Tutkimus: Sähköauto tulee jo nyt elinkaarensa aikana edullisemmaksi kuluttajalle kuin polttomoottori

1 kommentti

Tutkimus: Sähköauto tulee jo nyt elinkaarensa aikana edullisemmaksi kuluttajalle kuin polttomoottoriauto

Moni kauhistelee vielä sähköautojen messeviä hintalappuja, vaikka hinnat koko ajan alaspäin tulevatkin. Nyt on kuitenkin laskettu, että jo nykyhinnoilla sähköauto tulee käyttäjälleen halvemmaksi elinkaarensa aikana kuin vastaava polttomoottoriauto.

Julkaistu: 17.2.2021
Massachusettsin Teknologiainstituutti MIT julkisti tammikuun lopulla uutta dataa, missä oli laskettu eri käyttövoimien autojen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä sekä niiden elinkaarikustannukset käyttäjille. Kävi ilmi, että sähköauto tulee lopulta omistajalleen edullisemmaksi kuin polttomoottoriauto jopa nykyhinnoilla.
Päästöjen osalta sähköauto vie selvän voiton, vaikka sähköä ei olisi tuotettu uusiutuvilla energialähteillä ja vaikka autojen akkutuotanto aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä.
Hybridien osalta MIT sai hieman ristiriitaisia tuloksia; osa hybrideistä maksaa saman verran ja päästöt ovat samat kuin polttomoottoriautoilla, osa maksaa vähemmän ja saastuttaa vähemmän.
Sähköauton käyttökustannuksia laskee se, ettei niihin tarvitse vaihtaa öljyjä, huollot ovat muutenkin edullisempia, koska moottori on yksinkertaisempi.
Tutkimuksessa oli vertailtu mm. Teslan Model 3:a ja Toyota Camry XLE:tä. Teslan koko elinkaaren keskimääräiseksi kuukausikustannukseksi saatiin 426 dollaria, Camryn 449 dollaria. Jälkimmäinen kuitenkin aiheuttaa päästöjä ainakin tuplasti enemmän.
Nissan Leafin ja Hyundai Ioniqin kuukausikustannukseksi saatiin 300 dollaria, vastaavan polttomoottoriauton Honda Civicin 350 dollaria. Sähköauto käy vielä edullisemmaksi maissa, missä sähkön hinta on alhainen. Ero kasvanee tulevaisuudessa yhä enemmän sähköautojen hyväksi, kun akkujen hinnat halventuvat – ja sitä kautta myös autot.
MIT:n Carbon Counterilla voi vertailla eri autojen kustannuksia. Laskurin löydät tästä linkistä.

https://www.apu.fi/artikkelit/tutkimus-sahkoauto-tulee-jo-nyt-elinkaarensa-aikana-edullisemmaksi-kuluttajalle-kuin-polttomoottoriauto

  
  • "Minimoi häiriötekijät" – Volkswagen kehitti täysin uudenlaisen valojärjestelmän, jolla auto opastaa ja varoittaa kuljettaa

    Volkswagenin sähköautojen tuulilasin alalaitaan sijoitettu valopalkki antaa erilaisilla väreillä ja valokuvioilla tietoja kuljettajalle. VOLKSWAGEN GROUP
    Timo Nieminen

    Volkswagen tuo täyssähköautoihinsa vakiovarusteena uuden ID. Light -viestintäjärjestelmän. Sen kulmakivenä on led-valojen muodostama ketju, joka on sijoitettu tuulilasin alalaitaan. Led-lamppuja on yhteensä 54.

    Volkswagen sanoo, että ID. Light muodostaa erilaisia valokuvioita, joista kaikilla on tietty viesti kuljettajalle. Järjestelmä voi vaihtuvien kuvioiden lisäksi käyttää useita värejä, joten eri asiaa merkitseviä viestejä olisi mahdollista luoda lähes rajattomasti, mutta ainakin alkuvaiheissa Volkswagen tyytyy muutamiin keskeisiin asioihin.

    – Halusimme luoda auton ja ihmisen välille uuden tavan kommunikaatioon. Pyrimme kehittämään auton kokonaisuuden kannalta riittävän pienimuotoisen valojärjestelmän, mutta tehdä siitä kuitenkin sellaisen, että se on helppo havaita ja ymmärtää, sanoo yhtiön käyttöjärjestelmien kehitysjohtaja Mathias Kuhn.

    Kuhnin mukaan valojärjestelmä alkaa toimia heti kun kuljettaja istuu penkilleen. Järjestelmä "tervehtii" kuljettajaa ja kertoo sen jälkeen tietyllä valkoisen ja sinisen valon yhdistelmällä, että auto on valmis ajoon.

    Volkswagenin mukaan 54 led-lamppua antaisivat mahdollisuuden hyvin monipuoliseen viestintään, mutta ainakin aluksi ID. Light tarjoaa vain helposti omaksuttavan määrän vaihtoehtoja. VOLKSWAGEN GROUP
    Ajon aikana esimerkiksi navigaattorin ohjeet tulevista kääntymisistä välittyvät led-valojen ketjuun. Jos on valmistauduttava kääntymään, valon liikkeen suunta kertoo, onko tulossa kääntyminen oikealle vai vasemmalle.

    Jos auton järjestelmään yhdistettyyn kännykkään tulee puhelu, valopalkin keskiosassa alkaa vilkkua vihreä valo.

    Myös sähkölatauksen määrä ja muutamat muut toiminnot kerrotaan tietyillä valoketjun signaaleilla.

    Volkswagen kertoo, että ID. Light on suunniteltu "minimoimaan kuljettajan häiriötekijät". Yhtiön mukaan valonauha vähentää tarvetta vilkuilla keskinäyttöä ja mittaristoa.

    Volkswagenin mukaan järjestelmän etu on myös se, että viestit ovat visuaalisesti miellyttäviä, helppoja ymmärtää ja tulkittavissa samalla tavalla kaikilla kielialueilla.

    Yhtiö uskoo, että käyttäjäpalautteen ja jatkokehittelyn avulla ID. Light voi poikia useita uusia toimintoja liikenneturvallisuuteen.

    https://www.ksml.fi/teemat/4097308

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit