Tesla

2555 kommenttia
1757678808186
  • muokattu 17.01.2024 23:57

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Miten kummassa Teslan hinnan aleneminen paranraa Leafiä? Eikö hintaeron kaventuminen ole Teslan eduksi eikä Leafin?

    Ei se Leafia paranna, mutta se parantaa leasingia suhteessa auton ostamiseen. Eikä pelkästään Leafin, vaan melkein minkä tahansa auton, ainakin sähköauton. Jos olisin ostanut sen (en olisi), niin Teslan hinnan lasku todennäköisesti heijastuu jossain määrin Nissaninkin hintaan ja olisin hävinnyt auton jäännösarvossa lisää. Leafin ja Model Y:n asiakaskunta ei varmaan ole päällekkäistä kuin melko pieniltä osin, mutta Yyn halpeneminen varmaan tuuppaa muitakin alemmas, ja se ketjureaktio osuu sitten myös Lefaan.

    Nissan on 3v yksityisleasingilla 300€/kk, eli kolmen vuoden aikana 10800€. Siitä sai 2000€ hankintatukea, eli hinnaksi jää 9000€. Minulla on aika vahva kutina siinä että sen arvo tippuu tässä ajassa enemmän.

      4
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Miten kummassa Teslan hinnan aleneminen paranraa Leafiä? Eikö hintaeron kaventuminen ole Teslan eduksi eikä Leafin?

    Kun kyse on käytetyistä autoista, kuinka Teslan halventuminen (hintaeron kaventuminen mihin?) olisi kenellekään auton jo omistavalle hyödyksi? Tesla pääsee eroon myymättömistä autoista, asiakkaat saavat seisoneita autoja ja ostajat ehkä voittavat.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Miten kummassa Teslan hinnan aleneminen paranraa Leafiä? Eikö hintaeron kaventuminen ole Teslan eduksi eikä Leafin?

    Kun kyse on käytetyistä autoista, kuinka Teslan halventuminen (hintaeron kaventuminen mihin?) olisi kenellekään auton jo omistavalle hyödyksi? Tesla pääsee eroon myymättömistä autoista, asiakkaat saavat seisoneita autoja ja ostajat ehkä voittavat.

    Ainahan auto menee helpommin kaupaksi, kun hinta laskee. Kun uuden hinta laskee ja sen seurauksena käytetyn hinta laskee ja myös väliraha pienenee. Tuotteiden hintojen aleneminen on aina lopulta kuluttajan etu. Palkalla saa enemmän.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Miten kummassa Teslan hinnan aleneminen paranraa Leafiä? Eikö hintaeron kaventuminen ole Teslan eduksi eikä Leafin?

    Kun kyse on käytetyistä autoista, kuinka Teslan halventuminen (hintaeron kaventuminen mihin?) olisi kenellekään auton jo omistavalle hyödyksi? Tesla pääsee eroon myymättömistä autoista, asiakkaat saavat seisoneita autoja ja ostajat ehkä voittavat.

    Ainahan auto menee helpommin kaupaksi, kun hinta laskee. Kun uuden hinta laskee ja sen seurauksena käytetyn hinta laskee ja myös väliraha pienenee. Tuotteiden hintojen aleneminen on aina lopulta kuluttajan etu. Palkalla saa enemmän.

    Jos uuden hinta laskee 3000 ja vanhan hinta 3000, paljonko väliraha pienenee? Vai onko jokin peruste, että tuollainen yön yli tiputus laskisi käytetyn hintaa vähemmän? Pudotuksen kulmakerroin voi jopa jyrkentyä, kun yrittää myydä vanhaa tekniikkaa. Hinnanalennuksenhan kerrotaan johtuvan syksyllä tulevasta uudesta mallista.

    Deflaatio ei ole kenenkään etu, talous jumittaa. Ei ole järkeä ostaa tänään mitään, kun huomenna se on jo halvempi. Ilman kiertoa ja kasvua länsimainen talous ei toimi.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Miten kummassa Teslan hinnan aleneminen paranraa Leafiä? Eikö hintaeron kaventuminen ole Teslan eduksi eikä Leafin?

    Kun kyse on käytetyistä autoista, kuinka Teslan halventuminen (hintaeron kaventuminen mihin?) olisi kenellekään auton jo omistavalle hyödyksi? Tesla pääsee eroon myymättömistä autoista, asiakkaat saavat seisoneita autoja ja ostajat ehkä voittavat.

    Ainahan auto menee helpommin kaupaksi, kun hinta laskee. Kun uuden hinta laskee ja sen seurauksena käytetyn hinta laskee ja myös väliraha pienenee. Tuotteiden hintojen aleneminen on aina lopulta kuluttajan etu. Palkalla saa enemmän.

    Jos uuden hinta laskee 3000 ja vanhan hinta 3000, paljonko väliraha pienenee? Vai onko jokin peruste, että tuollainen yön yli tiputus laskisi käytetyn hintaa vähemmän? Pudotuksen kulmakerroin voi jopa jyrkentyä, kun yrittää myydä vanhaa tekniikkaa. Hinnanalennuksenhan kerrotaan johtuvan syksyllä tulevasta uudesta mallista.

    Deflaatio ei ole kenenkään etu, talous jumittaa. Ei ole järkeä ostaa tänään mitään, kun huomenna se on jo halvempi. Ilman kiertoa ja kasvua länsimainen talous ei toimi.

    Taidat suurennella asiaa. Sähköautojen hinnan säätyminen markkinoita vastaavaksi ei taida vielä olla deflaatiota. Sinullehan Teslojen hinnan muutokset ovat hankalia, koska sekä hintojen nouseminen että aleneminen on ongelmallista.

    Minulla oli Volvon plugari, jonka hinta putosi 10.000,- suunnilleen vuosi sen jälkeen, kun olin sen ostanut. Joulukuussa rellun hintaa pudotettiin jopa 11.000,-, mutta se ei sinussa aiheuta kommentoimisen tarvetta?

      2
  • muokattu 18.01.2024 09:11

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Miten kummassa Teslan hinnan aleneminen paranraa Leafiä? Eikö hintaeron kaventuminen ole Teslan eduksi eikä Leafin?

    Kun kyse on käytetyistä autoista, kuinka Teslan halventuminen (hintaeron kaventuminen mihin?) olisi kenellekään auton jo omistavalle hyödyksi? Tesla pääsee eroon myymättömistä autoista, asiakkaat saavat seisoneita autoja ja ostajat ehkä voittavat.

    Ainahan auto menee helpommin kaupaksi, kun hinta laskee. Kun uuden hinta laskee ja sen seurauksena käytetyn hinta laskee ja myös väliraha pienenee. Tuotteiden hintojen aleneminen on aina lopulta kuluttajan etu. Palkalla saa enemmän.

    Jos uuden hinta laskee 3000 ja vanhan hinta 3000, paljonko väliraha pienenee? Vai onko jokin peruste, että tuollainen yön yli tiputus laskisi käytetyn hintaa vähemmän? Pudotuksen kulmakerroin voi jopa jyrkentyä, kun yrittää myydä vanhaa tekniikkaa. Hinnanalennuksenhan kerrotaan johtuvan syksyllä tulevasta uudesta mallista.

    Deflaatio ei ole kenenkään etu, talous jumittaa. Ei ole järkeä ostaa tänään mitään, kun huomenna se on jo halvempi. Ilman kiertoa ja kasvua länsimainen talous ei toimi.

    Taidat suurennella asiaa. Sähköautojen hinnan säätyminen markkinoita vastaavaksi ei taida vielä olla deflaatiota. Sinullehan Teslojen hinnan muutokset ovat hankalia, koska sekä hintojen nouseminen että aleneminen on ongelmallista.

    Minulla oli Volvon plugari, jonka hinta putosi 10.000,- suunnilleen vuosi sen jälkeen, kun olin sen ostanut. Joulukuussa rellun hintaa pudotettiin jopa 11.000,-, mutta se ei sinussa aiheuta kommentoimisen tarvetta?

    Taisit siirtää maalia, luulin että tuote voi olla muutakin kuin sähköauto. Hintojen soutaminen ja huopaaminen on hankalaa ostajan ja myyjän kannalta. Sähköauto ei tunnu sellaiselta, että sen pitäisi romuksi saakka.

    Mikä Volvo on kyseessä, saako niitä nyt käytettynä edullisesti? Tuo Rellu on näköjään Megane, onko se tosiaan maksanut 55 tuhatta ennen? (Näköjään on, vaikka taitaa olla id.3:n tasoa.)

    Tesla on luonut itselleen edelläkävijän maineen. Siksi sen temput herättävät eniten ihmettelyä, jos jotain tapahtuu laajemmallakin rintamalla. Ja onhan ne esitetty huippuautoina keskustelupalstoilla, joten pitäisi niiden kiinnostavia olla.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Miten kummassa Teslan hinnan aleneminen paranraa Leafiä? Eikö hintaeron kaventuminen ole Teslan eduksi eikä Leafin?

    Kun kyse on käytetyistä autoista, kuinka Teslan halventuminen (hintaeron kaventuminen mihin?) olisi kenellekään auton jo omistavalle hyödyksi? Tesla pääsee eroon myymättömistä autoista, asiakkaat saavat seisoneita autoja ja ostajat ehkä voittavat.

    Ainahan auto menee helpommin kaupaksi, kun hinta laskee. Kun uuden hinta laskee ja sen seurauksena käytetyn hinta laskee ja myös väliraha pienenee. Tuotteiden hintojen aleneminen on aina lopulta kuluttajan etu. Palkalla saa enemmän.

    Jos uuden hinta laskee 3000 ja vanhan hinta 3000, paljonko väliraha pienenee? Vai onko jokin peruste, että tuollainen yön yli tiputus laskisi käytetyn hintaa vähemmän? Pudotuksen kulmakerroin voi jopa jyrkentyä, kun yrittää myydä vanhaa tekniikkaa. Hinnanalennuksenhan kerrotaan johtuvan syksyllä tulevasta uudesta mallista.

    Deflaatio ei ole kenenkään etu, talous jumittaa. Ei ole järkeä ostaa tänään mitään, kun huomenna se on jo halvempi. Ilman kiertoa ja kasvua länsimainen talous ei toimi.

    Taidat suurennella asiaa. Sähköautojen hinnan säätyminen markkinoita vastaavaksi ei taida vielä olla deflaatiota. Sinullehan Teslojen hinnan muutokset ovat hankalia, koska sekä hintojen nouseminen että aleneminen on ongelmallista.

    Minulla oli Volvon plugari, jonka hinta putosi 10.000,- suunnilleen vuosi sen jälkeen, kun olin sen ostanut. Joulukuussa rellun hintaa pudotettiin jopa 11.000,-, mutta se ei sinussa aiheuta kommentoimisen tarvetta?

    Taisit siirtää maalia, luulin että tuote voi olla muutakin kuin sähköauto. Hintojen soutaminen ja huopaaminen on hankalaa ostajan ja myyjän kannalta. Sähköauto ei tunnu sellaiselta, että sen pitäisi romuksi saakka.

    Mikä Volvo on kyseessä, saako niitä nyt käytettynä edullisesti? Tuo Rellu on näköjään Megane, onko se tosiaan maksanut 55 tuhatta ennen? (Näköjään on, vaikka taitaa olla id.3:n tasoa.)

    Tesla on luonut itselleen edelläkävijän maineen. Siksi sen temput herättävät eniten ihmettelyä, jos jotain tapahtuu laajemmallakin rintamalla. Ja onhan ne esitetty huippuautoina keskustelupalstoilla, joten pitäisi niiden kiinnostavia olla.

    Tuo Relluhan on käytettynä vielä halvempi kuin uutena, hinta on oikeasti tippunut ovella. Onkohan se täysi susi, onko kokemuksia? Koeajot kertovat, kuten yleensäkin sähkiksistä, aika vähän.

      
  • Tiesittekö, että jenkkilässä on 13 osavaltiota, joissa Tesla ei saa myydä autojaan?

    https://teslaclubsweden.se/tesla-far-inte-salja-sina-bilar-i-usa/

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Tiesittekö, että jenkkilässä on 13 osavaltiota, joissa Tesla ei saa myydä autojaan?

    https://teslaclubsweden.se/tesla-far-inte-salja-sina-bilar-i-usa/

    Jossain autoilijat ovat turvassa.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Ylivoima on ylisana, omalta osaltani sanoisin että moni asia on vähän paremmin kuin polttiksissa

    Myöhäinen uuden vuoden kevennys:
    Olisiko sähköauton ylivoima perusteltavissa logiikalla jonka mukaan paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa?

    :smiley:

      2
  • Suomessa Teslalla on hiljaisempaa vuosineljännesten alussa. Ruotsissa näyttää olevan toisin. Tämän vuoden tammi-helmikuun myynti on kasvanut yli 100% vuoden takaisesta.

    https://www.teslarati.com/tesla-sweden-100-percent-increase-vehicle-deliveries-if-metall-strike/

      
  • Tesla pärjäsi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010247356.html

    Tiedä sitten vertailun todellisuutta, kun sanotaan, ettei valmistaja voi vaikuttaa alihankkijoihin (osien tuonti tehtaalle). Ja Teslaa kehutaan ihmispuolella, vaikka kieltää työntekijöiltä kansainvälisiä perusoikeuksia, järjestäytymisen.

      
  • Asiakkaat ja markkinat määrittävät muutoksen vauhdin, MB jatkaa polttomoottorien kehitystyötä kuten BMW.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Asiakkaat ja markkinat määrittävät muutoksen vauhdin, MB jatkaa polttomoottorien kehitystyötä kuten BMW.

    Lainsäädäntö on kyllä vahvempi. Mutta ainahan Saksa joustaa, kun pitää omia firmoja suojella.

      2
  • muokattu 27.02.2024 17:11

    @Late1969 kirjoitti:
    Tesla pärjäsi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010247356.html

    Tiedä sitten vertailun todellisuutta, kun sanotaan, ettei valmistaja voi vaikuttaa alihankkijoihin (osien tuonti tehtaalle). Ja Teslaa kehutaan ihmispuolella, vaikka kieltää työntekijöiltä kansainvälisiä perusoikeuksia, järjestäytymisen.

    Sinun vasemmistolaisuus haittaa arvioitasi. Tesla ei kiellä työntekijöiltään järjestäytymistä. Esim. Ruotsissa IF Metall ajaa omia valtapyrkimyksiään eikä lakot ole lähtöisin Teslan työntekijöistä. IF Metall haluaisi määräysvaltaa Tesla-yhtiöön, eihän siellä työehdoista tapella. Ruotsissa yhtiöillä on lain mukaan vapaus päättää tekevätkö sopimuksen ammattiliiton kanssa vaiko ei. Sikäli on kummallista, että Ruotsin oikeuslaitos antaa IF Metallin rähinöidä Teslaa vastaan.

    IF Metall uhosi pysäyttävänsä Berliinin tehtaan, kun se vaati kriittisiä alumiiniosia Teslalle toimittavaa ruotsalaista yhtiötä liittymään tukilakkoon. Tesla alkoi ostaa osat muualta ja nyt se ruotsalainen yhtiö on irtisanonut 20 työntekijää, koska se ei enää pystynyt löytämään heille korvaavaa työtä.

    Ja koko härdelli pienen työnantajan takia. Tesla on autojen tuotantovolyymiltään iso, mutta eihän Teslalla ole Ruotsissa kuin kourallinen työntekijöitä eikä Teslalla siksi ole mitään merkitystä Ruotsin työmarkkinoilla.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tesla pärjäsi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010247356.html

    Tiedä sitten vertailun todellisuutta, kun sanotaan, ettei valmistaja voi vaikuttaa alihankkijoihin (osien tuonti tehtaalle). Ja Teslaa kehutaan ihmispuolella, vaikka kieltää työntekijöiltä kansainvälisiä perusoikeuksia, järjestäytymisen.

    Sinun vasemmistolaisuus haittaa arvioitasi. Tesla ei kiellä työntekijöiltään järjestäytymistä. Esim. Ruotsissa IF Metall ajaa omia valtapyrkimyksiään eikä lakot ole lähtöisin Teslan työntekijöistä. IF Metall haluaisi määräysvaltaa Tesla-yhtiöön, eihän siellä työehdoista tapella. Ruotsissa yhtiöillä on lain mukaan vapaus päättää tekevätkö sopimuksen ammattiliiton kanssa vaiko ei. Sikäli on kummallista, että Ruotsin oikeuslaitos antaa IF Metallin rähinöidä Teslaa vastaan.

    IF Metall uhosi pysäyttävänsä Berliinin tehtaan, kun se vaati kriittisiä alumiiniosia Teslalle toimittavaa ruotsalaista yhtiötä liittymään tukilakkoon. Tesla alkoi ostaa osat muualta ja nyt se ruotsalainen yhtiö on irtisanonut 20 työntekijää, koska se ei enää pystynyt löytämään heille korvaavaa työtä.

    Ja koko härdelli pienen työnantajan takia. Tesla on autojen tuotantovolyymiltään iso, mutta eihän Teslalla ole Ruotsissa kuin kourallinen työntekijöitä eikä Teslalla siksi ole mitään merkitystä Ruotsin työmarkkinoilla.

    Teillä äärioikeistolaisilla on aina tärkeintä kuka sanoo, ei mitä sanotaan. En lähde asiaan lähteitä kaivamaan, mutta Tesla ja Musk taisivat olla työntekijöiden järjestäytymistä vastaan maailmanlaajuisesti. Ruotsi on pieni kulma imperiumia.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tesla pärjäsi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010247356.html

    Tiedä sitten vertailun todellisuutta, kun sanotaan, ettei valmistaja voi vaikuttaa alihankkijoihin (osien tuonti tehtaalle). Ja Teslaa kehutaan ihmispuolella, vaikka kieltää työntekijöiltä kansainvälisiä perusoikeuksia, järjestäytymisen.

    Sinun vasemmistolaisuus haittaa arvioitasi. Tesla ei kiellä työntekijöiltään järjestäytymistä. Esim. Ruotsissa IF Metall ajaa omia valtapyrkimyksiään eikä lakot ole lähtöisin Teslan työntekijöistä. IF Metall haluaisi määräysvaltaa Tesla-yhtiöön, eihän siellä työehdoista tapella. Ruotsissa yhtiöillä on lain mukaan vapaus päättää tekevätkö sopimuksen ammattiliiton kanssa vaiko ei. Sikäli on kummallista, että Ruotsin oikeuslaitos antaa IF Metallin rähinöidä Teslaa vastaan.

    IF Metall uhosi pysäyttävänsä Berliinin tehtaan, kun se vaati kriittisiä alumiiniosia Teslalle toimittavaa ruotsalaista yhtiötä liittymään tukilakkoon. Tesla alkoi ostaa osat muualta ja nyt se ruotsalainen yhtiö on irtisanonut 20 työntekijää, koska se ei enää pystynyt löytämään heille korvaavaa työtä.

    Ja koko härdelli pienen työnantajan takia. Tesla on autojen tuotantovolyymiltään iso, mutta eihän Teslalla ole Ruotsissa kuin kourallinen työntekijöitä eikä Teslalla siksi ole mitään merkitystä Ruotsin työmarkkinoilla.

    Teillä äärioikeistolaisilla on aina tärkeintä kuka sanoo, ei mitä sanotaan. En lähde asiaan lähteitä kaivamaan, mutta Tesla ja Musk taisivat olla työntekijöiden järjestäytymistä vastaan maailmanlaajuisesti. Ruotsi on pieni kulma imperiumia.

    Mitä minä olen lukenut aiheesta, niin Tesla ei halua tehdä kaiken maailman unionien kanssa sopimuksia ja siksi pyrkii pitämään työehdot sellaisina, ettei työntekijöilläkään ole tarvetta saada unionia mukaan kuvioihin. Mutta en tunne asiaa muuten kuin mitä olen eri medioista lukenut. Tehtaita Teslalla ei ole montaa ja muuten eri maissa ei taida kovin suuria organisaatioita olla.

    Minä olen saanut sellaisen kuvan, että sinun mielestäsi ammattiliiton pitäisi olla mukana periaatteellisista (vasemmistopoliittisista) syistä riippumatta siitä, onko siihen tarvetta vai ei. Oletko sattumoisin itse ay-pomojen joukossa?

    Suomen poliittisia lakkoja epäilemättä puolustat myös? Minusta on oikein, että vaalien välilläkin tehdään politiikkaa ja vaikka pidetään mielenosoituksia, jos on paha mieli. Mutta mielenosoitukset pitäisi hoitaa omalla ajalla iltaisin tai viikonloppuisin. Onhan älytöntä, että ay-liike kohdistaa lakot työnantajiin vaikka sanovat pullikoivansa laillista eduskunnan lainsäädäntäoikeutta vastaan.

      6
  • Helpotusta pitkiin huoltojonoihin: Tesla avaa Suomeen kolmannen toimipisteen.
    Mitä, eihän teslassa pitänyt olla määräaikaishuoltoja.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tesla pärjäsi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010247356.html

    Tiedä sitten vertailun todellisuutta, kun sanotaan, ettei valmistaja voi vaikuttaa alihankkijoihin (osien tuonti tehtaalle). Ja Teslaa kehutaan ihmispuolella, vaikka kieltää työntekijöiltä kansainvälisiä perusoikeuksia, järjestäytymisen.

    Sinun vasemmistolaisuus haittaa arvioitasi. Tesla ei kiellä työntekijöiltään järjestäytymistä. Esim. Ruotsissa IF Metall ajaa omia valtapyrkimyksiään eikä lakot ole lähtöisin Teslan työntekijöistä. IF Metall haluaisi määräysvaltaa Tesla-yhtiöön, eihän siellä työehdoista tapella. Ruotsissa yhtiöillä on lain mukaan vapaus päättää tekevätkö sopimuksen ammattiliiton kanssa vaiko ei. Sikäli on kummallista, että Ruotsin oikeuslaitos antaa IF Metallin rähinöidä Teslaa vastaan.

    IF Metall uhosi pysäyttävänsä Berliinin tehtaan, kun se vaati kriittisiä alumiiniosia Teslalle toimittavaa ruotsalaista yhtiötä liittymään tukilakkoon. Tesla alkoi ostaa osat muualta ja nyt se ruotsalainen yhtiö on irtisanonut 20 työntekijää, koska se ei enää pystynyt löytämään heille korvaavaa työtä.

    Ja koko härdelli pienen työnantajan takia. Tesla on autojen tuotantovolyymiltään iso, mutta eihän Teslalla ole Ruotsissa kuin kourallinen työntekijöitä eikä Teslalla siksi ole mitään merkitystä Ruotsin työmarkkinoilla.

    Teillä äärioikeistolaisilla

    Paheksun tällaista kielenkäyttöä. Tällaisten termien normalisointi ja käyttö ihmisestä joka nyt ei ole millään muotoa antanut ymmärtää olevansa äärioikeistolainen, pelaa tasan yhden porukan pussiin - niiden oikeiden äärioikeistolaisten.

      5
  • @HybridRules kirjoitti:
    Onhan älytöntä, että ay-liike kohdistaa lakot työnantajiin

    EK edustaa kattavasti kaikkia yksityisiä toimialoja ja kaikenkokoisia yrityksiä.
    EK on sanellut ohjeet hallitukselle, kuinka voimassaolevista sopimuksista leikataan.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Helpotusta pitkiin huoltojonoihin: Tesla avaa Suomeen kolmannen toimipisteen.
    Mitä, eihän teslassa pitänyt olla määräaikaishuoltoja.

    Teslassa ei ole takuuehtoihin vaikuttavia pakollisia huoltoja. Suositellut huollot voi tehdä itse tai teettää Teslalla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Helpotusta pitkiin huoltojonoihin: Tesla avaa Suomeen kolmannen toimipisteen.
    Mitä, eihän teslassa pitänyt olla määräaikaishuoltoja.

    Teslassa ei ole takuuehtoihin vaikuttavia pakollisia huoltoja. Suositellut huollot voi tehdä itse tai teettää Teslalla.

    Jos haluaa itse korjata Teslaa tai käyttää paikkakunnan autokorjaamoa, mistä saa varaosia, esimerkiksi alustan osia joiden vuoksi katsastuksessa on tullut hylkyjä? Jotkut osat saattavat liittyä takuuseen eikä arviointi ole helppoa netin kautta. Jos on hankkinut auton jonka hinta on sadantuhannen päälle, saattaa käydä mielessä käyttää takuuaikana merkkihuoltoa - ei ole ihan mahdoton epäily, että valmistaja nostaa kädet pystyyn minkä hyvänsä takuunalaisen ongelman vuoksi jos on käytetty harakiriosia ja paikallista reiskaa osien vaihtoon.

      
  • muokattu 28.02.2024 07:06

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tesla pärjäsi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010247356.html

    Tiedä sitten vertailun todellisuutta, kun sanotaan, ettei valmistaja voi vaikuttaa alihankkijoihin (osien tuonti tehtaalle). Ja Teslaa kehutaan ihmispuolella, vaikka kieltää työntekijöiltä kansainvälisiä perusoikeuksia, järjestäytymisen.

    Sinun vasemmistolaisuus haittaa arvioitasi. Tesla ei kiellä työntekijöiltään järjestäytymistä. Esim. Ruotsissa IF Metall ajaa omia valtapyrkimyksiään eikä lakot ole lähtöisin Teslan työntekijöistä. IF Metall haluaisi määräysvaltaa Tesla-yhtiöön, eihän siellä työehdoista tapella. Ruotsissa yhtiöillä on lain mukaan vapaus päättää tekevätkö sopimuksen ammattiliiton kanssa vaiko ei. Sikäli on kummallista, että Ruotsin oikeuslaitos antaa IF Metallin rähinöidä Teslaa vastaan.

    IF Metall uhosi pysäyttävänsä Berliinin tehtaan, kun se vaati kriittisiä alumiiniosia Teslalle toimittavaa ruotsalaista yhtiötä liittymään tukilakkoon. Tesla alkoi ostaa osat muualta ja nyt se ruotsalainen yhtiö on irtisanonut 20 työntekijää, koska se ei enää pystynyt löytämään heille korvaavaa työtä.

    Ja koko härdelli pienen työnantajan takia. Tesla on autojen tuotantovolyymiltään iso, mutta eihän Teslalla ole Ruotsissa kuin kourallinen työntekijöitä eikä Teslalla siksi ole mitään merkitystä Ruotsin työmarkkinoilla.

    Teillä äärioikeistolaisilla on aina tärkeintä kuka sanoo, ei mitä sanotaan. En lähde asiaan lähteitä kaivamaan, mutta Tesla ja Musk taisivat olla työntekijöiden järjestäytymistä vastaan maailmanlaajuisesti. Ruotsi on pieni kulma imperiumia.

    Mitä minä olen lukenut aiheesta, niin Tesla ei halua tehdä kaiken maailman unionien kanssa sopimuksia ja siksi pyrkii pitämään työehdot sellaisina, ettei työntekijöilläkään ole tarvetta saada unionia mukaan kuvioihin. Mutta en tunne asiaa muuten kuin mitä olen eri medioista lukenut. Tehtaita Teslalla ei ole montaa ja muuten eri maissa ei taida kovin suuria organisaatioita olla.

    Minä olen saanut sellaisen kuvan, että sinun mielestäsi ammattiliiton pitäisi olla mukana periaatteellisista (vasemmistopoliittisista) syistä riippumatta siitä, onko siihen tarvetta vai ei. Oletko sattumoisin itse ay-pomojen joukossa?

    Suomen poliittisia lakkoja epäilemättä puolustat myös? Minusta on oikein, että vaalien välilläkin tehdään politiikkaa ja vaikka pidetään mielenosoituksia, jos on paha mieli. Mutta mielenosoitukset pitäisi hoitaa omalla ajalla iltaisin tai viikonloppuisin. Onhan älytöntä, että ay-liike kohdistaa lakot työnantajiin vaikka sanovat pullikoivansa laillista eduskunnan lainsäädäntäoikeutta vastaan.

    Työehtosopimukset ovat hyvin käytännöllisiä, ei suora 1:1-sopiminen toimi koko työvoiman kanssa ja sopimusta ei voida tehdä toisen puolen antamana. Se selkeyttää tilanteen molemmin puolin ja elämä helpottuu. Sama kuin yritys ei osta joka tavaraa erikseen, vaan tehdään esim. vuosisopimuksia toimittajien kanssa. Ja siihen tarvitaan toinen osapuoli, joka voi olla ay-liike työntekijöiden kohdalla. Voisi se jotain muutakin olla, mutta sellainen on muodostunut.

    Jos oltaisiin poliittisessa lakossa Suomen Israelin politiikan takia, se olisi sopimatonta. Mutta jos ollaan poliittisessa lakossa työntekijöiden aseman täydellisen muuttamisen takia, se on mielestäni erittäin oikeutettua. Jos ay-liike ei yrittäisi vaikuttaa lainsäädäntöön, se voi lopettaa toiminnan saman tein. Eduskunnan valtaa ei kielletä eikä hallitusta kaadeta, vaan ainoastaan vastustetaan muutamaa yhteiskunnan hajottavaa lakialoitetta vastaan.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tesla pärjäsi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010247356.html

    Tiedä sitten vertailun todellisuutta, kun sanotaan, ettei valmistaja voi vaikuttaa alihankkijoihin (osien tuonti tehtaalle). Ja Teslaa kehutaan ihmispuolella, vaikka kieltää työntekijöiltä kansainvälisiä perusoikeuksia, järjestäytymisen.

    Sinun vasemmistolaisuus haittaa arvioitasi. Tesla ei kiellä työntekijöiltään järjestäytymistä. Esim. Ruotsissa IF Metall ajaa omia valtapyrkimyksiään eikä lakot ole lähtöisin Teslan työntekijöistä. IF Metall haluaisi määräysvaltaa Tesla-yhtiöön, eihän siellä työehdoista tapella. Ruotsissa yhtiöillä on lain mukaan vapaus päättää tekevätkö sopimuksen ammattiliiton kanssa vaiko ei. Sikäli on kummallista, että Ruotsin oikeuslaitos antaa IF Metallin rähinöidä Teslaa vastaan.

    IF Metall uhosi pysäyttävänsä Berliinin tehtaan, kun se vaati kriittisiä alumiiniosia Teslalle toimittavaa ruotsalaista yhtiötä liittymään tukilakkoon. Tesla alkoi ostaa osat muualta ja nyt se ruotsalainen yhtiö on irtisanonut 20 työntekijää, koska se ei enää pystynyt löytämään heille korvaavaa työtä.

    Ja koko härdelli pienen työnantajan takia. Tesla on autojen tuotantovolyymiltään iso, mutta eihän Teslalla ole Ruotsissa kuin kourallinen työntekijöitä eikä Teslalla siksi ole mitään merkitystä Ruotsin työmarkkinoilla.

    Teillä äärioikeistolaisilla

    Paheksun tällaista kielenkäyttöä. Tällaisten termien normalisointi ja käyttö ihmisestä joka nyt ei ole millään muotoa antanut ymmärtää olevansa äärioikeistolainen, pelaa tasan yhden porukan pussiin - niiden oikeiden äärioikeistolaisten.

    Kuten HA sanoo, asiat pitää ymmärtää yhteyksissään. Kokoomus ja Perussuomalaiset ovat eduskunnan äärioikeistoa kuten Vasemmistoliitto äärivasemmistoa. Oikeat äärilaidat ovat sitten erikseen muualla.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tesla pärjäsi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010247356.html

    Tiedä sitten vertailun todellisuutta, kun sanotaan, ettei valmistaja voi vaikuttaa alihankkijoihin (osien tuonti tehtaalle). Ja Teslaa kehutaan ihmispuolella, vaikka kieltää työntekijöiltä kansainvälisiä perusoikeuksia, järjestäytymisen.

    Sinun vasemmistolaisuus haittaa arvioitasi. Tesla ei kiellä työntekijöiltään järjestäytymistä. Esim. Ruotsissa IF Metall ajaa omia valtapyrkimyksiään eikä lakot ole lähtöisin Teslan työntekijöistä. IF Metall haluaisi määräysvaltaa Tesla-yhtiöön, eihän siellä työehdoista tapella. Ruotsissa yhtiöillä on lain mukaan vapaus päättää tekevätkö sopimuksen ammattiliiton kanssa vaiko ei. Sikäli on kummallista, että Ruotsin oikeuslaitos antaa IF Metallin rähinöidä Teslaa vastaan.

    IF Metall uhosi pysäyttävänsä Berliinin tehtaan, kun se vaati kriittisiä alumiiniosia Teslalle toimittavaa ruotsalaista yhtiötä liittymään tukilakkoon. Tesla alkoi ostaa osat muualta ja nyt se ruotsalainen yhtiö on irtisanonut 20 työntekijää, koska se ei enää pystynyt löytämään heille korvaavaa työtä.

    Ja koko härdelli pienen työnantajan takia. Tesla on autojen tuotantovolyymiltään iso, mutta eihän Teslalla ole Ruotsissa kuin kourallinen työntekijöitä eikä Teslalla siksi ole mitään merkitystä Ruotsin työmarkkinoilla.

    Teillä äärioikeistolaisilla

    Paheksun tällaista kielenkäyttöä. Tällaisten termien normalisointi ja käyttö ihmisestä joka nyt ei ole millään muotoa antanut ymmärtää olevansa äärioikeistolainen, pelaa tasan yhden porukan pussiin - niiden oikeiden äärioikeistolaisten.

    Kuten HA sanoo, asiat pitää ymmärtää yhteyksissään. Kokoomus ja Perussuomalaiset ovat eduskunnan äärioikeistoa kuten Vasemmistoliitto äärivasemmistoa. Oikeat äärilaidat ovat sitten erikseen muualla.

    Asiat pitää ymmärtää yhteyksissään, mutta vakiintuneita termejä ei pidä mennä liudentamaan ainakaan silloin kun kyse on vakavista asioista, kuten nyt vaikkapa poliittisista ääriliikkeistä. Äärilliikkeitä eivät ole Kokoomus tai Vasemmistoliitto, eivätkä edes Persut puolueena, vaikka siinä joukossa niitä oikeita ääriaineksia saattaa jonkin verran esiintyäkin.

    Se että kirjoitat noin täällä on tietysti lähes yhdentekevää, mutta vain lähes. Se on kuitenkin taas yksi lisä siihen että ääriliikkeiden vaaraa vähätellään ja jätetään tunnistamatta, jos ihmiset nopeuttavat yhteen Petteri Orpon ja Kankaanpäässä putkipommeja väsäävät pikkunatsit.

    Ei ole suotavaa tuollainen.

      5
  • muokattu 28.02.2024 08:02

    Aika näyttää kuikka teslan huolto selviää Suomessa myymistään autoista.
    Taitaa olla myynnissä etumatkaa.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tesla pärjäsi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010247356.html

    Tiedä sitten vertailun todellisuutta, kun sanotaan, ettei valmistaja voi vaikuttaa alihankkijoihin (osien tuonti tehtaalle). Ja Teslaa kehutaan ihmispuolella, vaikka kieltää työntekijöiltä kansainvälisiä perusoikeuksia, järjestäytymisen.

    Sinun vasemmistolaisuus haittaa arvioitasi. Tesla ei kiellä työntekijöiltään järjestäytymistä. Esim. Ruotsissa IF Metall ajaa omia valtapyrkimyksiään eikä lakot ole lähtöisin Teslan työntekijöistä. IF Metall haluaisi määräysvaltaa Tesla-yhtiöön, eihän siellä työehdoista tapella. Ruotsissa yhtiöillä on lain mukaan vapaus päättää tekevätkö sopimuksen ammattiliiton kanssa vaiko ei. Sikäli on kummallista, että Ruotsin oikeuslaitos antaa IF Metallin rähinöidä Teslaa vastaan.

    IF Metall uhosi pysäyttävänsä Berliinin tehtaan, kun se vaati kriittisiä alumiiniosia Teslalle toimittavaa ruotsalaista yhtiötä liittymään tukilakkoon. Tesla alkoi ostaa osat muualta ja nyt se ruotsalainen yhtiö on irtisanonut 20 työntekijää, koska se ei enää pystynyt löytämään heille korvaavaa työtä.

    Ja koko härdelli pienen työnantajan takia. Tesla on autojen tuotantovolyymiltään iso, mutta eihän Teslalla ole Ruotsissa kuin kourallinen työntekijöitä eikä Teslalla siksi ole mitään merkitystä Ruotsin työmarkkinoilla.

    Teillä äärioikeistolaisilla

    Paheksun tällaista kielenkäyttöä. Tällaisten termien normalisointi ja käyttö ihmisestä joka nyt ei ole millään muotoa antanut ymmärtää olevansa äärioikeistolainen, pelaa tasan yhden porukan pussiin - niiden oikeiden äärioikeistolaisten.

    Kuten HA sanoo, asiat pitää ymmärtää yhteyksissään. Kokoomus ja Perussuomalaiset ovat eduskunnan äärioikeistoa kuten Vasemmistoliitto äärivasemmistoa. Oikeat äärilaidat ovat sitten erikseen muualla.

    Asiat pitää ymmärtää yhteyksissään, mutta vakiintuneita termejä ei pidä mennä liudentamaan ainakaan silloin kun kyse on vakavista asioista, kuten nyt vaikkapa poliittisista ääriliikkeistä. Äärilliikkeitä eivät ole Kokoomus tai Vasemmistoliitto, eivätkä edes Persut puolueena, vaikka siinä joukossa niitä oikeita ääriaineksia saattaa jonkin verran esiintyäkin.

    Se että kirjoitat noin täällä on tietysti lähes yhdentekevää, mutta vain lähes. Se on kuitenkin taas yksi lisä siihen että ääriliikkeiden vaaraa vähätellään ja jätetään tunnistamatta, jos ihmiset nopeuttavat yhteen Petteri Orpon ja Kankaanpäässä putkipommeja väsäävät pikkunatsit.

    Ei ole suotavaa tuollainen.

    Menee jo kovasti tekniikasta sivuun, mutta sanoilla on monia merkityksiä. Tähän liittyen voi nostaa esiin perussuomalainen. Se on törkeän k-päisesti otettu puolueen nimeksi, kun suurin osa perussuomalaisista on perussuomalaista politiikkaa vastaan. Siihen verrattuna äärioikeisto-sanan toinen käyttö on suorastaan suositeltavaa.

    Mutta ymmärrän pointtisi, jätetään poliittiset termit pois.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Helpotusta pitkiin huoltojonoihin: Tesla avaa Suomeen kolmannen toimipisteen.
    Mitä, eihän teslassa pitänyt olla määräaikaishuoltoja.

    Teslassa ei ole takuuehtoihin vaikuttavia pakollisia huoltoja. Suositellut huollot voi tehdä itse tai teettää Teslalla.

    Jos haluaa itse korjata Teslaa tai käyttää paikkakunnan autokorjaamoa, mistä saa varaosia, esimerkiksi alustan osia joiden vuoksi katsastuksessa on tullut hylkyjä? Jotkut osat saattavat liittyä takuuseen eikä arviointi ole helppoa netin kautta. Jos on hankkinut auton jonka hinta on sadantuhannen päälle, saattaa käydä mielessä käyttää takuuaikana merkkihuoltoa - ei ole ihan mahdoton epäily, että valmistaja nostaa kädet pystyyn minkä hyvänsä takuunalaisen ongelman vuoksi jos on käytetty harakiriosia ja paikallista reiskaa osien vaihtoon.

    Minun ei ole tarvinnut ostaa varaosia, mutta netissä on aika paljon tarjontaa. Hollannissa esim. Teslandia, joka myy osia. Teslan kauttakaan varaosat eivät ole kalliita. Koko Teslan konsepti on erilainen kuin perinneautoilla, ei kannata miettiä marmoritiski-filosofialla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Minun ei ole tarvinnut ostaa varaosia, mutta netissä on aika paljon tarjontaa. Hollannissa esim. Teslandia, joka myy osia. Teslan kauttakaan varaosat eivät ole kalliita. Koko Teslan konsepti on erilainen kuin perinneautoilla, ei kannata miettiä marmoritiski-filosofialla.

    Ei muuta kuin teslanostonjälkeen motonettiin hylsysarjaa ostamaan, ja sitten puku tai mekko pois ja haalaripäälle.

      
  • Suomi (suomalaiset) mainittu. Firmalla oli räjähtävä lähtö.

    https://www.teslarati.com/tesla-model-s-blown-up-dynamite-births-ev-repair-business/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit