Takavalottomat autot?

33 kommenttia
2»
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Tai sitten kuski on vain kääntänyt (ja unohtanut) valoviiksen automaatilta huomiovalo-asentoon, jonka jälkeen automatiikka ei enää tee mitään - paitsi sammuttaa valot kun virran kääntää pois.

    Onko jossain merkeissä erikseen vielä tuollainen huomiovaloasento?
    Ne mitä itse olen ajanut on yleensä "auto - pois - parkit - valot" - toki järjestys vaihtelee merkin mukaan.

      1
  • muokattu 08.02.2023 18:40

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Tai sitten kuski on vain kääntänyt (ja unohtanut) valoviiksen automaatilta huomiovalo-asentoon, jonka jälkeen automatiikka ei enää tee mitään - paitsi sammuttaa valot kun virran kääntää pois.

    Onko jossain merkeissä erikseen vielä tuollainen huomiovaloasento?
    Ne mitä itse olen ajanut on yleensä "auto - pois - parkit - valot" - toki järjestys vaihtelee merkin mukaan.

    Ainakin F30:ssä se 0-asento on juuri "huomiovalo-asento" eli enkelinsilmät (etuvalot) palaa aina kun virta on kytkettynä, mulla myös takavalot koodattuna. Mittarivalot ovat tällöin aina pimeänä, jolloin sen (asennon) kyllä huomaa hämärässäkin, puhumattakaan pimeässä. Uudemmissa bemareissa voi kaiketi valita takavalot päälle auton valikoista.

    Auto-asennossa sitten syttyy ajovalot valaistuksen tai sadetunnistimen mukaan.

      
  • @FARwd kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Tai sitten kuski on vain kääntänyt (ja unohtanut) valoviiksen automaatilta huomiovalo-asentoon, jonka jälkeen automatiikka ei enää tee mitään - paitsi sammuttaa valot kun virran kääntää pois.

    Onko jossain merkeissä erikseen vielä tuollainen huomiovaloasento?
    Ne mitä itse olen ajanut on yleensä "auto - pois - parkit - valot" - toki järjestys vaihtelee merkin mukaan.

    Ainakin F30:ssä se 0-asento on juuri "huomiovalo-asento" eli enkelinsilmät (etuvalot) palaa aina kun virta on kytkettynä, mulla myös takavalot koodattuna. Mittarivalot ovat tällöin aina pimeänä, jolloin sen (asennon) kyllä huomaa hämärässäkin, puhumattakaan pimeässä. Uudemmissa bemareissa voi kaiketi valita takavalot päälle auton valikoista.

    Auto-asennossa sitten syttyy ajovalot valaistuksen tai sadetunnistimen mukaan.

    Oikeassa olet. Piti käydä ihan kokeilemassa, ja kyllä tuossa F11 tosiaan ne rinkulat palaa virrat päällä vaikka valokatkaisin olisi "0" asennossa. Eipä ole tullut koskaan kokeiltua, kun valitsin on yleensä auto asennossa, tai joitain perävaunuja vedettäessä joutuu manuaalisesti kääntämään valoisalla kelillä "I" asentoon, että kärryyn syttyy valot. Tuon jarrullisen kärryn tapauksessa kärryyn syttyy valot valoisalla kelilläkin vaikka valitsin olisi "auto" asennossa (vaikka auton perä jää pimeäksi). En tiedä sitten ovatko nämä nykyään lokaalisaatioasetuksissa (skandinaavia jne.) ja muuttuvat kieltä valittaessa/lisättäessä/ohjelmoitaessa.
    Vanhoja "tuonti" e-sarjalaisten valoasetuksia joutui lähes aina uudelleen koodaamaan, että "I" asennossa sammuisi kaikki valot kun virrat sammuttaa (Saksatuonneissa jäi parkit päälle, suomiautoissa kaikki sammui).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit