Aika outo juttu, meidän BMW:hen tehtiin venttiiliremontti ja nyt se on alkanut kuluttamaan öljyä. En tiedä missä on probleemi. "Kuluttaako" moottori öljyä, jos ajaa vähän pitempää lenkkiä, n. 200-300 km? Eihän sen pitäisi kuluttaa!?
Minulla on ollut vanha BMW. Öljyä ne kuluttaa normaalistikin. Jos sinun auton öljynkulutus merkittävästi kasvoi juuri venttiiliremontin jälkeen, niin voisin arvailla, että kaikki ohjainkumit ei tullut kunnolla paikoilleen. BMW:n kansirakenne on semmoinen, että öljyä kelluu kannen yläpuolella runsaasti. Yleensä venttiiliremonttiin mennään juuri noiden ohjainkumien vaihtamiseksi. Toinen juttu on tietenkin kansipahvi. Jos kannen kiristys epäonnistui, saattaa öljyä päästä imutahdin aikana sylinteriin. Tämän saattaisi huomata siitä, että öljyntäyttö tai mittatikun reiästä "huohottaa" voimakkaasti kun auto käy.
Jos öljynkulutus on epänormaalin suuri, näet sen jo pakoputkesta. Sinistä savua, joka haisee kun öljy palaa palotilassa. Joko öljyrengas poikki (männänrengas), venttiilin ohjaimen tiiviste väärinpäin, tai jokin tiiviste naputettu liian suurella voimalla ohjainvarteen, jolloin se vaurioituu välittömästi, ja päästää öljyä sylinteriin sitä kautta. Jos kannenkiristyksessä tullut virhe, momentti, väärä kiristysjärjestys tms. tulee jatkossa vielä suurempia ongelmia, lähinnä lämmön puolella, ja ellei mitään tee, kone keittää kerran, niin sinulla on kiero kansi ja koneistus edessä. Tulihan kannentiiviste laitettua oikenpäin, ja varmasti uusi ? Jos auto tiputtaa öljyä alle, etsi mistä tulee ja toimi sen mukaan.
Harmi vain, että tosiasiassa kumpikin on auttamattoman vanha, se ajonautinto uuteen verrattuna ei ole mainittava ennen täydellistä alustan ja nivelien läpikäyntiä. Vanha on aina vanha.
""Kuluttaako" moottori öljyä, jos ajaa vähän pitempää lenkkiä, n. 200-300 km?"
Jos öljyä katoaa noin lyhyen matkalla, ilman että sitä valuu lätäköksi auton alle tai ilman että auto näyttäisi savuttavan, voi tuo "öljymäärän" katoaminen johtua siihen liuenneen bensiinin ja veden höyrystymisestä. Pätkäajossa öljymäärä näyttää kasvavan - pitkällä matkalla laskevan. Talvella kylmäkäynnistykset ja moottorin hidas lämpeneminen käyntilämpöön aiheuttavat sitä, että keväällä öljyt "katoilevat". Kyllä minäkin hukkasin Keuruun kesäajoreissulla enemmän öljyä kuin mitä oli kadonnut pätkäajossa koko kesänä.
Mutta en minä sulje pois edellisiä vaihtoehtoja. Ottaen huomioon, että autollesi tehtiin juuri venttiiliremppa, syy saattaa olla siinäkin. Onko autoosi vaihdettu öljyjä nyt keväällä?
Minulla on ollut vanha BMW. Öljyä ne kuluttaa normaalistikin. Jos sinun auton öljynkulutus merkittävästi kasvoi juuri venttiiliremontin jälkeen, niin voisin arvailla, että kaikki ohjainkumit ei tullut kunnolla paikoilleen. BMW:n kansirakenne on semmoinen, että öljyä kelluu kannen yläpuolella runsaasti. Yleensä venttiiliremonttiin mennään juuri noiden ohjainkumien vaihtamiseksi.
Toinen juttu on tietenkin kansipahvi. Jos kannen kiristys epäonnistui, saattaa öljyä päästä imutahdin aikana sylinteriin. Tämän saattaisi huomata siitä, että öljyntäyttö tai mittatikun reiästä "huohottaa" voimakkaasti kun auto käy.
Ei kantta tarvitse välttämättä ottaa irti jos venttiilit vaihtaa...
Jos öljynkulutus on epänormaalin suuri, näet sen jo pakoputkesta.
Sinistä savua, joka haisee kun öljy palaa palotilassa. Joko öljyrengas poikki (männänrengas), venttiilin ohjaimen tiiviste väärinpäin, tai jokin tiiviste naputettu liian suurella voimalla ohjainvarteen, jolloin se vaurioituu välittömästi, ja päästää öljyä sylinteriin sitä kautta.
Jos kannenkiristyksessä tullut virhe, momentti, väärä kiristysjärjestys tms. tulee jatkossa vielä suurempia ongelmia, lähinnä lämmön puolella, ja ellei mitään tee, kone keittää kerran, niin sinulla on kiero kansi ja koneistus edessä. Tulihan kannentiiviste laitettua oikenpäin, ja varmasti uusi ?
Jos auto tiputtaa öljyä alle, etsi mistä tulee ja toimi sen mukaan.
halpoja hyviä hyviä herkkuja Saksasta
850i
635CSI
kaksi upeaa BMW mallia. todellisia ajajien autoja
Harmi vain, että tosiasiassa kumpikin on auttamattoman vanha, se ajonautinto uuteen verrattuna ei ole mainittava ennen täydellistä alustan ja nivelien läpikäyntiä. Vanha on aina vanha.
""Kuluttaako" moottori öljyä, jos ajaa vähän pitempää lenkkiä, n. 200-300 km?"
Jos öljyä katoaa noin lyhyen matkalla, ilman että sitä valuu lätäköksi auton alle tai ilman että auto näyttäisi savuttavan, voi tuo "öljymäärän" katoaminen johtua siihen liuenneen bensiinin ja veden höyrystymisestä. Pätkäajossa öljymäärä näyttää kasvavan - pitkällä matkalla laskevan. Talvella kylmäkäynnistykset ja moottorin hidas lämpeneminen käyntilämpöön aiheuttavat sitä, että keväällä öljyt "katoilevat". Kyllä minäkin hukkasin Keuruun kesäajoreissulla enemmän öljyä kuin mitä oli kadonnut pätkäajossa koko kesänä.
Mutta en minä sulje pois edellisiä vaihtoehtoja. Ottaen huomioon, että autollesi tehtiin juuri venttiiliremppa, syy saattaa olla siinäkin. Onko autoosi vaihdettu öljyjä nyt keväällä?
Venttiiliohjurien kumien vaihto ei vaadi sylinterikannen irroitusta.
j.h
Rengasventtiilit saa vaihdettu ilman sylinterikannen irroitusta.