Tällä sähköautolla pääsee jopa 420 kilometriä 130 km/h:n nopeudella – vauhtia pudottamalla yli 700 k

1 kommentti

Tällä sähköautolla pääsee jopa 420 kilometriä 130 km/h:n nopeudella – vauhtia pudottamalla yli 700 kilometriä

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomessa-valmistettavalla-sahkoautolla-paasee-420-kilometria-kovallakin-matkavauhdilla-vauhtia-pudottamalla-yli-700-kilometria/8347010

  
  • Suomessa koottava sähköauto häikäisi testeissä – "Käyttäjän ei tarvitse ladata tämän auton akustoa moneen kuukauteen"

    Jos valmistajan tiedot tuoreista testeistä pitävät paikkansa, Suomessa koottava Lightyear One ravistelee sähköautoilun maailmaa rajusti. LIGHTYEAR ONE
    Timo Nieminen

    Tänä vuonna tuotantoon menevä sähköauto Lightyear One on juuri päättyneissä testeissä valmistajansa mukaan "ylittänyt kaikki odotukset".

    Testeistä vastanneen Megan Parfittin mukaan Lightyear Onen kulutus Italiassa tehdyissä testeissä oli 14,1 kilowattituntia sadalla kilometrillä, kun auton nopeus oli koko ajan tasainen 130 kilometriä tunnissa.

    Niin sanotussa yhdistetyssä ajossa Lightyear One kuluttaa valmistajan mukaan vain 8,3 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Se tarkoittaa 60 kilowattitunnin ajoakuilla yli 700 kilometrin toimintamatkaa.

    – Lightyear One häikäisi testeissä. Se kestää vertailun minkä tahansa jo olemassa olevan sähköauton kanssa. Autollamme on puolitoistakertainen toimintamatka verrattuna muihin saman kokoluokan autoihin, joissa on energiasisällöltään suunnilleen samankokoinen akusto, sanoi Parfitt.

    Vaikka Lightyear Onen muotoilun lähtökohtina ovat olleet matala ilmanvastus ja aurinkokennojen suuri pinta-ala, auto on melko tyylikkään näköinen. LIGHTYEAR ONE
    Parfitt myös toisti testien todistaneen valmistajan jo aiemmin esittämän lausunnon, että Lightyear Onen käyttäjän "ei ihanteellisissa oloissa tarvitse ladata akustoa moneen kuukauteen".

    Lupaus perustuu Hollannissa valmistettaviin aurinkokennoihin, joiden ansiosta valmistaja on aiemmin lupaillut 72 kilometriä lisää toimintamatkaa vuorokaudessa – ilmaiseksi ja latauspiuhoihin koskematta. Uusimpien testien jälkeen lupaus on noussut jo 12 lisäkilometriin aurinkolatauksella tunnissa, mutta arvion huikeaa muutosta ei ole perusteltu ja täsmennetty julkisesti.

    Jos tuorein lupaus pitää paikkansa, kahdeksan tunnin työpäivän ajan auringossa seistessään auto keräisi lähes sata kilometriä lisää toimintamatkaa.

    Korkean teknologian auton luvataan olevan toimiva myös sisätiloiltaan. LIGHTYEAR ONE
    Lightyear Onen kerrotaan painavan sähköautolle mykistävästi vain 1 315 kiloa ja sen ilmanvastuskerroin on 0.20.

    Autossa on neljä sähkömoottoria. Ne tuottavat yhteensä 101 kilowatin tehon ja valmistajan mukaan peräti 1 200 newtonmetrin väännön. Kiihtyvyys viisipaikkaisella sedanilla on kuitenkin vaatimaton, noin 10 sekuntia nollasta sataseen.

    Lightyear Onen valmistuksen on tarkoitus alkaa tänä vuonna. Autot kootaan Uudessakaupungissa pääosin Hollannissa, Yhdysvalloissa ja Britanniassa valmistetuista komponenteista. Valmet Automotive aloitti Lightyear Onen kokoonpanolinjan rakentamisen viime vuonna.

    Kuljettajan toimisto on kuvien perusteella pidetty yksinkertaisena. LIGHTYEAR ONE
    Tiettävästi autoa on tarkoitus valmistaa noin tuhat. Lightyear Onen hinnaksi arvioidaan 150 000 euroa.

    Myös hinnaltaan edullisen Lightyear Twon kehitystyö on käynnissä. Kakkosmallin hinnaksi luvataan noin 30 000 euroa, ja sen pitäisi ehtiä tuotantolinjalle viimeistään vuonna 2025.

    https://www.ksml.fi/teemat/4486060

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit