Itse asiassa Honda RCV kehitti jo viime kaudella yli 240 hv:n huipputehon! Kiihtyvyyksiä tuskin kukaan on mitannut, sillä ne ovat täysin välityksistä riippuvaisia ja valitaan jokaiselle radalle erikseen testien perusteella.
Viime vuonna Monzassa Honda RCV:lle mitattiin 324.519km/h:n huiput ja kovempaakin menisi jos suoraa vain riittäisi. Se ettei aivan pärjää F1:lle huipuissa johtuu siitä että pyörillä joutuu antamaan mutkanopeuksissa huomattavasti tasoitusta nelipyöräisille johtuen kapeista renkaista ja olemattomasta downforcesta. Silti kohtuu lukema siinä mielessä että suoraa edeltävä mutka joudutaan ajamaan puolta hitaamin kuin formuloilla.
Nämä nykypyöräthän ovat tasaisella tehokäyrällään helppoja ajettavia verrattuna 90-luvun alkupuolen 500-kuutioisiin kaksitahtisiin tappokoneisiin joilla Wayne Rainey, Michael Doohan, Kevin Schwantz ja kumppanit painoivat kilpaa keskenään. Tuloksena niiltä ajoilta Rainey halvaantui alavartalostaan, Doohanin pahasti ruhjoutunut jalka oli jo päätetty amputoida, mutta pystyttiin kuin ihmeen kaupalla pelastamaan ja Schwantzin luita paikattu niin monella metallilevyllä ja ruuvilla, että lentokenttien metallinilmaisimet hälyttävät aina kun mies niistä kulkee!!!
Pärjääkö tavallinen henkilöauto mutkassa esimerkiksi vaikka CBR:lle? Urheiluauto meneekin jo paremmin mutkassa kuin moottoripyörä. Mutta Lada nyt ei varmasti pärjää mutta entä joku tavallinen uusi sedan...
Noista motogp pyörien huippunopeuksista vielä sen verran, että tällä kaudella Mugellon kisassa oli Alex Barrosin hondan huippunopeus pääsuoralla 343km/h.
Nascarit eivät noin kovaa kulje mutta kuinka kovaa ne kulkevat. Joku Nascar 70-luvulta kulki 340km/h.... mut silloin taisi olla vähemmän sellaisia ns.rajoituksia.
Itse asiassa Honda RCV kehitti jo viime kaudella yli 240 hv:n huipputehon! Kiihtyvyyksiä tuskin kukaan on mitannut, sillä ne ovat täysin välityksistä riippuvaisia ja valitaan jokaiselle radalle erikseen testien perusteella.
Niin ja kulkupuolen varmaan uskoo jokainen riittävän kunhan laskee teho/painosuhteen näille pyörille... Tehot n. 250 hv ja paino 145 kg!
Kuinka kovaa ajettaan parhaimillaan kisoissa... Huippunopeudet siellä...
Viime vuonna Monzassa Honda RCV:lle mitattiin 324.519km/h:n huiput ja kovempaakin menisi jos suoraa vain riittäisi. Se ettei aivan pärjää F1:lle huipuissa johtuu siitä että pyörillä joutuu antamaan mutkanopeuksissa huomattavasti tasoitusta nelipyöräisille johtuen kapeista renkaista ja olemattomasta downforcesta. Silti kohtuu lukema siinä mielessä että suoraa edeltävä mutka joudutaan ajamaan puolta hitaamin kuin formuloilla.
Nämä nykypyöräthän ovat tasaisella tehokäyrällään helppoja ajettavia verrattuna 90-luvun alkupuolen 500-kuutioisiin kaksitahtisiin tappokoneisiin joilla Wayne Rainey, Michael Doohan, Kevin Schwantz ja kumppanit painoivat kilpaa keskenään.
Tuloksena niiltä ajoilta Rainey halvaantui alavartalostaan, Doohanin pahasti ruhjoutunut jalka oli jo päätetty amputoida, mutta pystyttiin kuin ihmeen kaupalla pelastamaan ja Schwantzin luita paikattu niin monella metallilevyllä ja ruuvilla, että lentokenttien metallinilmaisimet hälyttävät aina kun mies niistä kulkee!!!
Pärjääkö tavallinen henkilöauto mutkassa esimerkiksi vaikka CBR:lle? Urheiluauto meneekin jo paremmin mutkassa kuin moottoripyörä. Mutta Lada nyt ei varmasti pärjää mutta entä joku tavallinen uusi sedan...
Noista motogp pyörien huippunopeuksista vielä sen verran, että tällä kaudella Mugellon kisassa oli Alex Barrosin hondan huippunopeus pääsuoralla 343km/h.
Jarkki, millaisella pyörällä? Onko tuo totta?
No pyörä on Repsol Honda Teamin Honda RC211V. Ja totta se on, voit tarkistaa asian tuolta
On tuo mieletön nopeus millaiselle ratavälineelle vaan. Kuinkas kovaa formulat menee parhaimmilaan? (Tuli vain tässä mieleeni)
Parhaimmillaan yli 360 km/h.
Indyt menee 380km/h ja Formulat 360km/h, toivottavasti kukaan ei enää mene juoksentelemaan radalle...
...ja CART autot ovaaleilla yli 400 km/h!!!
Nascarit eivät noin kovaa kulje mutta kuinka kovaa ne kulkevat. Joku Nascar 70-luvulta kulki 340km/h.... mut silloin taisi olla vähemmän sellaisia ns.rajoituksia.