UAZ, KAZ, GAZ, ZAZ

12 kommenttia

Suomen armeijassa on kuulemma GAZ ja ZAZ merkisiä maastureita. Kyseisistä automerkeistä en ole huomannut olevan maastureita. Mutta UAZ merkkisestä on maasturi olen tehnyt havainnon. Mitä Suomen armeija käyttää UAZ, ZAZ, GAZ vai KAZ? Minkä merkkistä?

Olen myös nähnyt Suomen armeijan käyttävän Lada Nivaa.

  
  • Tuot ikäviä muistoja mieleen....
    UAZ:n kulutus oli muuten mettähommissa n 60 l/100 km, ja kone on pieni.
    GAZ bensakuormurit vei lähemmäs 100 l. Täysalumiininen V8, pitäisköhän semmoinen kone roudata tallin nurkille ja katsoa mitä siitä oikein saisi....?

      
  • Kuulin "armeijan äijiltä" että ainakin maasturit ovat melko huonossa kunnossa. Ainakin ulkoisesti ovat itse joutuneet maalamaan, kyseisiä autoja, kuvittelin että maalaukset tehtäisiin muualla!

      
  • Tottakai armeijan maasturi pannaan parkkiin puuta vasten nojaamaan, ei liikkeessä camo-väriä tartte laittaa, se käy pensselillä.

    Vedin 4-t tykkiä ZIL 6x6-vetoisella värkillä.
    Jos ei mahtunu puiden välistä, niin puun yli sitten, kyllä se kaatu.

      
  • Lainaus:
    10.06.2004 klo 20:19 SixPack kirjoitti
    pieni.
    GAZ bensakuormurit vei lähemmäs 100 l. Täysalumiininen V8,


    Muistini mukan siinä olisi suora kasi..
    on muuten ainoa kuorma-auto, jota olen ollut mukana työntämässä käyntiin. Aivan hirveitä vehkeitä kaikki otsikossa mainitut.

      
  • Niissä on sama kasikone V-muodossa, jos olet käynyt Pietaria ihailemassa, niin kaikki lavakuormurit jotka saa vihreinä tai ryssän-sinisenä on samalla V8:lla. Kuulee kyllä äänestä, tosin ääntä kun kuuntelee, täytyy moottorin olla pitkäiskuinen, se on yllättävän hidaskierroksinen bensakoneeksi. Vääntöä tällä haetaan. Voimansiirtolaitteet pitävät niin suurta ääntä ja meteliä näissä, että moottorin ääni tahtoo peittyä. Eikä oikein edes näe, koska silmiä kirvelevä sakea pakokaasupilvi peittää näkyvyyden maatasolla tehokkaasti.

      
  • Varmaankin yksinkertaisia tekniikaltaan, joten helppo korjata? Mitkä ovat näiden maastureiden hyvät puolet? Miksi näitä on Suomen armeijalla? Jotenkin on niistä tullut huono käsitys.

      
  • Sellainen automerkki on kuin ZAZ-Daewoo eli Daewoot ZAZ-merkki nokalla. Maasturit ovat kai oikeita ZAZeja?

      
  • Riihimäellä meillä oli
    ZIL-131 -maastokuorma-autoja (miehistönkuljetus)
    GAZ-66 -maastokuorma-autoja (radiokalustoa)
    UAZ 5D STW (maastohenkilöautoja)
    GAZ-69 (yksi kappale, maastohenkilöauto).

    GAZ-69 ja UAZ saadaan molemmat helposti muutettua avoautoiksi, koska katto on metalliputkien päälle kietaistu muovipressu. UAZit oli käytännöllisyyden vuoksi kattoineen, GAZ-69 oli ilman kattoa kapiaisten bulevardisporttina. Ei tosin asepalveluksen alusta asti ilmeisesti - muistan, kun käytiin sot.mest. Saukkolan kanssa jostakin varaston perältä etsimään tuota museoikäistä kapistusta ja ottamaan siitä savuja. Sai muuten veivata eikä meinannut ottaa tulille lainkaan. Lopulta saatiin läpinäkymätön savu. Auto katosi omaan savuunsa. Hieno auto on, todella hieno. Hieman poltti ilmeisesti öljyäkin.

    UAZilla tuli itsekin ajettua. Ne kun olivat "säännöllisessä" käytössäkin niin ne sai hyvin helposti veivillä käyntiin (kaikissa ei edes startti toiminut, muutkin halusi käynnistää veivistä ihan kuntoilun kannalta - kuskilla kun on muuten niin vähän sykkimistä, että kerää kaljamahan) toisin kuin GAZin jota tosiaan veivattiin, startattiin ja työnnittiin varmaan puolisen tuntia. En tosin tiedä oliko se vain talvivarastoinnissa vai oliko se seissyt vuosikymmenen siellä varaston perällä.

    UAZilla ajokokemuksista sen verran, että 100...120 lienee maksiminopeus. Kerran lähti tuulilasinpyyhin lentoon kesken pahimman sateen. Yhdestä vaan hajosi toinen jarrupiiri (kaksi jarrupiiriä näissä taitaa olla). Välillä sai hinata näitä leireillä, kun bensiiniputket olivat jäätyneet (eivät käynnistyneet edes hinaamalla vaan piti viedä paikkaan sulatettavaksi).

    ZIL-131: Näissä on V8. Ei ole käyntiäänessa samaa munaa kuin jossakin suoraputkisessa Chargerissa. Ei höpötä - enemmänkin maukuu ja vonkuu. Voimansiirto vonkuu lisää.

    GAZ-66: Näissäkin taisi olla V8. Nämä jo höpöttävät kuin pitääkin. Pakoäänet papattavat ja kuulostaa paljon ZILiä munakkaammalta. Vaihteistosta ei löydy synkronointia yhtä kattavasti kuin ZIListä.

    ZILeillä (Zilttoneilla) tuli jotakin matkattua. Aikasen vähän, koska Riihimäellä pääosa ajosuoritteesta tuli Sisuilla (Karhut, SL:t, SK:t, maasto-SK:t, maasto-E11) ja Renault-kuorkeilla. ZILeillä kuitenkin maastoajoleiri, virka-apua sekä eräs pidempi reissu ZILien varastointiin vietäväksi. Varastoreissu oli talvella ja sai kokea ZILin uskomattomia ajo-ominaisuuksia jäällä ja lumella. Käyttöjarrua painaessa takateli lukittui, etupyörillä saattoi vielä ohjata. Käsijarru oli vaihteistoon (ei saa kytkeä auton liikkuessa), mutta poljinjarrulla sai ZILin kulkemaan lystisti kylki edellä jossakin Etelä-Suomen syrjäisillä metsäpoluilla. ZILeissä tietenkin nastattomat maastorenkaat (ei siis mitkään lammelloidut kitkarenkaat vaan hyvin karkeakuvioiset, traktorirenkaan kaltaiset). Maastossa ZIL meneekin sitten aivan mihin hyvänsä, olettaen että se kääntyy. U-käännös vaatii tilaa niin paljon, että täytyy kiertää Laatokan ympäri. Muuten ZIL on aikas pieni (mahtuu kummallisista väleistä) ja ilmiömäinen kiipeämään mäkiä maastossa (=> vitsi siitä kuinka ZILillä kiivetään peruuttamalla männynlatvaan) ja vieläpä ilman tasauspyörästön lukkojakin. Totta kai näistä vintturikin löytyi, jos nyt jollakin ilveellä sai jumitettua itsensä johonkin käsittämättömään suohon.

    Kaveriporukassa ollaan välillä harkittu GAZ69:n UAZin tai ZILin hankkimista metsäleluksi. Jäänyt toteuttamatta, kun ei ole ollut vapaapäiviä niihin aikoihin, kun on ollut kaluston huutokauppapäivät.

      
  • whiic, tuo olikin asiantuntija täydentävä vastaus. Nyt sain hyvän vastauksen kysymykseeni. Kun noissa z-loppuisista menee ihan sekaisin. :smile:

      
  • Lainaus:
    13.06.2004 klo 11:08 Tuomas -Audifani kirjoitti
    whiic, tuo olikin asiantuntija täydentävä vastaus. Nyt sain hyvän vastauksen kysymykseeni. Kun noissa z-loppuisista menee ihan sekaisin. :)

    Ei mikään asiantunteva, saati sitten tyhjentävä. Z-loppuisia on paljon lisääkin. Lisäksi on joitakin jotka eivät lopu Z:aan.

    GAZia ei kannata kutsua GAZiksi vaan aina kannattaa pitää perässä niitä numeroita. 66:lla ja 69:llä ei ole nimittäin mitään yhteistä. Kannattaa myös muistaa, että Volgakin on eräs GAZ (GAZ-21, GAZ-22, jne). Tsaikat ovat GAZeja (GAZ-13, GAZ-14, jne). GAZeja on siis siviililiikenteessäkin. VAZit tunnetaan Ladoina (armeijalla on näitäkin, mutta Volgista en tiedä).

    Suomen armeijalla on ZILien lisäksi hyvin samankaltaisia maastokuorma-autoja: Uraleja.

    Z-päätteisiin lisättävä KrAZ, MAZ, MoAZ, YAZ, KAZ, KAvZ, BelAZ, LAZ...

      
  • Kraz on äijä vehje, ei voi muuta sanoa :sunglasses:
    E 11T ei pääse ulkoisella habituksellaan edes lähelle vaikkakin on 100x mukavampi ajella...

      
  • Z siellä lopussa on yhtä kuin zavod eli tehdas (samasta sanasta on suomen kieleen lainattu savotta). A:n merkityksen arvannette ja ensimmäinen kirjain kertoo yleensä tehtaan sijaintipaikan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit