mondeo 01

5 kommenttia

Kertokaapas kokemuksia uuden-mallisesta Mondeosta, sellanen olis kiikarissa... Lehdistössä ainakin kovasti kehuttu peli (ainakin ajo-ominaisuuksien puolesta), mutta mitenkäs toi kestävyyspuoli / tyyppiviat?? Eli KOKEMUKSIA kaivataan..! Hinnat pyörii siinä 16-18 kiloerkkiä, ja ainakin omasta mielestäni ihan linjassa uutena samanhintaisten kanssa.

  
  • Ei muuta kuin osta hyvä Mondeo. Tyyppivikoina on ollut Mondeoissa ovien ruostuminen kittisauman ympäriltä. Ne muuten kannattaa tarkasti tarkistaa, ettei tule ikäviä yllätyksiä eteen, sillä monetkaan ei ole niitä takuuseen korjauttaneet. Toinen ongelma näyttää olevan vetoakselien (sisimmäiset) vaihteiston puoleiset suojakumit ja niiden nivelet. Rasvat tulee ulos ja lika tekee tehtävänsä. Tyyppivika. Itselläni on vuoden vanha Mondeo ja takaovet vaihdettiin ja vetoakselit. Kilometrejä on ajettu reilut 30 tkm.

    Mondeo on todella mukava auto ajaa ja matkustaa, ainakin itse pidän sitä laatuautona kaikin puolin.

      
  • Osta vaan Mondeo, tosi jämäkkä ja suuntavakaa ISO auto...ja LÄMMIN talvella.
    Jos vaihdatatte niitä vetareita niin pitäkää huoli että suojakumi liimataan silikonilla nivelen päälle ja klemmari on suojakumissa tiukasti kiinni, meinaan et sitte pysyy rasvat sisällä.
    Koritakuu on 12 vuotta ja ihmettelen jos ei merkkiliike korjauta niiden korisaumojen takia tulleita ruosteita takuuseen...jollei niin vaihda huoltoliikettä.

      
  • Joskus ihmetyttää kun porukka listaa kuten tässäkin vetoakselien suojakumien kulumiset tyyppivioiksi. Kaikissa etuvetoisissa autoissa on sama järjestelmä. Tottakai ne kuluvat, kuten jarrut, kytkin, pyyhkimen sulat, kuten mikä tahansa kuluva osa. Jos suojakumi ei kestä 30tkm enempää, on se tehtaalla tapahtunut asennusvirhe, tai jo valmiiksi murtunut kumi. Erikoistapauksessa siihen on osunut mökkitiellä kivi, oksa tms. jonka jälkeen nivel vähitellen on myös valmista tavaraa.

    Vedä pyörät linkkuun, ääriasentoon, käännä ajaen vaihteella molempiin suuntiin. Jos kuulet naputusta käännettäessä on vetonivelet kypsät. Koskee kaikkia etuvetoisia autoja merkistä riippumatta. Vedä kässäri tiukalle, laita 3:n silmään jos manuaali, vapauta kytkin. Jos kone sammuu on kytkin OK, jos toisinpäin se luistaa. Vedä öljytikku moottorin käydessä jonkinverran ulos, jos höyryä puksuttaa kampikammiosta, on moottori kulunut = huohottaa. Koneen ollessa lämmin, paina jäähdyttäjään menevää letkua sormien välissä. Jos se on oikein kova, on järjestelmässä painetta, joka melko varmasti viittaa vuotavaan kannentiivisteeseen. Näin saat helposti todettua yksinkertaisella tavalla monta eri hankalaa ja kallista asiaa kädenkäänteessä. Muut jutut huomaat normaalisti koeajone yhteydessä. Tämä koskee kaikkia autoja.

      
  • 1.8L moottori on mielestäni liian köykäinen farkku Mondeoon ainakin, muuten hyvät kyydit ja tilaa on vallan valtavasti. Kolariturvallinenkin tuntuu olevan, nimittäin kolleega sai rajulla nopeudella auton viistosti kylkeensä ja Mondeossa ei käynyt kenellekään kuinkaan.

      
  • Uutta Mondeota 2,5 V6 ei taida kuljettaa kunnolla kun 9 sekuntia sataseen, vanhempia malleja se kuljetti oikein hyvin. Uusi Mondeo onkin aika paljon isompi. Onneksi on olemassa se uusi ST220 (tai mikä lie), menee silläkin sitten kahta ja puolta ja sataseenkin alle 7 sekunnin. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit