Tesla

2555 kommenttia
191012141586
  • Ymmärrän varsin hyvin Teslan valinnat, enkä kiistä ansioita millään saralla. Mutta samalla voinee myöntää ettei Tesla ole hyvä ihan kaikilla osa-alueilla, ja tuotannon/kokoonpanon laatu on yksi niistä.

      
  • Palataanpa sähköauton voimalinjaan ja sähkötekniikkaan. Teslan autot näyttävät testissä jopa 25% parempaa taloudellisuutta kuin Audi tai Jaguar. Toisaalta Audi pärjää latausnopeudessa oikein hyvin:

    https://insideevs.com/reviews/342974/ev-range-test-tesla-model-x-vs-audi-e-tron-jaguar-i-pace-video/

    Mutta kuka osaa selittää mistä tässä on kyse? Lähdetään nyt aikuisina ihmisinä kuitenkin siitä, että Tesla ei ole keksinyt teknologista hyppyä, joka selittäisi eron. Jos olisi, firma rypisi rojaltikorvauksissa. Veikkaus: Audissa ja Jaguarissa akkua ei anneta ladata niin täyteen kuin Teslassa. Vähän samaan tapaan kuin amerikkalainen on aikanaan laittanut autoonsa 'riittävästi' kuutiotuumia. Toisinpäin sanottuna Teslan verrokit kantavat enemmän 'kuollutta' akkumassaa mukanaa, mikä heikentää taloudellisuutta.

      
  • NHBNHB
    muokattu 01.05.2019 12:06

    @PiiJei kirjoitti:
    Palataanpa sähköauton voimalinjaan ja sähkötekniikkaan. Teslan autot näyttävät testissä jopa 25% parempaa taloudellisuutta kuin Audi tai Jaguar. Toisaalta Audi pärjää latausnopeudessa oikein hyvin:

    https://insideevs.com/reviews/342974/ev-range-test-tesla-model-x-vs-audi-e-tron-jaguar-i-pace-video/

    Mutta kuka osaa selittää mistä tässä on kyse? Lähdetään nyt aikuisina ihmisinä kuitenkin siitä, että Tesla ei ole keksinyt teknologista hyppyä, joka selittäisi eron. Jos olisi, firma rypisi rojaltikorvauksissa. Veikkaus: Audissa ja Jaguarissa akkua ei anneta ladata niin täyteen kuin Teslassa. Vähän samaan tapaan kuin amerikkalainen on aikanaan laittanut autoonsa 'riittävästi' kuutiotuumia. Toisinpäin sanottuna Teslan verrokit kantavat enemmän 'kuollutta' akkumassaa mukanaa, mikä heikentää taloudellisuutta.

    Jos joku tuollainen olettamasi ero olisi, niin missään tapauksessa ero akun massassa ei olisi niin suuri, että se selittaisi kulutuseroja baanalla, jossa massa ei juurikaan vaikuta kulutukseen. Ylipäätään sähköautossa massa ei vaikuta kovin paljon kulutukseen. Tuon vertailun jälkeen Tesla MX:n kulutus on pienentynyt 10 prosenttia, latausnopeus on parantunut 50 prosenttia ja akun kapasiteetti kasvanut 10 kilowattia. Jo tuo vanha versio oli ylivoimainen verrattuna noihin eurooppalaisiin premiumkilpailijoihinsa, nykyinen versio on vielä paljon parempi. Aika hyvin huonosti suunniteltulta ja halvalla tehdyltä laaduttomalta autolta.

      
  • Niin on. Mutta mikä nämä kymmenien prosenttien parannukset selittää? Olettaen, että kyse ei ole käärmeöljystä.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Niin on. Mutta mikä nämä kymmenien prosenttien parannukset selittää? Olettaen, että kyse ei ole käärmeöljystä.

    Tippuneen kulutuksen isoimma tekijät ovat uudentyyppinen moottori ja tehoelektroniikka. Noiden lisäksi myös mekaanisia häviöitä on vähennetty. Nopeampi lataaminen taasen vaatii tehokkaampaa kennojen jäähdytystä.

      
  • Toisen moottorin tyypin muutoksesta olen lukenut. Tehoelektroniikan kehityksestä olisi kiva kuulla jotain konkreettista. Mekaaniset häviöt? Kuulostaa laakerien voitelulta sillä käärmeöljyllä.

      
  • NHBNHB
    muokattu 01.05.2019 20:27

    @PiiJei kirjoitti:
    Toisen moottorin tyypin muutoksesta olen lukenut. Tehoelektroniikan kehityksestä olisi kiva kuulla jotain konkreettista. Mekaaniset häviöt? Kuulostaa laakerien voitelulta sillä käärmeöljyllä.

    Tässä se sun tehoelektroniika huonosti suunniteltu halpisosa, joka parantaa hyötysuhdetta. Tosin kuten jokaikki essonbaarin spesialistit tietävätkin, parannukset vaativat fettien voitelun käärmeöljyllä.
    https://www.systemplus.fr/wp-content/uploads/2018/06/SP18413-STM_SiC_Module_Tesla_Model_3_Inverter_sample-3.pdf

    Ja mitä tuohon laakereiden voiteluun tulee, niin Tesla on siis suunitellut uusiksi vaihteen, laakerointeja, jäähdytyksen ja kyllä - voiteluakin on kehitetty. Olet varmaan oikeassa siinä, että öljytyyppi on vaihdettu käärmeöljyyn.

    Siitä toisesta huonosti suunnitellusta halpiskomponentista eli moottorista on juttua tässä:
    https://cleantechnica.com/2019/04/28/industry-expert-on-teslas-motors-theyve-got-magic/

      
  • Hieno auto tuo Tesla 3, näin sellaisen parkkipaikalla tänään.

      
  • Koppalakki vähään olet tyytyväinen jos Tesla kolmonen on hieno. Vatkaimesta vois todeta samoin jos se miellyttäis.

      
  • muokattu 02.05.2019 12:55

    Tesla 3 muistuttaa BMW 3 GT:ä takakontti-osuuden osalta.

      
  • Kanakin muistuttaa kukkoa kun katsoo pullonpohjan läpi.

      
  • En kyllä itsekään pidä Tesla 3:a mitenkään hienona autona ulkonäöltään. Eikä vaikuta kovin hyvältä keskivertoautoilijaa ajatellen tilojen (hinta huomioiden) ja muutaman muun käytännön asian, kuten vaikkapa maavaran osalta (ainakin Performance versio !) sekä kärryn veto-mahdollisuuksien puuttuessa. Veikkaan, että aika lailla on ostajia puhuttanut suorituskyky, eikä näille "käytännön" asioille ole muutoin ollut tarvetta. Hinta ei ole halpa, mutta ei tuosta hintaluokasta saa kilpailijaa tuollaisilla mp suoritusarvoilla ja arjen alhaisilla käyttökuluilla- ainakin jos kotipihassa voi latailla. Vakuutuksien ja huoltohintojen osalta ei ole kyllä mitään tietoa Tesloista, mutta eniten mietityttäisi tuollaista ostaessa arvon pitäminen. Kuinkahan pitää arvonsa saman hintaisiin verrattuna ja antaako mahdollisesti alhaiset käyttökulut anteeksi mahdollisesti nopeaa arvonlaskua?

      
  • 306 kpl uutta Teslaa myyty tänä vuonna. Ei taida olla epäselvyyttä siitä mikä automerkki on tehoautojen kuningas Suomessa.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    306 kpl uutta Teslaa myyty tänä vuonna. Ei taida olla epäselvyyttä siitä mikä automerkki on tehoautojen kuningas Suomessa.

    Jep. Volvo

      1
  • Mielenkiintoisia linkkejä, @NHB, kiitos niistä. Ranskalaisesta esityksestä en kylläkään löytänyt mitään, joka selittäisi eroja nimenomaan sähkönkulutuksessa.

    Sen sijaan Munron näkemys Teslan uusista kestomagneettimoottoreista on mielenkiintoinen, ja hommassa on järkeä. Tosin hän aika vahvoin argumentein haukkuu Teslan suunnittelun muuten melko lailla pystyyn.

    Mutta kokonaisuutena tämä on entistäkin hämmentävämpää. Tesla on siis suhteellisen vähin äänin parantanut autojensa energiatehokkuutta merkittävästi. Nämä uudet sähkökoneet on otettu käyttöön nyt S- ja X-malleissakin. Firmalla on oikeasti arvokasta teknologiaa hallussaan. Loogisesti ajatellen tällainen uudistus lanseerattaisiin helevetinmoisella metelillä uuden mallin kanssa. Mitä teki Tesla - tiputti hintaa ja joku kirjoitti yhden blogipostauksen. Samaan aikaan firma ei saa ovien tiivisteitä vedenpitäviksi.

    Okei, perinteisissäkin autoissa on kovin erilaisia voimalähteitä. Harva intoilee Mazdoista, vaikka niiden uuden bensamoottorit ovat erittäin hyviä ja merkittävästi taloudellisempia kuin moni muu. Tesla sen sijaan messuaa autonomisesta ajamisesta oikeiden vahvuuksiensa sijasta.

    Ei ymmärrä ei. Paitsi jos koko homman ideana on lisensoida/myydä tämä teknologia pois.

      
  • Tesla hakee 2 miljardin dollarin rahoitusta: http://archive.fast-edgar.com//20190502/A82BMG2DZW2RBZZ222292ZXLIKGKZZ22X2B2/

    Onnea vain nykyisille osakkeenomistajille.

      
  • NHBNHB
    muokattu 02.05.2019 23:12

    @PiiJei kirjoitti:
    Mielenkiintoisia linkkejä, @NHB, kiitos niistä. Ranskalaisesta esityksestä en kylläkään löytänyt mitään, joka selittäisi eroja nimenomaan sähkönkulutuksessa.

    https://insideevs.com/news/322725/heres-how-to-slash-the-cost-of-a-tesla-model-s-by-6000/

    Mutta kokonaisuutena tämä on entistäkin hämmentävämpää. Tesla on siis suhteellisen vähin äänin parantanut autojensa energiatehokkuutta merkittävästi. Nämä uudet sähkökoneet on otettu käyttöön nyt S- ja X-malleissakin. Firmalla on oikeasti arvokasta teknologiaa hallussaan. Loogisesti ajatellen tällainen uudistus lanseerattaisiin helevetinmoisella metelillä uuden mallin kanssa. Mitä teki Tesla - tiputti hintaa ja joku kirjoitti yhden blogipostauksen. Samaan aikaan firma ei saa ovien tiivisteitä vedenpitäviksi.

    Ei kaikkia malleja voi yhtä aikaa uusia. M3 toi uudemman tekniikan markkinoille ja se kannibalisoi MS:n ja MX:n myyntiä rajusti. Sähköautoissa kehitys on kovaa ja bisnes toistaiseksi on aivan erilaista, kuin mihin totuttu. Esimerkiksi Audin aloitti tosissaan sähköautojen tekemisen hiljattain 150 kilowatin latauksella ja jo seuraava malli tuo mukanaan 350 kilowatin latauksen. Ei ole mitään mahdollisuutta uusia koria joka kerta, kun jokin teknologinen loikka tulee eteen.

    Nyt Tesla päivitti vanhat mallit M3:n tasolla ja toivottavasti sen ansiosta kauppa alkaa käymään paremmin. Seuraavaa MS:n sukupolvea saamme vielä odotella vielä 2-3 vuotta ja eiköhän sekin tuo mukanaan tuntuvia uudistuksia. Esimerkiksi seuraavan sukupolven akut tuonevat hyviä asioita mukanaan. Musk esimerkiksi lupasi ensi vuodelle akun, joka olisi suunniteltu kestämään miljoona mailia.

    @PiiJei kirjoitti:
    Tesla hakee 2 miljardin dollarin rahoitusta: http://archive.fast-edgar.com//20190502/A82BMG2DZW2RBZZ222292ZXLIKGKZZ22X2B2/

    Onnea vain nykyisille osakkeenomistajille.

    Eipä tuo nyt ole kuin vajaa 5 prosenttia firman markkina-arvosta.

      
  • Kyllä perinteisillä merkeillä on selvästikin täysi työ kehittää s-autojaan, jotta pääsisi Teslan kintereille suorituskyky-asioitten osalta. Eikä vielä näytä vakuuttavalta muidenkin ominaisuuksien osalta. Model 3:a mataluudesta moitin, mutta Tesla näyttää tuoneen jo ennakkomarkkinointiin crossover Model Y:n, jonka hinta on Long Range AWD mallina 63 000e (Range 505 km). Ja istumapaikkoja saa jopa seitsemälle. Tuotanto alkaa tosin vasta 2021. VW kertoo I.D Crozz mallin tulosta 2020 ? Paikkoja ei ole kuin 4:lle (?) ja Range ja latausnopeudet (mainoksen mukaan) samaa tasoa, mutta suoritusarvot ovat huonommat kuin Teslalla- tosin todellakin riittävät ainakin Suomeen. No, kokonaisuutena VW on hiukan pienempi crossover. Diilerikenttä vihjailee noin 35-40 te lähtöhinnasta (?) tänä vuonna tulevan Golf kokoluokan I.D:n osalta (Range 300 km, etuveto, 4 paikkainen), joten ei taida näillä näkymin VW:n pienempi crossover olla yhtään Teslan Y:tä edullisempi 2020-21 ?

      
  • "Volvo."

    Oletettavasti kai on myyty vähintään 306 hybridiä ajalla 1.1.2019 - 30.4.2019.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    "Volvo."

    Oletettavasti kai on myyty vähintään 306 hybridiä ajalla 1.1.2019 - 30.4.2019.

    Nopealla googluksella löytyi ensimmäisen vuosineljänneksen luku joka oli reilu 1400 lataushybridiä josta Volvon osuus oli yli puolet. Eli n. 750 autoa ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Tasaisen vauhdin taulukolla neljän kuukauden lukema lähentelee tuhatta. On se kolminkertainen määrä Teslaan nähden.

    Hyvin se Tesla on myynyt, ei siinä mitään. Mutta jos oli kyse "tehoautojen" ykkösestä niin se lienee Volvo.

      1
  • muokattu 03.05.2019 11:02

    Tällä hetkellä suurin muuttuja näyttäisi olevan akkujen tuotanto. Ymmärtääkseni sekä Daimlerilla että VW:llä on akkutehtailla lievää suurempia kapasiteetti- ja jopa henkilöstöongelmia. Akkuja ei riitä autojen kysyntää vastaavaan tuotantoon. Teslalla taas akkujen yhteistyökumppani lopetti yhteistyön kun myyntiä ei tule tavoitteiden mukaan. No, Salon akkutehdas varmaan pelastaa maailman.

    ...ja Elon Musk lupaa käytettyjen Teslojen arvon 5-kertaistuvan. Jännä mitä amerikkalaisen pörssiyrityksen CEO saa päästää suustaan osakeannin yhteydessä. Jokainen toki äänestää lompakollaan. Jos tekee mieli laittaa fyrkat kiinni joskus tulevaisuudessa, ehkä, myyntiin tulevaan autoon - siitä vain!

    Palaan vielä näihin myyntilukuihin. Nehän siis eivät autoalalla ole myynti- vaan toimituslukuja. Tänään ostettu Tesla Y kirjataan myynniksi joskus ensi vuosikymmenellä. Tällainen raportointi kertoo kovin vähän markkinatilanteesta juuri nyt.

    Taidan silti odotella ökymoottorisen diesel-teutoonini hinnan monikertaistumista. Nyt kun Neste lanseerasi MY-dieselpolttoaineensa, diesel onkin itse asiassa sähköautoa ympäristöystävällisempi ratkaisu: https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-uusiutuva-dieseltm-sinun-panoksesi-ilmastotalkoisiin Enää ei puutu kuin autonominen taksinkuljettaja, ja voin laittaa Eemelin itsekseen parantamaan pääkaupungin ilmaa. Saisikohan sellaisen lisävarusteena ensi jouluksi, vaikka Teslalta?

      
  • muokattu 03.05.2019 11:12

    @PiiJei kirjoitti:
    Onnea vain nykyisille osakkeenomistajille.

    Laimennusvaikutus jää muutamaan prosenttiin, joten ei tämä anti Terrafamen tavoin nollaa vanhaa Talvivaara omistusta. Väärä suunta toki omistajan kannalta, kun tuotoilla ei osteta omia, vaan laimennetaan anneilla.

    Hyvin puhuttu silti Muskilta. Maksullinen osakeanti usein pudottaa kurssia, mutta nyt Tesla keulii jo yli antihinnan. Jos antia saa merkitä 237:lla, miksi börsässä jo olevista vielä laimentamattomista lapuista maksetaan 244?

    Tuotteet ovat jänniä ja pelin muuttajia, mutta tämän firman ymmärtämiseksi pitäisi vissiin polttaa niitä vahvempia tupakoita?

      
  • Aika mukavasti möi kolmonen Ruotsissa huhtikuussa, 446 kpl.

    "Topp fem laddbara bilar april 2019

    1. Tesla Model 3 446
    2. Kia Niro Plug-In Hybrid 302
    3. Kia Optima Plug-In Hybrid 289
    4. Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid 245
    5. Volvo XC60 Twin Engine 215"
      
  • muokattu 03.05.2019 20:23

    Volvouskovaislle kysymys julistatte Volvon tehoautoksi millä perustein? Onko tämä julistuksenne pelkkää humoristista läppää? En pidä mitään Volvon mallia "tehoautona".

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Volvouskovaislle kysymys julistatte Volvon tehoautoksi millä perustein? Onko tämä julistuksenne pelkkää humoristista läppää? En pidä mitään Volvon mallia "tehoautona".

    En tunnustaudu uskovaiseksi minkään merkin (ehkä Toyotaa lukuunottamatta) tai käyttövoiman suhteen. Mutta kun nyt mainitsin sen Volvon tehoautona, niin kyllä minä nyt pitäisin 300 kilowatin tehoa ja alle 5 sekunnin 0-100km/h kiihtyvyyttä varsin tehokkaana. Jos se ei kelpaa tehoautoksi, niin rima on varsin korkealla.

    Missä kilowattimäärässä tehoauton raja sinun mielestäsi menee?

      1
  • @▫️ kirjoitti:
    Aika mukavasti möi kolmonen Ruotsissa huhtikuussa, 446 kpl.

    "Topp fem laddbara bilar april 2019

    1. Tesla Model 3 446
    2. Kia Niro Plug-In Hybrid 302
    3. Kia Optima Plug-In Hybrid 289
    4. Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid 245
    5. Volvo XC60 Twin Engine 215"

    Jep, siellä on pilvin pimein kolmosia odottamassa luovutusta, tulos olisi vieläkin kovempi jos saisivat niitä asiakkaille nopeammin. Niiden kanssa oli käsittääkseni jotain paperityöhässäkkää.

    Lataushybridien osalta pitää muistaa että ilman veroetua ne ovat mallisarjojensa kalleimpia autoja. Suomessa taas saa veroedun vuoksi samalla rahalla reilusti enemmän autoa. Ei sillä että verottaja kokonaan jäisi ilman, onhan noissa Volvoissakin kolmisen tonnia autoveroa ja toista kymppiä alvia.

      1
  • muokattu 03.05.2019 22:39

    367 kiloWattia 500 hevosvoimaa voidaan alkaa kutsua tehoautoksi ja kaikki siitä ylöspäin. Viiden sekunnin kiihtyvyys 0-100 km/h ei ole mikään kaksinen kiihtyvyys, neljän sekunnin pintaan ja sen alle aletaan olemaan suhteellisen nopeissa kiihttyvyyksissä, näitä voi kutsua jo tehokkaiksi menopeleiksi.

      
  • Korkealla on rima. Saahan sen toki kukin asettaa mihin haluaa.

    Mutta jos nyt tavallisten perheautojen hevosvoimat pyörivät siellä 100-150 välillä, ja "normaalimallien" tyypilliset yläpään moottorit siellä +-200hp korvilla, niin kyllä siihen nähden Volvo T8n 390hp on jo varsin tehokas. Mutta ei siinä mitään, ei sinun tarvitse sitä pitää tehokkaana.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslassa on sellaista, että etumatka kilpailijoihin olisi valtava?

    Ns. perinteiset automerkit vasta aloittelevat tekemään sähköautoja, mutta ei kai se teknisen osaamisen puutteesta johdu vaan oman toiminnan kannattavuudesta huolehtimisesta. Sähköautoissa on kuuluisa muna-kana-ongelma lataamisen ja akkujen kestävyyden sekä myyntimäärien ja mallien vähyyden suhteen.

    Saarijärven Paavokin ostaa mieluummin tutun Toyotan sähköautona jahka niitä saa sen sijaan, että Teslan kolmosesta juurikaan perustaisi. Onhan tosin asenteet muuttuneet jo Suomessa, kun jopa korealaiset autot myyvät hyvin. Ei juuri haksahtanut suomipoika korealaiseen kaaraan vielä 90-luvulla.

    Analyytikon mukaan neljän vuoden etumatka autonomisessa ajamisessa.

    https://ark-invest.com/research/tesla-fsd

    Kyky tehdä energiatehokkaita ja suorituskykyisiä autoja. Muutaman vuoden vanha Model X kepittää selvästi pienikokoisemmat, mutta silti lähimmät kilpailijat, Audi etronin ja Jaguar I-Pacen rangessa.

    https://electrek.co/2019/02/21/tesla-efficiency-range-test-audi-e-tron-jaguar-i-pace/?fbclid=IwAR1y0LTt2H5qyz-u_7QB70g4tQpGQrpesh0VkPwPfXZmOEltBuXKk8f3YUw

    2012 julkaistulle Model S:lle ei vieläkään ole yhtäkään relevanttia kilpailijaa. Samoin ei Model 3:lle. Muista kilpailijoista poiketen Tesla tuottaa itse omat akkunsa. Nythän Audi on raportoinut etronin tuotantoseisokeista, koska eivät saa LG:ltä akkuja riittävästi.

    https://www2.greencarreports.com/news/1122719_report-battery-shortages-lead-to-audi-e-tron-production-delays

      
  • muokattu 04.05.2019 01:00

    @Inspektori kirjoitti:
    En kyllä itsekään pidä Tesla 3:a mitenkään hienona autona ulkonäöltään. Eikä vaikuta kovin hyvältä keskivertoautoilijaa ajatellen tilojen (hinta huomioiden) ja muutaman muun käytännön asian, kuten vaikkapa maavaran osalta (ainakin Performance versio !) sekä kärryn veto-mahdollisuuksien puuttuessa. Veikkaan, että aika lailla on ostajia puhuttanut suorituskyky, eikä näille "käytännön" asioille ole muutoin ollut tarvetta. Hinta ei ole halpa, mutta ei tuosta hintaluokasta saa kilpailijaa tuollaisilla mp suoritusarvoilla ja arjen alhaisilla käyttökuluilla- ainakin jos kotipihassa voi latailla. Vakuutuksien ja huoltohintojen osalta ei ole kyllä mitään tietoa Tesloista, mutta eniten mietityttäisi tuollaista ostaessa arvon pitäminen. Kuinkahan pitää arvonsa saman hintaisiin verrattuna ja antaako mahdollisesti alhaiset käyttökulut anteeksi mahdollisesti nopeaa arvonlaskua?

    Mistä tiloista puhut? Model 3:n tavaratilat ovat 542 litraa siinä missä vaikka C-sarjan sedanissa on 435 litraa ja farkussakin vain 490. Toki farkun tavaratila on luonnollisesti käytännöllisempi, mutta vertailu eri korimalliin on vähän.. hölmöä.

    Maavaraa perusmallissa 140 mm, joka on hyvinkin rinnasteinen kilpailijoihin (MB:n sivulta ei löydä nykyään mitään, nettihaulla C-luokalle löytyi sekä tuota alhaisempia, että hieman korkeampia arvoja). Performancessa taitaa olla 10 mm perusmallia vähemmän.

    Koukun puute on selkeä heikkous mökkikansalle, mutta tuostakin on ollut huhuja, että olisi tulossa. Saas nähdä.

    Vakuutukset ovat kuulemma hyvin vertailukelpoiset ja huoltojen osaltahan Tesla juuri ilmoitti luopuvansa huolto-ohjelmasta. Eli takuu säilyy, vaikka et huollattaisi autoa kertaakaan. Ja se takuuaika on myös varsin kilpailukykyinen erityisestä Saksalaisten premiumeiden vastaaviin verrattuna.

    https://www.tesla.com/fi_FI/support/vehicle-warranty
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201804192200888545

    Mieti paljonko polttomoottoriauton perushuoltoihin uppoaa rahaa, erityisesti noilla premiumeilla. Puhumattakaan siitä, jos jotain oikeasti hajoaa, kun edes takuuaikana kustannuksilta ei vältytä á la VW Group ja TSI&DSG-ongelmat + Audien öljynsyönti. Ja sitten tietty Bemareiden läppäviat yms. https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=171680

    Jälleenmyyntiarvon osalta olisin enemmän huolissani polttomoottoriautoista, kun polttoaineen hinnat eivät ole ainakaan laskusuunnassa ja kaiken maailman käyttökieltoja/rajoituksia viritellään kovaa tahtia. Vaikka Suomi ei näihin lähtisikään mukaan, niin markkinat kokevat kovan inflaation siinä vaiheessa, kun käytettyjä aletaan dumppaamaan pois muualta. Ja jos arvonalenema mietityttää, niin ynnää laskuihin arvion elinkaarikuluista suunnittelemallaan pitoajalla ja ajomäärillä. Eli mitä enemmän sähköllä ajaa, sitä taloudellisemmaksi vaihtoehdoksi se tulee.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit