseen koko touhusta. Kunhan Espanjaan radalle ehtivä uusi Ferrari on odotetun kilpailukykyinen, suomalaiskuljettajakin on varmasti heti taas iskussa.
Mutta hyviä tuloksia - ja voittojakin - olisi tultava ennen kuin tämä kausi päättyy. Muuten Räikkösen kiinnostus sammuu samalla lailla kuin Mika Häkkisellä kevään 2001 jatkuvissa takaiskuissa.
Muutokset ovat tehneet lajille hyvää ja katsottavaa riitti. Toki toivon että seuraava tynkäkisa nähdään vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Ei voi mitään, BrawnGP-tallin menestys saa kyllä hymyn huulille. Toivon todellakin että heidän menestys jatkuu.
Tämä alkukausi on ollut mahtava vedonlyönnin kannalta.
Aika-ajon Vettel-Alonso-Webber kerroin oli jotain rapiat 13000!
Nytkin jos katsoo kertoimia kisaan, on pieninkin yli 30, ja esim.
Button-Vettel- Trulli 101,45
Vettel-Button-Rosberg 118,86
Button-Alonso-Barrichello 95,47
kaikki nuo ja monta muuta päälle sadan kertoimella ihan ''mahdolliseksi kuviteltuja'' järjestyksiä.
Olihan tylyä hallintaa red bullillta.
Ferrari on aivan pallo hukassa, onkohan ne koskaan ollut tällaisessa aallonpohjassa??
Olihan Massa kolmantena ja kohtalaisessa vauhdissa, kun auto levisi, mutta kuitenkin...
Vetää kyllä mietteliääksi nuo Kimin suoritukset nykyään. Vaisua, kovin vaisua. Poissa on se tietty agressiivisuus mitä nähtiin joskus Mclarenin ratissa. Nytkin Hamilton vei kuin litran mittaa, vaikkei radalla juuri pysynytkään. Kimillä ei tunnu olevan kunnon yritystä. Toivotaan että siinä autossa oli tosiaan jotain vialla ettei tuo nyt pelkästään kuskista johtunut. Jos johtui, niin mun puolesta saisi ura päättyä tähän kauteen. Ylipalkattu köröttelija, sanon minä.
Jos tuo rypeminen ja varsinkin Massalle häviäminen jatkuu, voi tulla kenkää. Ferrari fanaatikot italiassa ulvovat jo Alonsoa tilalle.
Hamilton ajoi tosiaan mestarillisesti sateessa, mutta ahnehti kuitenkin sen verran että spinnaukset teki tyhjäksi hurjan nopeuden.
Aikamoisen tulehtunut tilanne tuntuu muuten olevan McLaren tallissa tämän valehtelujupakan takia.
petos:
Alonsoa voi olla näillä vauhdeilla ja esityksillä vaikeaa houkutella Ferrarille. Jos on se huhuttu sopimus jo tehty, Fernando voi mietiskellä tuliko tehtyä oikein?
Ferrarilla alkaa tosissaan olla miettimistä mihin voimavaroja suunnataan.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/04/861666
Itseasiassa ihmetyttää mihin Alonsokin vauhtinsa hukkasi, kun aikaajossa oli kakkonen. Tällainen täysi sadekisa tosin ei täysin kerro tallien voimasuhteista. Tuntuu kuskien kommenttien perusteella että toiset eivät vain pystyneet vetämään haluamaansa vauhtia vesilätäköiden ja näkyvyyden takia.
Jännä juttu muuten että mistään en ainakaan itse kuullut mistään sateenuhasta, mutta kun kisalähetys alkoi, huomasi heti että on täysi vesikeli
Alonsohan kävi ottamassa raskaan lastin alussa SC:n ollessa vielä radalla, juuttui letkan hännille ja kisa olikin sitten siinä.
Renaultilla taidettiin luottaa kuskin sadekelin osaamiseen vähän liikaa.
Sade tuli kyllä aika puskista kun spekuloitiin vaan pehmeän renkaan kestosta, no eipä tarvinnut kokeilla niitä kumeja.
Massa oli hyvässä vauhdissa kolmantena, kun turva-auton takana ajettaessa autoon iski vika. Tuo on tietysti lupaavaa Ferrarille.
Luotettavuus ja taktiikkapuoli on kyllä ollut vissiin surkeinta koko porukasta, joka on ihmeellistä, kun ennen ne on ollut Ferrarin parasta osaamista.
Juu eihän tuo Ferrarin auto nyt aivan toivoton ole. Vauhdin puolesta sillä oltaisiin oltu pisteillä joka kisassa, ja näinkin tasaisessa sarjassa sillä voisi olla aika korkeallakin. Epäluotettavuus, tallin virheet ja Kimin virhe Australiassa saa tilanteen näyttämään jonkin verran huonommalta kuin se oikeasti on. Mestaruusjuna meni jo, mutta kyllä tuolla nyt Mclareneita vastaan pystyy taistelemaan, ja jämäpisteistä. Näissä parissa härdellikisassa ei vaan oikein saa autojen voimasuhteista kunnollista kuvaa. Pari kuivan kelin kilpailua tähän ja varmasti on Ferkun pistesaldo auki. Barcelonaan pitäisi tulla uutta osaa ja sitten nähdään että onko siitä mihinkään. Mutta kuten sanottu, tähän mennessä niin talli kuin kuskitkaan eivät ole onnistuneet maksimoimaan auton potentiaalia. Aika-ajoista sen näkee että pisteille olisi kyllä mahdollisuuksia.
Harva taitaa muuten muistaa, että Red Bull on entinen Jaguar talli.
Entinen kuski Cristian Horner osti rypevän jaguarin, ja nimesi sen red bulliksi, rupesi tallipäälliköksi, sitten hommataan superlahjakkuus Vettel, sekä suunnittelija guru Newey ( Mika Häkkisen voittokulun suunnittelija ) ja nyt sitten siemaillaan shamppanjaa.
Saa nähdä mitä seuraa jatkossa
Red Bullin vauhdin löytymisen näki jo lauantain Q2:ssa kun oli 0.3s Brawnia nopeampi. Usein vaan käy niin, että kisavauhdin löytyminen on hankalaa kun autoon saadaan hyvä nopeus kevyenä, mutta sadekelillä ainakin toimi hyvin tällä kertaa.
Täällä taas riittää asiantuntijoita. Petoshan on jo monta vuotta tietänyt miten asiat oikeasti ovat ja vain kuskeilla on merkitystä, ollaan me muut vaan hiljaa.
juuso01:
Normaaleissa "jonossa ajeluissa" Ferrarilla olisi kyllä jo muutama piste, mutta nyt pieleen on mennyt kaikki mahdollinen ja mahdoton.
Autojen kehitys Ferrari vs McLaren tulee olemaan hauskaa seurattavaa kun aletaan puhumaan jo kokonaan uudesta autosta uusien osien sijaan!
Urheilulla spekulointi on aina mukavaa ja asiantuntemukseksi riittää omat kuulo-ja näköhavainnot
jokaka:
jokaka:
jep, ja tuo Q kakkonenhan on kaiketi se paras raa'an nopeuden mittari.
Tällä kaudella on muuten jännää vertailla kun nuo autojen painot julkaistaan aika-ajon jälkeen.
juuso01:
Yksi mielenkiintoinen juttu on kanssa BMW.
Austaraliassa Kubica oli kärkijoukossa ennen kolarointia, kiinassa molemmat kuskit aivan hukassa. Heidfeld käsittääkseni ei ole pystynyt esittämään yhtään mitään.
petos:
No ei taatusti ole halpaa rakentaa jotain teknologiakeskuksia ja maksaa kymmenien kovapalkkaisten inssien palkkoja.
Täytyy sanoa että mä tykkään kun tuota testaamista on rajoitettu. Kiva että siellä kärjessä pyörii vaihteeksi muut nimet. Toisaalta kyllä harmittaa että Kimillä ja Heikillä ei tällä hetkellä kalusto anna kunnon mahdollisuuksia edes palkinnoille. Heikki ajoi Kiinassa hyvin, mutta muuten ei olla kummaltakaan nähty vielä hyvää ja ehjää kisasuoritusta.
Se on totta että nyt kun yritetään säästää kieltämällä testaaminen, niin itseasiassa suuret tallit törsää nyt ne rahat jonnekkin muualle, kuten tuulitunneleihin ja simulaattoreihin. Mielenkiintoinen kausi on käynnissä ja toivottavasti vaan paranee vanhetessaan. Vettel-Button kaksikko vaikuttaa aika vahvalta, mutta onhan siinä Barrichellolla, Webberillä ja Trullillakin lusikkansa sopassa. Vielä kun takaata tulee toivottavasti bemarit, Mclarenit ja Ferrarit niin saadaan varmaan aika vääntöä niistä pistesijoista. Eikä auta unohtaa Alonsoakaan.
finman:
jokaka:
Onko kellään muuten tietoa eri kuskien palkoista?
Olen sellaisessa käsityksessä että Kimi on selvä ykkönen.
Alonsolla ja Hamiltonilla taitaa olla myös kovat liksat.
juuso01:
-mun mielestä kanssa äärimmäisen mielenkiintoinen ja arvaamaton kausi menossa. Ei tällaista ole ollut miesmuistiin.
Suomalaiskuskien kannalta tosiaan harmillinen tilanne, mutta itse henk. koht olen jotenkin pettynyt Räikkösen asenteeseen ja olemukseen, alkaen jostain viime kaudelta. Joten en kamalasti osaa sympata Kimin vaikeaa tilannetta.
Kyllä mulle silti kelpaisi nälkäinen, motivoitunut ja edustava Kimi kärjessä. Nyt kuitenkin näyttää että ''valot on päällä, mutta ketään ei ole kotona''. No, jospa se siitä lähtee uuteen nousuun.
Mercedeksen pomoilla siintää jo ajatus saksalaisesta Vettelistä Mersun ratissa. ( Uutinen maikkarin sivuilla )
Saa nähdä minne Vettelin tie vie. Poikkeuksetta nuoret superlahjakkuudet revitään jonnekkin suuriin talleihin, kun heidän suuruutensa paljastuu.
Tosin miten se sinne voisi mennä, kun talli ''on hamiltonin''.
Kahta kovaa luuta ei ole ollut muuten samassa tallissa vuosikausiin. Ellei nyt sitten Alonsoa ja Hamiltonia laske sellaisiksi.
Joskus ennen ei ollut tavatonta että todella kovat nimet mahtuivat samaan talliin.
Sattuipa somasti. Tänään tuli kun tilauksesta uutinen näihin palkkoihin liittyen:
F1-kuljettajien palkat kaudella 2009 Bild-lehden mukaan (miljoonia euroja kaudessa):
1. Hamilton (McLaren) 25
2. Räikkönen (Ferrari) 24
3. Alonso (Renault) 20
4. Massa (Ferrari) 16
5. Kubica (BMW) 10
6. Button (Brawn) 9
7. Heidfeld (BMW) 8
8. Trulli (Toyota) 7
9. Kovalainen (McLaren) 6,5
10. Barrichello (Brawn) 6
11. Webber (Red Bull) 5
12. Rosberg (Williams) 4,5
13. Glock (Toyota) 4
14. Vettel (Red Bull) 3,5
15. Fisichella (Force India) 2
16. Bourdais (Toro Rosso) 1,8
17. Buemi (Toro Rosso) 1,6
18. Piquet jr. (Renault) 1,5
19. Sutil (Force India) 1,25
20. Nakajima (Williams) 1
(MTV3)
Edellisiin huhuihin verrattuna joitain hämmästyttäviä eroja mm, Piquet ja Alonso!
http://www.mtv3.fi/ohjelmat/sivusto2008.shtml/viihde/f1_backstage/taustaa_uutiset?860773
Bahrainissa McLaren on tänään kulkenut vuorostaan ihan hyvin ekoissa harjoituksissa.
Toisissa harkoissa ei enää näköjään kulkenutkaan.
Kyllähän nuo palkat antaa selkoa siitä miten haluttava kuljettaja on ''markkina-arvoltaan'', ja kertoo myös ketkä on talliensa ykköskuskeja.
Renault on ilmoittanut suoraan että Piquetin ei edes oleteta mitenkään uhkaavan Alonsoa. Piquet saa varmaan kenkää vielä parin kisan päästä.
Vettel on kohta isossa palkkakuopassa, ja Buttonin kohdalla taas täytyy ottaa huomioon hänen ''vapaaehtoinen'' palkanalennus, Brawnin vaikean tilanteen vuoksi.
Kimillä on isompi liksa kuin Massalla, joten tuo ei tiedä hyvää kimille jatkossa, mikäli tasatahti/häviäminen Massalle jatkuu.
Kimin rengasvarasto käytettiin taas viimeistä settiä myöten aika-ajoissa.
Ferrarilla ollaan TYYTYVÄISIÄ siihen, että molemmat autot ovat 10 joukossa! Huh huh.
Heikki jäi tallikaveristaan liian paljon, lähemmäksi olisi pitänyt puristaa.
Toyotat eturiviin niin onkin taas eriväriset autot keulilla.
Hyvä kisa taas odotettavissa!
Huvittavaa kuinka media kääntää asian niinpäin, että on tallin vika kun renkaat loppui, ja kävi kehnosti. Jos niitä taas ei olisi käytetty siellä Q kakkosessa, olisi saatettu karsiutua sieltä top kympistä. Olisiko se ollut sitten kivaa?
Rengasvalinnat on olleet maailmansivu yhteinen tallin ja kuljettajan päätös. Ihmettelen miten Ferrarilla on muka nykyään niin ettei Kimillä ole mitään sanavaltaa. Kuskihan ne olosuhteet ja auton käytöksen parhaiten tuntee.
No vaikka olisi olleet uudet renkaat, mikä olisi ollut vaikutus? sekuntti? kaukana kärjestä olisi oltu sittenkin. Vauhti ei vain riitä.
Oma veikkaus: Kärki viisikko jatkaa tuota huikeaa vauhtia karkuun, ja eroa on varikkokäynneillä niin paljon, ettei Kimiä auta painavempi auto.
Tulos: sijat: 7-12. Toki joku hirmustartti kersin avulla tekisi poikkeuksen. Alussa ei saa kuintenkaan jumittua tuonne mistä starttaa, muuten on aivan varma ettei isommista pisteistä voi taistella.
petos:
<
blockquote>
Kimi oli Q2:n neljäs ilman viimeistäkin vetoa.
Rengasvalinnat on olleet maailmansivu yhteinen tallin ja kuljettajan päätös. Ihmettelen miten Ferrarilla on muka nykyään niin ettei Kimillä ole mitään sanavaltaa. Kuskihan ne olosuhteet ja auton käytöksen parhaiten tuntee.
Räikkösen kisainssikin oli vastaan renkaiden tuhlausta.
Kuka Ferrarilla päättää ja mitä?
No vaikka olisi olleet uudet renkaat, mikä olisi ollut vaikutus? sekuntti? kaukana kärjestä olisi oltu sittenkin. Vauhti ei vain riitä.
Hamiltonin edelle tai kantaan aika painavalla lastilla.
TURUN SANOMAT / HEIKKI KULTA
Laukaus harhaan
Bahrainin GP-kolumni 25.4.
Jos et osaa valita oikein kahdesta vaihtoehdosta, älä ainakaan pyydä Ferrarilta apua ratkaisuusi... Näinä päivinä se, mitä Ferrari päättää, tuntuu menevän aina pieleen.
Maranellon tulenjohdossa on ammuttu harhaan kauden kaikissa avauskisoissa. Lauantaina Bahrainin aika-ajossa Kimi Räikkönen lähetettiin tuhlaamaan viimeiset uudet pehmeät renkaansa kakkosvaiheen lopussa, vaikka kuljettaja itse ja hänen kilpainsinöörinsä olivat ajatusta vastaan.
Räikkönen tiesi jo tehneensä ihan täydellisen kierroksen ja kaiken lisäksi ainoa todellinen uhka Heikki Kovalainen ehti jo tehdä oman kierroksensa onnistumatta menemään edelle.
Ilmeisesti Ferraria rassasi niin rajusti yhä Felipe Massan jättäminen varikolle säästämään renkaitaan ja putoaminen Kiinan aika-ajofinaalista, että Räikkösen kanssa ei haluttu riskeerata mitään.
Nyt vikaratkaisu maksoi Räikköseltä luultavasti viidennen lähtöruudun, kun uusilla pehmeillä kumeilla hän oli Lewis Hamiltonia nopeampi.
Ferrari on muita perässä autonsa kehitystyössä ja antaa vielä enemmän muille eteen jatkuvilla erehdyksillään. Räikkösen kannalta ilman parhaita renkaita jääminen viimeiseen aika-ajoon sattui syvältä. Bahrain on kuulunut niihin ratoihin, joilla Felipe Massa on ollut tallikaveriaan nopeampi. Nyt Kimi oli edellä, kunnes joutui sitten antautumaan lopussa.
Massalle jäi yksi sarja uusia renkaita, kun hän yritti aika-ajon kakkosvaiheessa ensin käytetyillä kumeilla. Räikkönen puolestaan olisi saanut uudet renkaat finaaliin, jos olisi oman tahtonsa mukaisesti tyytynyt yhteen Q2-vetoon.
Turhautumiselta Räikkönen ei voi välttyä, mutta mikään ei viittaa siihen, että vuoden 2007 maailmanmestari olisi saamassa tarpeekseen koko touhusta. Kunhan Espanjaan radalle ehtivä uusi Ferrari on odotetun kilpailukykyinen, suomalaiskuljettajakin on varmasti heti taas iskussa.
Mutta hyviä tuloksia - ja voittojakin - olisi tultava ennen kuin tämä kausi päättyy. Muuten Räikkösen kiinnostus sammuu samalla lailla kuin Mika Häkkisellä kevään 2001 jatkuvissa takaiskuissa.