Junaan varoitusvalo?

6 kommenttia

Tervehdys kaikille ,olen sitä mieltä että n.s. junan alle ajamiset vähenesivät ainakin puolella jos veturissa olisi hälytysvalo niin kuin esim: ambulanssissa tai poliisilla!
Varoitusvalo voisi syttyä gps paikantimella vaikka vartioimatonta tasoristeystä lähestyttäessä! Esim 300-500m ennen ja sammua kun veturi ohittaa tasoristeyksen!
Nythän monesti ajetaan junan alle epähuomiossa tai vain ku n ei havaita lähestyvää junaa! Mitä mieltä olette?

--jarblo--

  
  • Eihän junanradan ylityksen pitäisi olla yllätys kuten hälytysajoneuvon kohtaaminen usein on. Jossain Pohjanlahden rannikkokaupungissa onnistuin tosin ajamaan radan yli ilman ennakkohuomiota, mutta kuitenkin. Vetureissa on aika kelvolliset valot, ehkä ne näkee, jos katsoo. Mutta tosiaan pitäisi katsoa, ei luottaa siihen, ettei koskaan aiemminkaan ole osunut. Jos katsoo eikä näe, kannattaa autoilla turvallisempaa reittiä.

      
  • Ei ollenkaan huono ajatus.
    Varoitusvalo voisi syttyä myös siinä tasoristeyksessä, kun juna on minuutin päässä.
    Junassa kunnon LED-räikkävilkut ja samanlainen valoshow tasoristeykseen, niin ei pitäisi kenenkään normijärjellä varustetun jäädä vahingossa junan alle.

      1
  • Voisi auttaa sellaisia, jotka tämän tästä ylittävät tasoristeyksen tutulla reitillä. Auttaisi kuskia heräämään ajatuksistaan.

      
  • Olin 70-luvulla mukana tasoristeysonnettomuudessa, josta onneksi selvittiin vain aineellisilla vahingoilla. Juna oli ohittamassa ratapiha-aluetta himmennetyin valoin aika kovalla nopeudella. Sateen, sumun ja ratapihan valojen takia emme havainneet sitä autosta ajoissa. Silloin ehdotin, että vetureissa olisi hyvä olla amerikan malliin keskellä ylhäällä kirkas ajovalo, joka pyyhkisi muutaman asteen sektorissa edessä olevaa rataa. Ei niin häiritsevä kuin vilkkuvalo, mutta paljon helpommin havaittavissa kuin kiinteät ajovalot.

      
  • @rintamakinen kirjoitti:
    Olin 70-luvulla mukana tasoristeysonnettomuudessa, josta onneksi selvittiin vain aineellisilla vahingoilla. Juna oli ohittamassa ratapiha-aluetta himmennetyin valoin aika kovalla nopeudella. Sateen, sumun ja ratapihan valojen takia emme havainneet sitä autosta ajoissa. Silloin ehdotin, että vetureissa olisi hyvä olla amerikan malliin keskellä ylhäällä kirkas ajovalo, joka pyyhkisi muutaman asteen sektorissa edessä olevaa rataa. Ei niin häiritsevä kuin vilkkuvalo, mutta paljon helpommin havaittavissa kuin kiinteät ajovalot.

    Ongelma taisi siis olla, ettei veturissa olleet valot päällä. Niissähän on hyvin kauan ollut ainakin pari valoa alhaalla ja yksi iso ylhäällä, jolla valaistaan satoja metrejä. Jos siinä veturissa olisi ollut vielä kirkas liikkuva ajovalo pois päältä, olisiko sitä nähnyt yhtään sen paremmin? Eikö olemassa olevien ajovalojen sytyttäminen olisi ollut liki yhtä hyvä ratkaisu? Saatan ymmärtää tilanteen väärinkin.

      
  • Ei ne juban valot ole juban jarruihin verrattuna oikein mistään kotoisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit