Toki kaikki on mahdollista (siis tuohon webaston kulutukseen viitaten). Olin (tai olen vieläkin) siinä uskossa ettei valmistaja ainakaan pyri ainakaan antamaan vielä enemmän vääristynyttä kulutusarvoa verrattuna siihen mitattuun WLTP arvoon tai sitten ilmoittaisi selkeästi että webaston kulutusta ei ole huomioitu WLTP mittauksissa vaikka se ajotietokoneen yhdistettyyn kulutukseen lisätäänkin. Teknisestihän tuo on hyvinkin toteutettavissa omalla virtausmittarilla webaston polttoainelinjassa ja softan pätkällä joka summaa moottorin ruiskutuksen saaman polttoaineen määrän ja lämmityspolttimelle menevän pa määrän.
En ole vielä tavannut autoa, joka kertoisi polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kulutuksen.
Toiseksi, ei taida ihan halpa viritelmä olla, että auton systeemi kertoisi polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kulutuksen.
Luulen, että autonvalmistajat ja kuluttajat ei suoistuisi niitä summia maksamaan.
kyse on kuitenkin kokonaismäärään nähden aika marginaalisesta lisävarusteesta.
@Josef kirjoitti:
En ole vielä tavannut autoa, joka kertoisi polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kulutuksen.
Toiseksi, ei taida ihan halpa viritelmä olla, että auton systeemi kertoisi polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kulutuksen.
Luulen, että autonvalmistajat ja kuluttajat ei suoistuisi niitä summia maksamaan.
kyse on kuitenkin kokonaismäärään nähden aika marginaalisesta lisävarusteesta.
Muisti palaa pätkittäin ja muistan nyt ihan selvästi, että ajaessani XC90T8:lla kaupungissa sähkölllä ja pysähtyessäni liikennevaloihin, niin kulutusmittari näytti polttoaineen kulutuksen nousevan pikkuhiljaa ja kun lisälämmittimen otti auton asetuksista pois päältä, niin kulutusnäyttökään ei enää näyttänyt kulutusta. Ja siis samoin, jos ajoin polttomoottorilla, niin plugarin moottorihan sammuu valoissa, mutta kulutus sen kuin nousi.
Lisälämmitin päälle/pois -asetus oli vähän hankalasti keskinäytön valikoiden takana ja kylmällä säällä auton sisällä oli epämukavan viileää pelkällä sähköajolla, mutta lisälämmittimen kanssa auto olikin tosi lämmin pakkaskeleilläkin. Ja lämpeni nopeasti. Minusta sähköauton lämpiäminen ei ole ainakaan silmiinpistävän nopeampaa kuin lisälämmittimellä varustetun polttiksenkaan. Kylmällä lähdöllä ilman webastoa polttis tietenkin lämpiää tosi paljon hitaammin kuin sähkäri. XC90T8 oli minulle tosi hyvin sopiva auto, mutta sähköajosäde oli vaatimaton. Kesäkelillä saattoi päästä 42km, mutta talvella n. 30-35km sähköllä.
Aikuisten oikeasti plugareilla ajetaan paljon bensan voimalla, joten on nurinkurista, jos plugarissa ei voi käyttää webastoa sähköajon kanssa, koska sähkö olisi parempi käyttää ajamiseen kuin lämmittämiseen. Se on siis minun subjektiivinen mielipide, joku voi ajatella nurinkurisesti toisin. Ja sekin on sallittua.
WLTP-testihän tehdään tietyillä reunaehdoilla ja varmaankaan ei ole ainakaan ollut pakollista joskus aiemmin pitää webastoa käytössä testin aikana. Eihän testissä kaikkea muutakaan kulutusta aiheuttavaa tarvitse (ole tarvinnut) olla päällä. Periaatteessa on ikävää, ettei niin keskeisestä testistä ole selkeää helposti löydettävää speksiä kuluttajille tarjolla.
@[ZeiMZei] kirjoitti:
Toki kaikki on mahdollista (siis tuohon webaston kulutukseen viitaten). Olin (tai olen vieläkin) siinä uskossa ettei valmistaja ainakaan pyri ainakaan antamaan vielä enemmän vääristynyttä kulutusarvoa verrattuna siihen mitattuun WLTP arvoon tai sitten ilmoittaisi selkeästi että webaston kulutusta ei ole huomioitu WLTP mittauksissa vaikka se ajotietokoneen yhdistettyyn kulutukseen lisätäänkin. Teknisestihän tuo on hyvinkin toteutettavissa omalla virtausmittarilla webaston polttoainelinjassa ja softan pätkällä joka summaa moottorin ruiskutuksen saaman polttoaineen määrän ja lämmityspolttimelle menevän pa määrän.
Selvennykseksi, että eihän XC90T8:ssa ollut erikseen webaston kulutusta näyttävää mittaria. Ja toisekseen, mistä tietää, ettei webaston kulutus sisältynyt WLTP-testin tulokseen, mutta ehkä testi tehdään lämpötilassa, jossa webasto ei mene päälle. Testi kai tehdään laboratoriossa eikä tiellä ajamalla ainakin pääosin, joten jos webasto ei ole käytössä, ei sen kulutuskaan näy tuloksissa?
@HybridRules kirjoitti:
Selvennykseksi, että eihän XC90T8:ssa ollut erikseen webaston kulutusta näyttävää mittaria. Ja toisekseen, mistä tietää, ettei webaston kulutus sisältynyt WLTP-testin tulokseen, mutta ehkä testi tehdään lämpötilassa, jossa webasto ei mene päälle. Testi kai tehdään laboratoriossa eikä tiellä ajamalla ainakin pääosin, joten jos webasto ei ole käytössä, ei sen kulutuskaan näy tuloksissa?
Tarkemmin ajatellen olet kyllä oikeassa, eli ei sen webaston WLTP testin lämpötiloissa pidäkään mennä päälle ja näin ollen ei kyllä kulutakkaan mitään. Lähinnä nyt askarruttaa tuo tekninen toteutus - siis jos ajotietokone todellakin näyttää myös tuon erillisen järjestelmän polttoaineen kulutuksen. Täytyy googlettaa, jos Volvoltakin löytyisi joku realoem tyylinen ratkaisu
Volvon lisäksi myös Ford Mondeossa ainakin jotkut vuosimallit mittaavat myös Webaston kulutuksen.
Lisälämmitin ei vaikuta millään tavoin Euroopassa harvinaisessa hellesäässä tapahtuvaan normimittaukseen. Mielenkiintoinen kysymys onkin juuri siinä, miten tuo Webaston kulutus mitataan, koska moottorinohjaussoftalta ei saa ruiskutusmääriä. Olisikohan kulutuksen Webasto-korjaus vain yksinkertaisesti siirtopumpun volyymi x aika? Paluuputkeahan noissa ei käsittääkseni kuplien poistamiseksi ole?
@Lukija87870 kirjoitti:
Erinomainen kirjoitus Lauri Ahtiaiselta.
Hybridihän on kait lähinnä poliitikkojen kehittämä ratkaisu CO2 päästöjen vähentämiseen. Olisi tietysti hyvä, jos poliitikkojen joukossa joku ymmärtäisi jotain tekniikasta ja päästöistä. Suomen autoveroympäristössä syntyy merkittävä vääristymä hybridien saadessa veron lähes kokonaan anteeksi. Nämä verorahat menevät autotehtaille näiden kaksinkertaisen tekniikan maksamiseen. Todellisesta kulutuksesta kukaan ei puhu mitään.
Hybridit olivat autovalmistajien keino saada lisää tehoa ja vähemmän veroa vetämällä päättäjiä nenästä, mutta on monille nykyään varsin sopiva ja vähäkulutuksellinen yhdistelmä.
Qashqain hybridiuutuus on bensiinillä kulkeva sähköauto? Onko tämäkin oikeasti veroedun arvoinen?
@740 GLE kirjoitti:
Volvon lisäksi myös Ford Mondeossa ainakin jotkut vuosimallit mittaavat myös Webaston kulutuksen.
Lisälämmitin ei vaikuta millään tavoin Euroopassa harvinaisessa hellesäässä tapahtuvaan normimittaukseen. Mielenkiintoinen kysymys onkin juuri siinä, miten tuo Webaston kulutus mitataan, koska moottorinohjaussoftalta ei saa ruiskutusmääriä. Olisikohan kulutuksen Webasto-korjaus vain yksinkertaisesti siirtopumpun volyymi x aika? Paluuputkeahan noissa ei käsittääkseni kuplien poistamiseksi ole?
Samaa omassa pienessä päässäni pähkäilin. Eikös Volvo siirtynyt webaston laitteisiin joskus taannoin ja hylkäsi sen surullisen kuuluisan Ardic:in(?). Ainakaan thermo top:in service manuaalista ei räjäytyskuvissa/johdotuskaavioissa löydy polttoaineen virtaukseen liittyvää mittausta, eli jos sellainen tehdään, niin jollain ulkopuolisella anturilla sen täytyy tapahtua.
Toki kaikki on mahdollista (siis tuohon webaston kulutukseen viitaten). Olin (tai olen vieläkin) siinä uskossa ettei valmistaja ainakaan pyri ainakaan antamaan vielä enemmän vääristynyttä kulutusarvoa verrattuna siihen mitattuun WLTP arvoon tai sitten ilmoittaisi selkeästi että webaston kulutusta ei ole huomioitu WLTP mittauksissa vaikka se ajotietokoneen yhdistettyyn kulutukseen lisätäänkin. Teknisestihän tuo on hyvinkin toteutettavissa omalla virtausmittarilla webaston polttoainelinjassa ja softan pätkällä joka summaa moottorin ruiskutuksen saaman polttoaineen määrän ja lämmityspolttimelle menevän pa määrän.
En ole vielä tavannut autoa, joka kertoisi polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kulutuksen.
Toiseksi, ei taida ihan halpa viritelmä olla, että auton systeemi kertoisi polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kulutuksen.
Luulen, että autonvalmistajat ja kuluttajat ei suoistuisi niitä summia maksamaan.
kyse on kuitenkin kokonaismäärään nähden aika marginaalisesta lisävarusteesta.
Muisti palaa pätkittäin ja muistan nyt ihan selvästi, että ajaessani XC90T8:lla kaupungissa sähkölllä ja pysähtyessäni liikennevaloihin, niin kulutusmittari näytti polttoaineen kulutuksen nousevan pikkuhiljaa ja kun lisälämmittimen otti auton asetuksista pois päältä, niin kulutusnäyttökään ei enää näyttänyt kulutusta. Ja siis samoin, jos ajoin polttomoottorilla, niin plugarin moottorihan sammuu valoissa, mutta kulutus sen kuin nousi.
Lisälämmitin päälle/pois -asetus oli vähän hankalasti keskinäytön valikoiden takana ja kylmällä säällä auton sisällä oli epämukavan viileää pelkällä sähköajolla, mutta lisälämmittimen kanssa auto olikin tosi lämmin pakkaskeleilläkin. Ja lämpeni nopeasti. Minusta sähköauton lämpiäminen ei ole ainakaan silmiinpistävän nopeampaa kuin lisälämmittimellä varustetun polttiksenkaan. Kylmällä lähdöllä ilman webastoa polttis tietenkin lämpiää tosi paljon hitaammin kuin sähkäri. XC90T8 oli minulle tosi hyvin sopiva auto, mutta sähköajosäde oli vaatimaton. Kesäkelillä saattoi päästä 42km, mutta talvella n. 30-35km sähköllä.
Aikuisten oikeasti plugareilla ajetaan paljon bensan voimalla, joten on nurinkurista, jos plugarissa ei voi käyttää webastoa sähköajon kanssa, koska sähkö olisi parempi käyttää ajamiseen kuin lämmittämiseen. Se on siis minun subjektiivinen mielipide, joku voi ajatella nurinkurisesti toisin. Ja sekin on sallittua.
WLTP-testihän tehdään tietyillä reunaehdoilla ja varmaankaan ei ole ainakaan ollut pakollista joskus aiemmin pitää webastoa käytössä testin aikana. Eihän testissä kaikkea muutakaan kulutusta aiheuttavaa tarvitse (ole tarvinnut) olla päällä. Periaatteessa on ikävää, ettei niin keskeisestä testistä ole selkeää helposti löydettävää speksiä kuluttajille tarjolla.
Selvennykseksi, että eihän XC90T8:ssa ollut erikseen webaston kulutusta näyttävää mittaria. Ja toisekseen, mistä tietää, ettei webaston kulutus sisältynyt WLTP-testin tulokseen, mutta ehkä testi tehdään lämpötilassa, jossa webasto ei mene päälle. Testi kai tehdään laboratoriossa eikä tiellä ajamalla ainakin pääosin, joten jos webasto ei ole käytössä, ei sen kulutuskaan näy tuloksissa?
Tarkemmin ajatellen olet kyllä oikeassa, eli ei sen webaston WLTP testin lämpötiloissa pidäkään mennä päälle ja näin ollen ei kyllä kulutakkaan mitään. Lähinnä nyt askarruttaa tuo tekninen toteutus - siis jos ajotietokone todellakin näyttää myös tuon erillisen järjestelmän polttoaineen kulutuksen. Täytyy googlettaa, jos Volvoltakin löytyisi joku realoem tyylinen ratkaisu
Volvon lisäksi myös Ford Mondeossa ainakin jotkut vuosimallit mittaavat myös Webaston kulutuksen.
Lisälämmitin ei vaikuta millään tavoin Euroopassa harvinaisessa hellesäässä tapahtuvaan normimittaukseen. Mielenkiintoinen kysymys onkin juuri siinä, miten tuo Webaston kulutus mitataan, koska moottorinohjaussoftalta ei saa ruiskutusmääriä. Olisikohan kulutuksen Webasto-korjaus vain yksinkertaisesti siirtopumpun volyymi x aika? Paluuputkeahan noissa ei käsittääkseni kuplien poistamiseksi ole?
Hybridit olivat autovalmistajien keino saada lisää tehoa ja vähemmän veroa vetämällä päättäjiä nenästä, mutta on monille nykyään varsin sopiva ja vähäkulutuksellinen yhdistelmä.
Qashqain hybridiuutuus on bensiinillä kulkeva sähköauto? Onko tämäkin oikeasti veroedun arvoinen?
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/a3a77963-1e8c-4e70-a010-c0d08ec46e07?ref=newsletter:08e6&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje
Samaa omassa pienessä päässäni pähkäilin. Eikös Volvo siirtynyt webaston laitteisiin joskus taannoin ja hylkäsi sen surullisen kuuluisan Ardic:in(?). Ainakaan thermo top:in service manuaalista ei räjäytyskuvissa/johdotuskaavioissa löydy polttoaineen virtaukseen liittyvää mittausta, eli jos sellainen tehdään, niin jollain ulkopuolisella anturilla sen täytyy tapahtua.