TM:n linja

225 kommenttia
123468
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ja kertoa samalla jäävätkö nämä sivut luettaviksi eli katkaistaanko vain tänne kirjoittaminen vai poistetaanko tälle sivustolle pääsy kokonaan.

    Mihin näitä pitäisi säästää!!!!!! Ota kopiot parhaista teslakehuista

    Alkuperäiset kehut:

    "Tesla on uskomaton auto, se ylittää kaikki odotukseni."

    "En ole koskaan ajanut parempaa autoa kuin Tesla, se on vallankumouksellinen."

    Parannetut kehut:

    "Tesla on uskomaton auto, joka ylittää kaikki odotukseni. Sen suorituskyky ja muotoilu ovat vertaansa vailla, ja olen todella vaikuttunut sen innovatiivisista ominaisuuksista."

    "En ole koskaan ajanut parempaa autoa kuin Tesla. Se on todella vallankumouksellinen ajoneuvo, joka asettaa uudet standardit autonvalmistukselle. Ajamiskokemus on suorastaan hämmästyttävä."

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Miksiköhän TM ei kerro, milloin sulkevat tämän palstan, siis tarkemmin kuin, että joulukuussa.

    @Herbert :n sanassa meikissä oli toimitus tiedottanut mm.seuraavasti:
    Keskustelu-osiomme on auki vielä muutaman viikon ajan. Lopullisesti ovet suljetaan joulukuun puolivälissä. Kiitos jo nyt kaikille keskustelijoille! Palaan tähän asiaan tulevissa tilaajakirjeissä

    Käytätkö puhelimessa ennakoivaa tekstiä vai missä meikissä se Herbertin sana on?😊

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Miksiköhän TM ei kerro, milloin sulkevat tämän palstan, siis tarkemmin kuin, että joulukuussa.

    @Herbert :n sanassa meikissä oli toimitus tiedottanut mm.seuraavasti:
    Keskustelu-osiomme on auki vielä muutaman viikon ajan. Lopullisesti ovet suljetaan joulukuun puolivälissä. Kiitos jo nyt kaikille keskustelijoille! Palaan tähän asiaan tulevissa tilaajakirjeissä

    Käytätkö puhelimessa ennakoivaa tekstiä vai missä meikissä se Herbertin sana on?😊

    Katos v..tu, saamassa meilissä...
    Useimmiten nuo huomaa korjata, aina ei.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ja kertoa samalla jäävätkö nämä sivut luettaviksi eli katkaistaanko vain tänne kirjoittaminen vai poistetaanko tälle sivustolle pääsy kokonaan.

    Mihin näitä pitäisi säästää!!!!!! Ota kopiot parhaista teslakehuista

    Alkuperäiset kehut:

    "Tesla on uskomaton auto, se ylittää kaikki odotukseni."

    "En ole koskaan ajanut parempaa autoa kuin Tesla, se on vallankumouksellinen."

    Parannetut kehut:

    "Tesla on uskomaton auto, joka ylittää kaikki odotukseni. Sen suorituskyky ja muotoilu ovat vertaansa vailla, ja olen todella vaikuttunut sen innovatiivisista ominaisuuksista."

    "En ole koskaan ajanut parempaa autoa kuin Tesla. Se on todella vallankumouksellinen ajoneuvo, joka asettaa uudet standardit autonvalmistukselle. Ajamiskokemus on suorastaan hämmästyttävä."

    Ei niitä tarvitsekaan säästää. Kiinostaa vain, piilotetaanko nämän sivut vai suljetaanko vain kirjoitusmahdollisuus. Sittenhän tuo selviää, kun sivut suljetaan.

    Mutta mikä sinut sai kirjoittamaan Teslasta tuollaisia kommentteja?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ei niitä tarvitsekaan säästää. Kiinostaa vain, piilotetaanko nämän sivut vai suljetaanko vain kirjoitusmahdollisuus. Sittenhän tuo selviää, kun sivut suljetaan.

    Mutta mikä sinut sai kirjoittamaan Teslasta tuollaisia kommentteja?

    Veikkaan että kun serveri suljetaan, niin eiköhän sivut sulkeudu kokonaan. Vaikka täällä olisi ajoittain asiatietoakin - tai jotain sellaisen tapaista, niin pääosin keskustelu on vain "huoltoaseman kahvilassa juttelua". Pitäisi siis kahlata suuria määriä kommentteja läpi jos haluaisi löytää jotakin muuta kuin keittiöpsykologiaan soveltuvaa tietoa.

    Ja huoltoaseman kahvipöydässä ei haeta oikeata vastausta, kuten vaikkapa koulussa tai yrityksen asiakaspalvelussa joutuisi tekemään, vaan joskus vastaus on vain pelleilyä toisen kustannuksella, - joku voisi kokea sen jopa kiusaamisena. Jos taas voi vaihtaa ajatuksia jonkun aikuisen ihmisen kanssa, niin sellaisesta jää hyvä mieli.

    En tiedä Teslasta juuri mitään, mutta sen tiedän että testien taulukoista kannattaa painottaa niitä ominaisuuksia jotka kokee tärkeäksi, ja jos mahdollista, niin kokeilla tai koeajaa itse ennen hankintapäätöstä. Testivoitto, brändi tai kaverin suositus / "älä osta rapeita ranskalaisia muualta kuin grilliltä" (typerän ilmeen ja höhöttelyn kera) voi joskus riittää, paitsi kääntöpuolena on sitten se että valinta voi jäädä harmittamaan jos itselle tärkeät ominaisuudet eivät loksahtaneetkaan kohdalleen.

    Minulle helppona esimerkkinä ominaisuuksista valitsen talvirenkaiden testivoitosta sen, että nastojen meluisuus ½ vuodesta ei vaan voi olla voittajatuotteen ominaisuus minun tarpeisiini painotetussa taulukossa. Joillakin toisilla käyttäjillä tämä painotus - jota ei tuotteen ostovaiheessa osaa ottaa huomioon - tarkoittaa käytännössä jopa sitä että ajetaan ensilumilla /- liukkailla vielä kesärenkailla, ja sama sitten keväällä takatalvessa, että testivoittajat on vaihdettu jo kesärenkaisiin liian aikaisin.

    Autojen osalta voi painotukset liittyä vaikkapa takuuseen, tavaratilaan, huoltoväliin, meluisuuteen (desibelit vertailussa), mitä näitä sitten onkaan. Desibeleistä sen verran että numerossa 19/24 oli vertailussa kaksi farmariautoa jossa meluisampi auto sattui taksiksi Espanjan-lomalla. Se oli mukavan hiljainen auto siellä - rengasmeluun ei kiinnittänyt mitään huomiota, eli joiltakin osilta vain kotimaiset testit antavat kotimaahan soveltuvat tulokset.

      1
  • @Lukija21885 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ei niitä tarvitsekaan säästää. Kiinostaa vain, piilotetaanko nämän sivut vai suljetaanko vain kirjoitusmahdollisuus. Sittenhän tuo selviää, kun sivut suljetaan.

    Mutta mikä sinut sai kirjoittamaan Teslasta tuollaisia kommentteja?

    Veikkaan että kun serveri suljetaan, niin eiköhän sivut sulkeudu kokonaan. Vaikka täällä olisi ajoittain asiatietoakin - tai jotain sellaisen tapaista, niin pääosin keskustelu on vain "huoltoaseman kahvilassa juttelua". Pitäisi siis kahlata suuria määriä kommentteja läpi jos haluaisi löytää jotakin muuta kuin keittiöpsykologiaan soveltuvaa tietoa.

    Ja huoltoaseman kahvipöydässä ei haeta oikeata vastausta, kuten vaikkapa koulussa tai yrityksen asiakaspalvelussa joutuisi tekemään, vaan joskus vastaus on vain pelleilyä toisen kustannuksella, - joku voisi kokea sen jopa kiusaamisena. Jos taas voi vaihtaa ajatuksia jonkun aikuisen ihmisen kanssa, niin sellaisesta jää hyvä mieli.

    En tiedä Teslasta juuri mitään, mutta sen tiedän että testien taulukoista kannattaa painottaa niitä ominaisuuksia jotka kokee tärkeäksi, ja jos mahdollista, niin kokeilla tai koeajaa itse ennen hankintapäätöstä. Testivoitto, brändi tai kaverin suositus / "älä osta rapeita ranskalaisia muualta kuin grilliltä" (typerän ilmeen ja höhöttelyn kera) voi joskus riittää, paitsi kääntöpuolena on sitten se että valinta voi jäädä harmittamaan jos itselle tärkeät ominaisuudet eivät loksahtaneetkaan kohdalleen.

    Minulle helppona esimerkkinä ominaisuuksista valitsen talvirenkaiden testivoitosta sen, että nastojen meluisuus ½ vuodesta ei vaan voi olla voittajatuotteen ominaisuus minun tarpeisiini painotetussa taulukossa. Joillakin toisilla käyttäjillä tämä painotus - jota ei tuotteen ostovaiheessa osaa ottaa huomioon - tarkoittaa käytännössä jopa sitä että ajetaan ensilumilla /- liukkailla vielä kesärenkailla, ja sama sitten keväällä takatalvessa, että testivoittajat on vaihdettu jo kesärenkaisiin liian aikaisin.

    Autojen osalta voi painotukset liittyä vaikkapa takuuseen, tavaratilaan, huoltoväliin, meluisuuteen (desibelit vertailussa), mitä näitä sitten onkaan. Desibeleistä sen verran että numerossa 19/24 oli vertailussa kaksi farmariautoa jossa meluisampi auto sattui taksiksi Espanjan-lomalla. Se oli mukavan hiljainen auto siellä - rengasmeluun ei kiinnittänyt mitään huomiota, eli joiltakin osilta vain kotimaiset testit antavat kotimaahan soveltuvat tulokset.

    Minun pointti menee toisesta silmästä sisään ja toisesta ulos, vai meneekö kummastakin silmästä sisään ja korvista ulos? Miksi lukisi tai painottaisi testituloksista yhtään mitää, jos ei luota koko testiin? En jätä TM:ää tilaamatta siksi, että ei olisi siihen varaa.

      
  • muokattu 07.12.2024 14:02

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun pointti menee toisesta silmästä sisään ja toisesta ulos, vai meneekö kummastakin silmästä sisään ja korvista ulos? Miksi lukisi tai painottaisi testituloksista yhtään mitää, jos ei luota koko testiin? En jätä TM:ää tilaamatta siksi, että ei olisi siihen varaa.

    Aina on syytä lukea muitakin vertailuja, eikä vain yhtä. Itse luen esimerkiksi Autobildiä, Teknikens Världiä ja satunnaisia muitakin. Riskinä siinä että lukisi vain yhtä julkaisua on se että toimittajan / toimituksen mielipiteeksi tai näkemykseksi laskettavat kommentit voivat painottaa vääriä tai vähemmän merkittäviä asioita. Mielipide voi olla makuasia, tai fakta jota korostetaan enemmän kuin mikä sen merkitys (lukijalle) on.

    Jos olet tyytyväinen tuotteeseen jonka olet hankkimassa, tai jo hankkinut, niin se on lopulta tärkeintä.

    Itse tilaan TM:n siksi että se on yleislehti, ei vain lyhyehköjä autojen koeajo-esseitä julkaiseva lehti. Teslasta puolestaan sen verran että automerkissä on ollut erilaisia ongelmia, toisaalta se laittoi sähköautoilun kehitykseen sellaista vauhtia ja tuotteen omistamisen halua mitä ei esimerkiksi Nissan Leaf tai Renault Zoe saanut aikaiseksi.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ja kertoa samalla jäävätkö nämä sivut luettaviksi eli katkaistaanko vain tänne kirjoittaminen vai poistetaanko tälle sivustolle pääsy kokonaan.

    Mihin näitä pitäisi säästää!!!!!! Ota kopiot parhaista teslakehuista

    Alkuperäiset kehut:

    "Tesla on uskomaton auto, se ylittää kaikki odotukseni."

    "En ole koskaan ajanut parempaa autoa kuin Tesla, se on vallankumouksellinen."

    Parannetut kehut:

    "Tesla on uskomaton auto, joka ylittää kaikki odotukseni. Sen suorituskyky ja muotoilu ovat vertaansa vailla, ja olen todella vaikuttunut sen innovatiivisista ominaisuuksista."

    "En ole koskaan ajanut parempaa autoa kuin Tesla. Se on todella vallankumouksellinen ajoneuvo, joka asettaa uudet standardit autonvalmistukselle. Ajamiskokemus on suorastaan hämmästyttävä."

    Ei niitä tarvitsekaan säästää. Kiinostaa vain, piilotetaanko nämän sivut vai suljetaanko vain kirjoitusmahdollisuus. Sittenhän tuo selviää, kun sivut suljetaan.

    Mutta mikä sinut sai kirjoittamaan Teslasta tuollaisia kommentteja?

    Ne ovat lainauksia, jotka kertovat Tesla-kuskien kokemuksista. 😉

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Väistötesti on niin kuin se tehdään. Mitä osaavampi kuski, sitä paremmin pystyy näyttämään, mitä haluaa.

    https://www.google.com/url?q=https://www.youtube.com/watch?v=8xHajWNU7RY&sa=U&ved=2ahUKEwjDvs2JyZKKAxWoExAIHSu0AHsQwqsBegQIFRAF&usg=AOvVaw3ZCFT92H0Xj4YuGgn8hwYP

    Huono päivä Toyotakuskilla. Tuo sivusto muutenkin dissaa Toyotaa.

    Valokuva voi valehdella enemmän kuin tuhat sanaa ja video vielä enemmän. Testi on niin kuin sen halutaan olevan.

    Eli väität, että TM haluaa Teslan menestyvän huonosti?

    Olen tullut siihen tulokseen, että TM kirjoittaa Teslasta (ja Muskista) negatiivisen kautta.

    Niin selvästikin olet. Et vain ole onnistunut perustelemaan miksi sinun valitsemasi asenne johtuisi Tekniikan Maailman tekstistä?

    --740 GLE

      2
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Väistötesti on niin kuin se tehdään. Mitä osaavampi kuski, sitä paremmin pystyy näyttämään, mitä haluaa.

    https://www.google.com/url?q=https://www.youtube.com/watch?v=8xHajWNU7RY&sa=U&ved=2ahUKEwjDvs2JyZKKAxWoExAIHSu0AHsQwqsBegQIFRAF&usg=AOvVaw3ZCFT92H0Xj4YuGgn8hwYP

    Huono päivä Toyotakuskilla. Tuo sivusto muutenkin dissaa Toyotaa.

    Valokuva voi valehdella enemmän kuin tuhat sanaa ja video vielä enemmän. Testi on niin kuin sen halutaan olevan.

    Eli väität, että TM haluaa Teslan menestyvän huonosti?

    Olen tullut siihen tulokseen, että TM kirjoittaa Teslasta (ja Muskista) negatiivisen kautta.

    Niin selvästikin olet. Et vain ole onnistunut perustelemaan miksi sinun valitsemasi asenne johtuisi Tekniikan Maailman tekstistä?

    --740 GLE

    Itselleni olen ihan pätevästi pystynyt sen perustelemaan eikä minun muille sitä tarvitse perustella. Sinäkin tunnistat TM:n linjan, kun rehellisesti tarkastelet omia tuntemuksiasi lukiessasi TM:n artikkeleita Teslasta tai Muskista. Tuntuu mukavalta, kun TM tylyttää Teslaa tai Muskia olipa aihetta tai ei, vai mitä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Väistötesti on niin kuin se tehdään. Mitä osaavampi kuski, sitä paremmin pystyy näyttämään, mitä haluaa.

    https://www.google.com/url?q=https://www.youtube.com/watch?v=8xHajWNU7RY&sa=U&ved=2ahUKEwjDvs2JyZKKAxWoExAIHSu0AHsQwqsBegQIFRAF&usg=AOvVaw3ZCFT92H0Xj4YuGgn8hwYP

    Huono päivä Toyotakuskilla. Tuo sivusto muutenkin dissaa Toyotaa.

    Valokuva voi valehdella enemmän kuin tuhat sanaa ja video vielä enemmän. Testi on niin kuin sen halutaan olevan.

    Eli väität, että TM haluaa Teslan menestyvän huonosti?

    Olen tullut siihen tulokseen, että TM kirjoittaa Teslasta (ja Muskista) negatiivisen kautta.

    Niin selvästikin olet. Et vain ole onnistunut perustelemaan miksi sinun valitsemasi asenne johtuisi Tekniikan Maailman tekstistä?

    --740 GLE

    Itselleni olen ihan pätevästi pystynyt sen perustelemaan eikä minun muille sitä tarvitse perustella. Sinäkin tunnistat TM:n linjan, kun rehellisesti tarkastelet omia tuntemuksiasi lukiessasi TM:n artikkeleita Teslasta tai Muskista. Tuntuu mukavalta, kun TM tylyttää Teslaa tai Muskia olipa aihetta tai ei, vai mitä?

    Jonkun automerkin - ihan minkä tahansa - tylyttäminen kuulostaa kaukaa haetulta. En keksi mitään syytä, miksi TM:n toimitus (kaikki toimittajatko?) olisi jotakin merkkiä vastaan, enkä sellaista ole ainakaan itse havainnut. Tai että heillä olisi jonkinlainen ennakkoasenne.

    Mitä taas Muskiin tulee, niin eihän muitakaan autopomoja, sen enempää saksalaisia, kuin ranskalaisiakaan, ole käsitelty mediassa silkkihansikkain. Erona Muskiin heillä on ollut kytkentä pelkästään, tai lähinnä, autoteollisuuteen, kun taas Musk häärää (onko loukkaava termi?) useilla muillakin aloilla, jopa politiikassa. Kaikki Muskia käsittelevä kirjoittaminen ei siis ole Teslaa koskevaa. Tämä on hyvä pitää mielessä.

    Kun hieman vajaa viisi vuotta sitten aloin aktiivisesti seurata tätä keskustelupalstaa, ajoit Volvolla ja pyrit profiloitumaan merkkiriippumattomaksi autoilijaksi. Korjaa, jos olen väärässä. Nykyisellään alat muistuttaa enenevässä määrin erästä toista aktiivista kommentoijaa, joka älähtää pienimmästäkin "omaa merkkiä" koskevasta negatiivisesta havainnosta. Vaikka kyseessä olisi merkin laajasta valikoimasta sellainen malli tai voimalinja, joka poikkeaa täysin hänen omasta valintakriteeristöstään.

    Otetaan rennosti. Tosissaan, mutta ei vakavasti.

      3
  • Kyllä sanoisin, että TM:n vertailujen ja testien arvioinnit, Tesla mukaanluettuna, ovat aikalailla totuudenmukaisia eivätkä pyri syrjimään mitään automerkkiä. Tietenkään testin aikana ei ehditä havaita kaikkea ja jonkinlainen vaikutus voi olla silläkin millaisella autolla testaaja on muuten tottunut ajelemaan.

    Otan yhden esimerkin. Oma autoni on ollut talvivertailussa (2014). Olen analysoinut vertailua ja päätynyt siihen että joka ainut virke yhtä lukuunottamatta pitää kyllä tasan paikkansa vaikka joukossa on paljon moittiviakin virkkeitä. Ainoastaan tästä olen eri mieltä "Joskus liikkeellelähtö ylämäkeen onnistuu todella vaikeasta paikasta mutta useimmiten voima siirtyy takapyörille terävästi ja pito murtuu välittömästi." Sanoisin että tuon voi hallita täysin kaasupolkimella. Jos poljinta painaa niin kuin toisessa ajamassani autossa, joka ei ole niin nopea reagoimaan, niin murtuuhan se. Kaiken kirjoitetun havainnointiin minulta on mennyt useampi vuosi. Esim. viimetalvinen jumiinjäänti lumiselle metsätielle paljasti ettei auto todellakaan ole esim. manuaalin veroinen tuollaisessa tilanteessa - renkaita voi vain pyöritellä eteen tai taaksepäin ilman puhettakaan rytmikkäästä heijauksesta - tietokone hallitsee.

    Ps. Auton luistonestoon liittyy vielä erikoinen piirre. Kun muilla painaa liukkaalla reilusti kaasua niin vaihde vaihtuu pienemmällä niin kuin pitävälläkin kelillä ja tuntuu että "nyt mentäis jos ei olisi liukasta ja luistonesto rajoittaisi" mutta tämä ei ota liukkaalla edes kierroksia ja tuntuu siltä että eipä tässä oikein ole tehoa. No, lopputulos molemmilla on sama, auto kiihtyy sen minkä sutimatta pystyy.

      2
  • muokattu 08.12.2024 08:48

    @HybridRules kirjoitti:
    Tuntuu mukavalta, kun TM tylyttää Teslaa tai Muskia olipa aihetta tai ei, vai mitä?

    Tarkastellaan tuoreinta tapausta. Ensin sanoit Teslan olleen yhtä hyvä kuin Toyota tjsp., mutta Tesla sai 3 p vähemmän. Sitten luit jutun, ja väitit, että testin mukaan Teslan suoritus ei eroa Toyotasta. Artikkelissa kuitenkin kerrotaan perusteelisesti, miksi suorituksissa on merkittävä ero.

    En voi käsittää, millaisten lasien läpi juttuja luet, kun näet tässä Teslavastaisuutta. Vai luetko juttuja ollenkaan ja kuvittelet kaiken.

      3
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tuntuu mukavalta, kun TM tylyttää Teslaa tai Muskia olipa aihetta tai ei, vai mitä?

    Tarkastellaan tuoreinta tapausta. Ensin sanoit Teslan olleen yhtä hyvä kuin Toyota tjsp., mutta Tesla sai 3 p vähemmän. Sitten luit jutun, ja väitit, että testin mukaan Teslan suoritus ei eroa Toyotasta. Artikkelissa kuitenkin kerrotaan perusteelisesti, miksi suorituksissa on merkittävä ero.

    En voi käsittää, millaisten lasien läpi juttuja luet, kun näet tässä Teslavastaisuutta. Vai luetko juttuja ollenkaan ja kuvittelet kaiken.

    Otsikoinneissa, kirjoitustyyleissä, painotuksissa valituissa näkökulmissa yms. TM:llä on teslanegatiivinen ote.

    Ymmärrän, että tämän palstan kirjoittajia se ei häiritse vaan tuntuu mukavalta, koska se vahvistaa heidän asennettaan.

    Minä en sanonut, että MY ja Toyota pärjäsivät yhtä hyvin. Sehän oli TM:n otsikko, jonka sanavalinnan muistin vähän väärin, mutta asian oikein.

    Jos otetaan esimerkki ihan muusta yhteydestä, mutta paljon otsikoissa olleesta aiheesta eli rasismi, niin siinäkin ihmisten oma asenne voi olla sellainen, että ihminen on rasisti huomaamatta sitä itse. En siis tarkoita, että TM:n ote Teslasta tai Muskista olisi rasistinen. Yritän vain kuvata, miten subjektiivinen ote voi näkyä jonkun yksilön tai ryhmän toiminnassa vähän kuin alitajuisesti.

      
  • @Lukija10412 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Väistötesti on niin kuin se tehdään. Mitä osaavampi kuski, sitä paremmin pystyy näyttämään, mitä haluaa.

    https://www.google.com/url?q=https://www.youtube.com/watch?v=8xHajWNU7RY&sa=U&ved=2ahUKEwjDvs2JyZKKAxWoExAIHSu0AHsQwqsBegQIFRAF&usg=AOvVaw3ZCFT92H0Xj4YuGgn8hwYP

    Huono päivä Toyotakuskilla. Tuo sivusto muutenkin dissaa Toyotaa.

    Valokuva voi valehdella enemmän kuin tuhat sanaa ja video vielä enemmän. Testi on niin kuin sen halutaan olevan.

    Eli väität, että TM haluaa Teslan menestyvän huonosti?

    Olen tullut siihen tulokseen, että TM kirjoittaa Teslasta (ja Muskista) negatiivisen kautta.

    Niin selvästikin olet. Et vain ole onnistunut perustelemaan miksi sinun valitsemasi asenne johtuisi Tekniikan Maailman tekstistä?

    --740 GLE

    Itselleni olen ihan pätevästi pystynyt sen perustelemaan eikä minun muille sitä tarvitse perustella. Sinäkin tunnistat TM:n linjan, kun rehellisesti tarkastelet omia tuntemuksiasi lukiessasi TM:n artikkeleita Teslasta tai Muskista. Tuntuu mukavalta, kun TM tylyttää Teslaa tai Muskia olipa aihetta tai ei, vai mitä?

    Jonkun automerkin - ihan minkä tahansa - tylyttäminen kuulostaa kaukaa haetulta. En keksi mitään syytä, miksi TM:n toimitus (kaikki toimittajatko?) olisi jotakin merkkiä vastaan, enkä sellaista ole ainakaan itse havainnut. Tai että heillä olisi jonkinlainen ennakkoasenne.

    Mitä taas Muskiin tulee, niin eihän muitakaan autopomoja, sen enempää saksalaisia, kuin ranskalaisiakaan, ole käsitelty mediassa silkkihansikkain. Erona Muskiin heillä on ollut kytkentä pelkästään, tai lähinnä, autoteollisuuteen, kun taas Musk häärää (onko loukkaava termi?) useilla muillakin aloilla, jopa politiikassa. Kaikki Muskia käsittelevä kirjoittaminen ei siis ole Teslaa koskevaa. Tämä on hyvä pitää mielessä.

    Kun hieman vajaa viisi vuotta sitten aloin aktiivisesti seurata tätä keskustelupalstaa, ajoit Volvolla ja pyrit profiloitumaan merkkiriippumattomaksi autoilijaksi. Korjaa, jos olen väärässä. Nykyisellään alat muistuttaa enenevässä määrin erästä toista aktiivista kommentoijaa, joka älähtää pienimmästäkin "omaa merkkiä" koskevasta negatiivisesta havainnosta. Vaikka kyseessä olisi merkin laajasta valikoimasta sellainen malli tai voimalinja, joka poikkeaa täysin hänen omasta valintakriteeristöstään.

    Otetaan rennosti. Tosissaan, mutta ei vakavasti.

    En muista kuvanneeni itseäni merkkiriippumattomaksi. Muistan sanoneeni olevani "liikkuva äänestäjä" mitä automerkin valintaan tulee.

    Jos kerran muistat vanhoja kirjoituksiani, niin muistat varmaan, että olin paremminkin teslavastainen silloin ennen kuin nimimerkki Ruuhkamies kertoi yksityiskohtia Model X:stä ja lähdin koeajolla käymään. MX oli niin sopiva minulle, että ensinäkemästä auton kaupasta hakemiseen meni muistaakseni 6 päivää. Silloinen koiranikin, nyt jo manan majoilla oleva, tykkäsi myös tarpeeksi Teslan takatilasta. Jäin hetkeksi kahden auton loukkuunkin, kun Teslalle ei kannata tarjota vaihtoautoksi ainakaan muuta kuin Teslaa. Teslakauppa kun ei ole autoliike vaan tehdasmyymälä, niin vaihtoautojen hyvityshinnat ovat huonot.

    Ajoin putkeen monella farmarimondeolla, kun en kiinnittänyt autoon juuri huomiota vaan käytin hinta-käyttötarkoitus-ominaisuudet kriteerien mukaisesti valittua autoa pienellä kirjoitettuna.

    Sitten halusin jotain erikoisempaa ja se tarkoitti JGC, Disco x 2, Volvo ja sitten Tesla -putkea. Jos Teslalla ei olisi ollut Model X mallia, en olisi ottanut Teslaa ollenkaan. Silloin Model Y ei vielä ollut Suomessa myynnissä.

    Olen yrittänyt vastustaa TM:n ja kirjoittajien jakamaa väärää tietoa Teslasta täällä, mutta tämä on niin vahva kupla, että eihän se onnistu.

    Olen edelleen "liikkuva äänestäjä". Sellainenkaan ei anna kannatustaan ilman perusteita. Perinnemerkit ovat niin kaukana Teslan perässä, että olen vähän skeptinen, löytyykö uutta kannatuksen kohdetta pitkään aikaan.

      
  • muokattu 08.12.2024 12:38

    @HybridRules kirjoitti:

    Olen edelleen "liikkuva äänestäjä". Sellainenkaan ei anna kannatustaan ilman perusteita. Perinnemerkit ovat niin kaukana Teslan perässä, että olen vähän skeptinen, löytyykö uutta kannatuksen kohdetta pitkään aikaan.

    Jos Tesla ei pian uudista ulkonäköään, se saattaa pian olla vain museoesine.
    Perinteikäs Volkswagen on nyt ohittanut Teslan sähköautojen myynnissä. Teslan kehityksen etumatka kurottiin nopeasti umpeen ja ohitettiin.

      1
  • muokattu 08.12.2024 13:19

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tuntuu mukavalta, kun TM tylyttää Teslaa tai Muskia olipa aihetta tai ei, vai mitä?

    Tarkastellaan tuoreinta tapausta. Ensin sanoit Teslan olleen yhtä hyvä kuin Toyota tjsp., mutta Tesla sai 3 p vähemmän. Sitten luit jutun, ja väitit, että testin mukaan Teslan suoritus ei eroa Toyotasta. Artikkelissa kuitenkin kerrotaan perusteelisesti, miksi suorituksissa on merkittävä ero.

    En voi käsittää, millaisten lasien läpi juttuja luet, kun näet tässä Teslavastaisuutta. Vai luetko juttuja ollenkaan ja kuvittelet kaiken.

    Otsikoinneissa, kirjoitustyyleissä, painotuksissa valituissa näkökulmissa yms. TM:llä on teslanegatiivinen ote.

    Vai lukijan asenteessa?

    Ymmärrän, että tämän palstan kirjoittajia se ei häiritse vaan tuntuu mukavalta, koska se vahvistaa heidän asennettaan.

    Olenko mielestäsi Teslavastainen? Jos olen, anna yksi konkreettinen esimerkki, jossa tuo näkyy.

    Minä en sanonut, että MY ja Toyota pärjäsivät yhtä hyvin. Sehän oli TM:n otsikko, jonka sanavalinnan muistin vähän väärin, mutta asian oikein.

    Ohjaako asenne muistamaan otsikon Teslavastaiseksi?

    Lehti tiesi, että Teslafanclubissa alkaa kierrokset nousta, kun Toyota saa väistökokeesta psremmat pisteet ja siksi tämä haluttiin perustella. Mikä olisi ollut parempi tapa käsitellä asia?

      2
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tuntuu mukavalta, kun TM tylyttää Teslaa tai Muskia olipa aihetta tai ei, vai mitä?

    Tarkastellaan tuoreinta tapausta. Ensin sanoit Teslan olleen yhtä hyvä kuin Toyota tjsp., mutta Tesla sai 3 p vähemmän. Sitten luit jutun, ja väitit, että testin mukaan Teslan suoritus ei eroa Toyotasta. Artikkelissa kuitenkin kerrotaan perusteelisesti, miksi suorituksissa on merkittävä ero.

    En voi käsittää, millaisten lasien läpi juttuja luet, kun näet tässä Teslavastaisuutta. Vai luetko juttuja ollenkaan ja kuvittelet kaiken.

    Otsikoinneissa, kirjoitustyyleissä, painotuksissa valituissa näkökulmissa yms. TM:llä on teslanegatiivinen ote.

    Vai lukijan asenteessa?

    Ymmärrän, että tämän palstan kirjoittajia se ei häiritse vaan tuntuu mukavalta, koska se vahvistaa heidän asennettaan.

    Olenko mielestäsi Teslavastainen? Jos olen, anna yksi konkreettinen esimerkki, jossa tuo näkyy.

    Minä en sanonut, että MY ja Toyota pärjäsivät yhtä hyvin. Sehän oli TM:n otsikko, jonka sanavalinnan muistin vähän väärin, mutta asian oikein.

    Ohjaako asenne muistamaan otsikon Teslavastaiseksi?

    Lehti tiesi, että Teslafanclubissa alkaa kierrokset nousta, kun Toyota saa väistökokeesta psremmat pisteet ja siksi tämä haluttiin perustella. Mikä olisi ollut parempi tapa käsitellä asia?

    En pidä sinua avoimesti teslavastaisena.

    Sanoin jo aikaisemmin, että TM käyttää Teslaa (ja Muskia) myynnin edistäjänä. Sanoisin, että TM on tietoisesti teslanegatiivinen ja käyttää klikkiotsikoihin Teslaa, mutta kyllä heidän teksteissään on tyylillisesti yms. kuten edellä kirjoitin selkeä teslanegatiivinen ote.

    Netistä poimimani väistötesti oli tietysti väärin tehty ja TM:n on se oikea, eikö vain?

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Olen edelleen "liikkuva äänestäjä". Sellainenkaan ei anna kannatustaan ilman perusteita. Perinnemerkit ovat niin kaukana Teslan perässä, että olen vähän skeptinen, löytyykö uutta kannatuksen kohdetta pitkään aikaan.

    Jos Tesla ei pian uudista ulkonäköään, se saattaa pian olla vain museoesine.
    Perinteikäs Volkswagen on nyt ohittanut Teslan sähköautojen myynnissä. Teslan kehityksen etumatka kurottiin nopeasti umpeen ja ohitettiin.

    Samahan se minulle on, mikä sija Teslalla on sähköautojen myynnissä. Mutta on Model Y ollut tänäkin vuonna eniten myyty sähköauto sekä Suomessa että Euroopassa. Minulle ei koskaan ole ollut kriteerinä auton hankinnassa se, miten valitsemani auton myyntimäärät sijoittuvat muihin merkkeihin nähden.

    Mutta onko volkkari tosiaan petrannut myyntiään niin paljon? Voisitko julkaista asiasta tietolähteesi? Vielä äskenhän volkkari oli sulkemassa tehtaita, koska myynti tökkii.

    Minulle Model X:n ulkonäkö kelpaa hyvin. En muutenkaan auton ulkonäköä pidä tärkeänä. Model X:n tekniikka on uudistunut pari vuotta sitten ja se on olleellisempaa kuin ulkonäkö. Toivon todella, että Model X:n mallia ei uudisteta ainakaan niin, että Falcon Doors jäisi pois.

      1
  • 21/2024> @HybridRules kirjoitti:

    Mutta onko volkkari tosiaan petrannut myyntiään niin paljon? Voisitko julkaista asiasta tietolähteesi?

    Tekniikan Maailma 21/2024 sivu 55

      
  • muokattu 08.12.2024 16:37

    @Lukija336949 kirjoitti:

    Jos koeajaja on kirjoittanut niin, auto on todennäköisesti tutissut tai tärissyt.

    Jossakin määrin joo. Asian voi tulkita tarkoittavan montaa vivahdetta. Mutta noinkin kirjoitettuna kyse on adjektiiveista, joihin on vaikuttanut mielipide.

    Onko tarpeellista mainita jokaisen kannanoton jälkeen, että se ei voi olla haitallista kaikille, vai onko heillä niin vahvat pakaralihakset, ettei he tunne kovan jousituksen aiheuttamaa tärinää ja tutinaa?

    Kyse on aste-eroista: toiset ottaa asian niin vakavasti, etteivät ostaisi autoa millään, kun tuollaista saattaa tosiaan tulla havaituksi jotenkin. Toiset ovat tottuneet johonkin kovuusasteeseen aiemmissa autoissaan, joka vastaa testiautoa, eivätkä pidä sitä muuna kuin asiaan kuuluvana.

    Molemmissa on kyse mielipiteestä.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    21/2024> @HybridRules kirjoitti:

    Mutta onko volkkari tosiaan petrannut myyntiään niin paljon? Voisitko julkaista asiasta tietolähteesi?

    Tekniikan Maailma 21/2024 sivu 55

    Tekniikan Maailma - no tietysti. Jos on jotain, mistä voi vääntää Teslasta negatiivisen uutisen, niin tietenkin se pitää heti julkaista.

    Voisitko valaista, miten sähköautojen tilasto menee TM:n mukaan? Onko Tesla pudonut paljonkin? Luulisi, että BYD olisi sitten ykkönen, mutta yllättävää, jos volkkari on kakkonen.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    21/2024> @HybridRules kirjoitti:

    Mutta onko volkkari tosiaan petrannut myyntiään niin paljon? Voisitko julkaista asiasta tietolähteesi?

    Tekniikan Maailma 21/2024 sivu 55

    Olihan tuo muualtakin luettavissa. Tilasto oli vain Euroopan alueelta.

    Monihan ajaa mersuilla tai bemarilla, vaikka ne ovat kaikkiea muuta kuin kärkikastissa. Ei minullakaan Teslalla ajaminen mitenkään riipu siitä., mikä Teslan markkinaosuus on.

      
  • muokattu 08.12.2024 17:32

    @HybridRules kirjoitti:

    Tekniikan Maailma - no tietysti. Jos on jotain, mistä voi vääntää Teslasta negatiivisen uutisen, niin tietenkin se pitää heti julkaista.

    TM julkaisee melkein jokaisessa numerossa Suomen rekisteröintitilaston, mielestäsi ne ei kuulu tekniikkalehteen.

      
  • 10 eniten rekisteröityä sähköautoa
    Merkki Lokakuu 2024
    Škoda Enyaq 1. 265
    VW ID.4 2. 123
    VW ID.7 3. 105
    Tesla Model Y 4. 102
    Audi Q6 E-tron 5. 99
    Volvo EX30 6. 91
    Volvo EX/XC40 6. 91
    Porsche Macan 8. 68
    Polestar 4 9. 53
    Volvo EC/C40 10. 50

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    21/2024> @HybridRules kirjoitti:

    Mutta onko volkkari tosiaan petrannut myyntiään niin paljon? Voisitko julkaista asiasta tietolähteesi?

    Tekniikan Maailma 21/2024 sivu 55

    Tekniikan Maailma - no tietysti. Jos on jotain, mistä voi vääntää Teslasta negatiivisen uutisen, niin tietenkin se pitää heti julkaista.

    Joko huomaat, mitä täällä sinulle yritetään sanoa?

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    21/2024> @HybridRules kirjoitti:

    Mutta onko volkkari tosiaan petrannut myyntiään niin paljon? Voisitko julkaista asiasta tietolähteesi?

    Tekniikan Maailma 21/2024 sivu 55

    Tekniikan Maailma - no tietysti. Jos on jotain, mistä voi vääntää Teslasta negatiivisen uutisen, niin tietenkin se pitää heti julkaista.

    Joko huomaat, mitä täällä sinulle yritetään sanoa?

    Kyllä. Minun pitäisi liittyä samaan kuoroon muiden kanssa. Mutta en ole ajatellut tehdä niin. Kohtahan tämä palstakin on historiaa, jos TM tekee, mitä lupaa.

    Mutta myyntitilastojen asiayhteyttä en ymmärrä. Että miksi tässä kohtaa kysyt huomaamisista?

      
  • muokattu 08.12.2024 18:21

    Jos joku ohittaa Teslan myyntitilastoissa ja se kerrotaan TM:ssä, se on mielestäsi Teslavastaisuutta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Olen edelleen "liikkuva äänestäjä". Sellainenkaan ei anna kannatustaan ilman perusteita. Perinnemerkit ovat niin kaukana Teslan perässä, että olen vähän skeptinen, löytyykö uutta kannatuksen kohdetta pitkään aikaan.

    Tuon väitteen kumoa myyt tilastot

      
  • muokattu 08.12.2024 18:44

    @Lukija336949 kirjoitti:
    10 eniten rekisteröityä sähköautoa
    Merkki Lokakuu 2024
    Škoda Enyaq 1. 265
    VW ID.4 2. 123
    VW ID.7 3. 105
    Tesla Model Y 4. 102
    Audi Q6 E-tron 5. 99
    Volvo EX30 6. 91
    Volvo EX/XC40 6. 91
    Porsche Macan 8. 68
    Polestar 4 9. 53
    Volvo EC/C40 10. 50

    Marraskuu 2024, Henkilöautot 10 mallia
    1. TESLA MOTORS MODEL Y 247 3,9
    2. TOYOTA YARIS CROSS 238 3,8
    3. TOYOTA COROLLA 229 3,7
    4. SKODA KAMIQ 226 3,6
    5. SKODA ENYAQ 209 3,3
    6. VOLVO XC60 188 3,0
    7. TOYOTA YARIS 162 2,6
    8. VOLKSWAGEN TAIGO 136 2,2
    9. OPEL ASTRA 135 2,2
    10. TOYOTA C-HR 125 2,0
    10. VOLKSWAGEN ID.7 125 2,0

    tammi-marraskuu 2024, henkilöautot 10 mallia
    1. TOYOTA COROLLA 229 3,7 3 461
    2. TOYOTA YARIS CROSS 238 3,8 2 734
    3. TOYOTA YARIS 162 2,6 2 295
    4. TESLA MOTORS MODEL Y 247 3,9 2 042
    5. VOLVO EX30 99 1,6 1 966
    6. SKODA OCTAVIA 97 1,5 1 847
    7. NISSAN QASHQAI 88 1,4 1 720
    8. VOLVO XC60 188 3,0 1 585
    9. SKODA ENYAQ 209 3,3 1 490
    10. KIA CEED 85 1,4 1 364

    Model Y on edelleen eniten myyty sähköauto Suomessa. Tuskin joulukuu muuttaa tilannetta ainakaan huonompaan suuntaan. Mersua ja bemaria ei näy ollenkaan, silti jotkut ostavat niitäkin kuulemma.

    Listalta voi nähdä, että hinta ja vanha brändi painaa paljon, koska Volvo EX30 myy noin hyvin vaikka on pieni ja on kärsinyt softaongelmista. EX30:n saa edulliseen hintaan ja Volvon brändi on ainakin Suomessa vahva kiinalaisomistuksesta huolimatta.

    Minäkin ajattelin silloin 2020 tietämillä, että perinnemerkit jyräävät Teslan, koska perinneautoilla on vanhat brändit, mutta ei niin ole käynyt. Tesla on vain yksi yhtiö, kun volkkariin kuuluu monta eri merkkiä samoin kuin Stellantikseen, joten Teslan kokonaismyynti on ymmärrettävästi pienempi jo senkin takia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit