Rengastestit

23 kommenttia

On kesärenkaiden vaihto tulossa ja pitää hankkia uudet. Olen odotellut Tekniikan Maailman kesärengastestiä, mutta eipä ole näkynyt?

Viime vuonna kesärengastesti julkaistiin 18.3.

Vai olenko vain lukenut lehteni huonosti? Jos testit onkin lopetettu?

  
  • muokattu 07.04.2021 09:32

    Tekniikan Maailman kesärengasvertailun olisi pitänyt ilmestyä jo, mutta konditionaalin tasolle on jäänyt.

    Toimitus syyttää tilanteesta koronaa, ja syytteelle on vankka perusta.

    Koronan takia matkustaminen on ollut mahdotonta. Kotimaassa tilannetta on hankaloittanut kunnollinen talvi. Toivomme, että pääsisimme testaamaan huhtikuun aikana.

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/7b-2021/missa-viipyy-rengasvertailu/

      
  • Parempi että tulee vähän myöhässä ja testi on tehty Suomessa, sen sijaan että se tehtäisiin maassa missä ei ole nastojen karhentamaa asfalttia, eli kotimaisia olosuhteita kuin vain joitakin kuukausia tai viikkoja asfalttitöiden jälkeen. Viimeksi Afrikassa tehdyn testissä rengasmelun arvosanat olivat kesärenkaille paremmat (sama 9 jokaiselle rengasmerkille) kuin kitkarenkaille, vaikka kitkarenkaat ovat omin korvin kuultuna hiljaisemmat.

    Eri autolehtiä lukiessa olen miettinyt miksi ulkomailla jarrutusmatkat ovat joitakin metrejä lyhyemmät kuin Suomessa, mutta olennaista on tietysti eri rengasmallien väliset erot samoissa testiolosuhteissa.

      
  • muokattu 07.04.2021 12:32

    @Karrette kirjoitti:
    Eri autolehtiä lukiessa olen miettinyt miksi ulkomailla jarrutusmatkat ovat joitakin metrejä lyhyemmät kuin Suomessa, mutta olennaista on tietysti eri rengasmallien väliset erot samoissa testiolosuhteissa.

    Johtuisikohan siitä, että Suomessa jarrutetaan kivien päällä, joiden välistä nastarenkaat ovat syöneet bitumin pois ja ulkomailla jarrutetaan asfaltilla? (Tämä oli siis vain sarkastinen heitto - tietenkin jarrutustestiasfaltti on Suomessakin hyvä, mutta lämpötila voi olla alhaisempi.)

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tekniikan Maailman kesärengasvertailun olisi pitänyt ilmestyä jo, mutta konditionaalin tasolle on jäänyt.

    Toimitus syyttää tilanteesta koronaa, ja syytteelle on vankka perusta.

    Koronan takia matkustaminen on ollut mahdotonta. Kotimaassa tilannetta on hankaloittanut kunnollinen talvi. Toivomme, että pääsisimme testaamaan huhtikuun aikana.

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/7b-2021/missa-viipyy-rengasvertailu/

      
  • muokattu 07.04.2021 13:05

    Kiitos infosta. Eli olin lukenut huonosti lehteni!

    Sitten vaan lähdetään siitä mihin jäätiin, eli vuoden 2020 kesärengastestin voittaja kehiin!

      
  • @cyclocross kirjoitti:
    Kiitos infosta. Eli olin lukenut huonosti lehteni!

    Sitten vaan lähdetään siitä mihin jäätiin, eli vuoden 2020 kesärengastestin voittaja kehiin!

      
  • muokattu 07.04.2021 13:22

    Saako kysyä viime vuoden kesärengastestistä. Voittaja oli aika ylivoimaisesti MICHELIN Pilot Sport 4. Pisteitä 9,5.

    Nyt alla on Nokia Hakka Black 2, enkä ole ollut niihin täysin tyytyväinen.

    Minulle tärkein asia kesärenkaissa on vesiliirron taltuttaminen, muut ominaisuudet tulevat vasta sen jälkeen.

    Mitä mieltä TM:n toimitus on Michelineistä tässä suhteessa. Jarrutusominaisuudet märällä erittäin hyvät, entä vesiliirto?

      
  • Tämä ei ole vastaus mihinkään, kerron vaan, minulla oli kaksi työsuhdeautoa molemmissa tasan samanlaiset ja samankokoiset Michelin renkaat, autotkin olivat lähellä samaa koko ja painoluokkaa. Renault alkoi nyppimään sateella jo 100 km/h kohdilla, Fordilla voi painaa sen mitä sielu sietää ei mitään, molemmissa etuveto ja sama tieosuus.

      
  • @cyclocross kirjoitti:
    Saako kysyä viime vuoden kesärengastestistä. Voittaja oli aika ylivoimaisesti MICHELIN Pilot Sport 4. Pisteitä 9,5.

    Nyt alla on Nokia Hakka Black 2, enkä ole ollut niihin täysin tyytyväinen.

    Minulle tärkein asia kesärenkaissa on vesiliirron taltuttaminen, muut ominaisuudet tulevat vasta sen jälkeen.

    Mitä mieltä TM:n toimitus on Michelineistä tässä suhteessa. Jarrutusominaisuudet märällä erittäin hyvät, entä vesiliirto?

    VIime vuoden vertailussahan nuo olivat. Jos vesiliirto-ominaisuudet ratkaiseen, niin tuon viime vuoden vertailun perusteella kannattaa kiertää Hakka Black 2 kaukaa, koska se oli kaikkein huonoin vesiliirrossa. Suoralla jopa käytetty 5 milliin kulunut Bridgestone oli parempi vesiliirrossa ja se on todella erikoista. Pilot Sport 4 oli taas vesiliirrossakin kärkeä. Yleensä myös Michelinit ovat kulutusmittauksissa parhaasta päästä ja Nokialaiset siellä toisessa päässä, joten voisi olettaa, että kilometrien myötä ero vain kasvaa.

    Yksi tehokas strategia vesiliirto-ominaisuuksien parantamiseen olisi ostaa halvempia renkaita ja vaihtaa niitä useammin, koska kuluminen vaikuttaa tosi paljon vesiliirto-ominaisuuksiin. Black 2 vertailun kalleimpana on tässäkin suhteessa vertailun huonoin.

    Tuo vesiliirto on siinä mielessä hyvä testattava ominaisuus, että siihen ei pääse vaikuttamaan TM:n linja ottaa vastaan testiä varten valmistettuja erikoispainoksia renkaista. Erikoispainoksissa isojen valmistajien on todella helppo optimoida kumiseoksia ja runkoakin vertailuun, mutta vesiliirto-ominaisuudet riippuvat lähinnä kuviosta, jonka muuttaminen olisi kallista ja siitä jäisi helposti kiinni. Vesiliirtomittausten voisi sanoa olevan TM:n vertailujen luotettavimpia mittauksia.

      
  • Kaikki mitä olet halunnut kysyä Tekniikan Maailman rengastestauksesta – ”Onko TM lahjottu?”

    Koska vilpin mahdollisuus on ollut tiedossa, on renkaat Tekniikan Maailman testeihin jo usean vuoden ajan hankittu ensisijaisesti rengasliikkeistä tai verkkokaupoista. Käytännön syistä se ei kuitenkaan aina ole mahdollista, sillä esimerkiksi syksyllä julkaistava talvirengastesti tehdään maaliskuussa, jolloin kaikkia uutuusmalleja ei ole saatavissa. Näissä tapauksissa renkaat pyydetään valmistajilta.

      
  • muokattu 07.04.2021 16:44

    Nyt eletään taas kerran niitä aikoja, kun monella on edessään hetket katsella vanhojen kesärenkaiden tilalle uusia renkaita. Viimeiset hankkimani kesärenkaat olivat valmistettu vuonna 2019 ja ostoajankohta viime syksy. Renkaan DOT-merkinnän neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja valmistusvuoden. Tässä pätee vanha viisaus osta lumilinko juhannuksena, nimittäin hinnoissa saattaa olla huomattava ero sesonkiin verrattuna. Renkaat eivät saa olla valmistuksen jälkeen säilössä tai varastoissa rengasliikkeissä liian pitkiä aikoja ja näin onkin määritelty, että uusina myytävät renkaat saavat olla enintään viisi vuotta vanhat valmistushetkestä lähtien. Viiden vuoden jälkeen renkaat ovat jo selkeästi kovempia ja hauraampia kuin uudet renkaat. Tämä on syytä pitää mielessä kun uusia renkaita kiikutetaan varastosta asiakkaalle. Tosin huijarit eivät pitkään pyöritä taloudellisesti kannattavaa bisnestä. Valistuneita asiakkaita on vaikea huijata menestyksellä, se mikä onnistui joskus ei onnistu enää. Renkaiden kovuus ratkaisee ääriolosuhteissa paljon, märällä asfaltilla kovien renkaidn pito on huono. Mitä kovempi rengasseos sen hitaammin se kuluu mutta ominaisuudet ovat sitten aivan toista luokkaa mitä pehmeämmillä seoksilla saavutetaan. Tästä saadaankin keskusteluun vauhtia kun perehtyneet saadaan ääneen.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kaikki mitä olet halunnut kysyä Tekniikan Maailman rengastestauksesta – ”Onko TM lahjottu?”

    Koska vilpin mahdollisuus on ollut tiedossa, on renkaat Tekniikan Maailman testeihin jo usean vuoden ajan hankittu ensisijaisesti rengasliikkeistä tai verkkokaupoista. Käytännön syistä se ei kuitenkaan aina ole mahdollista, sillä esimerkiksi syksyllä julkaistava talvirengastesti tehdään maaliskuussa, jolloin kaikkia uutuusmalleja ei ole saatavissa. Näissä tapauksissa renkaat pyydetään valmistajilta.

    Ikävä kyllä todellisuus on jotain aivan muuta. Renkaat pyydetään ensisijaisesti valmistajilta tai maahantuojilta suoraan. Hiljattain esimerkiksi selvisi, että eräs toimija joutui ostamaan itse renkaansa takaisin jälleenmyyjältä ja toimittamaan renkaat TM:lle, kun omissa varastoissa ei ollut renkaita.

    Eräs suomalainen brändi valmistetaan varmaan vähintään 80 prosenttisesti Venäjällä ja suomalaisten kauppojen hyllyilläkin noita Venäjällä valmistettuja renkaita pääosin näkyy, mutta TM:n vertailuun viimeisen kymmenen vuoden aikana sellainen ei ole "osunut", vaan TM:llä on uunituorein leimoin Suomen tehtaalta suoraan vertailuun toimitettu rengas.

      
  • https://tekniikanmaailma.fi/lehti/6b-2020/tm-vertailu-kesarenkaat-turvallisuus-ensin/

    Testipaikka ja tulosten varmistus
    Testit tehtiin Etelä-Afrikassa, yksityisellä Gerotek-testiradalla. Suora vesiliirto ja jarrutukset viileässä tehtiin Test Worldin Ivalon testihallissa. Osa testirenkaista saatiin testiin valmistajilta, koska uusia malleja ei testin tekoaikaan ollut saatavissa. Näiden renkaiden tulokset tarkistetaan uusintamittauksin keväällä heti kun renkaat ovat markkinoilta ostettavissa.
    • Bridgestone Turanza T005

    • Continental PremiumContact 6

    • Falken Azenis FK 510

    • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

    • Hankook Ventus S1 Evo 3

    • Kumho Ecsta PS71

    • Linglong Sport Master

    • Maxxis Victra Sport 5

    • Michelin Pilot Sport 4

    • Nexen N’Fera Sport SU2

    • Nokian Hakka Black 2

    • Rotalla Setula S Race RU01

    • Sava Intensa UHP 2

    • Toyo Proxes Sport A

    • Vredestein Ultrac Vorti


      
  • Tuosta: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/

    Kääntyy googlella täydelliseksi englanniksi.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @cyclocross kirjoitti:
    Saako kysyä viime vuoden kesärengastestistä. Voittaja oli aika ylivoimaisesti MICHELIN Pilot Sport 4. Pisteitä 9,5.

    Nyt alla on Nokia Hakka Black 2, enkä ole ollut niihin täysin tyytyväinen.

    Minulle tärkein asia kesärenkaissa on vesiliirron taltuttaminen, muut ominaisuudet tulevat vasta sen jälkeen.

    Mitä mieltä TM:n toimitus on Michelineistä tässä suhteessa. Jarrutusominaisuudet märällä erittäin hyvät, entä vesiliirto?

    VIime vuoden vertailussahan nuo olivat. Jos vesiliirto-ominaisuudet ratkaiseen, niin tuon viime vuoden vertailun perusteella kannattaa kiertää Hakka Black 2 kaukaa, koska se oli kaikkein huonoin vesiliirrossa. Suoralla jopa käytetty 5 milliin kulunut Bridgestone oli parempi vesiliirrossa ja se on todella erikoista. Pilot Sport 4 oli taas vesiliirrossakin kärkeä. Yleensä myös Michelinit ovat kulutusmittauksissa parhaasta päästä ja Nokialaiset siellä toisessa päässä, joten voisi olettaa, että kilometrien myötä ero vain kasvaa.

    Yksi tehokas strategia vesiliirto-ominaisuuksien parantamiseen olisi ostaa halvempia renkaita ja vaihtaa niitä useammin, koska kuluminen vaikuttaa tosi paljon vesiliirto-ominaisuuksiin. Black 2 vertailun kalleimpana on tässäkin suhteessa vertailun huonoin.

    Tuo vesiliirto on siinä mielessä hyvä testattava ominaisuus, että siihen ei pääse vaikuttamaan TM:n linja ottaa vastaan testiä varten valmistettuja erikoispainoksia renkaista. Erikoispainoksissa isojen valmistajien on todella helppo optimoida kumiseoksia ja runkoakin vertailuun, mutta vesiliirto-ominaisuudet riippuvat lähinnä kuviosta, jonka muuttaminen olisi kallista ja siitä jäisi helposti kiinni. Vesiliirtomittausten voisi sanoa olevan TM:n vertailujen luotettavimpia mittauksia.

      
  • Nyt on alla tuliterät Michelin Pilot Sport 4.

    Lyhyehkön käytön jälkeen voin sanoa, että mukavuuspuoli on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin mitä edellisillä renkailla oli. Muista ominaisuuksista en tietenkään tällä kokemuksella pysty sanomaan juuri mitään.

    Mutta jos märänkelin ominaisuudet ovat sillä tasolla mitä ne olivat Tekniikan Maailman testissä 2020, niin jeees!

      
  • @cyclocross kirjoitti:
    Nyt on alla tuliterät Michelin Pilot Sport 4.

    Lyhyehkön käytön jälkeen voin sanoa, että mukavuuspuoli on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin mitä edellisillä renkailla oli. Muista ominaisuuksista en tietenkään tällä kokemuksella pysty sanomaan juuri mitään.

    Mutta jos märänkelin ominaisuudet ovat sillä tasolla mitä ne olivat Tekniikan Maailman testissä 2020, niin jeees!

    Onnittelut hyvästä valinnasta!

      
  • Onpa kerrassaan mainiota luettavaa ja vapaan journalismin ilotulitusta tämäkin testi. Varsinkin kun testi on sama kuin Ruotsissa tosin eri tuloksilla. Mainiota että olette todella suoraselkäisesti jättäneet testin julkaisun normaalista poiketen rengas sesongin jälkeiseen aikaan (testit on julkaistu useita ellei jopa kymmeniä vuosia ennen kauden sesonkia). Sekä kuluttajia suojellaksenne liikenneturvallisuus edellä, rintakaarella mennen jättäneet parhaat edulliseman hintaluokan renkaat pois. Aftonbladetin julkaisemaa testiä silmäillen on helppoa todeta mitä on jätetty pois ja mikä olisi ollut oikea testitulos, testi on kuitenkin sama ja tehty yhteistyössä useamman tahon kanssa.
    Todella loistavaa ja ennakkoluulotonta että saitte Nokian Renkaiden Suomessa valmistetut kesärenkaat Nokian Renkaiden testiradalle testiin, koska niitähän ei voi kaupasta ostaa kukaan. Loistavaa journalismia! Seuraavaksi toimitus voisi selvittää esim Kyllikki Saaren henkirikoksen, kykyä ja rehtiä ammattitaitoa tuntuu löytyvän.

      
  • Tuli niin likainen olo noista päätoimittajan standardivastauksista, että ennen kuin käyn pesulla, niin kopioin viestin tännekin.

    Reijo Ruokanen kirjoitti:
    Tekniikan Maailma hankkii itse vertailussa käytettävät renkaat kaupasta ostamalla.
    Jos renkaita ei ole kaupasta saatavilla testiaikana, käytämme tehtaan toimittamia
    renkaita.
    Tällöin hankimme kontrollirenkaat kaupasta ennen testin julkistamista ja varmistamme,
    että kaupassa myydään samaa laatua kuin tehtaalta meille toimitetiin.

    Yst terv
    Reijo Ruokanen

    Joo tämän saman meriselityksen aina kerrot, mutta et kai oleta kenenkään uskovan, ettette tosiaan löydä kaupasta vuonna 2017 esiteltyä rengasta? Ja sama homma joka ikinen vuosi. Miten ihmeessä kuluttajat voivat ostaa näitä renkaita, kun teille se on mahdotonta?

    Vannetukkuhan jo hyvin selvensi, ettei teillä ole halua itse ostaa renkaita kaupoista, vaan Vannetukku joutui jopa hakemaan kaupan hyllyltä renkaat ja toimittamaan ne teille, kun pyysitte renkaat vertailuunne, vaikka siihen ei ollut mitään perustetta.

    Sekin on jo aukottomasti todistettu, ettei teidän mahdollisilla kontrollimittauksilla ole mitään arvoa. Nokian on tunnetusti pitkään ja järjestelmällisesti toimittanut teille testioptimoituja renkaita, ettekä kertaakaan ole millään tavalla reagoineet tuohon. Julkisuuteen vuotaneista maileista selvisi, paljonko tuo optimointi paransi sijoitusta vertailussanne ja kuinka optimointi antoi rahabonuksia toiminnassa mukana oleville. Sen ainoan kerran, kun kontrollinne indikoi kusetusta, niin kyseinen valmistaja vain valehteli teille suoraan kaiken olevan kunnossa ja te vaikenitte. Vasta myöhemmin, kun homma tuli muuta kautta julkisesti, selittelitte ympäripyöreitä. Tämä kaikki on puhdasta faktaa. Kontrollimittauksillanne ei todistetusti kerta kaikkiaan ole mitään virkaa.

    Se on myös todella erikoista, että vaikka Nokian on teitä kusettanut ja valehdellut suoraan, niin se ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Mutta auta armias, kun Vannetukku käytää vanhoja testituloksia, kun ette ota noita Vannetukun renkaita vertailuihin, niin se on teidän mielestä syvästi paheksuttavaa ja vaatii tiukkoja toimenpiteitä. Eiväthän nämä asiat ole missään järkevissä mittasuhteissa.

      
  • Ei ole ensimmäinen kerta kun Ruokasen selitykset ontuvat. Rengastestit tuntuu olevan TM:n sokea piste. TM:n päätoimittajan kannattaisi hakeutua jonkin viestintälobbarin kriisiviestinnän kursseille jos lukijapalautteen vasta-argumentointi on tuolla tasolla. Pitäisi harkita vastaako ollenkaan jos ei pysty tai halua vastata suoraan ongelmaan. Itsensä nurkkaan selittäminen on nolo juttu journalistille joka pitää omaa valtionhallinnon arvostelupalstaa maan suurimmassa iltapäivälehdessä.

      
  • NHBNHB
    muokattu 07.05.2021 20:44

    Hienoa kuitenkin havaita, että vertailun voitti Michelinin helmikuussa 2020 tehty rengas. Jos paistoleima pitää paikkansa, niin tuo antaa toivoa sen suhteen, ettei rengasta ole valmistettu juuri ennen TM:n pyytämää toimituspäivää, kuten kaikki muut renkaat Micheliniä ja Kumhoa lukuunottamatta on valmistettu.

    Ruokanen yrittää antaa sellaisen kuvan, että renkaat pääsääntöisesti ostetaan liikkeestä, mutta poikkeustapauksissa voidaan myös sallia renkaiden toimittaminen suoraan tehtaalta. No, tässä vertailussa taisi olla niin, että kahden renkaan suhteen tuo kaupasta hakeminen on edes teoriassa mahdollista. Ainakin viimeisen kymmenen vuoden ajan aivan jokainen TM:n vertailema Nokianin rengassarja on tullut Nokialta, vaikka suurin osa kuluttajien ostamista renkaista on tullut Venäjältä. Ruokanen kyllä muistaa jakaa tuon mantransa, mutta vaikenee aina siitä, että mitkä renkaat tulivat suoraan valmistajalta ja mitkä käytiin ostamassa kaupasta kuin normaali kuluttaja. Tähän on hyvä syy. Todellisuus ei noudata sitä kuvaa, mitä oikean tiedon suurlähettiläs jakaa. Vannetukkuhan tämän menettelyn jo paljastikin, jonka vuoksi tässäkään vertailussa ei vannetukun renkaita nähdä...

    Palaan vielä tuohon Micheliniin. Jos vain paistoleima pitää paikkansa, niin Michelinit ovat 40 viikkoa muita vanhempia. Pelkästään tuo 40 viikkoa jo vanhentaa kumia sen verran, että se näkyy mittauksissa. Se nostaa Michelinin voiton arvoa ja antaa uskoa siihen, että myös kulututtaja saa samat huippuominaisuudet kuin TM:n toimitus.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Vannetukkuhan tämän menettelyn jo paljastikin, jonka vuoksi tässäkään vertailussa ei vannetukun renkaita nähdä...

    Flytande svenska? Samainen vertailu on luettavissa Aftonbladetista. Aftonbladetissa myös Linglongien tulos julkaistiin.

    Kuriositeettinä mainittakoon, että Aftonbladet arvosteli Landsailit ja Savat paremmiksi kuin Nokian HB2:t.

      
  • NHBNHB
    muokattu tänään 00:14

    @Lukija67542 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Vannetukkuhan tämän menettelyn jo paljastikin, jonka vuoksi tässäkään vertailussa ei vannetukun renkaita nähdä...

    Flytande svenska? Samainen vertailu on luettavissa Aftonbladetista. Aftonbladetissa myös Linglongien tulos julkaistiin.

    Kuriositeettinä mainittakoon, että Aftonbladet arvosteli Landsailit ja Savat paremmiksi kuin Nokian HB2:t.

    Tämähän oli mielenkiintoinen tieto. Päätoimittaja Ruokanen haluaa sensuroida Vannetukun niin totaalisesti, että edes vertailussa mukana olleen Vannetukun tuotteen tuloksia ei julkaista, vaikka kyseessä on Suomessa varsin suosittu tuote. Se hehkutettu oikean tiedon jakaminen ei taida koskea näitä rengasvertailuja. Näin kuluttajana on vaikea ymmärtää sitä, että järjestelmälliseen testimanipulaatioon ja suoraan valehteluun todistetusti syyllistynyt toimija on aina vertailussa mukana testiä varten suoraan sylttypajalta toimitetuilla renkaillaan, mutta Vannetukku sensuroidaan pois. Miten Ruokanen perustelet toimintasi itsellesi peilin edessä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit