Opel omega 2001

22 kommenttia

Olen tässä katsellut perheeseen kolmatta autoa ja selaillut noita nettimyyntipalstoja ja minua ihmetyttää tuon otsikkoauton hintataso. Myytävänä oli Opel Omega 2001 malli 2.2 bensa automaatti, ajettu 90tkm, huoltokirja, yksi omistaja, automaattiilmastoinnilla, integroiduilla tehdas stereoilla, kaksilla uusilla renkailla, ajotietokone ja kaikki himmelit mitä vain keksii ja hinta 17000 euroa!

Oliko kirjoitusvirhe vai missä mättää? Muistaakseni Omega on iso auto ja olen kuvitellut sitä kalliiksi, mikä on vikana kun on noin halpa? Olenko aivan hullu, jos tuon ostan?

  
  • Opel Omega on Suomessa jostain syystä aliarvostettu auto, se näkyy hinnassa. Tuo bensamoottori alentaa hintaa roimasti, ne eivät käy kaupaksi jolloin niiden hinta käytettynä romahtaa. Viehän tuo jo aikalailla. Dieselinä sen hinta olisi € 25.000 Suomessa ehkä enemmän, myös 5 v. käytettynä dieselistä olisi paljon helpompi päästä eroon kuin bensa-autosta. Uskokaa nyt Euroopan trendiä, uusia autoja Saksassa 66% dieseleitä, heijastuu se Suomeenkin viiveellä, mutta kumminkin. Saat vain ison laiskan bensa-auton jota ei viitsisi koko ajan tankata.

      
  • Lainaus:
    09.08.2004 klo 15:38 SixPack kirjoitti
    Opel Omega on Suomessa jostain syystä aliarvostettu auto, se näkyy hinnassa. Tuo bensamoottori alentaa hintaa roimasti, ne eivät käy kaupaksi jolloin niiden hinta käytettynä romahtaa. Viehän tuo jo aikalailla. Dieselinä sen hinta olisi € 25.000 Suomessa ehkä enemmän, myös 5 v. käytettynä dieselistä olisi paljon helpompi päästä eroon kuin bensa-autosta. Uskokaa nyt Euroopan trendiä, uusia autoja Saksassa 66% dieseleitä, heijastuu se Suomeenkin viiveellä, mutta kumminkin. Saat vain ison laiskan bensa-auton jota ei viitsisi koko ajan tankata.


    Mä olen myös näitä diesel-miehiä (406 HDI): minunkin mielestäni suuri bensan kulutus vie ajamisen ilon vaikka olisi miten paljon tehoa konepellin alla! Masentavaa käydä jatkuvasti tankilla nykyisillä bensanhinnoilla! Olen ajanut esim. V6-bensalla automaatti, suorituskyky kieltämättä hyvä, mutta bensamittarin viisarin jatkuva liike kohti "nollaa" vei kyllä täysin hauskuuden ajamisesta!
    Nykyisillä dieseleillä pystyy liikkumaan yllättävän nopeasti, jopa agressiivisesti, ja kuitenkin kulutus pyörii koko ajan 6 litran kieppeillä!

    Huomioitavaa on mielestäni myös diesel-autojen (yleensä) parempi kestävyys, esim. pakoputket kestävät huomattavasti pidempään, koska dieselin pakokaasut ovat kylmempiä kuin bensakoneen. Muutenkin "laatutaso" on (yleensä) parempi dieseleissä, kaikki mitoitukset (moottori, voimansiirto, apulaitteet) "rankemman" mukaan. :neutral:

      
  • Saisin varmaan dieselinä samassa autossa ison laiskan auton, joka ei lähde pakkasessa käyntiin :sunglasses:

    Jos ajaa vähän, niin ei diesel kolmosautona kannata, eihän. Sä kun oot SixPack puuhannut autojen kanssa, niin kerro nyt mielipiteesi, ostaisitko tuon auton tuohon hintaan?

      
  • Lainaus:
    09.08.2004 klo 16:24 wxyz kirjoitti
    Saisin varmaan dieselinä samassa autossa ison laiskan auton, joka ei lähde pakkasessa käyntiin :sunglasses:


    Totta puhut! -40 asteessa tekee tiukkaa, - 30 asteessa lähtee helposti, kuin kesäkelillä! Eikä muuten kuluta paljon silloinkaan, ensimmäiset kilometrit n. 10 litran keskikulutuksella (vrt. esim. Tojota Korolla 1.6 koneella n. 30 litraa!). :neutral:

      
  • Lainaus:
    09.08.2004 klo 16:24 wxyz kirjoitti
    Saisin varmaan dieselinä samassa autossa ison laiskan auton, joka ei lähde pakkasessa käyntiin :sunglasses:

    Jos ajaa vähän, niin ei diesel kolmosautona kannata, eihän. Sä kun oot SixPack puuhannut autojen kanssa, niin kerro nyt mielipiteesi, ostaisitko tuon auton tuohon hintaan?

    Pakkanen on ongelma yhtälailla bensa-autolle. Se elektroniikan määrä joka toimii - ei toimi. Hehkutulpat dieselissä hehkuvat +800-850 asteen lämmöllä. Kun sen päälle suihkautetaan polttoainetta sumuna, se syttyy. Diesel ei syty avoastiassa, mutta sumuna dieselpolttoneste syttyy herkemmin kuin bensiini. Tämänkin luin tässä äskettäin Auto Bild tai TM. Uutta tietoa minullekin perhana!

    Käy koeajamassa joku vastaavankokoinen diesel ensin. Kokeile miten vastaa kaasun polkaisuun välittömästi, vetoa on heti ja aina. Vertaa sitä sitten bensa-autoon. Laske kulutuserot myös. Tai hyppää jonkun taksin kyytiin, kysy kuskilta nämä asiat, sano että polkaisee pari kertaa, huomaat kyllä mitä tarkoitan.

      
  • mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen, että kannattaako ostaa niin mielestäni tuolla hinnalla ehdoton kyllä. Tähän päätysin "tiukan" ja "aikaavievän" hinta/ominaisuusvertailun tuloksena :wink:

    Omega on varsin tilava, mukava ja hyvä ajettava. Saksan poliisi muuten käyttää Omegaa varsin paljon virka-autonaan... Meillä Omega on valitettavan aliarvostettu, hinta ja ominaisuudet eivät kulje käsikädessä...

      
  • Omega on aika hyvä, ei mikään erinomainen. Ajettavuus on hyvä, valotkin ovat hyvät, ylläpitokulut ovat kohtuulliset, varusteita löytyy, huonoa on useasti kiihtyvyys, kulutus ja ohjaus keskialueella.

      
  • Lainaus:
    10.08.2004 klo 13:29 Tuomas kirjoitti
    Omega on aika hyvä, ei mikään erinomainen. Ajettavuus on hyvä, valotkin ovat hyvät, ylläpitokulut ovat kohtuulliset, varusteita löytyy, huonoa on useasti kiihtyvyys, kulutus ja ohjaus keskialueella.


    Noita asioita täällä on jo mainittukin ja sinäänsä hyvin kiteytetty lehtien vuosien aikana toteamat plussat ja miinukset, mutta kannattaisi myös ottaa kantaa siihen varsinaiseen kysymykseen, että kannattaisiko tuollainen hankkia?

      
  • Mun paha mennä sanomaan kannattaako ostaa. Se on jokaisen oma päätös. Annan informaatiota ja sitten joku saa päättää ostaako vaikka Omegan. Jos on heikko Omegaa ei kannata ostaa meinaan että siinä on raskaat etuovet. Ja jos taas pelkäät takavetoisia ei kannata ostaa Omegaa.
    :smile:

      
  • Noin vähän ajettu 2001 Omega tuolla hinnalla on edullinen. Yleensä vastaavat bensa sedan Omegat maksaa 2-3t€ enemmän. Farmarit ja dieselit vielä vähän enemmän.
    Jos auto on kunnossa ja kilometrilukema vaikuttaa todelliselta niin auto ei ole kauaa myynnissä.

      
  • Sitä olen pohdiskellut että onko Opel Omegassa paljon vikoja? :confused:
    Onko kellään omakohtaisia kokemuksia tai tilastoja?

      
  • Kiitos avusta ja rakentavasta palautteesta.

    Pitkähkön pohdinnan ja muutaman koeajon jälkeen tulin lopputulokseen, että en osta tuota autoa.

    Syyt päätökseen:

    Takaveto ilman luistoestoa (tuli kuulemma 2002 malliin) talvella kokemattomalle kuskille ehkä riski (auto ei siis olisi tullut käyttööni :grin: )

    Polttoaineen kulutus suht raskaskaassa autossa automaatilla, kaupungissa, talvella, liikaa monen kukkarolle, myös minun.

    Koeajossa ohjaus oli kovin herkkä tai sellainen tunnoton (olen tottunut tuohon -02 passattiini), ei herättänyt luottamusta. Lisäksi olin huomaavinani "korin vetelyä" kaarreajossa (pieni mutkainen asfalttitie ja vähän liikaa vauhtia) vai tuliko se löysyys alusta tiedä häntä.

    Ei niin huonoa, etten jotain hyvääkin huomannut:

    Maantieajossa antaa "hyvät hiljaiset kyydit"
    Tilaa mukavasti
    Varustetaso oikein hyvä, juuri minun makuuni kaikki "sähköherkut" ilman nahkapenkkejä.
    Mielestäni metallimustana ihan hyvän näköinen auto.

    No niin, päätän omalta osaltani Omega keskustelun tähän, kiitokset vielä kerran avusta!

      
  • Lainaus:
    12.08.2004 klo 12:31 wxyz kirjoitti

    Takaveto ilman luistoestoa (tuli kuulemma 2002 malliin)



    Takerrutaanpa hetkeksi tähän. Mielestäni on aika merkillistä että näin on, jo vuonna 1996 Opel Vectra CD:ssä oli luistonesto (TC, traction control) järjestelmä ja 90 luvun lopussa TC+, parannettu luistonestojärjestelmä. Miten voi siis olla mahdollista, että astetta isommasta ja kalliimmasta Omegasta tuo voisi puuttua? Ihmettelen tätä juuri Opelin kohdalla, vaikka kyllä tiedän, ettei moni valmistaja tarjonnut luistonestoa ainakaan vakiovarusteena vielä tuolloin...

    Paremmin tekniikasta perillä olevat voisivat valaista, onko takavetoon isketty luistonesto sitten kalliimpi tai hankalampi toteuttaa, sillä muuten tuollaista puutetta on vaikea ymmärtää...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 12.08.2004 klo 14:23]
      
  • Tämä on niitä Suomi-ilmiöitä. Suomeenhan on tuotu eniten monien autojen "karvalakkimalleja". Se hinta! Kyllä Omegassakin 6-kone pitäisi olla, mutta ei nelosellakaan jalkoihin jää. Nelonen kuluttaakin maltillisesti tuon kokoiseksi autoksi, 8-8,5 llitraa satasella.

      
  • Niin tuodaan, mutta kyllä Omegan tyylisessä autossa pitäisi olla luistonesto vakiona Suomeen tuotavassa karvalakkimallissa jo vuonna 2001... :confused:

      
  • Omegan kuutoskone 2,6-litrainen taitaa olla hieman laiska. Yhdeksän ja puoli sekunti sataseen. :frowning: Huiput on hyvät, mutta mitä niillä Suomessa tekee.

      
  • Itselläni on tuo -01 malli (manuaali), enkä todellakaan ole talvella jäänyt kaipaamaan luistonestoa. Kulkee oikein mukavasti Etelä-Suomen talvessa. Kulutus mielestäni on aivan loistava noin isoksi autoksi 8-9 l sadalla.

    Hiljainenkin se on kuin mikä. Olen käynyt koeajamassa (huvikseni) uusia mm. Volvon, Fordin ja Toyotan vastaavia malleja ja niiden melutaso oli mielestäni merkittävästi suurempi (rangasmelu).

    Ei se toki mikään täydellinen auto ole, mutta hinta laatu suhde on kyllä erinomainen.

    KYSYMYS: Opeleissa on kuulemma nokkahihna katkeillut ennen aikojaan. Onko kellään kokemuksia, onko vastaavaa sattunut näille uusi korisille Omegoille?

      
  • Nokkahihnan katkeaminen juuri tietyssä automerkissä on kinkkinen juttu. Minulle herää ensimmäinen kysymys heti, miksi? Yhtälailla hihna katkeaa missä automerkissä tahansa. Opelista ei löydy niin poikkeavaa tekniikkaa, että se olisi jakopäänhihnan katkeamiseen johtava syy. Veikkaisin, että joku merkki saa jonkin mutu-teoriamaineen, henkilöiltä jotka itse eivät tiedä mitään. Jostain -85 eteenpäin siirtyivät lähes kaikki valmistajat käyttämään kumiseoshihnaa moottorin elintärkeimmän tehtävän hoitamiseen. Ikävä kyllä. Suuremmissa nopeuksissa täystuho koneille on eniten syntynyt Volvo V70-malleissa, ei Suomessa, vaan Saksassa.

    Mercedes ja Jenkit säilyttivät jakopään ketjun koko ajan. Se on hiljainen, varma ja kestävä, ja onneksi ketjut yleistyvät pikkuautoja myöten tänä päivänä taas. Rallatukset aikoinaan jotka kuulimme Ladoista ja Talboteista olivat suunnitteluvirhe tai venttiilikoneisto äänteli muutenkin hiivatisti. Ja tekniikka oli jo vanhentunutta.

      
  • Lainaus:
    20.08.2004 klo 16:49 iso P kirjoitti
    KYSYMYS: Opeleissa on kuulemma nokkahihna katkeillut ennen aikojaan. Onko kellään kokemuksia, onko vastaavaa sattunut näille uusi korisille Omegoille?


    Siinäpä tuo kestää miten muutkin, mutta oma suositukseni on se, että vaihdat hihnan aina 10 tkm ennen valmistajan ilmoittamaa vaihtoaikaa. Vectroissa noita hihnoja meni jonkin verran, Omegasta en ole kuullut, mutta miksi voisinkaan, koska niitä ei ole Suomessa läheskään yhtä paljon kuin Vectraa...

    Samoja ongelmia on kaikissa jakopäähihnalla varustetuissa moottoreissa- Vectra sattui olemaan myydyin auto luokassaan 90-luvun lopulla joten hihnan katkeamisista on kuulunut usein varsinkin, kun maahantuojan kanta on varsin tiukka...

      
  • Olen ajanut kohta 2 v. Omegalla -00 2,5 V6 (116 ton), jotain
    pientä on toki ollut mutta muuten peli on loistava ajaa. Kävin koe-
    ajamassa 01 BMW 520 ja totesin että ei ole mitään järkisyytä vaihtaa. Varsinkin kun joutuisi laittamaan yli 10 ton € väliin. Makuasioistahan ei kannata kiistellä eli ennenkuin joku leimaa meikäläisen hulluksi.
    Bensaa toki palaa kun on automaatti, mutta matka-ajossa pääsee
    8,5 l/100 km ja alle 8 l menee ilman ilmastointia.
    Omega on hiano peli.

    [Heiru muokkasi tätä viestiä 25.08.2004 klo 10:08]
      
  • Vectra -96 hihna katkesi vuoden ja 15tkm ajon jälkeen. Kone levisi ja uutta tilalle kolariautosta. Ei ole edullista hommaa...

      
  • omistan omega 2,0 16v, ihan ok. mutta venttiilikoneisto varsinkin kylmänä mielestäni turhan äänekäs. liekö se johtuu hydr.vent. nostimista, onko kokemuksia

    [mikacu muokkasi tätä viestiä 08.09.2004 klo 21:11]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit