Merkkihuolto=auton surma (jakohihna unohtui vaihtaa)

25 kommenttia

Ford Mondeo -93, käytetty säännöllisesti merkkihuollossa. Auto on päässyt huonoon kuntoon, koska merkkihuoltoa ei kiinnosta auton ylläpito, vaan rahastus.

Törkeimpänä esimerkkinä jakohihna, joka oli unohdettu vaihtaa! Fordin huoltokirjasta ei löydy jakohihnan vaihtoväliä. Kävin kysäisemässä milloin on seuraava vaihto ja sain vastaukseksi, että kaksi vuotta sitten. Kiinnostus asian/virheen korjaamiseksi oli tietenkin nolla. Kyseinen liike oli mikäs muukaan kuin Stockmann auto Pitäjänmäki.

Kyseinen nyrkkipaja on hoitanut auton huoltamisen koko ajan surkeasti. Jokaisen huollon jälkeen on saanut käydä reklamoimassa jostain. Hyvänä esimerkkinä kolarikorjaus. Osat maalattu hyvin ja asennettaessa naarmutettu. Kommentti autoa noudettaessa oli, että kyllä ne konepesussa häipyvät. Virheitä on nyt käyty korjaamassa neljä kertaa, ei tule kuntoon- auto myyntiin.

Miksi ostaa uutta Fordia tai VW:tä, kun autoa ei voi huollattaa missään?

  
  • Pitäjänmäen Stocka onkin surullisen kuuluisa "korjaamo", itselläni on ollut ongelmia Herttoniemen VW Stockan kanssa mutta ihme kyllä viereinen Ford Stocka on hoitanut hommansa hyvin ainakin 4 fordin fordin osalta.

    Saas nähdä muuttuuko mikään, kun hertsikan VW Stocka muuttuu maahantuojan omaksi pisteeksi lähiaikoina. Jos ei, merkki vaihtoon.

      
  • Pitäjänmäen Stockmann autosta on jäänyt sellainen kuva, että osaavat huoltaa, mutteivat oikein viitsi (ainakaan vikaa etsiä). Aikanaan minulla oli Mondeo josta piti poistaa takaa kuuluva resonanssiääni, mutta kun usean kerran vein korjattavaksi, siellä ei kuultu minkäänlaista ääntä. Jouduin itse ajamaan kymmeniä kilometrejä paikantaakseni äänilähteen, ja kun se löytyi, niin sitten korjattiin ihan hyvin. Yhteydenotto maahantuojaan laittoi myös vauhtia asioihin.

      
  • Oli automerkki mikä tahansa on huollossa pääosin toivomista. Minusta se näkyy hyvin TM:n korjaamo ja huoltamovertailuissa. Yleensä parhaatkin saavat vain välttävän tai hyvän arvosanan, erinomaisia pisteitä ei ole juuri näkynyt.

    Nyt kun maahantuojien monopoli merkkihuolloissa on purettu toivottavasti työn laatu paranee yksityisten, työhönsä vakavasti suhtautuvien, korjaamoiden tullessa merkkihuoltomarkkinoille.

    Asia johon olen itse törmännyt on se, että merkkihuoltoon ajan saaminen vie lähes yhtä kauan kuin aikuisella ilmaiseen kunnalliseen hammashoitoon pääsemiseen. No on kiva odottaa ja katsoa mitä kilpailun vapautuminen tuo tullessaan.

    Voorttin remmistä pitää sanoa myös kokemukseni. Minulla oli -82 mallinen sakemanni escort 1,3, jonka huoltokirjassa mainittiin nokkaremmin vaihtoväliksi 40,000km. Vein auton huoltoon ja pyysin vaihtamaan myös remmin. korjaamopäällikkö totesi, että remmityyppi on vaihtunut ja kestää kevyesti 60,000 km.
    Uskoin ammattimiestä eikä remmiä vaihdettu. 2 päivää myöhemmin remmi katkesi ja ventiilit ja männät sanoi käsipäivää, silloin ei naurattanut yhtään!

      
  • Mitä korjaamopäällikkö sanoi, naurattiko sitä?

      
  • Ymmärrän hyvin tilanteen.
    Toisaalta jakopäänhihnan vaihtaminen itse pikkuautossa ei ole temppu eikä mikään, poislukien tietyt japsit jossa moottorin kannake on irroitettava jakopään puolelta, ja moottoria tunkattava ylös, että saa hihnan paikoilleen.

    Onneksi edes vähän isommissa moottoreissa on palattu ketjuun taas. MB ei koskaan luopunut ketjusta, ja totta on, että arveluttavaa on ajaa autolla, jossa tärkein asia hoidetaan kumiseoshihnalla.

    Katkesi naapurin uudesta Ford Transitista, mittarissa 3500 km!

      
  • Ei naurattanut korjaamopäällikköäkään!

    Se näiden "ammattimiesten viisausten" kanssa vähän samalla tavalla, kuin matkaa tehdessä "oikaiseminen", on tunnetustusti parempi mennä suoraan perille, kuin "oikaista".

    Ymmärsin SixPack, että rassailet autoja ihan harrastuksena, joten pikkujuttu sinulle on eri kuin minulle. Jos minun autotallista löytyy talikko, putkipihdit ja rautakanki, saattaa hommasta tulla vähän isompi........ (no voi siellä olla vähän muutakin, but you get the point :ashamed: )

      
  • Lainaus:
    30.06.2004 klo 08:22 wxyz kirjoitti
    Ymmärsin SixPack, että rassailet autoja ihan harrastuksena, joten pikkujuttu sinulle on eri kuin minulle. Jos minun autotallista löytyy talikko, putkipihdit ja rautakanki, saattaa hommasta tulla vähän isompi........ (no voi siellä olla vähän muutakin, but you get the point :ashamed: )

    No joo, kun on nuorena, ja miksei sitten läpi aikuisiän rempannut ja kisaillut autoilla, niin kaikkea osaa. En vie autoa yleensä koskaan mihinkään huoltoon, käyn kohdat läpi itse, ja vaihdan mitä tarvitsee, ei ole tarvinnut muita morkata. Kaikki autoni ovat toimineet kuin kellot. Jotkut säädöt, kuten aurauskulmat, ehkä valot ja jotain pientä saatan teettää ulkopuolisella. Naisystäväni Lagunaan vaihtoi huolto raidetangonpään ja jonkun kanankoiven. Lasku € 612,- ! Minä vetäisin turpaan jos joku työntäisi niin yksinkertaisesta työstä sellaisen laskun nokan alle.

      
  • Kun korjaamosta tulee tarpeeksi iso, niin vastuunottaminen ei ehkä ole niin oleelllista.
    Volvon huoltoa Biliassa monet haukkuvat. Omat kokemukseni ei ole erityisen huonot, mutta on totta että ajanvarauksen saaminen, erityisesti kesällä on tosi vaikeaa.
    Ehdottaisin Volvon merkkihuoltoa kaipaaville Hyvinkään tai Nummelan ko. merkin huoltoa. Ainakin tässä läntisessä paikassa hinnat on selvästi alemmat kuin Biliassa. Isäntä ja yksi mekaanikko tekee hommia ja kokemusta löytyy. Biliassa öljynvaihto (+ se pakollinen tsekkilista) maksaa n. 300 EUR, Nummelassa lasku alkaa ykkösellä.

      
  • Lainaus:
    30.06.2004 klo 09:15 Jorma kirjoitti
    Kun korjaamosta tulee tarpeeksi iso, niin vastuunottaminen ei ehkä ole niin oleelllista.
    Volvon huoltoa Biliassa monet haukkuvat. Omat kokemukseni ei ole erityisen huonot, mutta on totta että ajanvarauksen saaminen, erityisesti kesällä on tosi vaikeaa.
    Ehdottaisin Volvon merkkihuoltoa kaipaaville Hyvinkään tai Nummelan ko. merkin huoltoa. Ainakin tässä läntisessä paikassa hinnat on selvästi alemmat kuin Biliassa. Isäntä ja yksi mekaanikko tekee hommia ja kokemusta löytyy. Biliassa öljynvaihto (+ se pakollinen tsekkilista) maksaa n. 300 EUR, Nummelassa lasku alkaa ykkösellä.


    Toinen hyvä Volvo-merkkihuolto löytyy Järvenpäästä (vai olikos se Keravalla?). Paikallinen Teboil-huoltamo on tehnyt ainakin toistaiseksi hyvää jälkeä. Hinnasta en osaa sanoa mutta osaaminen on hyvää tasoa ja erityisesti palvelu on ollut erinomaista.

    Hiljan avattiin Vantaan Tikkurilaan uusi Volvon merkkihuolto. Onko kellään kokemusta ko. paikasta?

      
  • VW kehitti aivan uuden täysalumiinisen 2.0 ja 2.5 Tdi:n viime vuonna. Moottori on tosiaan täysin uusi, vaikka litratilavuudet kertoisi toista.
    Sylinteriryhmä on myös alumiinia.
    Tärkein kuitenkin on, että jakopäänhihnaa tai ketjua ei ole lainkaan. Kampiakselista nokka-akseliin, öljypumppu ym. hoidetaan hammaspyörillä. Olen vuosia sitten miettinyt mikseivät autotehtaat/moottorinvalmistajat tee mitään uutta. Ainoa mikä hoidetaan hihnalla on laturi ja ohjaustehostin.

    Toivoisi muiden seuraavan tässä suhteessa perässä.

      
  • Onkos kellään hajua missä paikassa saisi Bemariin kunnon huollon (etelä-suomi), oli nimittäin edellisen lehden testi karua luettavaa. Luulisi että kalliiseen autoon saisi rahalla kunnon huollon, mutta eipä siltä näytä.

      
  • En nyt ala merkkiä mainostamaan, ellei vartavasten pyydetä :sunglasses: mutta miksi ette osta autoa jossa hihnan vaihtoväli on n.100 000 - 105 000km. ja kun vaihdon aika tulee, se vaihdetaan täsmälleen huolto-ohjelman mukaisesti, eikä huoltoon saaminen kestä kauaa, eikä huolto kestä hirveän kauaa, sekä esim. vm01 mallista alkaen lähes kaikki bensakoneet ketjulla... itse hihnan vaihdon vaikeudesta en nyt osaa sanoa, kun en ole itse vaihtanut, mutta mielestäni ei konetta tarvinnut mitenkään koskaan nostaa, vaikka japsi merkki onkin.

      
  • Niinpä, tunnen erään, jolla on Avensis, ettei vaan olisi sinullakin? Vaihtoväli on juuri tuo n. 100tkm, mutta niin vain katkesi 5 tkm ennen huoltoa, jossa hihna piti vaihtaa. Kyllä tuollaisessa osassa pitää olla varmuutta, vaikka ei aivan ajallaan vaihdettaisikaan, saati sitten, että katkeaa ennen aikojan. Eihän moottorikaan leikkaa kiinni, vaikka öljynvaihtoväli venyy vähän pitkäksi.

    Itse en ole hihnakäyttöistä autoa ole koskaan omistanut enkä helpolla sellaista hanki.

      
  • Lainaus:
    02.07.2004 klo 09:12 Herbert kirjoitti
    Niinpä, tunnen erään, jolla on Avensis, ettei vaan olisi sinullakin? Vaihtoväli on juuri tuo n. 100tkm, mutta niin vain katkesi 5 tkm ennen huoltoa, jossa hihna piti vaihtaa. Kyllä tuollaisessa osassa pitää olla varmuutta, vaikka ei aivan ajallaan vaihdettaisikaan, saati sitten, että katkeaa ennen aikojan. Eihän moottorikaan leikkaa kiinni, vaikka öljynvaihtoväli venyy vähän pitkäksi.

    Itse en ole hihnakäyttöistä autoa ole koskaan omistanut enkä helpolla sellaista hanki.

    joo Avensis on, mutta sama vaihtoväli on muissakin saman tehtaan malleissa, esim edellinen Corolla, bensakoneet, ei ole ikinä ollut hihnojen kanssa ongelmia, vaikka 3 autoa on hinalla ollut, ja nykyinen ketjulla, edellisen vein viimekesänä vaihtoon mittarissa 104 000km eikä hihnaa vaihdettu kertaakaan, jos hihna katkeaa ennen huolto ajankohtaa, eli 105 000km, niin ilmeisesti takuu korvaa tuon vahingon, ilmeiseti olisi hyvä vaihtaa himan aijemmin jos kilometrjä tulee ikään nähden hyvin vähän... Ei siitä hihnasta saa sen suurempaa ongelmaa, kun siitä tekee... ellei tosiaan ole sitten syynä se että huollossakaan ei tiedetä vaihtoväliä tai ei vaihdeta...

      
  • Lainaus:
    02.07.2004 klo 08:23 MakeX kirjoitti
    itse hihnan vaihdon vaikeudesta en nyt osaa sanoa, kun en ole itse vaihtanut, mutta mielestäni ei konetta tarvinnut mitenkään koskaan nostaa, vaikka japsi merkki onkin.

    Jos luit oikein mitä kirjoitin, niin pysyin kohtuudessa ja kerroin, että tietyt japsit. Nyt japsit ovat kuronneet kopioinnissa taas euroautot lähes kiinni. Tämä on yksi syy miksi en niin arvosta Kauko-Idän teknologiaa, koska se ei ole heidän omaa kehittämäänsä vaan pelkkää kopiota kopion päälle. Homma on helppo, annetaan muiden hoitaa kekseliäisyys, innovaatio ja sitten ryhdytään valmistamaan samaa. Katso vaikka moottoripyöräpuoli.
    Kaikki alkoi identtisillä kopioilla, myös kiikarit, kamerat, stereot jne. Tästä syystä en arvosta "tekniikan kehitystä" enkä ymmärrä miksi täytyy roudata 10 000 km:n päästä Eurooppaan Idän ihmeitä. En väitä että ne olisivat huonoja, tai eivät kestäisi, mutta minun arvostus niitä kohtaan on tasan 0.

    Saksassa Toyota, Nissan ja Mazda saavat markkina-alaa vain antamalla rahoitusta 0% korolla, 3 vuoden käyttöverovapauden ja ties mitä jippoja käytetään. Jos lukee ulkomaalaisia lehtiä selviää homman laajus aika selkeästi. Mikäli ne lähtisivät samalta viivalta, olisi niiden myynti euroopassa lähes 0.

      
  • MakeX:lle lohdutuksena tieto siitä, ettei Avensiksen 2-litrainen kone hajonnut, vaikka hihna katkesi. Jaa, mutta sulla taisikin olla se uudempi ketjukone. No, ei se mitään. Tietysti hihnojen kanssa pärjää, mainitsemani tapaus on ainoa, jonka tiedän. Entinen naapurini, joka on autonasentaja, pitää itsestäänselvänä, että hihna vaihdetaan 80 tkm kohdalla, jos tehtaan suositus on 100 tkm. Jos ajaa samalla autolla alle 160 - 200 tkm, tiheämpi vaihtoväli ei aiheuta lisäkustannuksia.

    Tuosta Six Packin japanilaisten myynnistä Saksassa voisi muuten todeta, etteivät ne samalla viivalla olekaan. Saksalainen keskiverto kansalainen pitää omassa maassa valmistettua autoa parempana, jolloin japsin tarvitsee keksiä jotain, joka herättää Jürgenin kiinnostuksen. Paljonkohan Talbot Solaraa olisi myyty Suomessa, jos sitä ei olisi täällä valmistettu? Tai Saab 96:sta? Ahdas ja suurikulutuksinen, mutta koska se on KOTIMAINEN, on se varmasti hyvä. Jos vaikka ranskalainen auto olisi ollut lämmin ja hyväkulkuinen lumessa, olisikohan ahtaus ja suuri kulutus annettu anteeksi?

    No niin, taas mennään aika kaukana jakopään hihnoista...

      
  • SixPack, asioita voidaan ajatella tunteella tai järjellä. Sinun kommentistasi luen tunnepohjaisen latauksen. Jos ajatellaan bisnesnäkökulmasta (järjellä?) on "Idän ihmeiden" toiminta ihaltavaa, ei keksitä pyörää uudelleen, vaan pyritään tekemään jo keksitty ratkaisu paremmin kuin muut (esim. paremmin kuin keksijänsä).

    Tästä on esimerkki olemassa myös elektroniikkateollisuudesta, Phillips on kehittänyt mm. C-kasetin, CD-levyn jne. jne. ja niitä valmistetaan idässä lisenssillä, Phillips jopa muutti strategiaansa valmistajasta teknologia kehittäjäksi. Totesivat, ettei valmistuksessa pärjää idän kilpailulle, mutta kun ovat hyviä kehittäämään, niin tekivät siitä core-bisneksen ja tekevät lisenssimaksuilla rahaa.

      
  • Ei toimi merkkihuolto (vuosihuollot) Oooppelillakaan ainakaan viikissä (Metro Auto). Olen nyt käyttänyt autoa kaksi kertaa vuosihuollossa ja kummalakin kerralla auton on saanut viedä takaisin. Kummallakin kerralla itse kerrotut viat eivät ole tulleet korjatuksi ( niille ei ole tehty mitään ).... Sitten auton saa roudata pikahuoltoon, jossa sitten viat on ainakin toistaiseksi korjattu hyvin ja vielä ripeästi ???

    Itse en tätä ymmärrä, koska minulla sattuu olemaan huoltosopimus eli Metro Auto lähettää laskun rahoitusyhtiölle, eli periaatteessa voisivat tehdä ihan mitä vaan !

    No nyt sitten saakin taas varata autolle pikahuoltoa, kun vuosihuollossa mainitsemaani pintakaasunykimistä ei ollakaan korjattu.....>> "ei testereissä ainakaan näkynyt mitään vikailmoituksia"

      
  • Luulen, että huoltosopimuksen ehdot ovat tiukat ja mittarina esim. huoltokustannukset/kilometri. Metro Auto lentää huoltosopimuksesta hyvin nopeasti, jos huoltokustannukset nousee liikaa. Lisäksi voi olla, että he haluavat erotella huollot ja korjaukset. Huollossa tehdään mitä huolloksi on sovittu ja laskutus, kirjanpito, aikataulutus tms. syistä halutaan erillinen käynti takuu- tai muita korjauksia varten.

      
  • Miksi kukaan haluaa käyttää älyttömän kalliita ja todistetusti huonoa jälkeä tekeviä isoja merkkikorjaamoja tai myös kalliita pikahuoltoja?

    Itse ajan 70km pääkaupunkiseudun ulkopuolelle pikkupaikkakunnalle nyrkkipaja tyyppiseen yhden miehen merkkikorjaamoon ja saan määräaikaishuollot ja muut rempat alle puoleen hintaan verrattuna esim. Kallion Metro-Autoon(Tämä tiedoksi varsinkin nimimerkki "Astra'02:lle".

    Ajan saa yleensä ainakin seuraavalle viikolle ja huolto tapahtuu odottaessa. Ei siis tarvitse jättää koko päiväksi parin tunnin työtä varten.

      
  • Ehkä siksi, että ainakin TM:n vertailuissa nyrkkipajat ovat pärjänneet jopa merkkikorjaamojakin huonommin. Ja onhan siinä se takuu-asiakin.

      
  • No nyt meni asiat sekaisin. Se, mitä edellä kirjoitin, on tietysti hieman yleistäen totta, mutta alunperin piti mainita näistä jonkin merkin valtuuttamista pikkukorjaamoista, joita on vaikkapa huoltoasemien yhteydessä. Uuden auton takuu ei siis ole ongelmana. Sen sijaan ongelmaksi muodostuu auton toimittaminen pajalle. Pitäisi ottaa vapaata töistä, jotta tuo onnistuisi. Kaupungissa voi aamulla ennen työpäivää viedä auto huoltoon ja illalla hakea. Onneksi ovat venyttäneet aukioloaikoja, jotta vielä kuudelta saa auton. Siitä työn laadusta vielä sen verran, että hämärästi muistelen huoltotesteissä olleen näitä huoltoasemamerkkikorjaamojakin. Eivät taida nekään pärjätä isommilleen.

      
  • Ainakin käyttämäni autohuoltokorjaamon työntekijällä on useamman kymmenen vuoden kokemus kyseisen merkin korjauksesta ja itse voi vierestä todeta, kuinka mies hoitaa hommat ja vähän ylimääräistäkin ammattitaitoisesti. Myös takuu pysyy voimassa, koska on automerkin valtuuttama. Tällaisia pikkukorjaamoja löytyy yleisimmille merkeille melko läheltä ja laadun voi käydä itse toteamassa. Toki joukossa on varmasti ala-arvoisiakin valohoidon antajia, mutta ei ainakaan itsellä ole tullut vastaan. Kyseessä ei siis ole huoltoaseman yhteydessä oleva korjaamo eikä muutenkaan mikään vastaava pikahuolto, jossa lopputulos nyt on todennäköisesti korkeintaan keskiverto.

    Näkeehän sen nyt jo silmillään kun kävelee suuren autoliikkeen merkkihuoltoon(esim. mikä tahansa Herttoniemestä). Asiakaspalvelijan silmistä voi lukea että EVVK, mutta mikäpäs siinä jos taas yks tunari haluaa rahansa tänne kaataa. Olen kyseisiä palveluja käyttänyt ja hinnat ovat todella melleviä. Jos esimerkiksi pitäisi jokin kitinä poistaa, ollaan jo vaihtamassa koko etupäätä autosta.

    90000km määräaikaishuolto Metro-Autossa yli 300e ja käyttämässäni korjaamossa puolet siitä, niin eikö Herbertinkin työpäivä mene vähän hukkaan kun maksaa päivän palkan verran enemmän siitä, että voi viedä auton aamulla ja hakea illalla ja kun on enemmän kuin todennäköistä, että osa huollosta on jäänyt tekemättä tai tehty huonosti, niin kalliiseen merkkihuoltoon pääsee vierailemaan aina vain useammin... Lisäksi kun auton vie aamulla ja hakee illalla, laskussa työtunteja on ainakin neljä kahden tunnin työstä.

    [Tuho muokkasi tätä viestiä 05.07.2004 klo 23:25]
      
  • Myönnän Herbertille ja Wxyzille, että vähän tässä taisi olla muutakin mukana.
    Japskien myynti Saksassa on kohtalaisen hyvä. Mitalin toinen puoli on, että Italaialaiset ovat menettäneet myyntiä -30,1% kesäku.-03 kesäk. -04. Voisi kuvitella Italialaisten autojen ostajakunnan siirtyneen japseihin. Eikä unohtaa tietenkään sovi, että eurooppalaiset omistavat ristiin japsitehtaita, jolloin ne ovat lähes omaa merkkiä, jakaen pohjalevyjä monien mallien kanssa.

    Yllätys, yllätys, minulla on tietty kuva kaikista eri luokista, mitkä japskit ovat tyylikkäitä, tuntuvat hyviltä ja ovat toimivia.

      
  • Nyrkkipajalle pääsyä odottelenkin jo innolla, koska aiemmat kokemukset ovat todella hyviä. Tuli vain otettua tuo huoltosopimus, joka velvoittaa tiettyihin merkkikorjaamoihin. Huoltosopimus on ollut mielestäni hyvä, koska onhan se ollut ja on vielä vajaan vuoden myös "vakuutuksena", koska se kattaa kaikki tekniset viat yms.

    Eikä muuten välttämättä tarvitse mennä edes kauaksi Hkistä, kun täällä kolmosen sisälläkin löytyy valtuutettuja korjaamoja/huoltoja joissa huoltojen hinnat tulevat esim. MetroAutoon verrattuna lähes puolet halvemmaksi......

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit