Autoverotuksen markkinahäiriö

63 kommenttia
«13

Mikäs se semmoinen autoverotuksen "markkinahäiriö" oikein on ?

Tähän häiriöön vetoavat valtiovarainministerit aina kun mitään ei tehdä autoverotuksen suhteen. Esimerkiksi Antti "ote pitää" Kalliomäki on tällaiseen "markkinahäiriövaaraan" vedonnut viran puolesta kun on kysytty autoveron muuttamisesta.

  
  • Yhtä hyvin voitaisiin sanoa että autovero sinänsä muodostaa markkinahäiriön joka näkyy käytettyjen hinnoissa.

      
  • muokattu 07.12.2018 09:17

    Jostain syystä virallisille maahantuojille on Suomessa annettu EU lain vastaisena kaupan esteenä toimiva mahdollisuus määrätä myös muiden autontuojien verot todellisesta ostohinnasta riippumatta.

    Tämän laittoman kilpailuedun muutos aiheuttaisi siitä nauttiville markkinahäiriön, jonka he tosin lain mukaan ansaitsisivatkin monopolin suojissa tapahtuvan riistonsa lopettamiseksi.

    Autoveron laskenta todellisesta kauppahinnasta pudottaisi monien autojen hintoja yhtä paljon kuin autoveron poistokin. Syy on siinä, että suomalainen autoveroton hinta on tuhansia euroja kalliimpi kuin saman auton vapailla markkinoilla kilpailtu hinta. Suomalainen virallinen maahantuoja trokaa tullimuurin suojassa kolmella kympillä + autovero samanlaisia Passateja ja Insignioita, joita Saksassa myydään uutena kymppitonnin alennuksella. Alennuksellakin ostettu verotetaan silti ikään kuin todellisuudessa 20 k€ auto olisi mukamas 30 k€ Business Fantasy hintainen.

    Siksi se markkinahäiriö PITÄÄKIN aiheuttaa. Autoveroa ei tarvitse poistaa. Laittomuus loppuu jo siihen, kun autoveron laskennan pohjaksi muutetaan todellinen ostohinta, jonka päälle lisätään veroprosentti. Tuo peliliike alentaisi autojen hintoja yhtä paljon kuin veron poisto, mutta kasvattaisi autoveron tuottoa vuosikausiksi kysynnän kasvun kautta.

      
  • Riittäisi että autoilla olisi korkeampi arvonlisävero, samaan tapaan kuin joillakin tuotteilla on matalampi arvonlisävero. Tullimaksu autoille on tarpeeton EU:ssa.

    CO2- hankintavero on surkuhupaisa toteutustapa koska auton arvo vaikuttaa määrättävään maksuun vaikka pakoputkesta tulisi yhtä paljon hiilidioksidia.

    Vuotuinen ajoneuvovero ei sentään perustu kateuteen (hienomman auton vero ei ole korkeampi), vaan ei sekään ole ylpeyden aihe kun huomioidaan NEDC:in epärealistisuus. Uudemmissa autoissa on pääsääntöisesti kevyempi ajoneuvovero, mutta sitä puoltaa onneksi se että pakokaasut puhdistetaan paremmin - tai siis pitäisi puhdistaa.

      
  • Korkein Oikeus taisi kuitenkin tyrmätä periaatteen jonka mukaan tuontiauton autovero tulisi laskea Saksan kauppahinnasta niin sanottua takaisinlaskentaa hyväksi käyttäen. Eli tuontiauton autovero lasketaan kotimaan yleisestä myyntihinnasta.

      
  • Autoveroon on turha etsiä muuta johdonmukaisuutta kuin valtion tarve kerätä rahaa kuluihin. Niin kuin muillakin veroilla.

    Nyttemmin on tullut mukaan myös pyrkimys ohjata kuluttajien auton hankintaa pienipäästöisempien autojen suuntaan.

    Suomen ulkopuolelta tuotavista käytetyistä autoista pitää periä veroa suomalaisiin hintoihin perustuen, koska muuten käytettyhen tuonti lisääntyisi entisestään.

    Koska suomalaisessa käytetyn auton kaupassa ei ole autoveroa, vaan on vain auton jälleenmyyntiarvo, pitää veron aiheuttamaa kuplaa ylläpitää. Muuten uuden auton hinta romahtaisi vielä enemmän kuin nykyään, kun se ajetaan ulos kaupasta. Ja se halvaannuttaisi autokauppaa välirahojen kasvaessa reilusti.

    Jos Suomesta ulos vietävästä autosta saa jotain "autoveroa" takaisin, niin se on vain joku verokuriositeetti. Ei kai voi logiikan nimessä periä tuotavasta autosta autoveroa, jos sitä ei palauteta jollain kaavalla vietävästä autosta. Tosin valtion ei tarvitse välttämättä noudattaa logiikkaa, joten hyvin voisi jättää veroa palauttamatta viennistä.

      
  • Autovero ei kyllä minnekään katoa vaikka auto vanhenee.

      
  • http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Auton hankintavero on lopulta aika pieni tuotoltaan, polttoaineiden arvonlisävero tuottaa enemmän. Kyseessä on enemmänkin ideologiaan perustuva vero.

      
  • muokattu 09.12.2018 14:10

    @▫️ kirjoitti:
    Autovero ei kyllä minnekään katoa vaikka auto vanhenee.

    Ei se tuontiautosta katoakaan, ei edes vanhasta, vaikka saman ikäisestä Suomesta pois vietävästä veroa ei enää palautetakaan.

    Ja tämä epäsymmetrisyyskin on jo olemasaaolevan oikeuden päätöksen nojalla rikos.

      
  • muokattu 09.12.2018 14:06

    @HybridRules kirjoitti:
    Autoveroon on turha etsiä muuta johdonmukaisuutta kuin valtion tarve kerätä rahaa kuluihin. Niin kuin muillakin veroilla.

    Totta. Tarkoitus ei ole, että ajaisimme uusilla, taloudellisilla, ympäristöystävällisillä tai turvallisilla autoilla. Kaikki tämä on oikeasti yhdentekevää, vaikka politrukki niin väittääkin. Tarkoitus on, että me maksamme, ja politrukki näyttää hyvältä vaalitentissä. Kaikki muu on toisarvoista.

    Suomen ulkopuolelta tuotavista käytetyistä autoista pitää periä veroa suomalaisiin hintoihin perustuen, koska muuten käytettyhen tuonti lisääntyisi entisestään.

    Miksi tuontia muiden kuin monopolimaahantuojan kautta pitäisi mielestäsi estää?

    Elleivät kaikki vapaakauppa-alueen toimijat oke samassa asemassa, se on laiton este tavaroiden ja palveluiden vapaalle liikkuvuudelle, joka on koko EU:n perusta.

    Autoveroa saa toki periä, mutta se pitää tehdä tasapuolisesti. Näin ei nyt tapahdu, koska Business / tavallinen hinnoittelu määrittää yhden tuontihinnan ja veron muiden tuojien autoille virallisen maahantuojan myydessä käytännössä vain Business Premium hinnoiteltuja autoja eri verotuksella. Koska verot maksetaan suomalaisesta ovh:sta takaisin, mukana ovst myös maahantuoja- ja myyjäportaan katteet, eikä verotus ole läpinäkyvää.

    Keski-Euroopan kilpailluilla markkinoilla myydään suosittujakin autoja merkittävin alennuksin, esimerkkeinä tänä vuonna tarjotut VW Passat ja Opel Insignia on tarjottu tehdastilauksena yli 40% alle Saksan listahinnan.

    Myös suomalaisella pitää olla oikeus kilpailuttaa autonsa autoveroton hinta vapailla markkinoilla ilman että Suomen maahantuoja lyö 20 k€ autoon rajalla omaa 30 k€ hintalappuaan.

    Koska suomalaisessa käytetyn auton kaupassa ei ole autoveroa, vaan on vain auton jälleenmyyntiarvo, pitää veron aiheuttamaa kuplaa ylläpitää. Muuten uuden auton hinta romahtaisi vielä enemmän kuin nykyään, kun se ajetaan ulos kaupasta. Ja se halvaannuttaisi autokauppaa välirahojen kasvaessa reilusti.

    Hevonpaskaa. Kun ALV pystytään Suomessakin laskemaan kauppahinnasta, silloin pystytään myös saman auton autovero laskemaan samasta kauppahinnasta, paitsi jos tavoitteena on kusetus.

    Osin autoverosta, osin maahantuojien kusetuksesta johtuen käytettyjen hinnat ovat Suomessa korkeammat kuin vapaakauppa-alueella.

    Legenda Suomen edullisista autoverottomista hinnoista on puhdasta valetta. Jos täältä saisi autoja halvalla, miksi Tallinkin laivat eivät täyty vientikilvillä Tukholmaan rahdattavista uusista Volvoista?

    Minä kerron syyn: todelliset ALVilliset ja tietenkin autoverottomat hinnat ovat oikeasti EU:hun kuuluvissa maissa halvemmat. Uusia autoja saa Saksasta tuhansia euroja alle Suomen autoverotyoman hinnan.

    Jos Suomesta ulos vietävästä autosta saa jotain "autoveroa" takaisin, niin se on vain joku verokuriositeetti. Ei kai voi logiikan nimessä periä tuotavasta autosta autoveroa, jos sitä ei palauteta jollain kaavalla vietävästä autosta. Tosin valtion ei tarvitse välttämättä noudattaa logiikkaa, joten hyvin voisi jättää veroa palauttamatta viennistä.

    Toiveessasi periä verot mutta jättää palautukset maksamatta on törkeä tasapuolisuusvaje, jonka perusteella mielikuvani sinusta muuttui huonompaan suuntaan, koska et ainoastaan hyväksy rikoksia, vasn suorastaan kehotat siihen. Tästä verotuksen epäsymmetriastakin on langettava oikeuden päätös.

    Silti jopa ennen autoveron säätämistä valmistuneesta vanhasta harrasteautosta peritään autovero, jota saman mallivuoden AitoSuomiAutosta ei peritty lainkasn. Sen lisäksi verottaja on keksinyt itse ikärajan, jonka jälkeen verollistakaan autoa vietäessä veroa ei enää palauteta. Sen sijaan saman ikäisen vanhemman käytyöauton tuojalta rosvovaltio tietenkin perii veron, jota kyseisessä ikäkuokassa ei mukamas enää ole.

    Kyllä Suomi saa periä autoveroa, mutta se pitää tehfä lain mukaisesti. Nyt niin ei tapahdu, joten lakia pitää muuttaa.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

    Auton hankintavero on lopulta aika pieni tuotoltaan, polttoaineiden arvonlisävero tuottaa enemmän. Kyseessä on enemmänkin ideologiaan perustuva vero.

    Kiitos tästä! Tilastoa lukiessaan kannattaa pitää mielessä, että kaikkien Suomeen rekisteröityjen autojen autovero on tilastossa mukana, mutta 30 - 40.000 käytettynä tuodusta jää ALV Saksaan tai Ruotsiin. Autoveron periminen nykyisellä tavalla siis vähentää ALV tuottoa ja lisää Suomelle langettavia tuomioita oikeusistuimissa.

      
  • Kiitos 740GLE, erittäin kansantajuista ja mielenkiintoista luettavaa tuolta osa-alueelta taas kerran! Perskeles kun pistää vaan vihaksi - se asia! :-)

      
  • Minun mielestäni autovero pitäisi kokonaan poistaa. En ymmärrä, millä logiikalla ajatellaan, että käytettyjen autojen hinnassa olisi autoveroa mukana. Tietenkin voi halutessaan kuvitella, että käytetyn auton hinnassa on sama prosentuaalinen osa autoveroa kuin samassa autossa oli uutena. Mutta se on pelkkä laskennallinen summa. Käytetyn auton hinta määräytyy suhteessa uuden vastaavan hintaan. Ja toisaalta sekä uusien että käytettyjen hinta määräytyy lopulta markkinoiden kautta. Ei voi pitää suurempaa hintaa kuin mitä kuluttajat ovat valmiita maksamaan. Jos ei löydy ostajia, pitää poistua markkinoilta.

    Autoveroa maksetaan valtiolle vain, kun auto ensirekisteröidään Suomeen. Sen jälkeen auton hinnassa on vain autoveron aiheuttama hintakupla, joka haihtuu saman tien, jos autovero poistetaan.

    Jos autoja saa tuoda käytettynä Suomen ulkopuolelta paljon halvemmalla kuin samoja autoja voi ostaa Suomesta, se vaikuttaa Suomessa uusienkin autojen kauppaan pakottamalla käytettyjen suomi-autojen hintoja myös alas ja korottamalla tarvittavia välirahoja uuteen vaihdettaessa ja uusien autojen myynnin lasku vähentäisi autoveron tuottoa valtiolle. Siksi valtion kannattaa pitää autoveron määräytymisperusteet tuontiautoissa Suomen hintojen mukaisina.

    Minä en kirjoita autoveron määräytymisistä omaa mielipidettäni muuten kuin sen osalta, että koko vero pitäisi poistaa. Muuten kirjoitan vain sitä, miten ajattelen asioiden olevan autoveron perusteissa, olivatpa asiat väärin tai oikein.

    Ymmärrän, että jos lähtökohtaisesti puolustaa autoveron (=ensirekisteröintivero) olemassa oloa, minun ajatukseni tuntuvat vierailta.

      
  • HR: "En ymmärrä, millä logiikalla ajatellaan, että käytettyjen autojen hinnassa olisi autoveroa mukana."

    Minä taas en ymmärrä sitä minne se vero katoaisi, eikä sitä ymmärrä Verottajakaan:

    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveron_vientipalautu/

    Autoveroa ei palauteta ajoneuvosta, jonka ensimmäisestä käyttöönotosta on vientiajankohtana kulunut vähintään 10 vuotta.

    Autoveroa palautetaan hakemuksesta, jos Suomessa verotettu ajoneuvo viedään maasta pysyvästi muualla kuin Suomessa käytettäväksi (vientipalautus).

    Veroa palautetaan se määrä, joka samanlaisesta ajoneuvosta kannettaisiin, jos se verotettaisiin käytettynä ajoneuvona ajankohtana, jona ajoneuvo viedään Suomesta.

    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/

    Sinun pitää maksaa autoveroa, kun

    • tuot ajoneuvon ulkomailta ja rekisteröit sen Suomeen
    • ostat ajoneuvon rekisteröimättömänä Suomesta ja rekisteröit sen ensimmäisen kerran Suomeen
      
  • muokattu 09.12.2018 21:48

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun mielestäni autovero pitäisi kokonaan poistaa.

    Se olisikin toinen helppo tapa muuttaa nykyinen monella tavoin EU-lain vastainen autoverotuksemme lailliseksi. Toinen olisi lisätä vero ostohinnan päälle ALVin ja monen muun veron tavoin. Tämäkin johtaisi avoimeen kaupankäyntiin, onhan eri maissa nytkin eri ALV prosentteja, eikä siinä ole mitään laitonta.

    Minulla ei ole vahvaa kantaa kummankaan puolesta, mutta olen selkeästi nykyistä tapaa vastaan, koska:

    • se on laiton
    • se ei ole verovelvolliselle läpinäkyvä
    • se ei anna suomalaiselle ostajalle täyttä vapautta yhteismarkkina-alueella
    • se johtaa turhiin kustannuksiin hävittyinä oikeudenkäynteinä, korvauksina ja ALV menetyksinä

    Siksi nykyisestä autoverosta on päästävä eroon.

    En ymmärrä, millä logiikalla ajatellaan, että käytettyjen autojen hinnassa olisi autoveroa mukana. Tietenkin voi halutessaan kuvitella, että käytetyn auton hinnassa on sama prosentuaalinen osa autoveroa kuin samassa autossa oli uutena.

    Siinähän se olikin. Käytettyjen hinnat ovat sidoksissa uusiin, ja minkä tahansa tekijän muuttaessa uusien hintaa, käytetyt seuraavat mukana.

    Samalla periaatteella lasketaan myös käytettynä tulevan auton vero.

    Autoveroa maksetaan valtiolle vain, kun auto ensirekisteröidään Suomeen. Sen jälkeen auton hinnassa on vain autoveron aiheuttama hintakupla, joka haihtuu saman tien, jos autovero poistetaan.

    Aivan.

    Jos autoja saa tuoda käytettynä Suomen ulkopuolelta paljon halvemmalla kuin samoja autoja voi ostaa Suomesta, se vaikuttaa Suomessa uusienkin autojen kauppaan pakottamalla käytettyjen suomi-autojen hintoja myös alas

    Tämä olisikin kovin toivottu asia. Nimittäin suomalaisten kalliiden autojen syy ei ole yksi autovero, vaan maahantuojat ovat oppineet käyttämään ei-läpinäkyvää verotusta härskisti omaksi edukseen.

    EU kansalainen saa ostaa autonsa mistä EU maasta haluaa, silti ulkomaalaiset ostajat eivät ole Suomessa scouttaamassa halpoja autoverottomia autoja. Syy on siinä, että suomalainen ALVillinen autoveroton hinta ylittää vaikkapa samanlaisen uuden auton saksalaisen ALVillisen hinnan tuhansilla euroilla. Erotus menee suomalaisen maahantuojan ja diilerin taskuun.

    ja korottamalla tarvittavia välirahoja uuteen vaihdettaessa ja uusien autojen myynnin lasku vähentäisi autoveron tuottoa valtiolle. Siksi valtion kannattaa pitää autoveron määräytymisperusteet tuontiautoissa Suomen hintojen mukaisina.

    Höpö höpö. Itsekin mainitsit autojen arvon alenemisen perusteet. Uudempaan ja kalliimpaan vaihtavan väliraha pienenee, jos vero poistuu.

    Jos uuden auton autovero on vaikkapa 8000 €, tuo veron poistuminen juuri veron suuruisen alennuksen, ellei maahantuoja vedä osaa liiviinsä. Kolmevuotias saman korimallin käytetty maksaa puolet uuden hinnasta, ja siinä on laskennallisesti jäljellä veroa 4000 €. Siksi veron poisto pudottaisi uusien ja kalliiden hintoja enemmän kuin vanhojen ja halpojen.

    Väliraha ei veron poistolla keskimäärin kasva, päinvastoin.

    Ymmärrän, että jos lähtökohtaisesti puolustaa autoveron (=ensirekisteröintivero) olemassa oloa, minun ajatukseni tuntuvat vierailta.

    Sellaisiakin varmaan on, mutta minä en kuulu autoveron puolustajiin. Sen sijaan olen laittomia kaupan esteitä vastaan, koska niillä on tapana käydä kuluttajalle kalliiksi, kuten tässäkin tapauksessa on käynyt jo.

      
  • Veron katoamisen huomaa kyllä, jos autovero poistetaan autojen ensirekisteröinnistä.

    Vientitilanteessa veron palauttaminen on johdonmukaista sen kanssa, että tuonnista pitää maksaa autovero. Mutta vientipalautus on tavallisten autoa hankkivien kuluttajien kannalta merkityksetön kuriositeetti.

    Minä en siis kiellä sitä, etteikö autovero vaikuttaisi myös käytetyn auton hinnassa. Mutta se ei vaikuta siksi, että käytetyn auton hinnasta joku osa olisi veroa. Jos olisi, niin se näkyisi erittelyssä ja autoliike joutuisi tilittämään sen valtiolle.

    Kalliiden paljon autoveroa sisältävien uusien autojen hinta putoaa dramaattisesti, kun auto ajetaan ulos liikkeestä.

    Ajatellaan yksinkertaisten lukujen avulla tilanne: uusi auto maksaa 100.000,- autoliikkeessä ja hinnasta 30.000,- on ensirekisteröintiveroa. Kaupan jälkeen autoliike tilittää valtiolle 30.000,- ja saa itselleen 70.000,-, jossa on kaikki kulut sis. alv ja liikkeen kate.

    Ostaja haluaisi vaihtaa auton jo vuoden kuluttua uuteen samanlaiseen. Jos autoliike tarjoaa vuosi sitten myymästään autosta vaihdossa 80.000,-. liike joutuu pulittamaan asiakkaalle 10.000,- enemmän kuin se bruttona saa uudesta autosta myydessään. Katetta se saa vasta, kun se saa takaisin ottamansa vaihturin myytyä eteenpäin ja sen vaihturin ostaja puolestaan kiikuttaa vanhan kärrynsä liikkeeseen, jolloin liike ei kenties vieläkään saanut katetta vaan joutuu myymän senkin vaihturin ensin. Ja taas ostaja kiikuttaa vaihturin jne. jne.

    Jos minulla on auto, jonka arvo nyt on 30.000,- ja lasken siinä olevan autoveroa jäljellä 3.000,- ja sitten autovero poistetaan. Maksaako valtio minulle takaisin tuon 3.000,-? Kaiketi maksaa, koska autossa on 3.000,- autoveroa jäljellä. Vai maksaako sittenkään?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun mielestäni autovero pitäisi kokonaan poistaa.

    Se olisikin toinen helppo tapa muuttaa nykyinen monella tavoin EU-lain vastainen autoverotuksemme lailliseksi. Toinen olisi lisätä vero ostohinnan päälle ALVin ja monen muun veron tavoin. Tämäkin johtaisi avoimeen kaupankäyntiin, onhan eri maissa nytkin eri ALV prosentteja, eikä siinä ole mitään laitonta.

    Minulla ei ole vahvaa kantaa kummankaan puolesta, mutta olen selkeästi nykyistä tapaa vastaan, koska:

    • se on laiton
    • se ei ole verovelvolliselle läpinäkyvä
    • se ei anna suomalaiselle ostajalle täyttä vapautta yhteismarkkina-alueella
    • se johtaa turhiin kustannuksiin hävittyinä oikeudenkäynteinä, korvauksina ja ALV menetyksinä

    Siksi nykyisestä autoverosta on päästävä eroon.

    En ymmärrä, millä logiikalla ajatellaan, että käytettyjen autojen hinnassa olisi autoveroa mukana. Tietenkin voi halutessaan kuvitella, että käytetyn auton hinnassa on sama prosentuaalinen osa autoveroa kuin samassa autossa oli uutena.

    Siinähän se olikin. Käytettyjen hinnat ovat sidoksissa uusiin, ja minkä tahansa tekijän muuttaessa uusien hintaa, käytetyt seuraavat mukana.

    Samalla periaatteella lasketaan myös käytettynä tulevan auton vero.

    Autoveroa maksetaan valtiolle vain, kun auto ensirekisteröidään Suomeen. Sen jälkeen auton hinnassa on vain autoveron aiheuttama hintakupla, joka haihtuu saman tien, jos autovero poistetaan.

    Aivan.

    Jos autoja saa tuoda käytettynä Suomen ulkopuolelta paljon halvemmalla kuin samoja autoja voi ostaa Suomesta, se vaikuttaa Suomessa uusienkin autojen kauppaan pakottamalla käytettyjen suomi-autojen hintoja myös alas

    Tämä olisikin kovin toivottu asia. Nimittäin suomalaisten kalliiden autojen syy ei ole yksi autovero, vaan maahantuojat ovat oppineet käyttämään ei-läpinäkyvää verotusta härskisti omaksi edukseen.

    EU kansalainen saa ostaa autonsa mistä EU maasta haluaa, silti ulkomaalaiset ostajat eivät ole Suomessa scouttaamassa halpoja autoverottomia autoja. Syy on siinä, että suomalainen ALVillinen autoveroton hinta ylittää vaikkapa samanlaisen uuden auton saksalaisen ALVillisen hinnan tuhansilla euroilla. Erotus menee suomalaisen maahantuojan ja diilerin taskuun.

    ja korottamalla tarvittavia välirahoja uuteen vaihdettaessa ja uusien autojen myynnin lasku vähentäisi autoveron tuottoa valtiolle. Siksi valtion kannattaa pitää autoveron määräytymisperusteet tuontiautoissa Suomen hintojen mukaisina.

    Höpö höpö. Itsekin mainitsit autojen arvon alenemisen perusteet. Uudempaan ja kalliimpaan vaihtavan väliraha pienenee, jos vero poistuu.

    Jos uuden auton autovero on vaikkapa 8000 €, tuo veron poistuminen juuri veron suuruisen alennuksen, ellei maahantuoja vedä osaa liiviinsä. Kolmevuotias saman korimallin käytetty maksaa puolet uuden hinnasta, ja siinä on laskennallisesti jäljellä veroa 4000 €. Siksi veron poisto pudottaisi uusien ja kalliiden hintoja enemmän kuin vanhojen ja halpojen.

    Väliraha ei veron poistolla keskimäärin kasva, päinvastoin.

    Ymmärrän, että jos lähtökohtaisesti puolustaa autoveron (=ensirekisteröintivero) olemassa oloa, minun ajatukseni tuntuvat vierailta.

    Sellaisiakin varmaan on, mutta minä en kuulu autoveron puolustajiin. Sen sijaan olen laittomia kaupan esteitä vastaan, koska niillä on tapana käydä kuluttajalle kalliiksi, kuten tässäkin tapauksessa on käynyt jo.

    En sanonut tai ainakaan tarkoittanut, että autoveron poisto vaikuttaisi välirahojen kasvuun vaan, että jos ulkomailta tuotavien käytettyjen autoverotus ei olisi linjassa Suomessa myytävien käytettyjen kanssa eli jos tuontiautot olisivat selvästi halvempia kuin Suomessa myytävät, niin käytettyjen suomi-autojen hintoja pitäisi pudottaa, jotta ne mensivät kaupaksi ja käytettyjen hintojen laskiessa välirahat uusiin kasvaisivat ja myynti vähenisi eli verokertymä pienenisi. En ole autoveroasioihin kovasti perehtynyt, mutta eiköhän se ole valtio, joka huolehtii käytettyjen tuontiautojen hintatasosta EU-lakien tosin rajoittaessa valtion keinoja. (vrt. ALV autoverollisen hinnan päälle ennen kuin EU puuttui asiaan)

      
  • Hybrid Rules, autovero on rekisteröintivero, ja siksi se voidaan periä vain kerran eli auto rekisteröitäessä.

      
  • muokattu 10.12.2018 10:04

    @HybridRules kirjoitti:
    En sanonut tai ainakaan tarkoittanut, että autoveron poisto vaikuttaisi välirahojen kasvuun vaan, että jos ulkomailta tuotavien käytettyjen autoverotus ei olisi linjassa Suomessa myytävien käytettyjen kanssa eli jos tuontiautot olisivat selvästi halvempia kuin Suomessa myytävät

    Anteeksi, ymmärsin väärin, koska olen tämän jo niin monesti kelannut läpi, etten edes huomannut tuota näkökulmaa. Täsmennän vuorostani, etten itsekään ollut vailla tuontiautoille erityisetuja, vaan ainoastaan tasapuolisen kohtelun, jota ei tänä päivänä vielä saa.

    Nykytilanne nimittäin on sen suuntainen kuin kerrotkin, mutta ei niinkään tuontiautojen saaman alennuksen vuoksi, vaan pikemminkin suomalaisten maahantuojien veromuurin suojassa tekemän vedätyksen vuoksi. Koska autoveroa ei lasketa ALVin tavoin kauppahinnasta, vaan teoreettisesta bruttohinnasta, joka sisältää maahantuojan ja myyjän kulut ja liikevoiton. Koska autovero lasketaan taaksepäin teoreettisesta bruttohinnasta (jota ei maksa kukaan), se on mahdollistanut suomalaisen maahantuojan inflatoimat bruttohinnat, verottomat hinnat ja verot.

    Normaalihinta / Business Premium kaksoishintamanipulaation seurauksena suomalainen autoveroton hinta on tuhansia euroja suurempi kuin keski-eurooppalainen todellinen kauppahinta, eikä suomalainen autoveroton hinta ota millään tavoin huomioon poistuvista malleista saatavia yli 40% alennuksia, vaan suomalainen ostaja maksaa Insigniastaan tai Passatistaan täyden hinnan ja täydet verot, vaikka EU vapaakauppa-alueella (johon Suomi ei kuulu), sama auto onkin -40 % alennuksessa ja se alennus näkyy myös ostajalle eikä katoa organisaatioiden taskuun.

    Ero verottomissa hinnoissa on niin suuri, että kun ostaa huolella vapailla markkinoilla kilpailun alentamilla verottomilla hinnoilla, pystyy säästämään tuhansia euroja, vaikka todellisuudessa 20.000 € hinnalla ostettua autoa yllä mainitun huijauksen turvin verotetaankin 30.000 € autona. Yksityinen tuoja siis maksaa veroa suomalaisen maahantuojan käyttökatteesta.

    niin käytettyjen suomi-autojen hintoja pitäisi pudottaa, jotta ne mensivät kaupaksi ja käytettyjen hintojen laskiessa välirahat uusiin kasvaisivat ja myynti vähenisi eli verokertymä pienenisi.

    Ja juuri tästä johtuva yksityistuonti onkin pudottanut Suomessa käytettyjen hintoja vuosi toisensa jälkeen.

    Mutta syy ei ole tuontiautolle annettava hinnan alennus, vaan suomalaisen toimijan hyödyntämä ei-läpinäkyvä verotus, jonka turvin voidaan näyttää ulos päin yksi autoverosumma samaan aikaan kun itse myydään samoja autoja eri veroilla (ja paremmalla katteella).

    En ole autoveroasioihin kovasti perehtynyt, mutta eiköhän se ole valtio, joka huolehtii käytettyjen tuontiautojen hintatasosta EU-lakien tosin rajoittaessa valtion keinoja. (vrt. ALV autoverollisen hinnan päälle ennen kuin EU puuttui asiaan)

    Suomen valtion ei noudata EU-lakeja autoverotuksessa nytkään.

    Selkeitä rikoksia ovat ainakin:

    • samalle autolle eri veron määrä riippuen siitä tuoko yksityinen vai virallinen maahantuoja
    • yli 10-vuotiaasta tuontiautosta peritään vero, mutta yli 10-vuotiaasta ulos vietävästä ei palauteta
    • Ennen autoveron syntyä valmistuneestakin peritään autovero
    • määräaikaisella liisarisopimuksella vuokrattavasta peritään koko autovero kerralla

    Näiden lisäksi huonoa hallintotapaa on verotuksen läpinäkymättömyys, jonka vuoksi emme tiedä tarkasti, mistä vero muodostuu, eikä käytetyn ostaja tiedä osakseen koituvaa veroseuraamusta ennen kuin verottaja on harjoittanut mustaa magiaa ja VooDoota pimeissä riiteissään huppu päässä, ja lopulta kuitenkin päädytään tekemään kymmeniä tuhansia vero-oikaisuja ja häviämään kymmeniä oikeudenkäyntejä.

      
  • Ensirekisteröintiveroon varmasti liittyy kaikenlaisia erikoisuuksia.

    Niille ei välttämättä kannata etsiä perusteita tai oikaisuja, koska koko verotusmuoto on erikoinen.

    Autovero on vähän samantapainen asia kuin oli tv-lupamaksu. Lupamaksun poistamisen aikoihin huomasin monien ajattelevan, että kyseessä oli tv-lupamaksu. Tosiasiassa se oli vero, jota perittiin sitomalla se laitteeseen, jonka haluttavuus on niin suuri, että ihmiset olivat valmiita maksamaan sen ostamiseen liittyvän lupamaksun. Tosin monet yrittivät säästää ja olla maksamatta sen ja katsoa tv:tä "pimeästi".

    Pointti on, että ihmiset laajasti ajettelivat, että tv-lupa pitää maksaa, jotta saa katsoa tv:tä, vaikka tosiasiassa se piti maksaa, koska sillä kerättiin rahaa Ylen ylläpitoon. Aika ajoi ohi ja enää tv:n katselu ei ollutkaan laitesidonnaista ja ohjelmia alkoi tulla ties monestako tuutista tv:n lisäksi. Otettiin käyttöön ihan avoimesti Yle-vero, mikä minun mielestäni oli hyvä juttu.

    Autovero on samantapainen vero kuin oli tv-lupa. Sitä maksetaan tuotteesta, jolla on suuri haluttavuus. Koska kyseessä on vero, valtio junailee sen määräytymisen sääntöjä niin kuin parhaaksi näkee ja niin kuin kykenee EU-lakien suhteen. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa periä autovero vaan on valtion tapa tehdä se. Ja nykyäänhän autoveron avulla ei pelkästään kerätä verotuloja vaan sen suuruutta säätelemällä valtio yrittää ohjata ihmisten auton valintaa vähäpäästöisempään suuntaan.

    Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta on valtiolle kiusallinen asia eikä valtio säännöillään halua ainakaan kannustaa siihen.

    Minusta oli yllättävää lukea tämän lehden keskustelupalstalta niin paljon autoveroa puoltavia mielipiteitä ja sekin oli yllättävää, että kirjoittajat kokevat käytetyn auton hinnassa olevan autoveroa.

    Autoveroahan ei käytetyn auton hinnassa ole, mutta Suomessa käytetyn auton vaihtoarvo on korkeampi kuin olisi, jos autovero ei olisi vaikuttamassa uusien autojen hintaan.

    Minä en enää ala juupas-eipäs-kisaan, onko käytetyssä autossa autoveroa jäljellä vai ei. Quun kanssahan asiasta tuli taannoin juupas-eipästeltyä. Jos haluaa niin ajatella, niin siitä vaan. Verolainsäädännössä voi olla erilaisia erikoistapauksia, joissa suomalainen autovero otetaan huomioon, mutta autokaupassa käytetyn auton hinta määräytyy ilman, että autovero vaikuttaa muuten kuin heijastusvaikutuksena. Jos ensirekisteröintivero poistetaan, myös käytettyjen autojen hinnat putoavat ilman, että "jäljellä olevasta autoverosta" kukaan hiiskuu mitään.

    GLE on kirjoittanut muutamaan kertaan, ettei väite suomalaisista halvemmista autoverottomista hinnoista pidä paikkaansa. Olen olettanut, että puhutaan uusien autojen hinnoista. Vai tarkoitetaanko, että suomalaisten käytettyjen autojen laskennallinen veroton hinta olisi halvempi? Käytetyn auton autoverotonta hintaahan ei ole oikeasti olemassa. Jostain luin, ettei vientipalautustakaan lasketa suoraan niin, että palautettaisiin autossa "jäljellä oleva autovero", vaan siihen on jotkut omat säännöt. Uusien autojen autoverottomia hintoja voisi verrata, mutta ei käytettyjen (minun käsittääkseni).

      
  • muokattu 11.12.2018 08:26

    VW Golf
    Autoveroton hinta sisältää 24% alv
    19 930,00 €
    Autovero
    2 875,42 €
    Lisävarusteet
    0 €
    Kokonaishinta
    22 805,42 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    194,18 € peritään paaliin saakka n.20v , ja nousee autoveron alentuessa.

    Mikä vero noista pitäisi poistaa?

    Smart fortwo coupe passion electric drive

    Autoveroton hinta
    25 050,00 €
    Autovero
    799,30 €
    Lisävarusteet
    0 €
    Kokonaishinta
    25 849,30 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    182,86 €

      
  • @_Quu kirjoitti:
    VW Golf
    Autoveroton hinta sisältää 24% alv
    19 930,00 €
    Autovero
    2 875,42 €
    Lisävarusteet
    0 €
    Kokonaishinta
    22 805,42 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    194,18 € peritään paaliin saakka n.20v , ja nousee autoveron alentuessa.

    Mikä vero noista pitäisi poistaa?

    Smart fortwo coupe passion electric drive

    Autoveroton hinta
    25 050,00 €
    Autovero
    799,30 €
    Lisävarusteet
    0 €
    Kokonaishinta
    25 849,30 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    182,86 €

    Virossa Golf on alkaen 16 801 €, sisältää arvonlisäveron.
    Smartille en löytänyt hintaa.

      
  • muokattu 11.12.2018 09:30

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    VW Golf
    Autoveroton hinta sisältää 24% alv
    19 930,00 €
    Autovero
    2 875,42 €
    Lisävarusteet
    0 €
    Kokonaishinta
    22 805,42 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    194,18 € peritään paaliin saakka n.20v , ja nousee autoveron alentuessa.

    Mikä vero noista pitäisi poistaa?

    Smart fortwo coupe passion electric drive

    Autoveroton hinta
    25 050,00 €
    Autovero
    799,30 €
    Lisävarusteet
    0 €
    Kokonaishinta
    25 849,30 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    182,86 €

    Virossa Golf on alkaen 16 801 €, sisältää arvonlisäveron.
    Smartille en löytänyt hintaa.

    Halpuus (autoverottomuus) ei näytä vaikuttava autojen keski-ikään alentavasti kun se on Virossa korkeampi kuin Suomessa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ensirekisteröintiveroon varmasti liittyy kaikenlaisia erikoisuuksia.

    Niille ei välttämättä kannata etsiä perusteita tai oikaisuja, koska koko verotusmuoto on erikoinen.

    Autovero on vähän samantapainen asia kuin oli tv-lupamaksu. Lupamaksun poistamisen aikoihin huomasin monien ajattelevan, että kyseessä oli tv-lupamaksu. Tosiasiassa se oli vero, jota perittiin sitomalla se laitteeseen, jonka haluttavuus on niin suuri, että ihmiset olivat valmiita maksamaan sen ostamiseen liittyvän lupamaksun. Tosin monet yrittivät säästää ja olla maksamatta sen ja katsoa tv:tä "pimeästi".

    Ei voi verrata mitenkään TV-lupaa ja autoveroa. Tv-lupa oli kiinteä maksu vastaanottimesta riippumatta. Paitsi aikanaan musta-valko tv-lle halvempi kuin väritelkulle.
    Eli oli vastaanotin kuinka kallis tahansa, millaisilla ominaisuuksilla tahansa, kansalainen tiesi etukäteen luvan hinnan.

    Väite ettei käytetyn auton hinnassa ole autoveroa on myös erikoinen koska autoveroa palautetaan jos auto viedään ulos maasta muuten kuin varkaiden toimesta.

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    VW Golf
    Autoveroton hinta sisältää 24% alv
    19 930,00 €
    Autovero
    2 875,42 €
    Lisävarusteet
    0 €
    Kokonaishinta
    22 805,42 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    194,18 € peritään paaliin saakka n.20v , ja nousee autoveron alentuessa.

    Mikä vero noista pitäisi poistaa?

    Smart fortwo coupe passion electric drive

    Autoveroton hinta
    25 050,00 €
    Autovero
    799,30 €
    Lisävarusteet
    0 €
    Kokonaishinta
    25 849,30 €
    Vuotuinen ajoneuvovero
    182,86 €

    Virossa Golf on alkaen 16 801 €, sisältää arvonlisäveron.
    Smartille en löytänyt hintaa.

    Halpuus (autoverottomuus) ei näytä vaikuttava autojen keski-ikään alentavasti kun se on Virossa korkeampi kuin Suomessa.

    Viron autojen keski-ikää enemmän minua kiinnostaa miksi ALV:n sisältämä hinta on Suomessa 3t€ kalliimpi? ALV % erosta ei noin paljoa kerry.

      1
  • Autovero on samantapainen vero kuin oli tv-lupa. Sitä maksetaan tuotteesta, jolla on suuri haluttavuus. Koska kyseessä on vero, valtio junailee sen määräytymisen sääntöjä niin kuin parhaaksi näkee ja niin kuin kykenee EU-lakien suhteen.

    Jos hallintoviranomaisen yli 20 vuoden parhaan yrityksen näyttönä on kymmeniä hävittyjä oikeusjuttuja, selkeät oikeuden päätökset osoittamassa suomen autoverolain EU-lain vastaiseksi ja syrjiväksi, ja kymmeniätuhansia väärin perittyjen verojen palautuksia, silloin se "paras näkemys" ei vaan ole kyllin hyvä. Miehet vaihtoon, kiitos, nämä nykyiset epäpätevät tulevat meille liian kalliiksi.

    Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa periä autovero vaan on valtion tapa tehdä se.

    Useat oikeuden päätökset osoittavat, nykyisen tavan olevan selkeästi väärä, koska se on rikos Suomeakin sitovia EU lakeja vastaan.

    Ja nykyäänhän autoveron avulla ei pelkästään kerätä verotuloja vaan sen suuruutta säätelemällä valtio yrittää ohjata ihmisten auton valintaa vähäpäästöisempään suuntaan.

    Eli hyvä tarkoitus pyhittää rikolliset keinot, vaikka ne ovatkin laillisia keinoja tehottomampia hyvään tarkoitukseen pyrittäessä? Nykyinen ohjaustapa on selkeästi laiton.

    Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta on valtiolle kiusallinen asia eikä valtio säännöillään halua ainakaan kannustaa siihen.

    Tule pois Sovjet Finlandista, talvisota meni jo. Ei EU maalla ole, eikä saakaan olla mitään motiivia valvoa missä liikkeissä vapaakauppa-alueen kansalaiset asioivat. EU säädökset ajavat yli kansallisista lakivirityksistä, joten tavaroiden ja palveluiden vapaan liikkuvuuden periaate on myös Suomea sitova.

    Volkswagenille tuli muuten jo vuosia sitten turpiin saksalaisessa oikeudessa, kun yrittivät erilaisilla huoltovempuloinneilla syrjiä Volkkarinsa Belgiasta ostaneita asiakkaitaan. Ei niin saa tehdä, ei yritys eikä valtio. Myös EU:n rosvovaltiot Suomi, Irlanti ja Tanska on jokainen vuorollaan tuomittu rikoksistaan.

    Minusta oli yllättävää lukea tämän lehden keskustelupalstalta niin paljon autoveroa puoltavia mielipiteitä

    Minä en ole huomannut? Annatko linkin?

    Minä en ole ollut huutamassa autoveron poistoa, koska ymmärrän, ettei budjetin tulopuolelta voi heittää tuloja pois ilman mitään muita toimenpiteitä. Siksi olen ollut koko ajan systemaattisesti kannalla, että jos autoveroa halutaan periä, niin peritään sitten laillisesti, läpinäkyvästi ja syrjimättä. Pidätkö tätä kohtuuttomana vaatimuksena?

    GLE on kirjoittanut muutamaan kertaan, ettei väite suomalaisista halvemmista autoverottomista hinnoista pidä paikkaansa. Olen olettanut, että puhutaan uusien autojen hinnoista.

    Kyllä.

      
  • Viron autojen keski-ikää enemmän minua kiinnostaa miksi ALV:n sisältämä hinta on Suomessa 3t€ kalliimpi? ALV % erosta ei noin paljoa kerry.

    Olet oikeassa, ero ei ole pelkkää verokannan erotusta. Kiitos Karrettelle, kun hait esimerkkihinnan ettei minun tarvinnut kaivaa Saksan hinnastoja. Eesti on vielä helpompi ostosmatkakin.

    Suomessa autojen hintoja ei nosta pelkästään autoveron olemassaolo, vaan sen lisäksi veron erikoinen laskentatapa on mahdollistanut virallisten maahantuojien piilottaa autoverottomiin mutta ALVillisiin hintoihin omaa lisähintaansa. Tällä tavoin hintoja vedätetään ylöspäin tuhansia euroja jo Golf-luokassa, kuten Karretten esimerkkiautosta näkyy.

    Tämän mahdollistaa se, että autoveroa ei lasketa avoimesti prosenttilaskuna ALVin tai vaikkapa kiinteistökaupan leimaveron tavoin toteutuneesta kauppahinnasta. Autovero lasketaan takaisin päin erään toimijan (=virallisen maahantuojan) automallille ilmoittamasta muodollisesta ohjehinnasta, joka sisältää paljon muutakin kuin auton + ALVin. Sitä mahdollisuutta käytetään hyväksi härskisti, ja te maksatte.

      
  • Kyllä kyllä me on maksettu autoveroa 2-3v välein mielellämme, muista en tiedä.
    Siinähän se roikkuu vaihtoarvossa osaltaan mukana.

      
  • Autoveroahan ei käytetyn auton hinnassa ole

    Tämä sopii minulle hyvin, ja saat tonnin provikan suoraan puhtaana käteen, jos saat myös verottajan uskomaan tuon.

    Nimittäin jos samankaltaisen jo Suomessa olevan auton jäljellä olevan autoveron määrä on nollassa, se merkitsee sitä, että minun seuraava 2-vuotias Junge Sterne Mersuni tulee Suomeen verotta.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kyllä kyllä me on maksettu autoveroa 2-3v välein mielellämme, muista en tiedä.
    Siinähän se roikkuu vaihtoarvossa osaltaan mukana.

    Kyseessä on pääoma jota ei saa irti autosta, vaikka ei tarvitsisikaan korollista autorahoitusta.

    Virossa Auris hybrid farmari on alkaen 20 250 €. Luxury-varusteilla tarjouksessa 23870 €.

    Suomessa Auris farmari hybrid maksaa 25 472 € - 31 832 €

      
  • Jo> @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kyllä kyllä me on maksettu autoveroa 2-3v välein mielellämme, muista en tiedä.
    Siinähän se roikkuu vaihtoarvossa osaltaan mukana.

    Kyseessä on pääoma jota ei saa irti autosta, vaikka ei tarvitsisikaan korollista autorahoitusta.

    Virossa Auris hybrid farmari on alkaen 20 250 €. Luxury-varusteilla tarjouksessa 23870 €.

    Suomessa Auris farmari hybrid maksaa 25 472 € - 31 832 €

    Johonkin ne pääomatulot on pitää käyttää
    Virossa olen kerran käynyt se riitti MIULLE sitä lajia Itävalta on minun suosikki

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Uusimmat keskustelut