Elon Musk lupaa Eurooppaan pikkuauton ja 1 000 kilometrin akun

16 kommenttia

NHB: "Mistä lähtien pitkille matkoille on pikkuautoja ostettu? Kommuutteriin ja kauppakassiin ei ole järkeä asentaa pitkän rangen akkua. Siitä tulee vain turhaan päästöjä, kustannuksia ja massaa. Matka-autot ovat sitten erikseen. Esim. Tesla MS:n range on päivittynyt ylöspäin vähän väliä ja lähestyy nyt jo 700 kilometriä."

Nopeasti tuli täysin päinvastainen tiedote mitä NHB julisti vielä muutama päivä sitten.

https://tekniikanmaailma.fi/elon-musk-lupaa-eurooppaan-pikkuauton-ja-1-000-kilometrin-akun-muskin-autolla-vaikeuksia-loytaa-parkkipaikkaa-berliinissa/

  
  • Tässä on varmaan vähän määrittelykysymys siitä mikä kenellekin on kompakti. Kyllä ainakin Suomessa matkaa taitetaan Corolloilla ja Golfeilla joihin tässä taidettiin viitata, ja Yariksilla ja Poloillakin, jotka amerikkalaisille ovat kompakteja (ja jälkimmäiset vielä pienempiä). Ainakin tuohon ensi mainittuun ryhmään pitkä range on varmasti varsin tervetullut. Toyota Aygo tai VW Up ei välttämättä enää ole kovin yleinen matka-auto.

      2
  • Kyllä luetun ymmärtäminen on taas vaikeaa.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Tässä on varmaan vähän määrittelykysymys siitä mikä kenellekin on kompakti. Kyllä ainakin Suomessa matkaa taitetaan Corolloilla ja Golfeilla joihin tässä taidettiin viitata, ja Yariksilla ja Poloillakin, jotka amerikkalaisille ovat kompakteja (ja jälkimmäiset vielä pienempiä). Ainakin tuohon ensi mainittuun ryhmään pitkä range on varmasti varsin tervetullut. Toyota Aygo tai VW Up ei välttämättä enää ole kovin yleinen matka-auto.

    Pikkuautoilla tehdään reissuja siinä missä isoilla. Mitä lapseton pariskunta tekee isolla autolla ei mitään. Jos luvattuja kilometrejä tulee kaikki ottaa ne ilolla vastaan, oli kyse isosta tai pienestä autosta. 5-sarjan BMW 1000 kilometrin akulla kuulostaa jo hyvältä. Siinä voi jo ihan mielenkiinnosta suunnitella reittejä vähän pidemmälle matkalle. 😀

      
  • NHBNHB
    muokattu 26.11.2020 15:23

    @M880 kirjoitti:
    Tässä on varmaan vähän määrittelykysymys siitä mikä kenellekin on kompakti. Kyllä ainakin Suomessa matkaa taitetaan Corolloilla ja Golfeilla joihin tässä taidettiin viitata, ja Yariksilla ja Poloillakin, jotka amerikkalaisille ovat kompakteja (ja jälkimmäiset vielä pienempiä). Ainakin tuohon ensi mainittuun ryhmään pitkä range on varmasti varsin tervetullut. Toyota Aygo tai VW Up ei välttämättä enää ole kovin yleinen matka-auto.

    Tuo avauksen lainaus muistaakseni koski Hondan uutta sähköistä pikkuautoa, joka on esim. Focusta puoli metriä pätkempi. Vaikka joku voi sähköpikkuautolla pidempiäkin matkoja ajaa, niin ilman muuta sellaisen tyypillinen käyttö on kommutteri/kauppakassi. Kylällä pyöritellessä lyhyt halvalla tehty pikkuauto on omimmillaan - pitkällä matkalla ei niinkään. Tuollaiseen autoon ei edes toistaisekai saa sovitettua niin isoa akkua, etttä siitä tulisi pitkän matkan luonteva kulkija, eikä pätkäautojen aerodynamiikkakaan oikein tue ajatusta.

    Musk puhuu taasen kahdesta eri mallista. Tulevaisuuden 1000 kilometrin rangeen yltävästä mallista ja mallista Euroopan kompaktiluokaan. Nuo ovat tietenkin kaksi mallia malliston eri ääripäistä. Musk ei siis tietenkään suunnittele megametrin kompaktiautoa, eikä keskustelun avauksessa osu oikein mikään muukaan maaliin. Isoimmat akut, tankit ja polttomoottorin löytyvät aivan muista autoluokista kuin pikkuautoista.

      2
  • Yllä olevan järjenjuoksua ei aina ole helppoa ymmärtää. Pienen kokoluokan auton tuominen markkinoille kunnon akulla lienee ihan järkevää. Ei kai ketään niin paljon innosta jatkuva lataaminen etteikö reilulle toimintamatkalle olisi kysyntää jos sellainen tulee markkinoille.

    Fanipoika näyttää löytäneen parinsa. 😂

      
  • Tracktest on hyvä ja näyttää uutisesta kohdan, jossa Musk lupaa pikkuauton 1000 km rangella. Taisit sortua omaan näppäryyteesi, kun lähdit otsikon perusteella piikittelemään NHB:tä?

      5
  • Minua tuossa ihmetyttää, että miksi Musk tuo Eurooppaan tuon 1000km akun? Ei siinä tosiaan sanota, että Musk aikoo sulloa sen akun siihen pieneen autoon, mutta jos otsikkoa uskomme, niin sekä pienen auton että sen akun Musk aikoo tuoda Eurooppaan. Kyllä jenkkejä harmittaa.

    Mikä mahtaa olla 1000km akku? Minun Teslassa on WLTP-range 507km, mutta jos posottelen 120km/h, jää 507km haaveeksi. Talvipakkasilla taitaa jäädä haveeksi pienemmälläkin vauhdilla.

    Akussa ainakin väitetään olevan 100kWh, kun se on täynnä, mutta vaikuttaa siltä, että kilometrejä siellä on täytenäkin kovin vaihtelevasti.

      
  • @JEV2 kirjoitti:
    Tracktest on hyvä ja näyttää uutisesta kohdan, jossa Musk lupaa pikkuauton 1000 km rangella. Taisit sortua omaan näppäryyteesi, kun lähdit otsikon perusteella piikittelemään NHB:tä?

    Oikeassa olet ei edes amerikkalaiseen tapaan niin isoa pikkuautoa. Huomasin virheeni liian myöhään pikkuauto tulee ja 1 000 kilometrin akku. Kaksi erillistä asiaa. Mokasin, rehellisesti kompastuin lukiessani hätäisesti otsikon. Anteeksi NHB! Kiitos myös nimimerkille JEV2 saatiin tämä näin maaliin henkisin kolhuin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minua tuossa ihmetyttää, että miksi Musk tuo Eurooppaan tuon 1000km akun? Ei siinä tosiaan sanota, että Musk aikoo sulloa sen akun siihen pieneen autoon, mutta jos otsikkoa uskomme, niin sekä pienen auton että sen akun Musk aikoo tuoda Eurooppaan. Kyllä jenkkejä harmittaa.

    Mikä mahtaa olla 1000km akku? Minun Teslassa on WLTP-range 507km, mutta jos posottelen 120km/h, jää 507km haaveeksi. Talvipakkasilla taitaa jäädä haveeksi pienemmälläkin vauhdilla.

    Akussa ainakin väitetään olevan 100kWh, kun se on täynnä, mutta vaikuttaa siltä, että kilometrejä siellä on täytenäkin kovin vaihtelevasti.

    Alkaako tuntumaan siltä että alat hieman katumaan tätä uutta hankintaasi? Tuot epäkohtia esiin se on hyvä, muilta kuulee vain yletöntä kehumista. Miten maalaus on onnistunut kyseisessä yksilössä?

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minua tuossa ihmetyttää, että miksi Musk tuo Eurooppaan tuon 1000km akun? Ei siinä tosiaan sanota, että Musk aikoo sulloa sen akun siihen pieneen autoon, mutta jos otsikkoa uskomme, niin sekä pienen auton että sen akun Musk aikoo tuoda Eurooppaan. Kyllä jenkkejä harmittaa.

    Mikä mahtaa olla 1000km akku? Minun Teslassa on WLTP-range 507km, mutta jos posottelen 120km/h, jää 507km haaveeksi. Talvipakkasilla taitaa jäädä haveeksi pienemmälläkin vauhdilla.

    Akussa ainakin väitetään olevan 100kWh, kun se on täynnä, mutta vaikuttaa siltä, että kilometrejä siellä on täytenäkin kovin vaihtelevasti.

    Alkaako tuntumaan siltä että alat hieman katumaan tätä uutta hankintaasi? Tuot epäkohtia esiin se on hyvä, muilta kuulee vain yletöntä kehumista. Miten maalaus on onnistunut kyseisessä yksilössä?

    Ei yhtään kaduta. Auto on toiminut moitteetta eikä maalipinnassa ole mitään huomauttamista.

    Muutama negatiivinen huomio:

    • tuulilasin pyyhkijöiden tihkusadeautomatiikka ei ole stabiili. Välillä toimii hyvin, joskus pyyhkijät alkavat viuhtoa maximinopeudella kesken kaiken. Pääasiassa toimivat ok
    • pitkät/lyhyet automaattinen vaihto toimii epävarmasti. Samaa näköjään sanottiin Model 3 käyttötestissäkin. Melkein on mukavinta ajaa vanha kunnon manuaalivaihto päällä. Edellisen auton mukautuvia matriisi-LED valoja vähän kaipaan. Teslan valot eivät myöskään ole kovin tehokkaat.
    • vakionopeudensäädin tekee turhia jarrutuksia välillä. Vaikka ajaa ilman AutoPilottia ihan vain vakkarilla ja itse ohjaten, valvoo adaptiivinen vakkari silti muutakin kuin etäisyyttä edellä ajavaan. Tässä yhtenä aamuna tuli pyöräilijä vastaan oikean puoleista jalkakäytävää pitkin ja auton jarrutti voimakkaasti hetken ja sitten taas jatkoi. Auto kai reagoi pyörään, koska se oli väärässä paikassa. Mutkatiellä auto hidastaa mutkissa muuten ihan mukavasti, mutta jos mutkassa tulee auto vastaan, Tesla jarruttaa turhaan.

    Sanoisinpa, että kävi kuten sanonta kuuluu: sain, mitä tilasin. Teslalla on ilo ajaa, se kulkee vakaasti ja tarpeen tullen on kiihtyvyyttä varmasti aivan riittävästi. Ja auto on todella tilava. Minusta se vielä nykyäänkin näyttää ulkoa pienemmältä kuin se on sisältä. Minun käyttöön viisipaikkainen on juuri oikea versio äksästä: kun kolmas penkkirivi puuttuu kokonaan, niin se antaa syvyyttä tavaratilaan suunnilleen 15cm lisää. Normaalisti siinä on välipohja, jonka alle jää reilu säilytys/tavaratila ja jos tarvitsee korkeutta, voi välipohjan poistaa. Tavartilan takaosassa on lisäksi vielä syvä potero, jossa voi pitää työkaluja yms. harvemmin tarvittavaa tavaraa. Ja kirsikkana kakun päällä etukontti, joka on todella käytännöllinen. Siellä on työkalusalkku, työvaatteet, turvakengät, kypärä, latauslaite, vetokoukku, tuulilasinpesunestekanisteri ja lisäksi jotain tilapäistä reissuun mukaan otettua. Paljon käytännöllisempi konepellin alunen kuin polttomoottori.

    Miinus neljää astetta kylmemmässä en ole vielä Teslaa käyttänyt eli talviominaisuuksista ei minulla vielä ole oikein käsitystä. Sen huomasin, että sivupeilien automaattinen taitto on paras olla pois päältä. Olin yhdellä tehtaalla meren rannalla ja aamulla oli vielä asteen pari plussalla lämpötila. Päivän mittaan sää pakastui, oli tuulta ja kosteaa ja kun olin lähdössä illalla, niin auto oli tyystin kuorrutettu jäällä ja sivupeilit jäivät suppuun. Västäräkinsiipiovi rutisi ja paukkui noustessaan ja jääpaloja sinkoili. Samaten sivuoven karmiton ikkuna paukahti oven auetessa (sehän tulee hivenen alas kun ovi avataan). En ollut muistanut käynnistää esilämmitystä ja auto oli jäässä. Sivupeilit pysyivät jumissa ja vasta seuraavana aamuna kääntyivät normiasentoon. Onneksi takakameran näkymän pystyy pitämään ajaessa päällä keskinäytöllä.

      
  • NHBNHB
    muokattu 27.11.2020 00:12

    @HybridRules kirjoitti:
    Minua tuossa ihmetyttää, että miksi Musk tuo Eurooppaan tuon 1000km akun? Ei siinä tosiaan sanota, että Musk aikoo sulloa sen akun siihen pieneen autoon, mutta jos otsikkoa uskomme, niin sekä pienen auton että sen akun Musk aikoo tuoda Eurooppaan. Kyllä jenkkejä harmittaa.

    Mikä mahtaa olla 1000km akku? Minun Teslassa on WLTP-range 507km, mutta jos posottelen 120km/h, jää 507km haaveeksi. Talvipakkasilla taitaa jäädä haveeksi pienemmälläkin vauhdilla.

    Akussa ainakin väitetään olevan 100kWh, kun se on täynnä, mutta vaikuttaa siltä, että kilometrejä siellä on täytenäkin kovin vaihtelevasti.

    Musk puhui vain, että pitkän aikavälin suunnitelmissa on akku, joka tarjoaa rangea tuhanteen kilometriin. Mitään tarkempaa megametrin malleista - eikä varsinkaan maanosista - hän ei puhunut. Ammatikseen kirjoittavilta pitäisi voisa odottaa kykyä kirjoittaa edes otsikko paremmin. Tämä TM:n otsikko antaa liian paljon mahdollisuuksia ymmärtää asia väärin.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minua tuossa ihmetyttää, että miksi Musk tuo Eurooppaan tuon 1000km akun? Ei siinä tosiaan sanota, että Musk aikoo sulloa sen akun siihen pieneen autoon, mutta jos otsikkoa uskomme, niin sekä pienen auton että sen akun Musk aikoo tuoda Eurooppaan. Kyllä jenkkejä harmittaa.

    Mikä mahtaa olla 1000km akku? Minun Teslassa on WLTP-range 507km, mutta jos posottelen 120km/h, jää 507km haaveeksi. Talvipakkasilla taitaa jäädä haveeksi pienemmälläkin vauhdilla.

    Akussa ainakin väitetään olevan 100kWh, kun se on täynnä, mutta vaikuttaa siltä, että kilometrejä siellä on täytenäkin kovin vaihtelevasti.

    Musk puhui vain, että pitkän aikavälin suunnitelmissa on akku, joka tarjoaa rangea tuhanteen kilometriin. Mitään tarkempaa megametrin malleista - eikä varsinkaan maanosista - hän ei puhunut. Ammatikseen kirjoittavilta pitäisi voisa odottaa kykyä kirjoittaa edes otsikko paremmin. Tämä TM:n otsikko antaa liian paljon mahdollisuuksia ymmärtää asia väärin.

    Lukihäiriöiselle tämä ei ollut niitä helpoimpia otsikoita, joten parannettavaa löytyy yhdelle jos toiselle.

      
  • Musk valitti, että Berliinissä on hankala löytää parkkia äksälle.
    Piti ihan tutustua spekseihin:
    Kokonaispituus 5 036 mm
    Akseliväli 2 965 mm
    Kokonaisleveys (mukaan lukien peilit) 2 271 mm
    Kääntöympyrä (renkaasta mitattuna) 12,44 metriä
    Saa olla tarkkana myös suomalaisissa parkkihalleissa tuolla kääntöympyrällä. Koriylitys vielä lisää mittaa.

    No. Eipä ole hankintalistalla ...

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Musk valitti, että Berliinissä on hankala löytää parkkia äksälle.
    Piti ihan tutustua spekseihin:
    Kokonaispituus 5 036 mm
    Akseliväli 2 965 mm
    Kokonaisleveys (mukaan lukien peilit) 2 271 mm
    Kääntöympyrä (renkaasta mitattuna) 12,44 metriä
    Saa olla tarkkana myös suomalaisissa parkkihalleissa tuolla kääntöympyrällä. Koriylitys vielä lisää mittaa.

    Jep. Asiaa ei helpota meikäläisten vimma suunnitella parkkihallit sellaisiksi, että sisääntulo on tehty mahdollisimman hankalaksi ja melkein aina sisältää tarpeettoman 90 asteen käännöksen. Lisäksi suurilta osin turhilla kanttareilla tehdään ajoväylät kapeiksi. Ensimmäisten viikkojen aikana joutui ajamaan varsin kieli keskellä suuta, mutta nykyään menee jo rennommin, kun mitat ovat tulleet tutuiksi.

    Ahtaissa tiloissa operointia auttaa erinomaisen mainiot tutkat, sekä tietty kamerat.

      
  • Voihan tämä Muskin ilmoitus olla pelkkä mainoskikkakin vastaiskuna VW Ralf Brandstätterin pari päivää aikaisemmin ilmoittamalle sporttiselle sähköfarkulle on näytetty vihreää valoa tuotantoon range 700 km. VW myös ilmoitti alkavansa suunnitella pientä Polo luokan sähköautoa 20 000 - 25 000 euroa.

    Tulee mieleen Muskin tyhjät puheet ringiltä Taycania vastaan, jotka perustuivat pelkkään "mahdollisuuteen" olla nopeampi.
    Muskin puheet 3 vuoden päästä tulevasta halvasta pikkuautosta kanssa on toistaiseksi pelkkää markkinointi puhetta ilman suunnitelmia ja alustaviakaan toteutuksia.
    Truckkiakin on jo myyty satoja tuhansia vaikkei tiedetä edes lopullista mallia eikä tehtaita missä tehdään.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Voihan tämä Muskin ilmoitus olla pelkkä mainoskikkakin vastaiskuna VW Ralf Brandstätterin pari päivää aikaisemmin ilmoittamalle sporttiselle sähköfarkulle on näytetty vihreää valoa tuotantoon range 700 km. VW myös ilmoitti alkavansa suunnitella pientä Polo luokan sähköautoa 20 000 - 25 000 euroa.

    Vähän on taas aikajanat ristissä. Musk kertoi halvasta pikkuautosta jo yli kaksi kuukautta sitten.

    https://thedriven.io/2020/09/29/model-2-musk-reveals-new-electric-car-plans-and-fast-tracks-30-million-production-target/

    Tulee mieleen Muskin tyhjät puheet ringiltä Taycania vastaan, jotka perustuivat pelkkään "mahdollisuuteen" olla nopeampi.

    Model S päihitti Taycanin ennätysajan, vaikka toki kyseessä oli proto (modattu Model S), eikä tuotantoversio. Model 3P taas on päihittänyt Taycanin radalla ihan tuotantoversiollaan, ei tosin Nyrrellä.

    Sinällään pidän suht turhana edes yrittää tehdä Model S:stä Taycanin veroista rata-autoa, kun kyseessä on kuitenkin ihan eri kategorian auto.

    Muskin puheet 3 vuoden päästä tulevasta halvasta pikkuautosta kanssa on toistaiseksi pelkkää markkinointi puhetta ilman suunnitelmia ja alustaviakaan toteutuksia.

    Kirjoittamasi on pelkkää tyhjää mutuilua ilman mitään todellista tietoa asiasta. Edullisen sähköauton ylivoimaisesti merkittävin haaste, akuston edullinen tuottaminen perustuu Battery Day:ssa esitettyyn uuteen 4680-kennoon ja muihin kustannustasoa madaltaviin uudistuksiin. Samassa BD:ssä Musk kertoi tästä edullisesta mallista, eli asiaa on kyllä jo suunniteltu. Toki markkinoilletuloa saadaan vielä odottaa; tuotantopaikoiksi ilmoitetuilla Shanghailla ja Berliinillä on kädet täynnä jo muutenkin - jälkimmäistä ei vielä ole saatu edes valmiiksi.

    Truckkiakin on jo myyty satoja tuhansia vaikkei tiedetä edes lopullista mallia eikä tehtaita missä tehdään.

    Semin viivästyminen johtuu yksinkertaisesti siitä, että jopa Teslalla on pulaa riittävästä akkukapasiteetin (ja toki itse kulkupelienkin) tuotannosta. Henkilöautopuoli vetää niin hurjaa tahtia, että "kaikki" akut menee sinne, jopa Powerwallien käyttöön allokoidusta osasta. Jotenkin vähän veikkaan, että Semiä saadaan odottaa vielä pitkään, ellei jotain yllättävää tapahdu. Jossain vaiheessa pitäisi saada CT:kin tulille ja toisaalta ensi vuonna tuleva Plaid imaisee entistä enemmän akkuja. Toki BD:ssä julkaistiin suuret suunnitelmat akkutuotannon kasvattamisesta, mutta näihin menee vielä aikaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit