Automaatti diesel

5 kommenttia

Olen harkitsemassa diesel+automaattivaihde yhdistelmää.

Kuuntelisin mielelläni KOKEMUKSEEN PERUSTUVAT kommentit oheisista vaihtoehdoista, siitä missä on paras laatikko (=vaihtaa nykimättä ja "luistattamatta" eikä nosta kulutusta mainittavasti):

Audi A4 TDI
BMW 320d
MB C200/220CDI
Saab TiD
Volvi S60 D5
Joku muu !!

  
  • En usko, että mikään mainitsemista autojen automaateista luistaa. Se on niin vanha ominaisuus jotka vaivasivat eurooppalaisia automaatteja joskus. Ehkä auton teho vaikutti asiaan myös. Dieseli vääntää jo alhaalta, juuri missä voimaa tarvitaan. Uusissa automaateissa on ns. "lukkoturbiini" jolloin momentinmuunnin ei luista, vaan veto on päällä koko ajan. Tästä voisi kirjoittaa sivukaupalla, mutta lyhyesti nykyautomaattien kanssa ei ole ongelmia. Autotehtaat ostavat automaattinsa joltakin valmistaja. VAG valmistaa omat.

      
  • Myös Mercedes tekee omat automaattinsa, 7-lovinen uusin tällä hetkellä. BMW:n ja Mercedeksen paksit on olleet mukavia, mutta mukavuudessa mekkerin 5-lovinen menee vielä edelle karvan verran. Tuo 'sumea logiikka' eli automaatin oppiminen käyttäjästään on loistojuttu.

    Tarjoisin mersua 270cdi:nä ja automaatilla jos vain rahapuolella ei tökkää vastaan, lennokasta kulkua. 220cdi on hieman tehokkaampi ja käy tasaisemmin kuin 200:nen, mutta muita eroja niissä ei ole. Kummallakin pääsee. Mutta kannattasin mukien lisäämistä (4<) tuohon autohankintaan moottoripuolen kannalta, nelisylinteriset ei ole koskaan lämmittäneet mieltä. Kulutus nimittäin ei lähde käsistä vaikka enemmän rautaa pyöriikin konepellin alla.

      
  • Saattaa olla hyvä, että autotehtaat valmistavat omat automaattinsa. Kuitenkin uskon, että valmistuttavat omien tehonkeston, säätöjen ym. suhteen. Jotenkin olin muistavinaani, että MB ja BMW käyttäisivät ZF:n valmisteita. Minulla oli kerran 500SEC jossa oli sama automaatti kuin Porsche käytti 928 mallissa "käännettynä" ennen taka-akselia. Oli miten tahansa, automaatti ja diesel on hyvä yhdistelmä. Lukekaa avaukseni "moottorin ryntäys", se liittyy enemmänkin automaattiin.

      
  • Katoppa, mitä Toukokuun Tuulilasi sanoo Audi A4 Diesel Automaatista!

      
  • Kyllä Mb tekee ainakin nykyään omat automaattilaatikkonsa, melkein kaikki muuthan ostaa laaatikot joltain muulta, mutta varmasti säätävät ne sitten itse.

    Voisi MB:n olla vaikea löytää markkinoilta laatikkoa, joka kestää esim CL/S/SL 65:n 1000 nm väännön. Tollanen vääntö vaatii laatikoltakin aika paljon. Ei taida vanhojen jenkkienkään laatikot enää tykätä vahvistamatta tollasista lukemista, vaikka melkein mitä vaan kestävätkin.

    [individual muokkasi tätä viestiä 14.05.2004 klo 20:51]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit