Ei varmaan ole ollut ensimmäisenä autovalmistajien vaatimuslistalla tuo vetokoukku näiden ensimmäisten hybridi/täyssähköautojen kanssa, mutta onneksi tilanne näyttää parantuvan koko ajan, ja uusiin julkaistaviin malleihin tuo vetokoukku näyttää useimmissa tapauksissa löytyvän (toki pois suljetaan kaikkien pienimmät mallit, mutta monissa tapauksissa ei vastaaviin polttomoottorimalleihinkaan ole koukkua saatavilla).
Noissa Kumppanin linkkaamissa artikkeleissa mainittiinkin tuo suht.raskas tyyppihyväksyntäprosessi, ja uskoisin myös, että koska hybridi/lataushybridi tapauksissa koukku nostaa myös laskennallisia co2 päästöjä, siis mikäli koukku otettaisiin lisävarusteisena, niin joissain maissa (esim. lataushybridi tapauksissa) tuo kyseinen lisäys voi olla juuri sen krittisen 50g/km co2 määrän ylitys (esim. Saksa) joka tiputtaa valtion antamaa hankintatukea pienemmäksi tai poistaa sen kokonaan.
Vaikka täällä pohjolassa (tarkoitan tällä lähinnä Suomi/Ruotsi/Norja) koukku onkin melko yleinen varuste (n. 30%) nettiauton myytävänä olevista henkilöautoista omaa vetokoukun, niin muualla euroopassa luku on vain puolet tuosta (mobile.de näyttäis vajaata 17%)
Tuossa on vähän infoa englanniksi:
https://www.buyacar.co.uk/cars/economical-cars/electric-cars/1616/electric-car-towing-capacity
https://www.autoexpress.co.uk/tips-advice/352864/can-you-tow-electric-or-hybrid-car
Löytyy toki suomeksikin:
https://www.is.fi/autot/art-2000006106306.html
Ei varmaan ole ollut ensimmäisenä autovalmistajien vaatimuslistalla tuo vetokoukku näiden ensimmäisten hybridi/täyssähköautojen kanssa, mutta onneksi tilanne näyttää parantuvan koko ajan, ja uusiin julkaistaviin malleihin tuo vetokoukku näyttää useimmissa tapauksissa löytyvän (toki pois suljetaan kaikkien pienimmät mallit, mutta monissa tapauksissa ei vastaaviin polttomoottorimalleihinkaan ole koukkua saatavilla).
Noissa Kumppanin linkkaamissa artikkeleissa mainittiinkin tuo suht.raskas tyyppihyväksyntäprosessi, ja uskoisin myös, että koska hybridi/lataushybridi tapauksissa koukku nostaa myös laskennallisia co2 päästöjä, siis mikäli koukku otettaisiin lisävarusteisena, niin joissain maissa (esim. lataushybridi tapauksissa) tuo kyseinen lisäys voi olla juuri sen krittisen 50g/km co2 määrän ylitys (esim. Saksa) joka tiputtaa valtion antamaa hankintatukea pienemmäksi tai poistaa sen kokonaan.
Vaikka täällä pohjolassa (tarkoitan tällä lähinnä Suomi/Ruotsi/Norja) koukku onkin melko yleinen varuste (n. 30%) nettiauton myytävänä olevista henkilöautoista omaa vetokoukun, niin muualla euroopassa luku on vain puolet tuosta (mobile.de näyttäis vajaata 17%)
Vetopainoissa on puutteita, esimerkiksi VW ID 4:llä saa vetää vain 1.000 kg.
Norjassa myynnin aloittaneessa BYD Tang:Issa vetopaino on 1400kg
Luulisi ID 4 4x4:ssa olevan enemmän vetokykyä kun E-Tronissakin on 1800 kg.
Ja tuleehan tänä vuonna vielä ID 5 nelivetoisena