Harjoitteluohje sähköautoa odotellessa

31 kommenttia
2»
  • muokattu 05.04.2021 20:42

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kyllähän siinä asennetta kysytään, kun viikonloppureissulla joutuu notkumaan vähintään tunnin ylimääräistä matka aikaa lastauspaikalla.

    Nonstop Pääsiäisenä Rukalle - 740km perinteisellä voimalinjalla (hybrid). Reitillä olisi sattunut toki 22kW pikalaturi (1kpl) mukavasti puoleen väliin. Paljonko tuossa olisi pitänyt notkua, jotta olisi saanut sähkön loppuun asti, useampi tunti? Perillä lämmitystolppa, josta saa sähköä 2 tuntia kerrallaan :smile: Tässä menee jo useampi päivä, että saa hybridin akun (24kW) täyteen, mutta kai isompikin akku tulisi täyteen kun laittaa kännyyn hälytyksen aina kahden tunnin välein. Nyt on ihan sama tuleeko akku yhteen vai ei, sähköauton kanssa tuo olisi 'pakko' hoitaa.

    En tiedä, mistä päin lähdit liikkeelle, mutta jos oletetaan, että Lappeenrannasta, niin matkaan menisi ABRP-sovelluksen mukaan 10tuntia 28 minuuttia, josta latausta olisi 1tunti 13 minuuttia. Reitti Lranta-Äänekoski-Pyhäjärvi- Ruka Info. Siis kaksi välilatausta. Autona Model X.

    GoogleMaps antaa samalle reitille 8 tuntia 29 minuuttia ilman taukoja. Jos siihen lisätään samat tauot kuin ABRP ehdotti sähköautolle, niin polttiksen matka veisi 9tuntia 20minuuttia.

    Pikalatausasemia on vielä turhan harvassa, mutta jo tänään sähköauto olisi ihan kelvollinen kulkuneuvo tuolle matkalle (paitsi tietysti TM:n testiryhmälle, mutta se onkin oma lukunsa).

    Rukalla varmaan löytyy muitakin latausmahdollisuuksia kuin 2h kerrallaan virtaa antava tolppa.

    Mutta tästähän ei kannata kiistellä. Sähköauto häviää polttikselle tuollaisen matkan kohdalla ajassa, mutta kaikissa muissa suhteissa se onkin parempi vaihtoehto.

    Ajoin via Kareliaa (nopea tie - 100km/h, vähän liikennettä ja ei juurikaan kameroita). Matkaan kului aikaa 7h 20min. Kyllä 3h lisää on liikaa. Mutta uskon tulevaisuussa on mahdollista yhdellä alle 1h pysähdyksellä päästä tuo matka sähköautolla. Se olisi ok. Onhan tuo hieman pitkä matka ajaa yhtä soittoa muutenkin.

    Rukan keskukseen täältä metsästä on 15 km, varmasti kylältä joku 22kW tolppa löytyisi. Sähköauton latauksen voisi järjestää pienimmällä vaivalla siten, että ajelis Ruka-keskukseen, kävis hiihtelemässä ja auto olisi sitten ladattu lenkin aikana. Hybridin kanssa ei viitsi vaivaitua, kun latu menee mökin vierestä.

    Katsoin huvikseni reitin Lranta Ruka Joensuun kautta autona Model X ja lähtö 100% latauksella ja nopeudeksi sallittu 110% rajoitusnopeuksista. Kokonaisaika 9h 11min ja latausajat 1h 50min eli varsinainen ajoaika 7h 20min, matka 737km. Lataukset Väre Joensuu Toriparkki 31min ja K-Lataus Citymarket Kajaani 1h 20 min. Sinulla on ollut keskinopeus 101km/h eli aika rivakkaan olet mennyt. ABRP -sovellukseen ei voi syöttää keskinopeutta, voi vain antaa max nopeuden (jos haluaa rajata nopeuksia kulutuksen vähentämiseksi) tai antaa %-arvon teiden rajoituksista. Olet siis ajanut keskimäärin 10% yli rajoituksen, koska ajoajat menevät yksiin ja sähkäri häviää ajassa vain latausten verran. Ei ehkä olisi huono idea pitää nuo lataustauot matkalaistenkin lataamisen takia.

    Edit: Rajaamalla nopeuden max 95km/h saadaan kokonaismatka-ajaksi 9h 51min latausaikojen ollessa 1h 29min. Varsinainen ajoaika 8h 22min. Latauspaikat samat kuin edellä. Olen pitkillä matkoilla (esim. Uumaja-Tukholma) ottanut Teslan oman laskelman lisäksi ABRP-sovelluksen antaman arvion ja hyvin tarkkaan ovat yksiin menneet. Laskelmassa kulutus on 22kWh/100km, joka vastaa pikkupakkasen kulutusta. 95km/h kesäkelillä olisi n. 18kWh/100km.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit