Aivan sama meininki jatkuu, Hamilton tuskailee vauhdin kanssa. Ferrarillakin selvästi tuska kasvaa ja näköjään jo yhteishenkikin rakoilee pahasti.
Tuon ymmärtää, koska uudet paukut on ladattu autoihin tähän kisaa, ja sanotaan että katalonian rata on yksi parhaista mittareista auton aerodynamiikan ja potentiaalin suhteen.
Saas nähdä tuleeko huomenna muutosta voimasuhteisiin.
Niinpä. Ainakin Kimi on kertonut että autossa on nyt enemmän downforcea. Sen ne tietää simulaattorien ja tuulitunnelitestauksen avulla.
Ihme jos ei nopeus ala paranemaan. Tosin, nythän kimi väitti haastattelussa että ero kärkeen olisi kaventunut. Huominen se on kuitenkin milloin viimeisetkin kortit paljastetaan, kun viimeisten vapaiden harjoitusten lopussa kaikki hakevat aika-ajo setupia.
Nyt oli todella tylsä kisa, joka oli kyllä tiedossa sillä radalla ei ole hyviä ohituspaikkoja.
Ferrarin sekoilu sai taas uusia ulottuvuukia, ja MM-taisto on viimeistää ohi jos se ei sitä jo ollut. Vauhti ei ollut edelleenkään voittotaisteluun riittävää mutta paljon parempaa kuin aiemmin. Ajamalla Massa pystyi rimpuilemaan sijalla neljä, ja pitkälti kersin avulla. Toyotan ohittivat suorituskyvyssä ( ainakin tällä radalla ), ja siitä tuo parempi sijoitus, joka sekin sitten heitettiin menemään.
Hurjaa tarpomista McLarenilta -ruudut 14 ja 18 ( ! ), ja kisassa taistelevat välillä force indian kanssa, ja ohitetaan kierroksella. Ei tätä varmaan katsota suopeasti pääomistaja Mercedeksellä...
Vettelin kisa pilaantui, kun ajoi koko kisan Massan takana pääsemättä ohi.
Brawnilta tasaisen tuhoisaa jälkeä taas, kaikilla renkailla.
Mitä mieltä olette tästä Barichellon ja Buttonin keskenäisestä ? Schuminhan piti olla se ainoa konna ja hannuhanhi!?
Ferrarin kehitykseen olen kyllä positiivisesti yllättynyt puhtaasti harjoitusten ja aika-ajon perusteella. Lauantaina harjoituksissa sentään nopeimmat ajat 0,3s erolla kolmanteen. Massa Q1:n nopein, mutta Kimi kämmäsi itsensä ulos. Syynä ehkä osittain liiallinen hyvän olon tunne juuri hyvästä harjoitusajasta johtuen. Massan nelosruutu lopulta melko hyvällä kuormalla!
Ferrarin toiminta muuten ei ansaitse noinkaan hyvää autoa mikä nyt kuitenkin voisi olla vihdoinkin käsillä.
Kimi tulikin jo mainittua , mutta bensa alkaa loppumaan kisassa! HUH HUH!
McLarenia taisin jo muutama viikko sitten vähän kehaista mutta perun kyllä kaikki. Tänään tosiaan ainakin takapakkia.
Seuraavaksi Monacoon, mikä onkin oma lottonsa. Tallien kehitystä voi paremmin arvioda seuraavaksi kait Turkin kisan yhteydessä.
Ferrari...mitä tuosta nyt enää voi edes sanoa. Ilman kaikenlaisia typeriä virheitä talli voisi hyvin olla kolmas tai neljäs tallipisteissä. Nyt kasassa on hurjat kuusi pojoa. Onneksi vauhti on sentään parantunut.
Brawn jatkaa edelleen kärjessä, Red Bull seuraa perässä. Toyota oli aika vaisu. Heidfeld ajoi hyvin ja Lewis "Jumala on puolellani" Hamilton varvattiin kierroksella. Kyllä vahingonilo on se paras ilo, ei voi mitään. En kyllä ymmärrä minkä takia Barcelonassa ajetaan vieläkin kilpaa. Voi olla hyvä rata testaamiseen, mutta en kyllä muista yhtäkään hyvää kilpailua tuolta. Tavallistakin tylsempää kurvailua.
Ferrari...mitä tuosta nyt enää voi edes sanoa. Ilman kaikenlaisia typeriä virheitä talli voisi hyvin olla kolmas tai neljäs tallipisteissä. Nyt kasassa on hurjat kuusi pojoa. Onneksi vauhti on sentään parantunut.
-saas nähdä onko isot Ferraripomot repineet pelihousunsa? Domenicalilla voi olla kohta kengän, tai oikeastaan kavion kuva persuksissa, heh.
Ferrarifaneille tämä on painajaista, sillä niillä tuntuu olevan ihan pallo hukassa, ja joidenkin lähteiden mukaan siellä jo tiuskitaan keskenäänkin.
Ennen kyllä Jean Todt johti rautaisella kädellä tallia, ja taktiikoista vastasi Ross Brawn. Ja yllätys: juuri Brawn on kaikista talleista ollut kurinalaisin ja pelannut taktiikat ilman mokia.
En kyllä ymmärrä minkä takia Barcelonassa ajetaan vieläkin kilpaa. Voi olla hyvä rata testaamiseen, mutta en kyllä muista yhtäkään hyvää kilpailua tuolta. Tavallistakin tylsempää kurvailua.
-koska Espanjalla on oltava GP. Muita kriteerit täyttäviä F1-ratoja ei vissiin ole. Jerezin rata oli kyllä ihan hyvä rata, ja ohituspaikkojakin oli. Kumma etteivät sinne saa siirryttyä. Minusta vielä älyttömämpää oli ottaa tuo Valencia, jolloin on kaksi espanjan GP:tä, joissa molemmissa turkasen vaikea ohittaa!
Itseasiassa Jerez olisi kyllä vielä onnettomampi. Moottoripyörissä se toimii, mutta formuloissa ei. Suorat liian lyhyitä. Valencia on aivan turha rata. Sekä Jerez että Barcelona ovat noin 20 vuotta vanhoja ratoja, ja ne ei enää vaan sovi formulakisoihin. Liian nopeita mutkia ennen liian lyhyitä suoria.
Ferrarilta puuttuu johtaja, ja Dominecali on osoittanut että hänestä ei siihen ole. Siis tarkoitan että täytyy olla joku joka pitään itseään vastuussa koko tallin toiminnasta, eikä siirtele sitä joko kuskeille tai insinööreille. Nythän Dominecali on vuoronperään moittinut ensin taktikkoja ja sitten Räikköstä huonoista päätöksistä. Siis mitä johtamista tämmöinen on? Kyllä tallipäällikkö on se kellä on se viimeinen sana, ja jos hän ei puutu muiden päätöksiin niin se on silloin hänen syynsä ja vastuunsa. Nytkin marisee mediassa siitä että hänen korvaamisellaan ei paranneittaisi mitään. Jos siellä varikkomuurilla istuisi Ross Brawn, Jean Todt tai vaikka Patrick Head, niin siellä olisi tasan yksi pomo ja hän päättäisi näistä asioista. Tiiminä voitetaan ja tiiminä kaadutaan. Varsinkaan median edessä ei saa alkaa hakemaan syntipukkeja, vaan pomon homma on ottaa se vastuu alaistensa päätöksistä.
Ferrari...mitä tuosta nyt enää voi edes sanoa. Ilman kaikenlaisia typeriä virheitä talli voisi hyvin olla kolmas tai neljäs tallipisteissä. Nyt kasassa on hurjat kuusi pojoa. Onneksi vauhti on sentään parantunut.
-saas nähdä onko isot Ferraripomot repineet pelihousunsa? Domenicalilla voi olla kohta kengän, tai oikeastaan kavion kuva persuksissa, heh.
Ferrarifaneille tämä on painajaista, sillä niillä tuntuu olevan ihan pallo hukassa, ja joidenkin lähteiden mukaan siellä jo tiuskitaan keskenäänkin.
Ennen kyllä Jean Todt johti rautaisella kädellä tallia, ja taktiikoista vastasi Ross Brawn. Ja yllätys: juuri Brawn on kaikista talleista ollut kurinalaisin ja pelannut taktiikat ilman mokia.
Brawn on tosiaan hallinnut joukkionsa hyvin. Talousosastolla tosin taitaisi olla yhden (ainakin) myyntimiehen paikka vapaana. Auto on nimittäin vieläkin huolestuttavan valkoinen! Elokuvan mainos oli saatu myytyä lähes paraatipaikkaan! Kuskien haalarit on edelleen "puhtaat".
Vai onko talouslama NIIN paha ettei BRAWNiin saa mainoksia myytyä? Tällä kaudella ainakin näkyvyyttä tulisi!
Italialaiset olivat muuten Espanjaan raahanneet hieman extramiehitystä ja kalustoa. Aika-ajojen yhteydessäkin TV kuvissa näkyi useasti Ferrarin rekasta tai varikkotiloista kuvaa monitorien edessä kahdessa rivissä istuvasta porukasta.
Ymmärtääkseni nämä olivat varmistamassa maksimaalisen datan keruun ja analysoinnin, koska autolla ei kunnon ratatestiä ollut ajettu. Jatkoa ajatellen sopii toivoa ( Kiminkin kannalta), että edes tuo porukka onnistui hommassaan.
Käsittääkseni tuollainen dataosasto kuuluu ihan vakiokalustoon. Siellä ne tietokonewelhot kyttää telemetriasta että riittääkö sillä Massalla bensa. Varikkomuurilla on muutenkin sen verran tekemistä ettei siellä millään pystytä noita kaikkia valvomaan.
Itseasiassa Jerez olisi kyllä vielä onnettomampi. Moottoripyörissä se toimii, mutta formuloissa ei. Suorat liian lyhyitä. Valencia on aivan turha rata. Sekä Jerez että Barcelona ovat noin 20 vuotta vanhoja ratoja, ja ne ei enää vaan sovi formulakisoihin. Liian nopeita mutkia ennen liian lyhyitä suoria.
-joo, kyllä paras yhdistelmä on jos radalta löytyy sellainen mutka jossa on mahdollista seurata edellä ajavaa, sen jälkeen suora jonka päässä tiukka mutka. Vielä parempi jos olisi enemmän kuin yksi.
Näillä espanjan radoilla suorat on liian lyhyitä tai niiden päässä ei ole tarpeeksi tiukka jarrutus.
Jerezistä on muuten luovuttu jonkinlaisen sanktion järjestäjille takia. Rata ja GP tietääkseni kyllä sinänsä kelpaisi.
Ferrarilta puuttuu johtaja, ja Dominecali on osoittanut että hänestä ei siihen ole. Siis tarkoitan että täytyy olla joku joka pitään itseään vastuussa koko tallin toiminnasta, eikä siirtele sitä joko kuskeille tai insinööreille. Nythän Dominecali on vuoronperään moittinut ensin taktikkoja ja sitten Räikköstä huonoista päätöksistä. Siis mitä johtamista tämmöinen on? Kyllä tallipäällikkö on se kellä on se viimeinen sana, ja jos hän ei puutu muiden päätöksiin niin se on silloin hänen syynsä ja vastuunsa.
-niinpä. Vaikea tietää tälläisenä pelkkänä fanina että mikä siellä mättää ja mikä on Domenicalin osuus.
Yleensä vain on ollut niin urheilussa kuin vaikka politiikassakin tapana että jos tulee skandaalia, niin siitä vastuussa oleva henkilö hyppää syrjään tai saa kenkää.
Olihan hän viime vuonnakin tallipäällikkö ja mestaruuksista ajettiin, mutta nyt on asiat ihan eri tavalla vaikeampia: ei riitä että lyödään vain McLaren, eikä voi enää ratsastaa jollain itsestään selvällä huippu-suorituskyvyllä, ja säännöt on tehneet paljon lisää haastetta talleille.
Minua ihmetyttää myös tämä Luca Baldisseri, eikös hän saanut jonkinlaisen ''alennuksen''?
Muistan hyvin kun tämä heppu oli Schumin kisainssinä ja ykkösmiehenä, ja michael vaati hänet usein podiumille voittojensa jälkeen vastaanottamaan tiimin palkinnon.
Käsittääkseni tuollainen dataosasto kuuluu ihan vakiokalustoon. Siellä ne tietokonewelhot kyttää telemetriasta että riittääkö sillä Massalla bensa. Varikkomuurilla on muutenkin sen verran tekemistä ettei siellä millään pystytä noita kaikkia valvomaan.
JJ:n höpinöistä minulle jäi sellainen käsitys, että siinä porukassa oli lisäystä normaalitilanteeseen.
Muutenkin hämmästelin miksi sitä kuvaa vilauteltiin useamman kerran?
Ei ennenkään ole nuo "Peräkammaripojat" lähetyksissä juurikaan esillä olleet.
Eikös sillä tankkaajalla ole jonkinlaiset merkkivalot siinä letkussaan tai kypärässään, josta se tietää että kaikki aiottu on myös tankattu? Pakkohan sillä on olla, miten se muuten voisi reagoida salama ja vetää letkun pois.
Keke väitti että letku on vedetty autosta sekunnin murto-osan liian aikaisin, joten se pari litraa jäi tulematta.
Kärsimätön tankkaaja vai laskuvirhe? vaiko odottamattoman suuri kulutus
Eiköhän aina joku paja löydy joka toimittaisi koneet, jos niinkseen tulee.
Mutta eipä tuo kauhuskenaario tule toteutumaan, molemmat osapuolet menettäisivät niin paljon että eiköhän molemmat tule sen verran vastaan että saavat tuon budjettikaton sopivalle tasolle.
Yksistä säännöistä Mosley ja pellet ovat jo ilmeisesti nöyrtyneetkin.
Salainen sopimus alentaa Kimi Räikkösen mestaruuden arvoa.
Ferrarin ja kansainvälisen autoliiton FIA:n riitely uusista F1-säännöistä on johtanut mielenkiintoisiin paljastuksiin. IS urheilu kertoi viime lauantaina, että FIA:lla ja Ferrarilla on salainen sopimus, joka on tarjonnut italialaistallille valtavasti lisätuloja ja veto-oikeuden teknisiin sääntömuutoksiin. FIA:n edustaja on nyt vahvistanut sopimuksen olemassaolon brittilehti The Timesille. Sopimus tehtiin 17. tammikuuta 2005, ja sen allekirjoittivat FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ja Ferrarin silloinen tallipäällikkö Jean Todt. Se oli FIA:n ja F1-moguli Bernie Ecclestonen lahja Ferrarille siitä, että talli vetäytyi autonvalmistajien suunnittelemasta rinnakkaisesta GPWC-formulasarjasta.
Yhä voimassa oleva sopimus on antanut Ferrarille epäoikeudenmukaisen erikoisaseman. Veto-oikeudella Ferrari on pystynyt estämään minkä tahansa autojen tekniikkaan liittyvänä säännön, josta se ei ole pitänyt, tai jonka se on arvellut sopivan paremmin jollekin muulle tallille. Vain FIA:n ja Ferrarin johtajat tietävät, miten monesti Ferrari on jo hyötynyt siitä, että se on veto-oikeudellaan voinut estää epämieluisan säännön. Sopimuksen rahallinen arvo on ollut Ferrarille kymmeniä miljoonia vuodessa. Euroopan suurimman autolehden Auto Motor und Sportin mukaan Ferrari on saanut sopimuksen ansiosta vuosittain vähintään 50 miljoonaa dollaria enemmän kuin mikään muu talli. Nimettömänä pysytellyt FIA:n virkailija paljasti The Timesille, että sopimus oli vain jatkoa niille järjestelyille, joilla Ferrari sai erikoiskohtelua jo aiemmin.
Sopimus on tarjonnut Ferrarille epäreilun edun muihin talleihin verrattuna. Ei olisi mikään ihme, jos joku alkaisi kohta ehdottaa Ferrarin viime vuosien mestaruuksien mitätöimistä. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen Ferrari on saavuttanut kaksi valmistajien MM-titteliä ja yhden kuljettajien mestaruuden, jonka Kimi Räikkönen voitti kaudella 2007. Ferrari vetoaa juuri veto-oikeuteensa, kun se yrittää kaataa Mosleyn esityksen noin 45 miljoonan euron budjettikatosta. Ferrarin näkemys on, että FIA:n olisi ensin pitänyt esitellä suunnitelmansa italialaistallille. Kärhämä eteni tiistaina oikeuteen, kun ranskalainen tuomioistuin alkoi käsitellä Ferrarin anomusta, jolla talli pyrkii kumoamaan uudet säännöt. Oikeuden päätös julkaistaan keskiviikkona.
Nico avasi perinteisesti nopeimmin. Lewis yllättäin toinen.
Molemmat taitavat taas valua alaspäin viikonlopun edetessä.
Joko Kimi paalulle?
23.5.09 09:04
J R
Ilta-Sanomat Keskiviikkona 20.5.2009, sivu 40.
FIA suosi Ferraria
Salainen sopimus alentaa Kimi Räikkösen mestaruuden arvoa.
Ferrarin ja kansainvälisen autoliiton FIA:n riitely uusista F1-säännöistä on johtanut mielenkiintoisiin paljastuksiin. IS urheilu kertoi viime lauantaina, että FIA:lla ja Ferrarilla on salainen sopimus, joka on tarjonnut italialaistallille valtavasti lisätuloja ja veto-oikeuden teknisiin sääntömuutoksiin. FIA:n edustaja on nyt vahvistanut sopimuksen olemassaolon brittilehti The Timesille. Sopimus tehtiin 17. tammikuuta 2005, ja sen allekirjoittivat FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ja Ferrarin silloinen tallipäällikkö Jean Todt. Se oli FIA:n ja F1-moguli Bernie Ecclestonen lahja Ferrarille siitä, että talli vetäytyi autonvalmistajien suunnittelemasta rinnakkaisesta GPWC-formulasarjasta.
Yhä voimassa oleva sopimus on antanut Ferrarille epäoikeudenmukaisen erikoisaseman. Veto-oikeudella Ferrari on pystynyt estämään minkä tahansa autojen tekniikkaan liittyvänä säännön, josta se ei ole pitänyt, tai jonka se on arvellut sopivan paremmin jollekin muulle tallille. Vain FIA:n ja Ferrarin johtajat tietävät, miten monesti Ferrari on jo hyötynyt siitä, että se on veto-oikeudellaan voinut estää epämieluisan säännön. Sopimuksen rahallinen arvo on ollut Ferrarille kymmeniä miljoonia vuodessa. Euroopan suurimman autolehden Auto Motor und Sportin mukaan Ferrari on saanut sopimuksen ansiosta vuosittain vähintään 50 miljoonaa dollaria enemmän kuin mikään muu talli. Nimettömänä pysytellyt FIA:n virkailija paljasti The Timesille, että sopimus oli vain jatkoa niille järjestelyille, joilla Ferrari sai erikoiskohtelua jo aiemmin.
Sopimus on tarjonnut Ferrarille epäreilun edun muihin talleihin verrattuna. Ei olisi mikään ihme, jos joku alkaisi kohta ehdottaa Ferrarin viime vuosien mestaruuksien mitätöimistä. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen Ferrari on saavuttanut kaksi valmistajien MM-titteliä ja yhden kuljettajien mestaruuden, jonka Kimi Räikkönen voitti kaudella 2007. Ferrari vetoaa juuri veto-oikeuteensa, kun se yrittää kaataa Mosleyn esityksen noin 45 miljoonan euron budjettikatosta. Ferrarin näkemys on, että FIA:n olisi ensin pitänyt esitellä suunnitelmansa italialaistallille. Kärhämä eteni tiistaina oikeuteen, kun ranskalainen tuomioistuin alkoi käsitellä Ferrarin anomusta, jolla talli pyrkii kumoamaan uudet säännöt. Oikeuden päätös julkaistaan keskiviikkona.
Menestyvällä tallilla on aina F1:ssä valtaa. Kun Ferrari menestyy sillä on valtaa vielä enemmän kuin millään muulla tallilla olisi. 2005 tehty sopimus ei tee Kimistä huonompaa kuljettajaa. MM-titteli on ansaittu vaikka viimeisessä kisassa tallikaveri olisikin auttanut.(muutenhan Hamiltonilla olisi tupla! ja Ferrarilla näytetty todella UUNOILTA.)
Ilman tuota sopimustakin Ferrarin toimesta on mm. Mercedekseltä kielletty moottorissa Berylliumin käyttö.
Politikointi ja lobbaaminen on kaikkien tallien toimintaa, jotkut onnistuvat toisia paremmin.
En minäkään kaikista Ferrarin veivaamisista ole pitänyt, varsinkaan aikana jolloin Häkkinen ajoi McLarenia.
Paljon konnuuksia takavuosilta menee kuitenkin Schumacherin henkilökohtaisten touhujenkin piikkiin. Ei ole tarvinnut tallin auttaa...
taitaa olla bernie tyytyväinen ettei tullut mitaleja täksi kaudeksi koska mestari olisi 99% varma vaikka kyllähän button muutenkin sen voittaa mutta matemaattiset mahdollisuudet elävät vielä...
voi tulla loppukaudesta aika tylsä koska monet siirtävät katseensa ensikauden autoon ja lopettavat kehitystyön tämänkauden osalta
mclarenilla se taitaa olla oikea vaihtoehto kuten hami jo sanoi
taitaa olla bernie tyytyväinen ettei tullut mitaleja täksi kaudeksi koska mestari olisi 99% varma vaikka kyllähän button muutenkin sen voittaa mutta matemaattiset mahdollisuudet elävät vielä...
voi tulla loppukaudesta aika tylsä koska monet siirtävät katseensa ensikauden autoon ja lopettavat kehitystyön tämänkauden osalta
mclarenilla se taitaa olla oikea vaihtoehto kuten hami jo sanoi
Jep, Buttonilla 32p etua Vetteliin. Rubensilla vähän vähemmän kirittävää mutta onko edes uhka Buttonille? BGP:n autosta puhuttiin parin kisan jälkeen ettei se parantuisi kauden edetessä, mutta kyllä vielä on ollut kehitys täysin kilpailukykyistä muihin nähden. Kunnon moottoriradoilla ei löydy vastusta muista.
Ensikauden auton suunnittelu on vaikeaa kun ei tiedä mitä suunnittelisi. FIA:n eduksi aika kuluu. Mitä myöhempään sopu syntyy, sitä tasaisempaa ja yllätyksellisempää ensi kaudellakin on.
Aikamoinen teurastus jatkuu, Button on jo ( jos ei tule jotain keskeytysvyyhtiä ) varma mestari.
Aivan uskomatonta kuraa taas kerran Ferrarilta. Ja jälleen Kimi häviää Massalle. Ei hyvältä näytä...vaikka auto olisi susi, niin AINA pitäisi voittaa tallikaveri. Aina. Ferrarilla nuo painavat ihan tasatahtiin, Massa ja Kimi.
Harmi että Vettel päästi Buttonin alussa ohi, muutoin sillä olisi ollut hyvät mahikset.
Barichello osoitti jälleen olevansa porukan suurin klovni. Äijä huoraa itselleen tallipaikan, auto osoittautuu megahyväksi, ja taas kerran tulee lahjakkaalta tallikaverilta pataan niin että tukka lähtee..
Joo ei Kimillä oikein kulkenut. Vähän heikko lähtö ja siihen päälle ensimmäisen kierroksen väännöissä pari sijaa takkiin ja etusiipi rikki. Siipi kyllä vaihdettiin varikolla ja vauhtikin parani mutta eipä sieltä silti nousua pystynyt tekemään. Ei kyllä ollut Heikilläkään vauhtia. Jossain määrin tuli tallien voimasuhteista mieleen Melbourne kun Toyotalla ja Williamsillakin kulki taas ja McLaren oli todella surkea. Ferrari oli aikamoinen pettymys ja Button yhtä ylivoimainen kuin ennenkin. Jotenkin Vettel vaikuttaa ainoalta joka pystyy edes yrittämään. Ehkäpä hitaammilla radoilla ferrarikin saa palikkansa järjestykseen.
-Kisa oli musta hieman vaisu sillä voittotaistelu ratkesi ekan sadan metrin jälkeen. Hyvää viihdettä tarjosi sitten senkin edestä muista sijoista kisaaminen.
-Kaksintaisteluja oli mukavasti, mutta harmittavan röyhkeästi kuskit peittelivät nopeampia hiostajiaan. mm Heikki vaihteli linjoja niin härskisti, että Bourdais tuli päälle.
-Kimiltä taas häpeän arvoinen viikonloppu.
Pilasi nolosti Webberin aika-ajon, ja otti taas oikein huolella päihin pienempipalkkaiselta ja muka huonommalta tiimikaveriltaan, joka sensijaan ajoi loistavasti melkein podiumille.
-Vaikka pistetilanne on mikä on, sarjan tasaisuudesta kertoo että ylivoimainen pistejohtaja saattoi olla ( ihan ajamalla ) ykskaks maalissa melkein 50 sekunttia perässä ja kuudentena ( ! ).
Muovinpalan auton peräosassahan piti ratkaista tällä kaudella mestaruus.
mutta on aivan normaalia että buttonillekin tulee ns.huonompi kisa
-mutta se ei ole minusta normaalia ylivoimaiselle pisteykköselle että tuo huono kisa tuli ihan vaan puhtaasti siitä ettei vauhti riittänyt, eikä esim kolaroinnin tai teknisen vian vuoksi.
Jensonhan valitteli ettei saanut koleassa lämpötilassa renkaitaan toimimaan.
Kertoo juuri siitä kuinka kriittistä uusilla säännöillä tämä rengaspeli on.
taisi tuo kers ratkaista mestaruus taiston
-Tarkoitat varmaan McLarenia, BMW-Sauberia ja Ferraria, joiden auto on tänä vuonna ( enemmän tai vähemmän kersiin satsaamisen takia ) epäonnistunut?
Sinänsä hauskaa että nimenomaan BMW oli se vastarannankiiski, joka ehdottomasti halusi KERS:n mukaan. Nyt enää ferrari on ainoa joka sitä käyttää, ja ensivuodeksi se kuulemma vielä kielletään. Eli taas on heitetty rahaa menemään varmaankin pienemmän F1-tallin vuosibudjetin verran.
Aivan sama meininki jatkuu, Hamilton tuskailee vauhdin kanssa. Ferrarillakin selvästi tuska kasvaa ja näköjään jo yhteishenkikin rakoilee pahasti.
Tuon ymmärtää, koska uudet paukut on ladattu autoihin tähän kisaa, ja sanotaan että katalonian rata on yksi parhaista mittareista auton aerodynamiikan ja potentiaalin suhteen.
Saas nähdä tuleeko huomenna muutosta voimasuhteisiin.
Kunnon ratatestin puutteen täytyy kanssa vaikuttaa, ei pelkällä suoratestillä ja tuulitunnelilla voida saada heti kaikkia säätöjä paikoilleen.
Riittäneekö harjoitussessiot GP viikonloppuina säätötyöhön jää nähtäväksi.
Niinpä. Ainakin Kimi on kertonut että autossa on nyt enemmän downforcea. Sen ne tietää simulaattorien ja tuulitunnelitestauksen avulla.
Ihme jos ei nopeus ala paranemaan. Tosin, nythän kimi väitti haastattelussa että ero kärkeen olisi kaventunut. Huominen se on kuitenkin milloin viimeisetkin kortit paljastetaan, kun viimeisten vapaiden harjoitusten lopussa kaikki hakevat aika-ajo setupia.
Taas ollaan kisan verran viisaampia.
Nyt oli todella tylsä kisa, joka oli kyllä tiedossa sillä radalla ei ole hyviä ohituspaikkoja.
Ferrarin sekoilu sai taas uusia ulottuvuukia, ja MM-taisto on viimeistää ohi jos se ei sitä jo ollut. Vauhti ei ollut edelleenkään voittotaisteluun riittävää mutta paljon parempaa kuin aiemmin. Ajamalla Massa pystyi rimpuilemaan sijalla neljä, ja pitkälti kersin avulla. Toyotan ohittivat suorituskyvyssä ( ainakin tällä radalla ), ja siitä tuo parempi sijoitus, joka sekin sitten heitettiin menemään.
Hurjaa tarpomista McLarenilta -ruudut 14 ja 18 ( ! ), ja kisassa taistelevat välillä force indian kanssa, ja ohitetaan kierroksella. Ei tätä varmaan katsota suopeasti pääomistaja Mercedeksellä...
Vettelin kisa pilaantui, kun ajoi koko kisan Massan takana pääsemättä ohi.
Brawnilta tasaisen tuhoisaa jälkeä taas, kaikilla renkailla.
Mitä mieltä olette tästä Barichellon ja Buttonin keskenäisestä ? Schuminhan piti olla se ainoa konna ja hannuhanhi!?
petos:
Barichellohan on syntynyt apukuskiksi
Jonossa ajeluun tässä palattiin , ei voi mitään.
Ferrarin kehitykseen olen kyllä positiivisesti yllättynyt puhtaasti harjoitusten ja aika-ajon perusteella. Lauantaina harjoituksissa sentään nopeimmat ajat 0,3s erolla kolmanteen. Massa Q1:n nopein, mutta Kimi kämmäsi itsensä ulos. Syynä ehkä osittain liiallinen hyvän olon tunne juuri hyvästä harjoitusajasta johtuen. Massan nelosruutu lopulta melko hyvällä kuormalla!
Ferrarin toiminta muuten ei ansaitse noinkaan hyvää autoa mikä nyt kuitenkin voisi olla vihdoinkin käsillä.
Kimi tulikin jo mainittua , mutta bensa alkaa loppumaan kisassa! HUH HUH!
McLarenia taisin jo muutama viikko sitten vähän kehaista mutta perun kyllä kaikki. Tänään tosiaan ainakin takapakkia.
Seuraavaksi Monacoon, mikä onkin oma lottonsa. Tallien kehitystä voi paremmin arvioda seuraavaksi kait Turkin kisan yhteydessä.
petos:
Toivottavasti BGB:llä ei ala ihan tolkuton Nappulan suosiminen.
Menettävät kaikkien sympatiat sellaisella touhulla!
Toisen mutkan kolarisumassa oli muuten ainekset vaikka viikatemiehen käväisylle -taas kerran säästyttiin siltä.
Siellä oli autoa poikittain tiellä kun toiset posotti päälle, ja sinkoilevia pyöriä, ym vaarallista.
Ferrari...mitä tuosta nyt enää voi edes sanoa. Ilman kaikenlaisia typeriä virheitä talli voisi hyvin olla kolmas tai neljäs tallipisteissä. Nyt kasassa on hurjat kuusi pojoa. Onneksi vauhti on sentään parantunut.
Brawn jatkaa edelleen kärjessä, Red Bull seuraa perässä. Toyota oli aika vaisu. Heidfeld ajoi hyvin ja Lewis "Jumala on puolellani" Hamilton varvattiin kierroksella. Kyllä vahingonilo on se paras ilo, ei voi mitään. En kyllä ymmärrä minkä takia Barcelonassa ajetaan vieläkin kilpaa. Voi olla hyvä rata testaamiseen, mutta en kyllä muista yhtäkään hyvää kilpailua tuolta. Tavallistakin tylsempää kurvailua.
juuso01:
Itseasiassa Jerez olisi kyllä vielä onnettomampi. Moottoripyörissä se toimii, mutta formuloissa ei. Suorat liian lyhyitä. Valencia on aivan turha rata. Sekä Jerez että Barcelona ovat noin 20 vuotta vanhoja ratoja, ja ne ei enää vaan sovi formulakisoihin. Liian nopeita mutkia ennen liian lyhyitä suoria.
Ferrarilta puuttuu johtaja, ja Dominecali on osoittanut että hänestä ei siihen ole. Siis tarkoitan että täytyy olla joku joka pitään itseään vastuussa koko tallin toiminnasta, eikä siirtele sitä joko kuskeille tai insinööreille. Nythän Dominecali on vuoronperään moittinut ensin taktikkoja ja sitten Räikköstä huonoista päätöksistä. Siis mitä johtamista tämmöinen on? Kyllä tallipäällikkö on se kellä on se viimeinen sana, ja jos hän ei puutu muiden päätöksiin niin se on silloin hänen syynsä ja vastuunsa. Nytkin marisee mediassa siitä että hänen korvaamisellaan ei paranneittaisi mitään. Jos siellä varikkomuurilla istuisi Ross Brawn, Jean Todt tai vaikka Patrick Head, niin siellä olisi tasan yksi pomo ja hän päättäisi näistä asioista. Tiiminä voitetaan ja tiiminä kaadutaan. Varsinkaan median edessä ei saa alkaa hakemaan syntipukkeja, vaan pomon homma on ottaa se vastuu alaistensa päätöksistä.
petos:
Käsittääkseni tuollainen dataosasto kuuluu ihan vakiokalustoon. Siellä ne tietokonewelhot kyttää telemetriasta että riittääkö sillä Massalla bensa. Varikkomuurilla on muutenkin sen verran tekemistä ettei siellä millään pystytä noita kaikkia valvomaan.
juuso01:
Ja kuten toivottiin ja ennakoitiin, se ''voitot ratkaisee''- alyttömyys vedettiin samantien pois, hyvä.
Muutenkin on hienoa seurata kuinka kovana tiimit tuntuvat pysyvän näiden pellejen mielipuolisista yrityksistä muutta sääntöjä huonommiksi.
juuso01:
JJ:n höpinöistä minulle jäi sellainen käsitys, että siinä porukassa oli lisäystä normaalitilanteeseen.
Muutenkin hämmästelin miksi sitä kuvaa vilauteltiin useamman kerran?
Ei ennenkään ole nuo "Peräkammaripojat" lähetyksissä juurikaan esillä olleet.
Eikös sillä tankkaajalla ole jonkinlaiset merkkivalot siinä letkussaan tai kypärässään, josta se tietää että kaikki aiottu on myös tankattu? Pakkohan sillä on olla, miten se muuten voisi reagoida salama ja vetää letkun pois.
Keke väitti että letku on vedetty autosta sekunnin murto-osan liian aikaisin, joten se pari litraa jäi tulematta.
Kärsimätön tankkaaja vai laskuvirhe? vaiko odottamattoman suuri kulutus
Politikointi ensi kaudesta käy täysillä.
Nähdään onko isot pojat oikeasti isoja?
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:746:1:2009-05-12;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:610336,1:0:0:0:0:0:
Mosleyn ehdotuksessa on niin paljon tulkittavaa ja valvottavaa ettei siihen pystyisi entinen KGB ja STASI yhdessäkään.
hiukan spekuloidaan tilanteella että budjettikatto jää voimaan ja nyt pois jäännillä uhkaavat tiimat todella lopettaisivat niin mistäköhän
fia luulee löytävänsä moottorit uusille talleille?????
Eiköhän aina joku paja löydy joka toimittaisi koneet, jos niinkseen tulee.
Mutta eipä tuo kauhuskenaario tule toteutumaan, molemmat osapuolet menettäisivät niin paljon että eiköhän molemmat tule sen verran vastaan että saavat tuon budjettikaton sopivalle tasolle.
Yksistä säännöistä Mosley ja pellet ovat jo ilmeisesti nöyrtyneetkin.
Ilta-Sanomat Keskiviikkona 20.5.2009, sivu 40.
GB-vkl taas käsillä.
Nico avasi perinteisesti nopeimmin. Lewis yllättäin toinen.
Molemmat taitavat taas valua alaspäin viikonlopun edetessä.
Joko Kimi paalulle?
23.5.09 09:04
J R
Ilta-Sanomat Keskiviikkona 20.5.2009, sivu 40.
FIA suosi Ferraria
Salainen sopimus alentaa Kimi Räikkösen mestaruuden arvoa.
Ferrarin ja kansainvälisen autoliiton FIA:n riitely uusista F1-säännöistä on johtanut mielenkiintoisiin paljastuksiin. IS urheilu kertoi viime lauantaina, että FIA:lla ja Ferrarilla on salainen sopimus, joka on tarjonnut italialaistallille valtavasti lisätuloja ja veto-oikeuden teknisiin sääntömuutoksiin. FIA:n edustaja on nyt vahvistanut sopimuksen olemassaolon brittilehti The Timesille. Sopimus tehtiin 17. tammikuuta 2005, ja sen allekirjoittivat FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ja Ferrarin silloinen tallipäällikkö Jean Todt. Se oli FIA:n ja F1-moguli Bernie Ecclestonen lahja Ferrarille siitä, että talli vetäytyi autonvalmistajien suunnittelemasta rinnakkaisesta GPWC-formulasarjasta.
Yhä voimassa oleva sopimus on antanut Ferrarille epäoikeudenmukaisen erikoisaseman. Veto-oikeudella Ferrari on pystynyt estämään minkä tahansa autojen tekniikkaan liittyvänä säännön, josta se ei ole pitänyt, tai jonka se on arvellut sopivan paremmin jollekin muulle tallille. Vain FIA:n ja Ferrarin johtajat tietävät, miten monesti Ferrari on jo hyötynyt siitä, että se on veto-oikeudellaan voinut estää epämieluisan säännön. Sopimuksen rahallinen arvo on ollut Ferrarille kymmeniä miljoonia vuodessa. Euroopan suurimman autolehden Auto Motor und Sportin mukaan Ferrari on saanut sopimuksen ansiosta vuosittain vähintään 50 miljoonaa dollaria enemmän kuin mikään muu talli. Nimettömänä pysytellyt FIA:n virkailija paljasti The Timesille, että sopimus oli vain jatkoa niille järjestelyille, joilla Ferrari sai erikoiskohtelua jo aiemmin.
Sopimus on tarjonnut Ferrarille epäreilun edun muihin talleihin verrattuna. Ei olisi mikään ihme, jos joku alkaisi kohta ehdottaa Ferrarin viime vuosien mestaruuksien mitätöimistä. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen Ferrari on saavuttanut kaksi valmistajien MM-titteliä ja yhden kuljettajien mestaruuden, jonka Kimi Räikkönen voitti kaudella 2007. Ferrari vetoaa juuri veto-oikeuteensa, kun se yrittää kaataa Mosleyn esityksen noin 45 miljoonan euron budjettikatosta. Ferrarin näkemys on, että FIA:n olisi ensin pitänyt esitellä suunnitelmansa italialaistallille. Kärhämä eteni tiistaina oikeuteen, kun ranskalainen tuomioistuin alkoi käsitellä Ferrarin anomusta, jolla talli pyrkii kumoamaan uudet säännöt. Oikeuden päätös julkaistaan keskiviikkona.
Menestyvällä tallilla on aina F1:ssä valtaa. Kun Ferrari menestyy sillä on valtaa vielä enemmän kuin millään muulla tallilla olisi. 2005 tehty sopimus ei tee Kimistä huonompaa kuljettajaa. MM-titteli on ansaittu vaikka viimeisessä kisassa tallikaveri olisikin auttanut.(muutenhan Hamiltonilla olisi tupla! ja Ferrarilla näytetty todella UUNOILTA.)
Ilman tuota sopimustakin Ferrarin toimesta on mm. Mercedekseltä kielletty moottorissa Berylliumin käyttö.
Politikointi ja lobbaaminen on kaikkien tallien toimintaa, jotkut onnistuvat toisia paremmin.
En minäkään kaikista Ferrarin veivaamisista ole pitänyt, varsinkaan aikana jolloin Häkkinen ajoi McLarenia.
Paljon konnuuksia takavuosilta menee kuitenkin Schumacherin henkilökohtaisten touhujenkin piikkiin. Ei ole tarvinnut tallin auttaa...
taitaa olla bernie tyytyväinen ettei tullut mitaleja täksi kaudeksi koska mestari olisi 99% varma vaikka kyllähän button muutenkin sen voittaa mutta matemaattiset mahdollisuudet elävät vielä...
voi tulla loppukaudesta aika tylsä koska monet siirtävät katseensa ensikauden autoon ja lopettavat kehitystyön tämänkauden osalta
mclarenilla se taitaa olla oikea vaihtoehto kuten hami jo sanoi
finman:
Jep, Buttonilla 32p etua Vetteliin. Rubensilla vähän vähemmän kirittävää mutta onko edes uhka Buttonille? BGP:n autosta puhuttiin parin kisan jälkeen ettei se parantuisi kauden edetessä, mutta kyllä vielä on ollut kehitys täysin kilpailukykyistä muihin nähden. Kunnon moottoriradoilla ei löydy vastusta muista.
Ensikauden auton suunnittelu on vaikeaa kun ei tiedä mitä suunnittelisi. FIA:n eduksi aika kuluu. Mitä myöhempään sopu syntyy, sitä tasaisempaa ja yllätyksellisempää ensi kaudellakin on.
Aikamoinen teurastus jatkuu, Button on jo ( jos ei tule jotain keskeytysvyyhtiä ) varma mestari.
Aivan uskomatonta kuraa taas kerran Ferrarilta. Ja jälleen Kimi häviää Massalle. Ei hyvältä näytä...vaikka auto olisi susi, niin AINA pitäisi voittaa tallikaveri. Aina. Ferrarilla nuo painavat ihan tasatahtiin, Massa ja Kimi.
Harmi että Vettel päästi Buttonin alussa ohi, muutoin sillä olisi ollut hyvät mahikset.
Barichello osoitti jälleen olevansa porukan suurin klovni. Äijä huoraa itselleen tallipaikan, auto osoittautuu megahyväksi, ja taas kerran tulee lahjakkaalta tallikaverilta pataan niin että tukka lähtee..
Joo ei Kimillä oikein kulkenut. Vähän heikko lähtö ja siihen päälle ensimmäisen kierroksen väännöissä pari sijaa takkiin ja etusiipi rikki. Siipi kyllä vaihdettiin varikolla ja vauhtikin parani mutta eipä sieltä silti nousua pystynyt tekemään. Ei kyllä ollut Heikilläkään vauhtia. Jossain määrin tuli tallien voimasuhteista mieleen Melbourne kun Toyotalla ja Williamsillakin kulki taas ja McLaren oli todella surkea. Ferrari oli aikamoinen pettymys ja Button yhtä ylivoimainen kuin ennenkin. Jotenkin Vettel vaikuttaa ainoalta joka pystyy edes yrittämään. Ehkäpä hitaammilla radoilla ferrarikin saa palikkansa järjestykseen.
Katsoiko porukat juhannuskiireiltään skaboja?
-Kisa oli musta hieman vaisu sillä voittotaistelu ratkesi ekan sadan metrin jälkeen. Hyvää viihdettä tarjosi sitten senkin edestä muista sijoista kisaaminen.
-Kaksintaisteluja oli mukavasti, mutta harmittavan röyhkeästi kuskit peittelivät nopeampia hiostajiaan. mm Heikki vaihteli linjoja niin härskisti, että Bourdais tuli päälle.
-Kimiltä taas häpeän arvoinen viikonloppu.
Pilasi nolosti Webberin aika-ajon, ja otti taas oikein huolella päihin pienempipalkkaiselta ja muka huonommalta tiimikaveriltaan, joka sensijaan ajoi loistavasti melkein podiumille.
-Vaikka pistetilanne on mikä on, sarjan tasaisuudesta kertoo että ylivoimainen pistejohtaja saattoi olla ( ihan ajamalla ) ykskaks maalissa melkein 50 sekunttia perässä ja kuudentena ( ! ).
Muovinpalan auton peräosassahan piti ratkaista tällä kaudella mestaruus.
ei näy ilman viasatin korttia...
mutta on aivan normaalia että buttonillekin tulee ns.huonompi kisa
taisi tuo kers ratkaista mestaruus taiston
finman:
Sinänsä hauskaa että nimenomaan BMW oli se vastarannankiiski, joka ehdottomasti halusi KERS:n mukaan. Nyt enää ferrari on ainoa joka sitä käyttää, ja ensivuodeksi se kuulemma vielä kielletään. Eli taas on heitetty rahaa menemään varmaankin pienemmän F1-tallin vuosibudjetin verran.