Päästöjä voidaan leikata paljon nopeammin

8 kommenttia

Pulinat pois, autojätit selviävät finanssimuskelinsa ansiosta sähköistämisestä paremmin kuin hyvin
2.9.202113:07
AUTO
SÄHKÖAUTO
ENERGIA
LIIKENNE
Päästöjä voidaan leikata paljon nopeammin, jos niin todella halutaan ja jos muut edellytykset ovat kunnossa.

Liikenne ja aivan erityisesti henkilöautoliikenne on huomattava hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja.

Jos ilmastonmuutosta halutaan aikuisten oikeasti jarruttaa päästöjä leikkaamalla, polttomoottoreista pitää luopua mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

Autoteollisuus on jo käynnistänyt malliston sähköistämisen. Sen etenemisvauhdista voi autokonserneille antaa kuitenkin korkeintaan tyydyttävän arvosanan.

Sähköautojen markkinaosuus on edelleen pieni, ja lähivuosille asetetut tavoitteet kuulostavat yhä monelta osin haihattelulta.

Sähköautot ovat liian kalliita
Keskeisin syy myynnin hitaaseen kasvuun on sähköautojen hinta.

Tämän lisäksi latauskapasiteettia, sellaista joka mahdollistaa nopean ”tankkauksen”, pitäisi rakentaa lisää huomattavasti nykyistä nopeammin.

Sähköistämisen vauhdissa on toivomisen varaa, koska keskeiset autoteollisuusmaat jarruttelevat.

Painavin kivireki on Saksa, EU:n suurin kansantalous ja tärkein automaa.

Poliitikkojen pitää Saksassa edelleen kuunnella autoteollisuutta herkällä korvalla. Ala työllistää ja on tae viennistä riippuvaisen talouden menestykselle ja vakaudelle.

Autokonsernien ykkösketju on viime vuosina tolkuttanut kyllästymiseen asti, että päästötavoitteet on pidettävä maltillisina. Muuten autoteollisuuden kannattavuus romahtaa ja leikattavien työpaikkojen määrä paisuu kuusinumeroisiin lukuihin.

Synkät skenaariot voidaan unohtaa
Konsulttiyhtiö EY:n keräämät tiedot autoteollisuuden tilanteesta eivät tue näitä synkkiä skenaarioita.

Valmistajien tuloskunto on huippulukemissa. Siirtyminen polttomoottoreista sähköön ei ole tähän mennessä ollut sellainen taloudellinen katastrofi kuin on peloteltu. Jatkossa, kun sähköautojen myynti ja markkinaosuus kasvaa, tilanteen voi olettaa vain paranevan.

Asiat eivät kuitenkaan etene omalla painollaan.

Liikennekäänne edellyttää huomattavia pitkäkestoisia investointeja sekä valtioilta että autoteollisuudelta.

Yritykset voivat uhrata enemmän

Ratkaistavien ongelmien lista on edelleen pitkä, eivätkä ratkaisut ole ilmaisia.

Toisin kuin väitetään, autoteollisuuden taloudelliset muskelit riittävät kyllä läpimurron tekemiseen, ja siksi yrityksiltä voidaan vaatia vielä suurempia uhrauksia.

Poliittisen tahdon puute on sittenkin suurempi haaste.

Julkisia varoja pitää allokoida paljon kunnianhimoisemmin ja rohkeammin oikeisiin asioihin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/87f34d7a-bfd4-4b91-9e80-31fdb9351822?ref=ampparit:077b

  
  • Ilmastonmuutos puhuttaa, mutta ei ratkaise

    Vaikka ilmastonmuutos on ollut viime kesästä saakka yksi suomalaisen autokeskustelunkin isoista puheenaiheista, autokauppahaaveilumme yleisyys ei Lendon mukaan edelleenkään selity ympäristöajattelulla.

    – 67 prosenttia suomalaisista sanoo, että ilmastonmuutos ei vaikuta heidän suhtautumiseensa autoja kohtaan. Vain viitisen prosenttia hankkisi sähköauton. Bensiinikäyttöisen hankkisi edelleen noin kaksi kolmesta ja dieselkäyttöisen noin joka kolmas. Käytettyjen autojen suosiossa saattaa tosin olla yksi pieni osaselitys se, että peräti 12 prosenttia – siis yli joka kymmenes – ajattelee käytetyn auton hankkimisen olevan ekologisempaa kuin uuden auton hankkiminen, toimitusjohtaja miettii.

    Strandellin edustaman yrityksen kautta haettujen autolainojen keskimääräinen saatu summa on 7 500 euroa. Ikäryhmistä Lendolta hakevat useimmin autolainaa 25–34-vuotiaat miehet ja summamääräisesti eniten haetaan alle 5 000 euron autolainoja.

      
  • muokattu 02.09.2021 23:04

    @Topi27 kirjoitti:

    Pulinat pois, autojätit selviävät finanssimuskelinsa ansiosta sähköistämisestä paremmin kuin hyvin

    Niitä pitäisi varmaan saada kaupaksikin?

    Päästöjä voidaan leikata paljon nopeammin....jos muut edellytykset ovat kunnossa.

    No aika paljon edellytyksiä tarvitaan, jos kuvitellaan että tänä päivänä ihmiset pelkästään Suomessa rynnisivät ostamaan autoja tämän päivän tarjonnalla ja hinnoilla ja latausinfralla. Totta.

    Tilanne voi olla sähköautojen laajan tarjonnan suhteen ihan eri vaikka 10 vuoden päästä? Selvästi pidemmällä jopa jo 5 vuoden päästä.

    Liikenne ja aivan erityisesti henkilöautoliikenne on huomattava hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja.

    Suomessa, vai globaalisti?

    Jos ilmastonmuutosta halutaan aikuisten oikeasti jarruttaa päästöjä leikkaamalla, polttomoottoreista pitää luopua mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

    Puhutaanko taas Suomesta, vai globaalisti? Sinä taisit lainata jostakin jo tekstiä, että siihen suuntaan mennään "paremmin kuin hyvin".

    Autoteollisuus on jo käynnistänyt malliston sähköistämisen. Sen etenemisvauhdista voi autokonserneille antaa kuitenkin korkeintaan tyydyttävän arvosanan.

    Suhteellista. Ei ollut 5 vuotta sitten näin hyvää tarjontaa kuin nyt! Ja silti niitä on vain vauraisiin maihin vauraille ihmisille ja vauraasti maksettavalla latausinfralla.

    Sähköautojen markkinaosuus on edelleen pieni, ja lähivuosille asetetut tavoitteet kuulostavat yhä monelta osin haihattelulta.

    Edelleen, moniko olisi 5 vuotta sitten uskonut tämän päivän tarjonnan ja menekin? Kyllä se siitä hei!

    Sähköautot ovat liian kalliita Keskeisin syy myynnin hitaaseen kasvuun on sähköautojen hinta.

    No shit.

    Tämän lisäksi latauskapasiteettia, sellaista joka mahdollistaa nopean ”tankkauksen”, pitäisi rakentaa lisää huomattavasti nykyistä nopeammin.

    Joo, olishan niillä tarkoitus ajaakin, sähköautoilla.

    Sähköistämisen vauhdissa on toivomisen varaa, koska keskeiset autoteollisuusmaat jarruttelevat.

    Eikös ne köyhät ostajat jarruta yhtään?

    Painavin kivireki on Saksa, EU:n suurin kansantalous ja tärkein automaa. Poliitikkojen pitää Saksassa edelleen kuunnella autoteollisuutta herkällä korvalla. Ala työllistää ja on tae viennistä riippuvaisen talouden menestykselle ja vakaudelle.

    No mikäs on tilanne Ranskassa, Koreassa, Japanissa, Kiinassa, Intiassa tai Jenkeissä jne? Eikös tällä pallolla kaikki maat vaikuta muka ilmastonmuutokseen, vain Eurooppa?

    Konsulttiyhtiö EY:n keräämät tiedot autoteollisuuden tilanteesta eivät tue näitä synkkiä skenaarioita.

    Missä, vain Saksassa, vai oliko maailma mukana?

    Jatkossa, kun sähköautojen myynti ja markkinaosuus kasvaa, [valmistajien] tilanteen voi olettaa vain paranevan.

    No, se on kyllä loogista.

    Liikennekäänne edellyttää huomattavia pitkäkestoisia investointeja sekä valtioilta että autoteollisuudelta

    Missä vuodessa mennään sitten kun menee hyvin? 2030-luvulla?

    Ratkaistavien ongelmien lista on edelleen pitkä, eivätkä ratkaisut ole ilmaisia.

    Kyllä, alkaen siitä että tänään sähköautot ovat varsin kalliita, eivät lähelläkään ilmaisia. Totta.

    Poliittisen tahdon puute on sittenkin suurempi haaste.

    Millä tavalla?

    Julkisia varoja pitää allokoida paljon kunnianhimoisemmin ja rohkeammin oikeisiin asioihin.

    Meinaat ettei vain puheita, vaan myös tekoja?

      1
  • muokattu 03.09.2021 09:07

    Lähdekritiikkiä tarvitaan.

    Tuo sinun linkkaamasi juttu koskee tosiaan rekkaliikennettä. Siis "uutinen"?

    Topi27 lainaa toista linkkiä https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/87f34d7a-bfd4-4b91-9e80-31fdb9351822?ref=ampparit:077b ja eikös se koske henkilöautoja. Ja lainaa sitäkin vähän kuten Quu:kin lainaa tekstiä: laiskasti ilman selkeää viitettä lähteestä ja lainaamisesta, jolloin tyhmempi voisi luulla lainaajan omaksi ajatukseksi kirjoituksena. Olkoot kommenttini sitten Tapio Nurmiselle.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Quu:kin lainaa tekstiä laiskasti ilman viitteitä lähteestä ja lainaamisesta, jolloin tyhmempi voisi luulla lainaajan omaksi ajatukseksi.

    Sillä tekstissä kyllä mainitaan kenen tietoihin juttu nojaa.

      
  • muokattu 03.09.2021 09:05

    @Quu kirjoitti:

    Sillä tekstissä kyllä mainitaan kenen tietoihin juttu nojaa

    Pointti oli se, ettei selviä suoraan mikä on lainaa (lue: copy/paste), mikä omaa kirjoitustasi ja ennen kaikkea mistä teksti on kopsattu - koska siltä se vaikuttaa. Minä luulen tunnistavani "käsialasi" (lue: lähdekritiikkiä), mutta ne "tyhmemmät" eivät välttämättä.

      
  • Tuskinpa täällä keskustelijoista on minua tyhmempiä, mutaa hyväuskoisia on, mitä tulee Suomen autojen vaikutuksesta ilmaston kehitykseen.

      
  • Heh...

    En lainaa tämän linkin sisältöä tänne: https://www.is.fi/autot/art-2000008231849.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit