Tesla jää kutoseen. Toistaiseksi Model Y on kehityskaaressa askeleen Model 3:a takana, ja auto tuntuu siihen verrattuna raakileelta. Lyhytliikkeinen jousitus tutisee ja tärskähtelee moottoritienopeuksiin saakka.
... Lyhytliikkeinen jousitus tutisee ja tärskähtelee moottoritienopeuksiin saakka. Tutinat ei häviä mihinkään mielipiteellä
Ei, jos sitä jollakin asteella sitten ilmenee. Mutta kun noinkin kirjoitettuna on silti hyvin tulkinnallista, mitä se tarkoittaa ja ennen kaikkea miten kukin tekstin tulkitsee, saati itse ajaessaan kokee. Kaikki eivät välttämättä edes huomaa koko hommaa, jos ei ole vertailupohjaa.
Eli on mielipidekysymys, voiko asian kanssa elää, tai hukkaako auton sen takia seuraavalle. Tai uhraako lisärahoitusta parantaakseen asiaa.
Jos koeajaja on kirjoittanut niin, auto on todennäköisesti tutissut tai tärissyt. Onko tarpeellista mainita jokaisen kannanoton jälkeen, että se ei voi olla haitallista kaikille, vai onko heillä niin vahvat pakaralihakset, ettei he tunne kovan jousituksen aiheuttamaa tärinää ja tutinaa?
@HybridRules kirjoitti:
En minä itke. Minua ainoastaan harmittaa ja ihmetyttää, että lehti on ottanut linjakseen alentaa Teslaa kautta linjan. Viimeisin kommenttini lähti siitä, että TM kirjoitti Model Y:n ja Toyotan selvinneen yhtä hyvin väistökokeesta, mutta Model Y saa pisteitä 6 ja Toyota 9. Selitykseksi tarjotaan kuskin mielipide.
Itket, ja vieläpä tyhjästä ja perusteetta.
"Tesla näyttää ULKOA PÄIN katsottuna selviytyvän väistökokeesta helposti, mutta ratin takana tunne on erilainen". Tesla siis tekee Toyotan kuljettajalle helposta tehtävästä tarpeettoman vaikeata.
Arviot ovat toki subjektiivisia, mutta nekin pysyvät linjassa kun kokemusta on takana riittävästi. Siksi laitan isomman painoarvon kokeneen ratakuskin arviolle kuin Volvon patterinelivetoa hyväksi kehuvalle. Valintaani helpottaa sekin, että ratakuskin perustelu arviolleen on täysin rationaalinen ja amatöörikuskinkin ymmärrettävissä ja lisäksi ero näkyy selvästi myös videolta ysin auton kääntyessä ratista. Tämä varsin kohtuullinen odotus ei täyty kuutosen autossa, joka ratista käännettäessä odotetun kääntymisen sijasta jarruttaa suoraan.
Eron näkee siitäkin, että molempien saapuessa keilakujaan samalla nopeudella, toinen läpäisee keilakujan nopeammin (=helpommin) ja toinen vääntää lukkojarrutuksella vastaan kuljettajan pyytämälle ajolinjalle. Liian voimakas hidastaminen ratista pyydetyn kääntymisen sijasta on etenkin talvikelissä paljon lisää tilaa vaativa tapa, koska pidon palautuminen etujarrun lukitsemalla pakotetusta aliohjauksesta kestää pidempään.
Omaan mielipiteeseesi sinulla on tietenkin oikeus ja jos Tesla on sinusta hyvä ajaa, silloin asia on sinun osaltasi kunnossa. Tämä mielipiteesi ei silti anna sinulle oikeutta kiistää täysin asiallista arviota Teslan ja Toyotan eroista. Ellei tämä arvio kelpaa sinulle, joudut perustelemaan mitä tuossa on arvioitu väärin:
Minä en ollenkaan puhunut siitä, miten MY selvisi väistökokeesta vaan siitä, mikä on TM:n linja Tesla-kirjoittelussa. Minun huomion kiinnitti TM:n kirjoitus, jossa sanovat MY:n ja Toyotan selvinneen yhtä hyvin väistökokeesta, mutta Tesla saa kutosen ja Toyota ysin. Kokenut kuljettaja saa halutessaan suorituksen videolla näyttämään, miltä haluaa ja ainahan voi sanoa olevansa mitä mieltä vain. TM:n testeissä on tyypillistä, että TM nostaa Teslasta jonkun jutun sellaiseen määräävään rooliin, että se jyrää koko testin muilta osin nurin. Parin vuoden takaisessa testissä käytettiin vakionopeudensäädintä ja regeneroinnin voimakkuutta kaiken sortavana epäkohtana ja MY jätettiin hännille testissä. Oli kuulemma vaarallinen auto talvikelissä. Nyt MY on muuten vaan potentiaalisen vaarallinen auto. Vakionopeuden säädin on samanlainen kuin aikanaan talvitestissä, mutta tällä kertaa klikkiotsikko haettiin väistökokeesta.
TM käyttää Teslaa myymään lehteä. Jokaisesta testistä nostetaan jotain klikkiotsikoita Teslan kustannuksella. Niin kuin MS:n ja Kian välillä rata-ajossa, jossa jutussa TM otsikoi suurella, että Kia voitti MS:n radalla. Tietenkin sellainen otsikko saa klikkauksia ja kenties jopa myy irtonumeroita. Itse jutussa tosin selviää, että Kia oli parempi vain testiajajien mielestä kriteereillä, jotka olivat heidän itse keksimiään.
Enpä muista vähään aikaan nähneeni noin suurta tarvetta muiden hyväksynnälle. Näytät ottavan lähes henkilökohtaisesti kaiken Teslaan kohdistuvan kritiikin, vaikka käytännössä olet itsekin myöntänyt mm. vakionopeudensäätimen toimimattomuuden huonossa näkyvyydessä, eli käytännössä tehnyt täysin samat havainnot kuin TM. Niistä ei vain ilmeisesti saisi kirjoittaa?
@Lukija57294 kirjoitti:
Enpä muista vähään aikaan nähneeni noin suurta tarvetta muiden hyväksynnälle. Näytät ottavan lähes henkilökohtaisesti kaiken Teslaan kohdistuvan kritiikin, vaikka käytännössä olet itsekin myöntänyt mm. vakionopeudensäätimen toimimattomuuden huonossa näkyvyydessä, eli käytännössä tehnyt täysin samat havainnot kuin TM. Niistä ei vain ilmeisesti saisi kirjoittaa?
Minun havaintoni Teslan vakionopeussäätimestä ovat kovasti erilaiset kuin TM:n. Itseasiassa Teslassa ei ole vakionopeudensäädintä vaan säädin huomio olosuhteet ja ympäristön ja alentaa tarvittaessa nopeuden kuskin asettamasta tai ei ota vastuuta ollenkaan ajonopeuden säätämisestä, jos näkyvyys ei riitä. Automaatio säätään nopeuden mutkiin, alentaa nopeutta T-risteyksiä, liikenneympyrää, jalankulkijaa ja pyöräilijää lähetyttäessä.
Ei välttämättä ole huono asia, että vakionopedensäädintä ei voi käyttää esim. lumipyryssä huonossa näkyvyydessä.
Asioista voi kirjoittaa negatiivisesti tai positiivisesti ja jotkut osaavat jopa kirjoittaa neutraalisti. TM kirjoittaa Teslaan liittyvät jutut negatiivisesti.
@Lukija336949 kirjoitti:
Johtuuko ne aikaisemmissa testeissä todetut Teslan haamujarrutukset edellä kerrotuista syistä.
Minä luin silloin pari vuotta sitten sen MY:n talviautotestin, muita testejä en ole lukenut muutenkin jotain otteita. En muista, että talvitestissä olisi ollut haamujarrutuksista juttua. Siinä väitettiin, että vakionopeuden säädin voi lähteä yhtäkkiä pois päältä ja auton pyörät lukittua. Se oli hjuuhaa osastoa.
Mitä haamujarrutuksella tarkoitetaan? Minulle ei ole sattunut selittämätöntä jarrutusta tyhjällä tiellä.
Turhia jarrutuksia on sattunut. Viime keväästä alkaen aika useinkin auto jarrutti maantiellä, kun vastaan tuli rekka, vaikka ei ollut mitään suoranaista tilan ahtautta. Mitä kapeampi tie, sitä useammin se tapahtui. Nelostielläkin eli ihan normilevyisellä maantiellä turha jarrutus tapahtuí Heinola-Oulu välillä useamman kerran. Sellainen on kiusallista. Nopeus putoaa n. 15km/h, joten ei siitä varaa takana tuleville ole.
Jarrutukset ovat vähentyneet oleellisesti, mutta tapahtui sellainen ihan äskenkin. Enhän minä tiedä, miksi sellainen tapahtuu, mutta kyllä kai se on ohjelmiston ylivarovaisuutta.
Jos haamujarrutuksella tarkoitetaan, että auto yhtäkkiä jarruttaa ilman havaittavaa syytä, niin sellaisia minulle ei ole sattunut. Mutta ylireagointeja siis on sattunut.
@HybridRules kirjoitti:
Minä en ollenkaan puhunut siitä, miten MY selvisi väistökokeesta vaan siitä, mikä on TM:n linja Tesla-kirjoittelussa. Minun huomion kiinnitti TM:n kirjoitus, jossa sanovat MY:n ja Toyotan selvinneen yhtä hyvin väistökokeesta, mutta Tesla saa kutosen ja Toyota ysin.
Ennen kuin voimme jatkaa tätä tutkintalinjaa, anna sitaatti tekstiin jossa TM sanoo Teslan ja Toyotan selvinneen yhtä hyvin?
Kokenut kuljettaja saa halutessaan suorituksen videolla näyttämään, miltä haluaa ja ainahan voi sanoa olevansa mitä mieltä vain.
Jos haluat keskustella jännittävistä salaliittoteorioista tylsien tosiasioiden sijaan, sekin sopii kyllä. Keskustelun siirryttyä imaginaarialueelle ehdotan Teslalle seuraavaksi käyttöliittymäoptimoinniksi tarpeettoman jarrupolkimen poistamista. Ellei valittu regenerointitaso tarjoa riittävää hidastusta, ainahan voi lukita etujarrut kääntämällä yoken poikittain.
@HybridRules kirjoitti:
Minä en ollenkaan puhunut siitä, miten MY selvisi väistökokeesta vaan siitä, mikä on TM:n linja Tesla-kirjoittelussa. Minun huomion kiinnitti TM:n kirjoitus, jossa sanovat MY:n ja Toyotan selvinneen yhtä hyvin väistökokeesta, mutta Tesla saa kutosen ja Toyota ysin.
Ennen kuin voimme jatkaa tätä tutkintalinjaa, anna sitaatti tekstiin jossa TM sanoo Teslan ja Toyotan selvinneen yhtä hyvin?
Kokenut kuljettaja saa halutessaan suorituksen videolla näyttämään, miltä haluaa ja ainahan voi sanoa olevansa mitä mieltä vain.
Jos haluat keskustella jännittävistä salaliittoteorioista tylsien tosiasioiden sijaan, sekin sopii kyllä. Keskustelun siirryttyä imaginaarialueelle ehdotan Teslalle seuraavaksi käyttöliittymäoptimoinniksi tarpeettoman jarrupolkimen poistamista. Ellei valittu regenerointitaso tarjoa riittävää hidastusta, ainahan voi lukita etujarrut kääntämällä yoken poikittain.
--740 GLE
En nyt saa kopioitua sitaattia, koska se artikkeli ei ole enää tuossa "Kommentoidummat artikkelit" valikoimassa tuossa vieressä. Siinä se oli, kun kiinnitti se otsikko huomion.
Tiedätkö, Yoke on todella mukava ohjaus"pyörä". Ainut huono puoli siinä on, kuten monesti sanottu, vilkun kytkeminen liikenneympyrästä poistuessa, jos ympyrä on pienisäteinen ja ympyrää joutuu kiertämään yli 90 astetta. Mutta siihen tottuu melko nopeasti ja sitten Yokessa onkin vain hyviä puolia. Harmittaa, jos joskus joudun ottamaan auton, jossa on pyöreä ratti.
Teslan käyttöliittymä on parantunut paljon siitä, kun hankin edellisen äksän 2020 ja se oli hyvä jo silloin.
Joo, tuo artikkeli se oli. No, ei siinä sanota, että yhtä hyvin, vaan, että ei eroa merkittävästi. Ja sitten selitellään, miksi pisteet kuitenkin eroavat merkittävästi. Koska kuljettaja niin sanoo.
Minä en enempää osaa testiltä toivoa, kuin perustelut arvostelulle.
Kuka muukaan suorituksesta olisi parempi kertomaan kuin kuljettaja.
Minusta näkemys on jutussa hyvin perusteltu. Itsekin kerroit menneesi lukkoon yllättävässä tilanteessa, vaikka pidät itseäsi taidoiltasi toistuvien ylinopeuksien tasoisena kuljettajana. Eikö silloin helpompi ajettavuus ole yksiselitteisesti parempi asia kuin vaataavaan suorituskykyyn vain täysin virheettömällä suorituksella yltävä auto?
Kun artikkelissa ei sanottukaan sellaista mitä luulit, on aika tarkastella pikemminkin omaa suhdettasi Tekniikan Maailmaan. Miksi näet Tesla-vastaisuutta siellä, missä sitä ei ole.
@Herbert kirjoitti:
Minä en enempää osaa testiltä toivoa, kuin perustelut arvostelulle.
Kuka muukaan suorituksesta olisi parempi kertomaan kuin kuljettaja.
Minusta näkemys on jutussa hyvin perusteltu. Itsekin kerroit menneesi lukkoon yllättävässä tilanteessa, vaikka pidät itseäsi taidoiltasi toistuvien ylinopeuksien tasoisena kuljettajana. Eikö silloin helpompi ajettavuus ole yksiselitteisesti parempi asia kuin vaataavaan suorituskykyyn vain täysin virheettömällä suorituksella yltävä auto?
Kun artikkelissa ei sanottukaan sellaista mitä luulit, on aika tarkastella pikemminkin omaa suhdettasi Tekniikan Maailmaan. Miksi näet Tesla-vastaisuutta siellä, missä sitä ei ole.
En näe teslavastaisuutta siellä, missä sitä ei ole.
@Herbert kirjoitti:
Minä en enempää osaa testiltä toivoa, kuin perustelut arvostelulle.
Kuka muukaan suorituksesta olisi parempi kertomaan kuin kuljettaja.
Minusta näkemys on jutussa hyvin perusteltu. Itsekin kerroit menneesi lukkoon yllättävässä tilanteessa, vaikka pidät itseäsi taidoiltasi toistuvien ylinopeuksien tasoisena kuljettajana. Eikö silloin helpompi ajettavuus ole yksiselitteisesti parempi asia kuin vaataavaan suorituskykyyn vain täysin virheettömällä suorituksella yltävä auto?
Kun artikkelissa ei sanottukaan sellaista mitä luulit, on aika tarkastella pikemminkin omaa suhdettasi Tekniikan Maailmaan. Miksi näet Tesla-vastaisuutta siellä, missä sitä ei ole.
Voihan olla, että TM:n testikuljettajalla vain oli huono päivä.
Se tilanne, kun auto oli katollaan minun kaistalla, oli vuosia sitten. Silloin minulla oli autoja JGC.
Väistötesti on niin kuin se tehdään. Mitä osaavampi kuski, sitä paremmin pystyy näyttämään, mitä haluaa.
@Herbert kirjoitti:
Minä en enempää osaa testiltä toivoa, kuin perustelut arvostelulle.
Kuka muukaan suorituksesta olisi parempi kertomaan kuin kuljettaja.
Minusta näkemys on jutussa hyvin perusteltu. Itsekin kerroit menneesi lukkoon yllättävässä tilanteessa, vaikka pidät itseäsi taidoiltasi toistuvien ylinopeuksien tasoisena kuljettajana. Eikö silloin helpompi ajettavuus ole yksiselitteisesti parempi asia kuin vaataavaan suorituskykyyn vain täysin virheettömällä suorituksella yltävä auto?
Kun artikkelissa ei sanottukaan sellaista mitä luulit, on aika tarkastella pikemminkin omaa suhdettasi Tekniikan Maailmaan. Miksi näet Tesla-vastaisuutta siellä, missä sitä ei ole.
Voihan olla, että TM:n testikuljettajalla vain oli huono päivä.
Yhtä todennäköisesti kuskilla oli hyvä päivä ja väistö onnistui jopa Teslalla.
Se tilanne, kun auto oli katollaan minun kaistalla, oli vuosia sitten. Silloin minulla oli autoja JGC.
Mikä on JGC?
Oletko tuon jälkeen harjoitellut ääritilanteita vai mihin liittyy se, että tilanteestasi on vuosia aikaa? Ääritilanneosaaminen ei parane normaalissa liikenteessä.
@Herbert kirjoitti:
Minä en enempää osaa testiltä toivoa, kuin perustelut arvostelulle.
Kuka muukaan suorituksesta olisi parempi kertomaan kuin kuljettaja.
Minusta näkemys on jutussa hyvin perusteltu. Itsekin kerroit menneesi lukkoon yllättävässä tilanteessa, vaikka pidät itseäsi taidoiltasi toistuvien ylinopeuksien tasoisena kuljettajana. Eikö silloin helpompi ajettavuus ole yksiselitteisesti parempi asia kuin vaataavaan suorituskykyyn vain täysin virheettömällä suorituksella yltävä auto?
Kun artikkelissa ei sanottukaan sellaista mitä luulit, on aika tarkastella pikemminkin omaa suhdettasi Tekniikan Maailmaan. Miksi näet Tesla-vastaisuutta siellä, missä sitä ei ole.
Voihan olla, että TM:n testikuljettajalla vain oli huono päivä.
Yhtä todennäköisesti kuskilla oli hyvä päivä ja väistö onnistui jopa Teslalla.
Se tilanne, kun auto oli katollaan minun kaistalla, oli vuosia sitten. Silloin minulla oli autoja JGC.
Mikä on JGC?
Oletko tuon jälkeen harjoitellut ääritilanteita vai mihin liittyy se, että tilanteestasi on vuosia aikaa? Ääritilanneosaaminen ei parane normaalissa liikenteessä.
Jeep Grand Cherokee. Vuosia aikaa, joten ei ollut vielä silloin edes olemassa Model X:ää. Tuli vain mieleen, että ehkä kirjoituksestani saattoi tehdä oletuksen, että kerroin Teslalla ajaessa tapahtuneesta tilanteesta.
En ole kyllä harjoitellut. Jos olisi helposti tarjolla harjoittelupaikkoja, niin ehkä tulisi käytyä.
Nuo väistötestit eivät toisaalta minun mielestäni ole kovin verrannollisia todellisuuteen, jossa tilanteet tulevat yllättäen.
Redditin sivuilla oli kommenttia kojelautakameroista. Minulla oli sellainen alkaen n. 10 vuotta sitten. Tuli katsottua clippejä, joita olen muutaman säästänyt PC:n kovalevylle. Yksi oli tilanteesta, jossa keskellä omaa kaistaa oli kaappi pitkällään. Vähän sen jälkeen näkyy kaksi naista juoksemassa vastaan ja auto kärryn kanssa pysäköitynä maantien laitaan. Olisi ollut aika äkkinäinen tilanne, jos olisin ajanut kärryn perässä, kun kaappi putosi. Ajelin Varkaudesta kohti Mikkeliä satasen alueella.
Nuo väistötestit eivät toisaalta minun mielestäni ole kovin verrannollisia todellisuuteen, jossa tilanteet tulevat yllättäen.
Todellisuudessa tilanteet ovat huomattavasti vaikeampia. Jopa työkseen väistökokeita tekevälle. Siksi auton kyky sallia kuskin virheitä on hyvä asia. Mutta jokainen päättää, millaisen painoarvon tälle auton valinnassa antaa.
Nuo väistötestit eivät toisaalta minun mielestäni ole kovin verrannollisia todellisuuteen, jossa tilanteet tulevat yllättäen.
Todellisuudessa tilanteet ovat huomattavasti vaikeampia. Jopa työkseen väistökokeita tekevälle. Siksi auton kyky sallia kuskin virheitä on hyvä asia. Mutta jokainen päättää, millaisen painoarvon tälle auton valinnassa antaa.
Teslahan on tuossa suhteessa erittäin hyvä valinta. Varsinkin, jos autoa ajaa autopilot aktivoituna ja vielä parempi, jos on ottanut autoon lisähintaisen Parennettu Autopilot -option.
@Herbert kirjoitti:
Minä en enempää osaa testiltä toivoa, kuin perustelut arvostelulle.
Kuka muukaan suorituksesta olisi parempi kertomaan kuin kuljettaja.
Minusta näkemys on jutussa hyvin perusteltu. Itsekin kerroit menneesi lukkoon yllättävässä tilanteessa, vaikka pidät itseäsi taidoiltasi toistuvien ylinopeuksien tasoisena kuljettajana. Eikö silloin helpompi ajettavuus ole yksiselitteisesti parempi asia kuin vaataavaan suorituskykyyn vain täysin virheettömällä suorituksella yltävä auto?
Kun artikkelissa ei sanottukaan sellaista mitä luulit, on aika tarkastella pikemminkin omaa suhdettasi Tekniikan Maailmaan. Miksi näet Tesla-vastaisuutta siellä, missä sitä ei ole.
Voihan olla, että TM:n testikuljettajalla vain oli huono päivä.
Se tilanne, kun auto oli katollaan minun kaistalla, oli vuosia sitten. Silloin minulla oli autoja JGC.
Väistötesti on niin kuin se tehdään. Mitä osaavampi kuski, sitä paremmin pystyy näyttämään, mitä haluaa.
Menee jo rimanalitukseksi jopa HR tasolla. RAV4 ajetaan 75km/h väistöön, ja huonosti käy. Mahtava Tesla Y ajetaan jopa 68km/h ja näyttää jo paljon paremmalta. Nopeutta nostettaessa 73km/h perä alkaa keventyä selvästi.
Mitä haluat tällä todistaa?
@HybridRules kirjoitti:
Miksiköhän TM ei kerro, milloin sulkevat tämän palstan, siis tarkemmin kuin, että joulukuussa.
Missä me sitten teslaa kehutaan, sillähän voi myynti notkahtaa.
Teslaa ei tarvitse joka väliin mainita.
Eikö ole hassua, että TM kertoo sulkevansa palstan, mutta ei kerro milloin se tarkalleen tapahtuu?
Lehden puolellahan ei ole keskustelua vaan pelkästään artikkelien kommentointia kuin iltasanomissa konsanaan.
Keskusteluissa on jotain jatkuvuutta, vaikka kaikissa keskusteluissa ei kyllä tarvitsisi olla. Mutta kun on jatkuvuus, niin onhan se tylyä, että lehti haluaa katkasita ketjun lopullisesti ja yllättäen. Minusta olisi reilua kertoa etukäteen, mikä on viimeinen päivä, kun tänne voi lisätä kommentteja. Ja kertoa samalla jäävätkö nämä sivut luettaviksi eli katkaistaanko vain tänne kirjoittaminen vai poistetaanko tälle sivustolle pääsy kokonaan.
@HybridRules kirjoitti:
Miksiköhän TM ei kerro, milloin sulkevat tämän palstan, siis tarkemmin kuin, että joulukuussa.
@Herbert :n sanassa meikissä oli toimitus tiedottanut mm.seuraavasti:
Keskustelu-osiomme on auki vielä muutaman viikon ajan. Lopullisesti ovet suljetaan joulukuun puolivälissä. Kiitos jo nyt kaikille keskustelijoille! Palaan tähän asiaan tulevissa tilaajakirjeissä
Tesla jää kutoseen. Toistaiseksi Model Y on kehityskaaressa askeleen Model 3:a takana, ja auto tuntuu siihen verrattuna raakileelta. Lyhytliikkeinen jousitus tutisee ja tärskähtelee moottoritienopeuksiin saakka.
Tutinat ei häviä mihinkään mielipiteellä.
@Lukija336949 kirjoitti:
Ei, jos sitä jollakin asteella sitten ilmenee. Mutta kun noinkin kirjoitettuna on silti hyvin tulkinnallista, mitä se tarkoittaa ja ennen kaikkea miten kukin tekstin tulkitsee, saati itse ajaessaan kokee. Kaikki eivät välttämättä edes huomaa koko hommaa, jos ei ole vertailupohjaa.
Eli on mielipidekysymys, voiko asian kanssa elää, tai hukkaako auton sen takia seuraavalle. Tai uhraako lisärahoitusta parantaakseen asiaa.
Jos koeajaja on kirjoittanut niin, auto on todennäköisesti tutissut tai tärissyt. Onko tarpeellista mainita jokaisen kannanoton jälkeen, että se ei voi olla haitallista kaikille, vai onko heillä niin vahvat pakaralihakset, ettei he tunne kovan jousituksen aiheuttamaa tärinää ja tutinaa?
Minä en ollenkaan puhunut siitä, miten MY selvisi väistökokeesta vaan siitä, mikä on TM:n linja Tesla-kirjoittelussa. Minun huomion kiinnitti TM:n kirjoitus, jossa sanovat MY:n ja Toyotan selvinneen yhtä hyvin väistökokeesta, mutta Tesla saa kutosen ja Toyota ysin. Kokenut kuljettaja saa halutessaan suorituksen videolla näyttämään, miltä haluaa ja ainahan voi sanoa olevansa mitä mieltä vain. TM:n testeissä on tyypillistä, että TM nostaa Teslasta jonkun jutun sellaiseen määräävään rooliin, että se jyrää koko testin muilta osin nurin. Parin vuoden takaisessa testissä käytettiin vakionopeudensäädintä ja regeneroinnin voimakkuutta kaiken sortavana epäkohtana ja MY jätettiin hännille testissä. Oli kuulemma vaarallinen auto talvikelissä. Nyt MY on muuten vaan potentiaalisen vaarallinen auto. Vakionopeuden säädin on samanlainen kuin aikanaan talvitestissä, mutta tällä kertaa klikkiotsikko haettiin väistökokeesta.
TM käyttää Teslaa myymään lehteä. Jokaisesta testistä nostetaan jotain klikkiotsikoita Teslan kustannuksella. Niin kuin MS:n ja Kian välillä rata-ajossa, jossa jutussa TM otsikoi suurella, että Kia voitti MS:n radalla. Tietenkin sellainen otsikko saa klikkauksia ja kenties jopa myy irtonumeroita. Itse jutussa tosin selviää, että Kia oli parempi vain testiajajien mielestä kriteereillä, jotka olivat heidän itse keksimiään.
Enpä muista vähään aikaan nähneeni noin suurta tarvetta muiden hyväksynnälle. Näytät ottavan lähes henkilökohtaisesti kaiken Teslaan kohdistuvan kritiikin, vaikka käytännössä olet itsekin myöntänyt mm. vakionopeudensäätimen toimimattomuuden huonossa näkyvyydessä, eli käytännössä tehnyt täysin samat havainnot kuin TM. Niistä ei vain ilmeisesti saisi kirjoittaa?
Minun havaintoni Teslan vakionopeussäätimestä ovat kovasti erilaiset kuin TM:n. Itseasiassa Teslassa ei ole vakionopeudensäädintä vaan säädin huomio olosuhteet ja ympäristön ja alentaa tarvittaessa nopeuden kuskin asettamasta tai ei ota vastuuta ollenkaan ajonopeuden säätämisestä, jos näkyvyys ei riitä. Automaatio säätään nopeuden mutkiin, alentaa nopeutta T-risteyksiä, liikenneympyrää, jalankulkijaa ja pyöräilijää lähetyttäessä.
Ei välttämättä ole huono asia, että vakionopedensäädintä ei voi käyttää esim. lumipyryssä huonossa näkyvyydessä.
Asioista voi kirjoittaa negatiivisesti tai positiivisesti ja jotkut osaavat jopa kirjoittaa neutraalisti. TM kirjoittaa Teslaan liittyvät jutut negatiivisesti.
Johtuuko ne aikaisemmissa testeissä todetut Teslan haamujarrutukset edellä kerrotuista syistä.
Minä luin silloin pari vuotta sitten sen MY:n talviautotestin, muita testejä en ole lukenut muutenkin jotain otteita. En muista, että talvitestissä olisi ollut haamujarrutuksista juttua. Siinä väitettiin, että vakionopeuden säädin voi lähteä yhtäkkiä pois päältä ja auton pyörät lukittua. Se oli hjuuhaa osastoa.
Mitä haamujarrutuksella tarkoitetaan? Minulle ei ole sattunut selittämätöntä jarrutusta tyhjällä tiellä.
Turhia jarrutuksia on sattunut. Viime keväästä alkaen aika useinkin auto jarrutti maantiellä, kun vastaan tuli rekka, vaikka ei ollut mitään suoranaista tilan ahtautta. Mitä kapeampi tie, sitä useammin se tapahtui. Nelostielläkin eli ihan normilevyisellä maantiellä turha jarrutus tapahtuí Heinola-Oulu välillä useamman kerran. Sellainen on kiusallista. Nopeus putoaa n. 15km/h, joten ei siitä varaa takana tuleville ole.
Jarrutukset ovat vähentyneet oleellisesti, mutta tapahtui sellainen ihan äskenkin. Enhän minä tiedä, miksi sellainen tapahtuu, mutta kyllä kai se on ohjelmiston ylivarovaisuutta.
Jos haamujarrutuksella tarkoitetaan, että auto yhtäkkiä jarruttaa ilman havaittavaa syytä, niin sellaisia minulle ei ole sattunut. Mutta ylireagointeja siis on sattunut.
Hups, mitä aiemmin mainittiin, on todella vaarallista.
Ennen kuin voimme jatkaa tätä tutkintalinjaa, anna sitaatti tekstiin jossa TM sanoo Teslan ja Toyotan selvinneen yhtä hyvin?
Jos haluat keskustella jännittävistä salaliittoteorioista tylsien tosiasioiden sijaan, sekin sopii kyllä. Keskustelun siirryttyä imaginaarialueelle ehdotan Teslalle seuraavaksi käyttöliittymäoptimoinniksi tarpeettoman jarrupolkimen poistamista. Ellei valittu regenerointitaso tarjoa riittävää hidastusta, ainahan voi lukita etujarrut kääntämällä yoken poikittain.
--740 GLE
En nyt saa kopioitua sitaattia, koska se artikkeli ei ole enää tuossa "Kommentoidummat artikkelit" valikoimassa tuossa vieressä. Siinä se oli, kun kiinnitti se otsikko huomion.
Tiedätkö, Yoke on todella mukava ohjaus"pyörä". Ainut huono puoli siinä on, kuten monesti sanottu, vilkun kytkeminen liikenneympyrästä poistuessa, jos ympyrä on pienisäteinen ja ympyrää joutuu kiertämään yli 90 astetta. Mutta siihen tottuu melko nopeasti ja sitten Yokessa onkin vain hyviä puolia. Harmittaa, jos joskus joudun ottamaan auton, jossa on pyöreä ratti.
Teslan käyttöliittymä on parantunut paljon siitä, kun hankin edellisen äksän 2020 ja se oli hyvä jo silloin.
Oliko tämä artikkeli?
https://tekniikanmaailma.fi/miksi-tm-antoi-teslalle-vaistokokeesta-kutosen-kun-toyota-sai-ysin-testikuljettaja-kertoo/
Joo, tuo artikkeli se oli. No, ei siinä sanota, että yhtä hyvin, vaan, että ei eroa merkittävästi. Ja sitten selitellään, miksi pisteet kuitenkin eroavat merkittävästi. Koska kuljettaja niin sanoo.
Minä en enempää osaa testiltä toivoa, kuin perustelut arvostelulle.
Kuka muukaan suorituksesta olisi parempi kertomaan kuin kuljettaja.
Minusta näkemys on jutussa hyvin perusteltu. Itsekin kerroit menneesi lukkoon yllättävässä tilanteessa, vaikka pidät itseäsi taidoiltasi toistuvien ylinopeuksien tasoisena kuljettajana. Eikö silloin helpompi ajettavuus ole yksiselitteisesti parempi asia kuin vaataavaan suorituskykyyn vain täysin virheettömällä suorituksella yltävä auto?
Kun artikkelissa ei sanottukaan sellaista mitä luulit, on aika tarkastella pikemminkin omaa suhdettasi Tekniikan Maailmaan. Miksi näet Tesla-vastaisuutta siellä, missä sitä ei ole.
En näe teslavastaisuutta siellä, missä sitä ei ole.
Voihan olla, että TM:n testikuljettajalla vain oli huono päivä.
Se tilanne, kun auto oli katollaan minun kaistalla, oli vuosia sitten. Silloin minulla oli autoja JGC.
Väistötesti on niin kuin se tehdään. Mitä osaavampi kuski, sitä paremmin pystyy näyttämään, mitä haluaa.
https://www.google.com/url?q=https://www.youtube.com/watch?v=8xHajWNU7RY&sa=U&ved=2ahUKEwjDvs2JyZKKAxWoExAIHSu0AHsQwqsBegQIFRAF&usg=AOvVaw3ZCFT92H0Xj4YuGgn8hwYP
Teslaa ei siis pidä antaa aloittelijan käyttöön.
Yhtä todennäköisesti kuskilla oli hyvä päivä ja väistö onnistui jopa Teslalla.
Mikä on JGC?
Oletko tuon jälkeen harjoitellut ääritilanteita vai mihin liittyy se, että tilanteestasi on vuosia aikaa? Ääritilanneosaaminen ei parane normaalissa liikenteessä.
Huono päivä Toyotakuskilla. Tuo sivusto muutenkin dissaa Toyotaa.
Jeep Grand Cherokee. Vuosia aikaa, joten ei ollut vielä silloin edes olemassa Model X:ää. Tuli vain mieleen, että ehkä kirjoituksestani saattoi tehdä oletuksen, että kerroin Teslalla ajaessa tapahtuneesta tilanteesta.
En ole kyllä harjoitellut. Jos olisi helposti tarjolla harjoittelupaikkoja, niin ehkä tulisi käytyä.
Nuo väistötestit eivät toisaalta minun mielestäni ole kovin verrannollisia todellisuuteen, jossa tilanteet tulevat yllättäen.
Redditin sivuilla oli kommenttia kojelautakameroista. Minulla oli sellainen alkaen n. 10 vuotta sitten. Tuli katsottua clippejä, joita olen muutaman säästänyt PC:n kovalevylle. Yksi oli tilanteesta, jossa keskellä omaa kaistaa oli kaappi pitkällään. Vähän sen jälkeen näkyy kaksi naista juoksemassa vastaan ja auto kärryn kanssa pysäköitynä maantien laitaan. Olisi ollut aika äkkinäinen tilanne, jos olisin ajanut kärryn perässä, kun kaappi putosi. Ajelin Varkaudesta kohti Mikkeliä satasen alueella.
Valokuva voi valehdella enemmän kuin tuhat sanaa ja video vielä enemmän. Testi on niin kuin sen halutaan olevan.
Todellisuudessa tilanteet ovat huomattavasti vaikeampia. Jopa työkseen väistökokeita tekevälle. Siksi auton kyky sallia kuskin virheitä on hyvä asia. Mutta jokainen päättää, millaisen painoarvon tälle auton valinnassa antaa.
Eli väität, että TM haluaa Teslan menestyvän huonosti?
Olen tullut siihen tulokseen, että TM kirjoittaa Teslasta (ja Muskista) negatiivisen kautta.
Teslahan on tuossa suhteessa erittäin hyvä valinta. Varsinkin, jos autoa ajaa autopilot aktivoituna ja vielä parempi, jos on ottanut autoon lisähintaisen Parennettu Autopilot -option.
Menee jo rimanalitukseksi jopa HR tasolla. RAV4 ajetaan 75km/h väistöön, ja huonosti käy. Mahtava Tesla Y ajetaan jopa 68km/h ja näyttää jo paljon paremmalta. Nopeutta nostettaessa 73km/h perä alkaa keventyä selvästi.
Mitä haluat tällä todistaa?
Miksiköhän TM ei kerro, milloin sulkevat tämän palstan, siis tarkemmin kuin, että joulukuussa.
Missä me sitten teslaa kehutaan, sillähän voi myynti notkahtaa.
Teslaa ei tarvitse joka väliin mainita.
Eikö ole hassua, että TM kertoo sulkevansa palstan, mutta ei kerro milloin se tarkalleen tapahtuu?
Lehden puolellahan ei ole keskustelua vaan pelkästään artikkelien kommentointia kuin iltasanomissa konsanaan.
Keskusteluissa on jotain jatkuvuutta, vaikka kaikissa keskusteluissa ei kyllä tarvitsisi olla. Mutta kun on jatkuvuus, niin onhan se tylyä, että lehti haluaa katkasita ketjun lopullisesti ja yllättäen. Minusta olisi reilua kertoa etukäteen, mikä on viimeinen päivä, kun tänne voi lisätä kommentteja. Ja kertoa samalla jäävätkö nämä sivut luettaviksi eli katkaistaanko vain tänne kirjoittaminen vai poistetaanko tälle sivustolle pääsy kokonaan.
@Herbert :n sanassa meikissä oli toimitus tiedottanut mm.seuraavasti:
Keskustelu-osiomme on auki vielä muutaman viikon ajan. Lopullisesti ovet suljetaan joulukuun puolivälissä. Kiitos jo nyt kaikille keskustelijoille! Palaan tähän asiaan tulevissa tilaajakirjeissä