automaati hajoamassa

4 kommenttia

Mikähän on Mondeon (vm -99, 2,5l) laatikossa
vikana, kun tankilla käydessäni olin jatkamassa
matkaa, laitoin D-asentoon niin nykäisi aivan
pirusti? D-vaihdettahan ei saa silmään ilman että jarru on aivan pohjassa. Olisikohan nestekytkin jotenkin jumissa (= ei luistanut).
Laatikko on 4-lovinen Ford CD4E :confused:

  
  • Katso automaatin öljy ensimmäiseksi.
    Moottorin täytyy käydä, valitsin N-asentoon, muista kässäri, tasainen paikka, automaatin öljytikku ulos, katsot missä pinta on.
    Ford käyttää muistaakseni omaa öljyä, tarkista mikä, huoltoasemilta niitä yleensä saa, jos vajausta on, kaadat öljytikun reijästä lootaan, kunnes se on sopivalla tasolla.
    Voit kokeilla vaihtaa R:lle, eli pakittaa, jos auto empii, on öljyt vähissä.
    Milloin laatikon öljynsuodatin on vaihdettu? Entä koko öljy?

      
  • Taksitransporterista oli vaihdettu kolme kertaa automaattivaihteisto n laatikko ja toiselta transporteritaksilta oli vaihdettu myöskin saman verran. Näin he ainakin kertoivat.

      
  • Öljyt oli laatikossa ihan OK. Ei ole enää nykäissyt
    kertaakaan :wink: .

    Kuulin teorian, että nykäisee reilusti mikäli jos auto liikkunut
    P:n ja D:n välillä.

    Öljynvaihtoväliä ei ole ollenkaan. Lisätään vain jos nestepinta
    tippunut, näin kertoo Foortin huolto.

      
  • Ei sillä ole väliä jos auto liikkuu siirrettäessä automaatissa vaihdevipua. Kun vipu liikkuu, se joko aukaisee tai sulkee laatikossa olevia pieniä öljyreikiä, jossa hydrauliöljy virtaa, tai ei virtaa, riippuen kulloisestakin toiminnasta.
    Nykyautoissa elektroniikka hoitaa paljon siirtoja, tai minusta tyhmällä toiminnolla mikäli halutaan vaihtaa "manuaalisesti". Aina automaatilla voi vaihtaa, siirtämällä vaihde kyseiselle vaihteelle, mutta se pysyy siinä lukittuna kunnes siirtää sen, ylös tai alas, -50 luvulta lähtien. Siinä ei ole mitään uutta, muuta kuin markkinoinnissa eurooppalaisille, jotka on tykännyt jalka-käsi-rumbasta.

    Sinun automaatissa on siirtovipu ilmeisesti takerrellut, joko jättäen auki väärän reijän, jolloin öljyn kulku turbiinille on kestänyt pidempään toista kautta. Automaattia ei tarvitse pelätä, se on toimintavarma, perustuuhan se hydrauliikkaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit