SUNNUNTAI 23.5.2021 10:45
Päästövaatimukset tiukkenevat Suur-Pariisin alueella kesäkuun alusta – lisärajoitukset koskevat myös moottoripyöriä
UUTISET
Ranskan Vihaisten Motoristien yhteenliittymä FFMC kertoo, että kesäkuun alusta vain ilmanlaatuvaatimusluokitukset 1, 2 tai 3 täyttävät moottoripyörät sekä sähkömoottoripyörät pystyvät enää liikkumaan Suur-Pariisin alueella. Mielenkiintoista on myös, että nämä Crit'air-tarran vaativat alueet laajenevat eri puolille Ranskaa. Miksi asia kiinnostaisi suomalaisia motoristeja? Ranska on edelläkävijämaa näissä asioissa EU:ssa ja sen toiminta tulee aikanaan vaikuttamaan meilläkin. Moottoripyörien puhtaudesta ja merkityksestä päästöjen ja ruuhkien vähentäjänä autoihin verrattuna pitäisi siis pitää enemmän ääntä.
TEKSTI: ERKKI MÄKI
VALOKUVAT: ERI LÄHTEITÄ.
Ensimmäisenä päivänä kesäkuuta voimaan tuleva määräys estää siis luokittelemattomien ja Crit'air 5- ja 4 -luokkiin kuulumattomien ajoneuvojen ajamisen Suur-Pariisin matalien päästöjen vyöhykkeellä (LEZ=low emission zone, ranskaksi ZFE), joka kulkee A86 kehätien sisäpuolella. Tammikuusta 2024 lähtien vain 1. tai 2. päästöluokan tai sähköajoneuvot voivat liikkua alueella.
On ymmärrettävää, että päästöt ovat ongelma. Kehätien 79 kunnan alueella asuu kaikkiaan 5,6 miljoonaa ihmistä, eli saman verran väkeä kuin koko Suomessa ja paljon pienemmällä alueella
Suur-Pariisin alue. Vuonna 2019 voimaan tulleet rajoitukset.
Suur-Pariisin alue. Vuonna 2019 voimaan tulleet rajoitukset.
Määräykset koskevat myös turistiajoneuvoja, joten ne on hyvä ottaa huomioon sitten, kun matkustaminen taas vapautuu, toivottavasti koronatilanteen niin salliessa vielä tämän vuoden aikana.
Kesäkuun 1.päivä 2021: Crit'air 3 voimaan
Vuoden 2019 heinäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien kaikissa moottoriajoneuvoissa, joilla liikutaan Pariisissa on täytynyt olla Crit'air-tarra osoittamassa päästöluokitusta, että sillä voi ajaa tai että sen voi pysäköidä Pariisin alueella maanantaista perjantaihin aamukahdeksan ja iltakahdeksan välisenä aikana.
Kesäkuussa voimaan tuleva luokka 3 -vaatimus tarkoittaa moottoripyörien ja kaikkien motorisoitujen kaksipyöräisten osalta sitä, että ainoastaan heinäkuun 2004 jälkeen valmistetut moottoripyörät täyttävät päästövaatimukset.
Rajoitusten kiristymisaikataulu.
Rajoitusten kiristymisaikataulu.
Vuoden 2024 alusta moottoripyörien osalta ainoastaan vuoden 2017 jälkeen ja mopojen osalta vuoden 2018 jälkeen valmistetut kelpaavat täyttämään Crit'air 1-luokan vaatimukset. Ja vuodesta 2030 lähtien ainoastaan sähköajoneuvot kelpaavat.
Kuten vihaiset ranskalaiset motoristit -järjestö FFMC huomauttaa, motoristit ovat hyvin tietoisia ilmasto- ja ympäristöongelmista. Kyse ei ole siitä, että pyydettäisiin lupaa saastuttaa. He haluavat vain muistuttaa siitä, että saastepäästölähteitä on monia, ja motorisoidut kaksipyöräiset (M2P) ovat vastuussa äärimmäisen pienestä osasta sitä. Oikeastaan päinvastoin, sillä M2P vähentävät liikenneruuhkia ja vievät vähemmän tilaa kaduilla ja teillä kuin esimerkiksi henkilöautot.
Lisäksi julkisen liikenteen kyky kasvaa on rajallinen.
Lisää matalien päästöjen vyöhykkeitä
Matalien päästäjen alueita tulee lisää tämän vuoden mittaan.
Matalien päästäjen alueita tulee lisää tämän vuoden mittaan.
Ranskaan matkaavien on hyvä tietää, että vuoden 2021 keskivaiheilla mukaan tulee kymmenen pysyvää matalien päästöjen aluetta maan suurimpiin kaupunkeihin. Tällä hetkellä suur-Pariisin lisäksi sellainen on olemassa jo Grenoblessa ja Lyon'issa. Mutta lisäksi mm. Marseille, Nizza, Toulon, Toulouse, Montpellier, Strasbourg ja Rouen saavat sellaiset.
Lisäksi vuonna 2025 mukaan järjestelmään tulee 25 muuta kaupunkia tai aluetta Ranskassa.
FFMC järjestää asiasta mielenosoituksen lauantaina 29. toukokuuta kello 13.00 muistuttaakseen, että M2P ovat ratkaisu liikenneruuhkiin ja päästöihin, eivät ongelma. Lähtö Avenue Fochilta Pariisissa.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Päästöluokkatarrojen käyttö laajenee Ranskassa – tästä selviää, missä tarroja tarvitset
Pariisin metropolialue tiukentaa päästöluokituksia entisestään: 2030 vain sähkö- tai polttokennokäyttöiset ajoneuvot kelpaavat
TEKSTI: ERKKI MÄKI
VALOKUVAT: ERI LÄHTEITÄ.