Subaru Outbackin automaattivaihteisto (koeajo vuodelta 2013) ?

8 kommenttia

Mitäs tämä nyt oikein tarkoittaa kuminauhavedon osalta ?

Tuulilasin koeajossa Subaru Outbackista luki tällaista. Tosin on aika vanhasta testistä kyse.

"Vaihteiston erikoisen toiminnan huomaa myös siitä, että kun polkaisee kaasun pohjaan esimerkiksi 20 km/h vauhdissa, voima ei välity ihan heti tiehen perinteiseen CVT-tapaan. Tämä viive ei kuitenkaan haittaa – pikemminkin vaihteisto on ripeämpi kuin monet nykyiset automaatit. Ja kun kiihdytys jatkuu, kierrokset jäävät junnaamaan paikalleen: tällöin vaihteiston tyyppi viimeistään paljastuu."

Etenkin tämä lause ihmetyttää siihen nähden mitä tällä palastalla on puhuttu.

"Ja kun kiihdytys jatkuu, kierrokset jäävät junnaamaan paikalleen: tällöin vaihteiston tyyppi viimeistään paljastuu."

Toyotan vaihteistostahan esitettiin että kierrosten noustessa ei vastaavaa auton kiihtymistä tapahdu - Subarun osalta puhutaan testissö ihan toista. Eli kun auto kiihtyy niin kierrokset eivät nouse. Voisi kuvitella että tuo ominaisuus ei ketään häiritsisi.

https://www.apu.fi/artikkelit/koeajo-subaru-outback

  
  • Pitäisi käydä koeajamassa tuo, että ymmärtäisi, mitä tarkoittavat. Toyota C-HR:llä kun ajoin, niin siinä nimenomaan kaasun pohjaan painaminen ei välittynyt heti tiehen vaan kierrokset "nousivat valmiiksi" ikään kuin suurempaa nopeutta vastaavaan arvoon ja pysyivät sitten siinä muistaakseni aika vakiona. Nopeus nousi sitten jälkijättöisesti ja lopulta kierrokset ja nopeus olivat loogisesti synkronissa.

    Mutta tuossa tekstissä sanotaan, että Subarussa ei välity heti, kuten perinteisessä CVT:ssä. Onko niin, että C-HR:n toiminta ei myöskään ole kuten "perinteinen CVT"? Missä autossa olisi perinteinen CVT?

      
  • Toyotalla on ainakin kaksi erityyppistä automaattivaihteistoa Multidrive S ja 1.8 Hybrid e-CVT

      
  • Toyota C-HR:llä kun ajoin, niin siinä nimenomaan kaasun pohjaan painaminen ei välittynyt heti tiehen vaan kierrokset ”nousivat valmiiksi” ikään kuin suurempaa nopeutta vastaavaan arvoon ja pysyivät sitten siinä muistaakseni aika vakiona. Nopeus nousi sitten jälkijättöisesti ja lopulta kierrokset ja nopeus olivat loogisesti synkronissa.
    

    Luonnollisesti auto ei kiihdy samaa tahtia kuin CVT voimalinja vaihtaa kirroksia.se vaatisi todella paljon tehoa.

    Mutta tuossa tekstissä sanotaan, että Subarussa ei välity heti, kuten perinteisessä CVT:ssä. Onko niin, että C-HR:n toiminta ei myöskään ole kuten ”perinteinen CVT”?
    

    Itsekin luin aluksi samaan tapaan väärin tuon, mutta kun ajatus oli niin kummallinen, niin piti lukea uusiksi. Subarussakaan ei siis voima välity heti, aivan kuten CVT-vaihteistoilla on perinteisesti llut tapana.

      
  • Aivan, eihän siinä sanotakaan, että "kuten perinteisessä" vaan tarkoitetaan tosiaan "että ei välity, niin kuin ei perinteisessä CVT:ssä välitykään".

      
  • Joka tapauksessa Tuulilasin kokonaisarvio vaihteistosta oli hyvin positiivinen vaikka vaihteisto ei poikkeaisikaan normaalista CVT:stä paljon.

      
  • Minusta onkin oikein, ettei tuollaisessa arviossa esim. puhuta kuminauhavaihteesta. Moneen kertaan on todettu, että se on ominaisuus, johon voi tottua. Arviossa on todettu CVT:n kierrosluku/nopeuden muutos -ominaisuus, kai se riittää.

      
  • Momentinmuunninhan tekee aina pienen viiveen.

      
  • Meillä on ollut kaksi Audia ja useampia volkkareita omistus ja työsuhdeautoina. Ne pikahuoltokäynnit pikkuvikojen takia on ok kun autot on muuten ajoltaan laadukkaita.
    Mutta kun momentinmuunnin automaatti vaihtui kytkimiin, niin se oli noiden merkkien osalta meillä goodbye.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit