Valmet Automotive alkaa valmistaa saksalaista Sion-sähköautoa Uudessakaupungissa
Valmet Automotive alkaa valmistaa saksalaisen Sono Motorsin Sion-sähköautoa. Tuotanto käynnistyy Uudenkaupungissa vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla.
Sion-sähköauto hyödyntää aurinkoenergiaa koriin integroitujen aurinkopaneelien avulla.
Valmet Automotive valmistaa Sono Motorsille kaikkiaan 257 000 ajoneuvoa seitsemän vuoden aikana. Tavoitteena on nostaa Sion-mallin vuotuinen tuotantomäärää Uudenkaupungin autotehtaalla vaiheittain aina 43 000 autoon asti. Autoja on ennakkomaksulla varattu jo yli 16 800, kertoo Valmet Automotive tiedotteessa.
Sion on aurinkoenergiaa hyödyntävä täyssähköauto (Solar Electric Vehicle, SEV), jonka koripintoihin on integroitu saumattomasti 456 akkua lataavaa halfcell-aurinkopaneelia. Täyteen ladatulla 54 kilowattitunnin LFP-akulla ajomatka on noin 305 kilometriä. Akun voi ladata verkkovirralla. Aurinkopaneelit tuottavat noin 112 kilometrin matkaa vastaavan määrän virtaa viikossa.
Sion-mallissa käytetään kaksisuuntaista latausteknologiaa, joka tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää akkuun varastoitua energiaa muuallakin kuin autossa. Teknologian avulla Sionia voi käyttää erilaisten sähkölaitteiden, kodin tai muiden sähköautojen liikkuvana virtalähteenä. Autosta on saatavilla tehoa aina 11 kilowattiin asti.
Sono Motors on perustettu vuonna 2016. Yritys on listattu amerikkalaisessa teknologiayrityksiin keskittyvässä Nasdaq-pörssissä. Sion-mallin kerrotaan olevan maailman ensimmäinen massamarkkinoille suunnattu aurinkosähköauto.
Sono Motorsin patentoima aurinkoenergiateknologia voidaan integroida ja lisensoida useisiin erilaisiin ajoneuvoratkaisuihin, kuten linja-autoihin, rekkoihin, matkailuautoihin, juniin ja veneisiin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/7ae1c518-27fa-4b01-966f-0d0ff9461602?ref=ampparit:5954
Tähän saa vain 2 vuoden / 100.000km takuun. Valmistaja kertoo käyvänsä edelleen neuvotteluja akkuvalmistajan kanssa.
"Aurinkopaneelit tuottavat noin 112 kilometrin matkaa vastaavan määrän virtaa viikossa."
Onhan se kätevä, mutta mikä mahtaa olla tuon 112km kustannus...?
Toki kustannus pienenee iän myötä, mutta voisi kuvitella, että ei ole kovin halpa asentaa saumattomasti 456 halfcell-aurinkopaneelia ja niiden vaatimat kaapeloinnit.
Mitä sanoo vakuutustarkasta ekan parkkipaikka kolhun jälkeen, kun kyljessä on pari naarmua...
Eikös autoa myydä 25 000 euroa.
16000€ ja akku 9500€, eli auton saanee hieman yli 30000 eurolla Suomessa mikä vaikuttaa jo varsin kilpailukykyiseltä. Auto on lapsiperheellekin sopivan kokoinen, riittävä ajomatka, sähkövirran ulos otto (11kw) ja bonuksena tuo lataus auringossa. Vetokoukun mahdollisuutta ei kerrottu, joka olisi tarpeellinen auton pääsemiseksi jonkinlaiseksi kansanautoksi.
Sähköautot ovat mukavia ja Suomessa valmistetut autot ovat tietenkin parhaita. (Ei kai ruotsalaiset tätä lue?)
Tämmöinen löytyi netin syövereistä:
"aurinkopaneelit tuottavat noin 112 kilometrin matkaa vastaavan määrän virtaa viikossa"
Jos auto kuluttaa 20kWh / 100km, niin aurinkokennot lataa viikossa reilu 22kWh
Jos aurinko paistaa 10h/päivä, niin se tekee 70h.
22kWh/70h=0,31kWh/h
Minuutissa sähköä latautuu 0,0052kWh
Paljon mahtaa ilmastointi käyttää sähköä esim. jos autoon jätetään koira...
Yep, vielä on matkaa siihen, että auto liikkuisi pelkällä aurinkosähköllä kun vain paistaa. Näihin laskelmiin perustuen latausteho voisi olla 300W kahta puolen. Toteutuisiko sama jos katolla olisi yksi vakio 90x150cm aurinkopaneli? Sinne voisi mahtua kaksikin rinnakkain - ei välttämättä kovin tyylikäs mutta käytännöllinen - toki jännite jäisi melko alas.