Passat tdi / Avensis kokemuksia

94 kommenttia
«134

Perhe kasvaa ja autot vaihtuu...

Kipeästi kaipaisin kokemuksia passatin 2 litraisesta tdi:stä. Uusimmista malleista huhut kertoo huonoa, pitääkö paikkansa?
Hyvää sanottavaa olen kuullut edellisen koriversion ajoilta, paitsi ne koiran luut...

Avensiksen uusimmat kuulemma voivat tiputta tehot kesken ohituksen ja vika täytyy korjata Bil Gates mäisesti pysäyttämällä ja sammuttamalla auto... jonka jälkeen ajonvakaus ei toimi.
Onko kellään kokemuksia näistä kieseistä?

ps. vieläkö TM:ssä on se saksalainen(?) lista eniten ja vähiten vikoja saaneista autoista? jos on niin koska se ilmestyy? muistissani on että joskus maailman aikaan sellainen ilmestyi keväisin ja siinä olisi ollut jopa tyyppiviat/vm. Muistanko oikein?

  
  • En tiedä huhuista, mutta mulla on -06 Passat 2.0TDI DSG:llä eikä siinä ainakaan ole ollut minkään valtakunnan ongelmia nyt ensimmäiseen 16 000 kilometriin. Avensiksesta ei ole muuta kokemusta kuin 2x koeajo, ja paljon enemmän siis tykkäsin Passatista kun semmoisen menin ostamaan.

    Passatin koria on jäykistetty entisestään tähän uuteen malliin, joten ainakin siinä suhteessa on tapahtunut kehitystä edelliseen korimalliin verrattuna. Jossain vertailussa se oli muistaakseni 8. jäykin, edellä mm. pari Rollsia, Bentley ja seitsemäntenä oli Audi A8... Ihan hyvä tulos siis perheautolta. Harmi kun en löydä sitä vertailua nyt tähän hätään mistään. Tuulilasin palstalla sitä joku joskus esitteli. Muuten en eroista tiedä kun en ole edellistä passattia omistanut enkä ajanut.

    [Ilwagen muokkasi tätä viestiä 31.01.2007 klo 00:13]
      
  • Avensis on todettu laatumittauksissa selvästi paremmaksi kuin Passat. Uudessa diesel-Avessa ei ole esiintynyt mitään pahoja tyyppivikoja, mutta muutamassa tapauksessa tehohäviötä on esiintynyt kuvailemallasi tavalla 177hv versiossa - ongelma on tiettävästi jo korjattu. Bensa tai D4d (2,0 ja 2,2 150hv) malleissa ei ole ongelmia ollut. Luottaisin Toyotan laatuun enemmän kuin VW:n. 2,0 TDI:ssä on kuulemma joissakin tapauksissa ollut kampiakselin asennon tunnistimissa ja siirtopumpuissa vikoja, jotka ovat jättäneet auton tielle. Erittäin vakavat tukivarsiongelmat jäivät kaiketi edelliseen korimalliin, mutta öljyn polttaminen on isohko ongelma noissa TDI-koneissa. Lisäksi jakopää on yhä epävarmalla hihnalla, kun Toyotassa on jo ketju jakopäässä.

      
  • Kiitos vinkeistä!

    Sen verran vielä tarkennan että kyseessä on farkku jota haetaan. Voimansiirtohan ja mylly on varmaan sama? Entä kori ja pyörän tuennat?
    Liikojen rahojen puutteessa sitä haluaisi vähintään kymmenen vuotta ajettavan auton.
    Tässä tapauksessa käytettykin Avensis/passat farkku on varteen otettava vaihtoehto. Onko jotain hajua mitkä vuosimallit ovat olleet hinta laatu/suhteeltaan parhaimpia....

    ...niin ja vielä se pirun autojen vertailu lista, nyt sitä kyselee jo työkaveritkin!

      
  • Lainaus:
    03.02.2007 klo 10:07 A Tapio kirjoitti
    ....Uudessa diesel-Avessa ei ole esiintynyt mitään pahoja tyyppivikoja, mutta muutamassa tapauksessa tehohäviötä on esiintynyt kuvailemallasi tavalla 177hv versiossa - ongelma on tiettävästi jo korjattu. ...


    Tietävästi ei ole korjattu ongelmaa, ellei ole korjattu viime viikon aikana. Ongelmia esintyy myös muissa Toyotan diesel-koneissa, kuin 177 heppasessa, jos on uskomista Tuulilasin Kysy Ketoselta palstaa (vaatii rekisteröitymisen), jossa ihmetellään, ettei Toyota ole saanut asiaa hoidettua vieläkään kuntoon.

      
  • Nämä tojotan diisel mallit on todella nuhaisenoloisia malleja. Luulisi nuilla ilmotetuilla teho lukemilla liikkuvan toiseen malliin. Kun taas Passatissa voiman tuntee heti.
    Jos ajaa paljon, etenkin maantie ajoa on Passatti suuntavakaampi vaihto ehto. Tojotalla pitkämatka on työlästä ajaa, saa kaitsea koko aika, eikä penkeissaäkään ole hurraamista, tulee selkä kipeäksi.

    Tojota menee jos ajaa vähän ja ylläpitokulut ja luotettavuus merkitsee eniten. Vaan ei nuissa Passateissakaan mitää ihmeempiä luotettavuus ongelmia ole, vaikka testit kertoisi mitä. Jokainen auto on yksilö, sekaan mahtuu ongelma-autoja kuin moitteetta toimivia.

    Myöskin eräässä testissä oli tojotan "mahti" diesel 177hv ja Mersun ja BMW:n tojotaa pienempi tehoiset versiot. Tojota jäi kaikissa suorituskyky mittauksissa hännän huipuksi.

    [germaani muokkasi tätä viestiä 03.02.2007 klo 16:37]
      
  • Noissa kahdessa valinnan ratkaisee just tuo ajettavuus vs luotettavuus. Jos pienillä käyttökuluilla meinaas päästä niin sitte toyota mutta passatti on kyllä paljon parempi ajaa ja voimaa on.
    uudemman avensiksen olen koeajanut ja vanhempikoppainen oli edellinen auto,lähes huoleton auto 3v ajossa.
    Nyt ajan Passatilla tosin bensaturbo (2 ylimääräistä huoltokäyntiä,tdi:ssä ainakin toinen vika oli jäänyt moottorityypistä johtuen tulematta jos vertaa 1,9tdi:n).Passateista ottaisin edellisen kopan viimeisen vuosimallin, esson baarin ja jopa vw myyjän mielestä ripustusongelmia pitäis olla vähemmän alkaen 2001 mallista. Tutulla 02 tdi ja ainakaan viimeiseen 35tkm ei mitään ongelmia ole ollut. Itselläni oli juuri katsastus ja ripustukset vaikuttivat iskemättömiltä ,95t ajettu.
    Jos 10v meinaat pitää niin passaatissa taitaa tulla parikin nokkaremmen vaihtoa a n.600eur.

      
  • Noista nelisylinterisistö TDI dieseleistä voi kyllä olla kovin montaa mieltä. Oman kokemukseni mukaan ne ovat ERITTÄIN äänekkäitä, tuntuu kuin traktoria ajaisi, ja vääntöalue on myös pirun kapea. Ehkäpä jotain kertoo se, että VW hylkää vihdoinkin tuon pumppusuutintekniikan ja siirtyy nykyaikaan.

      
  • Simpalle sanoisin, että käy nyt edes ajamassa ne Volkkarin dieselit, jotta osaat totuudella kertoa, missä mennään! Käytännössä eroja ei ole näihin "commonraileihin". Jossain suhteessa jopa parempia! Ainakin ovat saaneet ne pumpparit kestämään, sillä ei ole kuulunut pahempia soraääniä! Pasaatit ja Octaviat ovat taittaneet kunnioitettavia kilometrimääriä; mutta miten lienee kilpailijoiden suhteen?

      
  • Kyllä ne rengit taksitolpalla useimmin mainitsee Toyotan vahvimmaksi ja Mersun mukavimmaksi työpeliksi. Toyotalla ei kestävyyden suhteen ole ongelmia. Volkkareissa (1,9TDI) ilmamäärämittarit, jakopää ja öljynkulutus ovat tuoneet lisähuolia. Myös käyntiääni on kova ja raksuttava. Hyvää taas on kulutuksen ja suorituskyvyn suhde, johon vasta uusimmat Toyotat ovat pystyneet vastaamaan. En tosiaan VW:tä tästä parista suosittele, mutta ainakin se vanha 1,9TDI oli ominaisuuksiltaan ihan kelpo kone - harmi, vaan että koneen ympärillä muu tekniikka ei ollut hyvää. Erityisen pahalla katson VW:n heikkoja tukivarsia ja pyörien laakereita.

    Omasta mielestäni tuo vanhempi Passat on susi, vaikka ottaisi viimeisiä malleja. Eli jos otat Passatin niin ota aivan uusi ja vaihda ennen takuun loppua taas uuteen. Uudempi malli on myös huomattavan tilava ja tyylikäs ulkomuodoltaan, mutta ajettavuus hiukan edeltäjäänsä kehnompi (ehkäpä syy yksinkertaisemmissa tuennoissa). Kestävyys vielä osittain arvoitus, kun vasta vähän aikaa ollut myynnissä. Jos otat Avensiksen niin ota tuo uusi korimalli ja mieluusti paremmin varusteltu facelift-malli. Sillä menee varmasti pitkään ongelmitta ja on kyllä hyvä ajaa tuolla D4d-koneella.

    Edelleen siis erinomaisen laadun takia suosittelen Toyotaa. Käy kuitenkin ajamassa kummatkin, mutta muista, että koeajo on vaan raapaisu siitä 10 vuodesta!

    p.s. Siitä hyviä molemmat mallit, että arvon säilyminen huippuluokkaa kummallakin, joten siinä mielessä Passatkaan ei ole huono valinta.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 03.02.2007 klo 23:02]
      
  • Lainaus:
    03.02.2007 klo 20:21 Rampe2 kirjoitti
    Simpalle sanoisin, että käy nyt edes ajamassa ne Volkkarin dieselit, jotta osaat totuudella kertoa, missä mennään! Käytännössä eroja ei ole näihin "commonraileihin". Jossain suhteessa jopa parempia! Ainakin ovat saaneet ne pumpparit kestämään, sillä ei ole kuulunut pahempia soraääniä! Pasaatit ja Octaviat ovat taittaneet kunnioitettavia kilometrimääriä; mutta miten lienee kilpailijoiden suhteen?


    Päälle kaksi viikkoa Audi A4 2.0 TDI:tä olen ajanut ja lisäksi yhden pidemmän reissun Touran 1.9 TDI:llä. Käyntiääni on kummassakin kuin traktorista, ja vääntöalue on pirun kapea. Piste.

    Onneksi volkkarikin siirtyy nyt noihin Common raileihin. Pumppusuutintekniikka on tullut tiensä päähän.

      
  • Haluaisin seuraavaksi Simpalta kysyä, että millä muilla dieseleillä on ajanut? Ulkoapäin kuullen kaikista kovin dieselin raksutus on muuten ollut eräässä taksi 407:ssä! Stereotypiat Volkkarin dieseleistä jyräävät, vaikka todellista näyttöä ei ole löydettävissä! Desibelimittaukset ei ole kertoneet mitään erikoista missään testissä. Vääntöalueetkin ovat aivan muiden tasolla! Kerro faktaa, jos löydät eroa(mutu ei riitä). Ehkä valaiset asiaa laittamalla linkit pariin testiin, jossa Volkkarin dieseleiden vääntöalueen kapeus tulee ilmi! Commonrailiin siirtymisen syynä lienee pelkästään halvempi hinta ja jossain määrin myös päästöpolitiikka! Koneessa ei sinällään toiminnan kannalta mitään vikaa!

      
  • Sisämelun mittauksessa Passat jäi joukon keskikastiin, edellä mm.megane joka on luokkaa pienempi. Testi oli muistaakseni tekniikanmaailmassa viime syksynä.

      
  • Lainaus:
    03.02.2007 klo 21:19 A Tapio kirjoitti
    Käy kuitenkin ajamassa kummatkin, mutta muista, että koeajo on vaan raapaisu siitä 10 vuodesta!

    p.s. Siitä hyviä molemmat mallit, että arvon säilyminen huippuluokkaa kummallakin, joten siinä mielessä Passatkaan ei ole huono valinta.


    Onko tässä nyt jotain ristiriitaa? Ajetaan 10 vuotta, ja mietitään jälleenmyyntiarvoa..? :wink: Onko sellaista autoa, jolla olisi 10 v / 300-400 tkm kohdalla jonkinlaista arvoa jäljellä?

    Koeajolla löytyvät häiritsevät ominaisuudet tai puutteet ergonomiassa harvoin poistuvat 10 vuoden matkalla, oman kokemukseni mukaan kilometrien myötä ne vasta jaksavat ärsyttääkin!

    VW:
    + tilat
    + ajettavuus
    + ergonomia ja penkit
    + neliveto, vaihteistot
    + ruostesuojaus
    + tyylikäs, moderni auto
    + jälleenmyyntiarvo
    + polttoaineenkulutus dieselillä
    + lisävarustemahdollisuudet, tosin suolaisen hintaisia

    Toyota:
    + luotettavuus
    + edullinen pitää
    + jälleenmyyntiarvo
    + mahdollisesti edullisempi ostohinta, riippuu vähän mallista ja varusteista tosin. Kaikkia VW:n ominaisuuksia ei tähän saa edes rahalla.

      
  • Tuo väite 2.0TDI:n melusta minuakin kyllä jaksaa ihmetyttää. Ehkä minulla ei sitten ole niin äärimmäisen herkät korvat kuin Simpalla. Jos moottorin ääni kuuluu ulos niin sillähän ei ole mitään väliä. Minä kun istun Passatin sisällä, johon se ei ajon aikana kuulu. Kapeasta vääntöalueestakaan ei ole mitään havaintoja, voimaa on riittävästi ja kyllä DSG vaihtaa jos tarvii.

      
  • Lainaus:
    04.02.2007 klo 22:16 Ilwagen kirjoitti
    Tuo väite 2.0TDI:n melusta minuakin kyllä jaksaa ihmetyttää. Ehkä minulla ei sitten ole niin äärimmäisen herkät korvat kuin Simpalla. Jos moottorin ääni kuuluu ulos niin sillähän ei ole mitään väliä. Minä kun istun Passatin sisällä, johon se ei ajon aikana kuulu. Kapeasta vääntöalueestakaan ei ole mitään havaintoja, voimaa on riittävästi ja kyllä DSG vaihtaa jos tarvii.


    Eihän sillä paljoakaan väliä ole, miten kone kuuluu ulos, mutta kun VAG-konsernin pumppusuutin-dieselit kuuluvat sisäänkin melkoisen voimakkaana.

    Mielestäni on erikoinen väite, etteikö Passatin moottorinäänet kuuluisi sisälle. Esimerkiksi bemarin dieselit ovat hiljaisuudessaan aivan toista maata. Jos volkkarin 2 litraista vertaa bemun 2 litraiseen , niin ero on kuin yöllä ja päivällä bemarin hyväksi. Ja aika monessa koeajossakin on mainittu, ettei 2.0 TDI ole niitä hiljaisimpia dieseleitä (esim. Caliberin ja Compassin koeajot Tuulilasissa.).

    Joku kyseli mitä dieseleitä olen ajanut. No tässä vähän listaa:

    Alfa Romeon 2.4 litrainen sekä 156:den että 159:n keulalla (156 vuokralla, 159 koeajolla automaatilla.)

    BMW 520d (koeajoin, kun valitsin itselleni uutta autoa)

    Avensiksen 177hv (ihan puhtaasta mielenkiinnosta koeajoin)

    Touran 1.9 TDI (kaverin edellinen auto. Matka Helsinki -> lappi)

    A4 2.0 TDI (vuokrasin lomalla)

    Pökötin 307 2.0 HDI (?) (vuokrasin lomalla)

    Hiace (vein roinaa kaatopaikalle)

    Uusin S80 D5 (koeajo, kun 2.5T ei ollut ajettavissa)

    Volvo FH12 440(?) :grin: Oli muuten pirun vaikeaa ajaa isoa rekkaa, kun ei sellaista ole vuosiin tarvinnut ajaa. Onneksi en hajottanut mitään!

    Jos tuon listan HENKILÖautoihin vertaa, niin Volsun TDI koneet nousevat esiin äänekkyytensä vuoksi.

      
  • No, kannattaisiko sinun sitä Passattiakin sitten käydä kokeilemassa? Tosin en ole kyllä kaverin A4:ssakaan (2.0TDI) mitään melua sisälle kuullut. En ole huomannut myöskään mitään merkittävää eroa V70:iin tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan saman hintaluokan vehkeeseen.

    Ok, tyhjäkäynnillä, jos radio ei ole päällä, niin kyllä, kuuluu vähän moottorin ääni sisälle. Ajon aikana ei. En ole niin hifistelijä että tyhjäkäynnin vaimea ääni minua häiritsisi,

    Lista koeajamistani uusista dieselfarkuista, kun olin nykyistä kärryä ostamassa:

    - Accord 2.4 cdti
    - Volvo V70 D5
    - Avensis 177 hv + 150 hv
    - Scoda Octavia 2.0TDI ja 1.9TDI (neliveto)
    - Jagen X-type 2.2d
    - BMW 320d
    - Saab 93
    - Audi A4 2.0TDI
    - Passat 2.0TDI (johon siis päädyin)
    - Alfa 156 JTD
    - C 200 CDI

    Näistä ainoastaan Ocu jäi mieleen vähän muita meluisempana, mutta siinäkin se oli rengasmelu eikä moottori joka vähän häiritsi. Edellisenä autona minulla oli Citikka, joten minulla ei ollut etukäteen mitään preferenssejä mihinkään merkkiin.

      
  • Koitetaan ymmärtää Simppaa, hänellä tulee muuten liian kiire kommentoimaan Tuulilasin ja TM:n palstalle VAG konsernin heikkoudesta :grin:

      
  • Lainaus:
    06.02.2007 klo 16:12 Kalle Kehveli 5 kirjoitti
    Koitetaan ymmärtää Simppaa, hänellä tulee muuten liian kiire kommentoimaan Tuulilasin ja TM:n palstalle VAG konsernin heikkoudesta :grin:


    Aikas heikko provo. Esimerkiksi Tuulilasin palstalla suosittelin Superbia vuolaasti.

      
  • Ei tainnut olla heikko provo kun heti tartuit siihen :wink:

      
  • Lainaus:
    06.02.2007 klo 15:18 Ilwagen kirjoitti
    No, kannattaisiko sinun sitä Passattiakin sitten käydä kokeilemassa? Tosin en ole kyllä kaverin A4:ssakaan (2.0TDI) mitään melua sisälle kuullut. En ole huomannut myöskään mitään merkittävää eroa V70:iin tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan saman hintaluokan vehkeeseen.

    Ok, tyhjäkäynnillä, jos radio ei ole päällä, niin kyllä, kuuluu vähän moottorin ääni sisälle. Ajon aikana ei. En ole niin hifistelijä että tyhjäkäynnin vaimea ääni minua häiritsisi,

    Lista koeajamistani uusista dieselfarkuista, kun olin nykyistä kärryä ostamassa:

    - Accord 2.4 cdti
    - Volvo V70 D5
    - Avensis 177 hv + 150 hv
    - Scoda Octavia 2.0TDI ja 1.9TDI (neliveto)
    - Jagen X-type 2.2d
    - BMW 320d
    - Saab 93
    - Audi A4 2.0TDI
    - Passat 2.0TDI (johon siis päädyin)
    - Alfa 156 JTD
    - C 200 CDI

    Näistä ainoastaan Ocu jäi mieleen vähän muita meluisempana, mutta siinäkin se oli rengasmelu eikä moottori joka vähän häiritsi. Edellisenä autona minulla oli Citikka, joten minulla ei ollut etukäteen mitään preferenssejä mihinkään merkkiin.


    Ei tuossa listassa kaikkia ajamiani dieseleitä ollut. Siihen voisi lisätä vielä omistamani 220d väyrysen ja tuon sinun listallasi olevan Hondan, joka on muuten 2.2 litraisella koneella! Tuo väyrynen kyllä myös muistutti melkoisesti traktoria.

    Eikös volkkari siirry noista pumppusuutinvehkeistä pois osittain myös melun takia? Diesel Passatia en ole ajanut, mutta sellaisissa takseissa olen istunut ihan tarpeeksi. Moottorimelu on aivan samaa luokkaa kuin Audissa. En nyt viitsi lähteä erittelemään noita kaikkia listallasi olevia autoja, mutta sen verran on sanottava, että jo tuolla sinun listallasi on melkoisesti eroa moottorimelussa noiden autojen välillä vaikka volkkaria ei otettaisi lukuun!

      
  • Käsittääkseni VW teki päätöksensä lopettaa pumppareiden kehittämisen siksi, että se oli liian kallista + ilmeisesti kiristyvien päästörajojen takia. Yksi ainoa merkki jos kehittää tekniikkaa siviiliautoihin ei voi olla halpaa. Halvemmaksi tulee käyttää ja kehittää massatuotannossa olevaa common rail tekniikkaa.

      
  • Juu, varmasti on äänissä eroja, mutta kuinka merkittäviä ja mihin suuntaan jää jokaisen itse mietittäväksi. Minulle ne erot eivät olleet missään suhteessa merkittäviä silloin kun olin itselleni autoa ostamassa. Vaikka kuinka tässä nyt pinnistelen ja muistelen niin ei tule kyllä mieleen että olisi moottorin ääni vaivannut nuista yhdessäkään. Rollseillako väki täällä ajelee kun uuden, 40-55 kEuroa maksavan auton yhteydessä puhutaan moottoriMELUSTA? :open_mouth:

    Mutta kuten sanottu minullahan ei olekaan absoluuttista sävelkorvaa jolla kuulisin/kuuntelisin moottorin "melua" autolla ajaessani. Muuten kuuloni on kyllä ihan normaali.

      
  • Passat 04 TD 1.9 autossani tuli juuri 100.000 km täyteen. Takuuaikana epäiltiin, että venttiilikannentiiviste tihkuu hieman. Niinmpä vaihdettiin sekä tiiviste, että kansi. Mitään muuta vikaa autossani ei ole ollut. Passat on erinomainen ajettava. Istuimet ovat hyvät ja sopivan napakat myös pitemmillä matkoilla. Keskikyynärnoja, vieläpä säädettävä, on todella tarpeellinen varsinkin pitkillä matkoilla. Istuinten ja ratin säädettävyydet ovat myös riittäviä. Deasselin matala murina ajettaessa on hieman äänekkäämpi kuin Avensiksessa, mutta ei suinkaan häiritsevä.

    Kokemukseni mukaan ei Avensiskaan huono ajettava ole. Passat menee kuitenkin edelle vakautensa vuoksi. Istuimet Avensiksessa ovat ehkä turhan pehmoiset ja säädettävä kyynärnoja puuttuu. Miksiköhän?

      
  • Lainaus:
    04.02.2007 klo 12:39 Ryne kirjoitti
    Sisämelun mittauksessa Passat jäi joukon keskikastiin, edellä mm.megane joka on luokkaa pienempi. Testi oli muistaakseni tekniikanmaailmassa viime syksynä.


    Testi oli Tuulilasissa toukokuussa 2006. Ja tosiaan Megane oli Passatin edellä, tosin aakkosjärjestyksestä johtuen (R-kirjain on ennen V-kirjainta), pisteet kyllä olivat täysin samat. Kyseessä oli jaettu kakkostila, joten mielestäni jos 15 auton testissä on toisena niin ei sitä voi sanoa keskikastiin jäämiseksi. Testissä ei kylläkään ole dieseli, vaan 2.0fsi, mutta viittasit tähän testiin (varmaankin?) niin aattelin korjata. Muutenkin ihmettelen miksi Passattia on haukuttu meluisaksi, ei pelkästään tämän aiheen keskusteluissa, vaan muutenkin. Dieselistä en tietenkään tiedä, mutta 2.0fsi löytyy kyllä pihasta, eikä se nyt niin paha ole, eikö tuo testikin sen osoita?

      
  • Lainaus:
    06.02.2007 klo 16:36 Kalle Kehveli 5 kirjoitti
    Käsittääkseni VW teki päätöksensä lopettaa pumppareiden kehittämisen siksi, että se oli liian kallista + ilmeisesti kiristyvien päästörajojen takia. Yksi ainoa merkki jos kehittää tekniikkaa siviiliautoihin ei voi olla halpaa. Halvemmaksi tulee käyttää ja kehittää massatuotannossa olevaa common rail tekniikkaa.


    Niin, sitähän voidaan miettiä, miksi common rail on massatuotannossa. Tuskinpa vaan valmistajat olisivat aikoinaa lähteneet Fiatin common railia käyttämään, jos se olisi pumppusuutinta huonompi! Jos pumppusuutin dieselit olisi common railin tasoisia, niin kai silloin pumpparia käyttäisi vähän useampi valmistaja kuin yksi onneton konserni?

    Ja mitä noihin päästöihin tulee, niin se vain mielestäni osoittaa kuinka vanhanaikaiseksi tuo pumppusuutintekniikka on mennyt! Mielestäni on suorastaa kieroa, että Audin 3.0 TDI koneeseen (kuten muihinkin Audin dieseleihin) joutuu hankkimaan hiukkasuodattimen lisähintaan! A8:issa sentään se on vakiona. Rupeavat olemaan jo pikkuautoissakin vakiovarusteena.

    Mersusta, bemarista, Lexuksesta, Volvosta, Jaguarista jne. hiukkasuodatin löytyy.

      
  • Lainaus:
    06.02.2007 klo 18:41 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    06.02.2007 klo 16:36 Kalle Kehveli 5 kirjoitti
    Käsittääkseni VW teki päätöksensä lopettaa pumppareiden kehittämisen siksi, että se oli liian kallista + ilmeisesti kiristyvien päästörajojen takia. Yksi ainoa merkki jos kehittää tekniikkaa siviiliautoihin ei voi olla halpaa. Halvemmaksi tulee käyttää ja kehittää massatuotannossa olevaa common rail tekniikkaa.


    Niin, sitähän voidaan miettiä, miksi common rail on massatuotannossa. Tuskinpa vaan valmistajat olisivat aikoinaa lähteneet Fiatin common railia käyttämään, jos se olisi pumppusuutinta huonompi! Jos pumppusuutin dieselit olisi common railin tasoisia, niin kai silloin pumpparia käyttäisi vähän useampi valmistaja kuin yksi onneton konserni?

    Ja mitä noihin päästöihin tulee, niin se vain mielestäni osoittaa kuinka vanhanaikaiseksi tuo pumppusuutintekniikka on mennyt! Mielestäni on suorastaa kieroa, että Audin 3.0 TDI koneeseen (kuten muihinkin Audin dieseleihin) joutuu hankkimaan hiukkasuodattimen lisähintaan! A8:issa sentään se on vakiona. Rupeavat olemaan jo pikkuautoissakin vakiovarusteena.

    Mersusta, bemarista, Lexuksesta, Volvosta, Jaguarista jne. hiukkasuodatin löytyy.

    Kerrotko miksi pumppari ei olisi common railin tasoinen. Teho/vääntö edustaa alan parhaimmistoa ja kulutus on pienintä luokkaa. Nykyisin koneesta irtoaa jopa 170hv mikä edustaa terävintä kärkeä koneen kokoa ajatellen! Sitäpaitsi kelpaahan 2.0TDI kone japanilaisillekin :wink:
    Tiedoksi, että Audin 3.0TDI ei ole pumppusuutin diesel vaan common rail. Miksi siinä pitäisi olla hiukkassuodatin kun se alittaa vaaditut päästöarvot ilman sitäkin, toisinkuin muilla.
    Mietippä sitä..

      
  • Eikös pumppusuutinkoneissa ole kuitenkin huonompi vääntökäyrä matalilla ja kovilla kierroksilla vaikka samaan pystyy keskikierroksilla. Melutaso on kovempi sekä päästöjen kanssa kohta kusessa kun koko ajan tiukkenee.

      
  • No oli ehkä samoissa pisteissä kuin megane, mut hei mietippä ovatko saman koko/hintaluokan autoja. Megane maksaa jotain alk.15t ja Passat alk.35t.

    Joo muistin tosiaan väärin tuon testin ajankohdan. Bensa maalihan tuo Vw näyttäisi olevan mutta kertoo jotain auton perusrakenteesta äänierityksen suhteen.

      
  • Lainaus:
    06.02.2007 klo 18:41 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    06.02.2007 klo 16:36 Kalle Kehveli 5 kirjoitti
    Käsittääkseni VW teki päätöksensä lopettaa pumppareiden kehittämisen siksi, että se oli liian kallista + ilmeisesti kiristyvien päästörajojen takia. Yksi ainoa merkki jos kehittää tekniikkaa siviiliautoihin ei voi olla halpaa. Halvemmaksi tulee käyttää ja kehittää massatuotannossa olevaa common rail tekniikkaa.


    Niin, sitähän voidaan miettiä, miksi common rail on massatuotannossa. Tuskinpa vaan valmistajat olisivat aikoinaa lähteneet Fiatin common railia käyttämään, jos se olisi pumppusuutinta huonompi! Jos pumppusuutin dieselit olisi common railin tasoisia, niin kai silloin pumpparia käyttäisi vähän useampi valmistaja kuin yksi onneton konserni?

    Ja mitä noihin päästöihin tulee, niin se vain mielestäni osoittaa kuinka vanhanaikaiseksi tuo pumppusuutintekniikka on mennyt! Mielestäni on suorastaa kieroa, että Audin 3.0 TDI koneeseen (kuten muihinkin Audin dieseleihin) joutuu hankkimaan hiukkasuodattimen lisähintaan! A8:issa sentään se on vakiona. Rupeavat olemaan jo pikkuautoissakin vakiovarusteena.

    Mersusta, bemarista, Lexuksesta, Volvosta, Jaguarista jne. hiukkasuodatin löytyy.

    Pari korjaus luontoista asiaa koko viestiketjuun.
    Kuinka moni tietää tästäkään ketjusta mitä eroa on pumppusuuttimella ja common-rail tekniikalla...
    Väännön suhteen ei mitään, ääneltään common on hiljaisempi, mutta käytännossä sisämelu on kyllä autonvalmistajasta kiinni.
    Common-rail tekniikka itse asiassa nostaa kulutusta, koska ruiskupumppu tuottaa korkeamman paineen, eikä 1600 baria synny ilman tehohäviötä. Toisaalta taas pakokaasujen lämpötila nousee n.100-150 astetta, joten lämmitys on tehokkaampaa.
    Suurin syy common-rail tekniikkaan siirtymisessä on mahdollisuus tulevaisuudessa pitsosuuttimien käyttöön ja monivaiheiseen suihkutukseen joka alentaa päästöjä ja käyntiääntä, mutta EI kulutusta, kuten jokainen voi päätellä jos 5 kertaa työkierron aikana ruiskitaan polttoainetta sylinteriin, niin kulutus valitettavasti kasvaa.
    Ja sitten tuosta passatin 2 litraisesta dieselistä sen verran, että on ne ymmärtäneet volkkarilla sen verran kierrättää, että uudessa tdi:ssä on iskun pituus sama kuin 1.9 mutta sylinterin kokoa on kasvatettu, joka on sama kuin konsernin suosituimmassa bensakoneessa, 1.8.
    Suurin muutoshan uudessa passatissa on juuri tuo, että saatiin vihdoin kone poikittain nokalle, kun ne ennen on ollut pitkittäin 4-vedon helpomman toteuttamisen vuoksi.

      
  • Ryne: mikäs auto sen testin voitti (eli oli 1 sijan "keskikastin" edellä)? Ja mikä oli kolmas? Entä siitä eteenpäin? Mikä oli viimeinen?

    Hyvä homma Meganelle että on yhtä hiljainen kuin Passat. Muissa ominaisuuksissa ei olla ehkä ihan samalla viivalla kuitenkaan.

    Tänään muuten oikein kuuntelin kun tultiin työkaverin 2002 Passatilla (sedan, 2.0TDI) töistä. Ilman radiota ajeltiin ja ei kuulunut moottorin ääni siinäkään sisälle. Huomenna on mun vuoro ajaa, voin siis verrata miltä -06 2.0TDI farkku kuulostaa (no eipä juuri miltään sekään).


    Edit: kiitos Pietsosuuttimelle pumppusuutin- ja common rail -koneiden erojen selvittämisestä, en minä ainakaan nuita tiennyt. Hyvä että täällä ei sentään ihan kaikki ole mutu- linjalla.

    [Ilwagen muokkasi tätä viestiä 07.02.2007 klo 00:05]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit