Toyota Century

11 kommenttia

Kuinka monta näitä on Suomessa, onko niitä ikinä myyty Suomessa? Olen vain kerran nähnyt tällaisen auton (melko vanhaa vuosimallia).



Eräs tuttuni oli kiihdyttänyt uudella Fordilla kyseistä vanhaa vuosimallia olevan Centuryn kanssa ja oli hävinnyt roimasti. Toyota oli "vähän" piristetty. Ford kiihtyi sataseen n.11 sekunnissa mutta Toyota varmaan alle kahdeksassa sekunnissa.

  
  • Millanen peli se on?

      
  • Century näyttää luxusautolta ehkä se onkin sitä. Ja sitten se myös näyttää jokseenkin vanhemmalta autolta mutta tyylikkäältä sellaiselta.

    Se mikä tuttuni näki, niin hän oletti että se oli ilokaasulaite, en tiedä mistä sen keksi. Epäilen hieman että siinä olisi ilokaasua. Onhan se mahdollista mutta epätodennäköistä.

      
  • Toyota Century on vain Japanissa myynnissä oleva iso edustusauto.Sitä ei myydä japanin ulkopuolella.Moottori on nykyään 5.0 V12.On aika epätodennnäköistä että tuttusi on tälläisen nähnyt.

      
  • Kyllä sen tiedän että se on Japanissa myytävä malli. Miten se lähtee tuolla 5-litraisella V-12 koneella?

      
  • Century kuuluu niihin harvoihin japanilaismalleihin Nissan Presidentin ja kenties Mitsubihi Debonairin ohella, joita pääasiassa ostavat ko. maan ylimmän valtiovallan edustajat tai yritysjohto.
    Centuryn ensimmäinen sukupolvi tuli markkinoille jo 60- luvun lopulla ja malli säilyi ulkonäöltään lähes muuttumattomana n 20 vuotta.
    Nissan Presidenttiä löytyy Suomesta ainakin pari yksilöä, joten uskoisin jonkun omistavan täällä myös vanhan Centuryn.
    Centuryssä on ollut aina vain yksi moottorivaihtoehto jonka max. teho on ollut viime vuosina rajoitettu 280 hv:aan.
    Lotjakkeen paino on vaan melkoinen, joten kiihtyvyyskin sen mukainen. 0-100 km/h taittuu noin 12-14 s.
    Nuo ilokaasupuheet on höpöhöpö -juttuja.

      
  • Hän vain arveli sen olevan ilokaasuauto. En tiedä miksi hän niin arveli. Ainakin se kiihtyi paljon kovemmin kuin hänen Fordinsa joka lähtee sataseen 11 sekunnissa. Ja hän osaa kiihdyttää melko hyvin.

      
  • Japanilaiset autot ovat rajoitettu tai ainakin pitäisi rajoittaa 280heppaan, joten ainakin joissain autoissa on rajoittimet 280hepan kohdalla tietääkseni. Miten Centuryn laita? Onko jollakin "varmaa" tietoa sen suorituskyvystä?

      
  • Sen tiedän että Turussa kai on mutta ainakin ollut joskus ilokaasuautoja, mutta Toyota Century ilokaasulla varustettuna en ole kuullut.

      
  • Toyota Century kulkee 190hepalla 180km/h ja kiihtyvyys on varmaan n.10sekuntia. Mutta uudemmat ovat kai kevympiä ja niissä on tehoa 280hv, niin huiput voi olla kai 220km/h ja kiihtyvyys n.8 sekuntia.

      
  • Lainaus:
    30.07.2004 klo 14:04 Tuomas kirjoitti
    Toyota Century kulkee 190hepalla 180km/h ja kiihtyvyys on varmaan n.10sekuntia. Mutta uudemmat ovat kai kevympiä ja niissä on tehoa 280hv, niin huiput voi olla kai 220km/h ja kiihtyvyys n.8 sekuntia.


    Eikö Tuomas tiedä, että kaikissa Japanissa valmistetuissa kotimarkkinoille menevissä autoissa on rajoitin 180km/h... Rajoittimen voi aina poistaa, mutta peruslähtökohta on niissä "riisitykeissäkin" se 180 ... :grin:

      
  • Onkohan se sitten välitetty kiihtymään kovin alle kahdeksan sekunnin. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit