Kyselen kokemuksia Renaultin Scenic Rx-nelosesta, etenkin autolla todella ajaneilta. Mitään maasturia en ole kyseisestä henkilöautotosta hakemassa, mutta monikäyttöiset sisätilat, lumipöperössä auttava neliveto ja maavara houkuttelevat. Kävin lyhyellä koeajolenkillä ja jämäkältä autolta vaikuttaa.
Lähtöhinta on ollut aikanaan korkea, mutta 50-80tkm ajettuja 2000-2002 vuosimallin autoja näyttää löytyvän 23-26t eur pyynnillä. Mitä itse lopulta maksoitte autostanne? Onko vuosimallien 2000-2002 välillä mitään oleellisia eroja varusteissa tai tekniikassa?
TM:n vuoden 2002 talvitestissä ei menestynyt oikein hyvin mm. eturenkaiden luistoneston takia, mikä hyydytti menon mäkitestissä ennen viskon kytkeytymistä. Miten paljon käytännön ajossa tämä on haitannut?
Mielestäni Scenic ei ole tuona aikana kovinkaan paljon muuttunut. Jos auto tuntuu hyvältä osta se. Harvalla on tuosta autosta ajokokemusta. Ja onhan neliveto aina neliveto.
Sopiva yksilö löytyi eilen.
Tähän asti ajettu Helsingistä moottoritietä Tampereelle ja auto vaikuttaa hyvältä matka-autolta. 120 km/h nopeudessa moottoriäänet ja suurimmat suhinat pysyvät poissa, eikä keskustelussa tarvitse korottaa ääntä. Michelinin 4x4 -kitkat rohisevat karkealla alustalla - leveys 215 on syypää rengasääniin.
Tuuli ottaa korkeaan autoon, joten ajamisessa pitää olla ajatus mukana suunnassa pysymiseksi - kuten tosin aina liikenteessä. Ominaisuus on kuitenkin hyvä pitää mielessä.
Kaupunkiliikenteessä niinikään korkeudesta on todellista hyötyä, sillä ulos näkee hyvin. Moottori vetää alakierroksilla kiitettävästi, jämäkkä jousitus ja leveät renkaat pitävät suunnan haluttuna. Ohjaus on tunnokas, joskaan mikroautolla ei olla liikenteessä.
Lähiaikoina pitääkin päästä kokeilemaan, mitenkäs pehmeämmällä alustalla edetään...
Auto on vuosimallia 2001, mittarissa 43 500. Rx4:mme on ollut myös hyvällä pidolla: Ulkoa tai sisältä ei löydy mitään moitittavaa. Grand confort -varustelutasoon sisältyy kaikkea mukavaa, kuten viileä juomakotelo, automaattinen ilmastointi ja keskikyynärnojat.
Eikös ohjaus ole tunnoton ja ajoasento huono?
Ja olen myös lukenut että kyseinen auto lähtee takapyöräluistoon, mutta auttaako neliveto asiaan ettei se menisi?
Tunnokkuudessa ja ajoasennossa ei ole mitään valittamista: Kuskin tiedossa on minne auto menee.
Ainoa miinus tulee siitä, että tuuli ottaa korkeaan autoon aika voimakkaasti. Sen kuitenkin tuntuu heti myös ratissa ja homma pysyy hanskassa. Talviluikkailla valtateillä asia on syytä ottaa kuitenkin huomioon.
Autossa ollut uudesta eiliseen Michelinin 4x4-kitkat, joiden vetely urissa tuntuu helpottuneen uusien Nokian NRVi-renkaiden ansiosta. Renkaat ovat todella hiljaiset ja paljastavat irroitettavan hattuhyllyn nitinän..
Ratti on aluksi oudosti "sylissä", mutta siihen tottuu. Penkissä hyvät säädöt. Jos penkkiä pitää liian ylhäällä, istuinosa jää lyhyeksi.
Muistaakseni TM:n 2002 talvitestissä tosiaan oli, että voimakas kaarrejarrutus voi johtaa perän luistoon. Ei ole tullut kahden viikon omistajuuden aikana kumpaakaan vastaan, talven ongelmia tuokin. Tosin ei mikään houkutteleva asia sattuessaan. Uskoakseni hallittavissa hyvillä renkailla ja sillä tilannenopeudella. Henkilökohtaisesti toivon ennemmin perän luistoa kuin puskemista.
Viikonlopun aikana mennäänkin katsomaan keskisuomalaisia metsäautoteitä ja tiedä häntä vaikka nelivetokin pääsee heräämään henkiin.
Peräluistosta ja nelivedosta vielä:
4x4 magazinen (www.4x4-magazine.com) toimittaja JJJ Launonen moitti jonkin sortin maasturia harkitessani viskokytkimet huonoiksi, sillä takaveto herää vasta keskellä sivuluistoa ja pahentaa sitä entisestään. Näin ainakin Hondissa HRV/CRV. Tämä pitää käydä viimeistään ensilumilla kokeilemassa rauhassa jossain isolla kentällä.
Uskoakseni talvirenkaiden valinnalla on tässä huomattava rooli. Kierrätysrenkaita ei kannata harkita SUV:eihin, josko niitä on saatavillakaan. Tähän autoon tulee Hakkapeliitta 4:set.
Rx4:n viive soratielähdössä tuntuu olevan huomattavissa, mutta erittäin lyhyt.
Ei tullut mentyä ihan pahimpiin paikkoihin kylmiltään autoa rikkomaan. Sen verran kuitenkin, että sellaisia metsäautoteitä pääsee, minne normi-henkilöauton maavara ei riitä.
Mutkaisessa ja mäkisessä tiestössä hyvä ajaa - ohjaus tarkentui Nokian NRVi-renkaiden ansiosta. Ovat myös todella, todella hiljaiset. Koneeseen lisää potkua, kierrokset nousevat myös aika korkeiksi 100-120 km/h alueilla.