Lexus, Jaguar vai Audi

20 kommenttia

Mielipiteitä kaivataan...Lexus is 200 / Jaguar x-Type 2.1, Audi A4 1.8 Turbo...mikä näistä pitäisi valita ja miksi? Ja mitä ei? Kyseessä kaikissa vm 2002, n 35000e autoja ja kaikilla ajettu 40 tkm

  
  • Audi A4:ssa on hyvä hallittavuus ja ajettavuus, todella suuntavakaa auto ja tarkka ohjaus. ESP:n toiminta on hyvää ja ääritilanteetkin se suorittaa mallikkaasti. Talvella Audi on hyvä auto (todisteen TM:n talvitestivoitto 9,2 ja viisi tähteä.
    Ylläpitokulut ovat Audissa sinäänsä ihan kohtalaiset premiumautoksi. Audin penkit ovat mukavat niistä löytää melko helposti itselleen sopivan ajoasennon. Jarrut Audissa ovat tehokkaat, auto pysähtýy nopeasti. Ajovalotkin ovat tehokkaat.
    Vikatilastoissa Audi on pärjännyt aika hyvin viattomuudellaan ja käsittääkseni Audissa on aika hyvä jälleenmyyntiarvo.
    Huonoina puolina Audissa on esimerkiksi kytkin polkimen pitkäliike, vaikka monet ovat sanoneet että siihen tottuu. Kyllä siihen tottuukin mutta voisi se olla parempikin. Melutasokin saisi olla alhaisempi, testissä muiden saadessa ysiä, Audi on saanut melustaan kasia.

    Jaguaarin en ole tutustunut mutta se on näistä kolmesta ylivoimaisesti kaunein auto. (Tekniikan Maailman vertailussa ollut, yhdessä A4:sen kanssa).

    Lexus, aika huono ajettavuus ja ohjaus sekä pienet sisätilat (näistäkin on oltu eri mieltä). Tekniikan Maailman testissä Is200 oli ylivoimainen viimeinen (siitä kyllä on aika paljon aikaa kun se siinä on ollut). Lexukset ovat kaikki hienoja paitsi ei tämä niinkään paljoa mielestäni. Yksi pieni seikkakin on se, että olen nähnyt monia IS200 "amistuningilla" ja amispojan omistuksessa. Sanoin tämän kaverilleni ja hän alkoi nauramaan: heidän koulussaan eräs amistuttunsa oli juurí hankkinut IS200. Se on sinällään harmi että tällaisia on nuorilla tyypeillä ja kaiken lisäksi jos he tekevät siihen hassua tuningia niin se voi tavallaan laskea sen arvoa joidenkin silmissä.
    Lexuksessa on hyvää sen takuu ja se että se on todennäköisesti luotettava (Toyotat ovat luotettavia miksei Lexuskin). Sitten on myös kehuttu Lexuksen varusteluakin. Hintaa on haukuttu korkeaksi (itsekin olen haukkunut sitä korkeaksi) mutta jos katsoo tarkemmin ja vertaa sitä kilpailijoihin niin se elikkä hinta vaikuttaa suht´ kohtuulliselta ehkä ihan sopivan hyvältä.

      
  • Lainaus:
    10.11.2004 klo 15:09 Cooper kirjoitti
    Mielipiteitä kaivataan...Lexus is 200 / Jaguar x-Type 2.1, Audi A4 1.8 Turbo...mikä näistä pitäisi valita ja miksi? Ja mitä ei? Kyseessä kaikissa vm 2002, n 35000e autoja ja kaikilla ajettu 40 tkm


    BMW 318i tai 320i puuttuu listasta :)

    Oletko jo löytänyt sopivat yksilöt vai oletko vasta etsimässä? Haetko Suomesta vai Keski-Euroopasta?

    Suomesta haettaessa joutuu todennäköisesti Jättämään Lexuksen pois laskuista, koska kanta on käytännössä olematon ja sopivan yksilön löytäminen voi osoittautua mahdottomaksi. Lisäksi hintapyynnöt tapaavat olla pöyristyttäviä. Nämä havainnot tein itse viime vuodenvaihteessa autonvaihtoa hautoessani.
    Varustelu Lexuksessa on erinomainen jo vakiona. Tunnelma auton sisällä on mielestäni hieman liian Corollamainen. Moottori on kaunisääninen, mutta hengetön ja lisäksi kilpailijoihinsa verrattuna janoinen. Voima välitetään tiehen juuri oikeassa päässä autoa. Joukon huolettomimmat kilometrit lienevät edessä juuri Lexuksella.

    Jaguar poikkeaa mielestäni hintaansa nähden aivan liian vähän Mondeosta. Joukon heikoin vastine rahalle.

    Audista en omaa minkäänlaista henkilökohtaista kokemusta, mutta mainitusta joukosta se silti vaikuttaa varmimmalta valinnalta.

      
  • Kiitos tähänastisista kommenteista, suomesta suomiautoa olen hakemassa. BMW ei mukana, koska ei tunnu omalta valinnalta...hieman tylsä; kuten tietty pätee audiikin mutta audiin omalta taholta kovempi luotto kun bemuun.

    Itse olen kaikkia aikanaankin ajanut, ja muista merkkien malleista on jonkinverran sormituntumaa. Jaguar tuntuu mielenkiintoisimmalta ulkonäön ja persoonallisuuden vuoksi. Lexusta vaivaa ehkä se että malli on vanhin joukossa ja niitä tosiaan on jo teiniautoinakin..mikä pätee myös poissaolevaan bemuunkin.

      
  • Lainaus:
    10.11.2004 klo 15:37 Cooper kirjoitti
    Kiitos tähänastisista kommenteista, suomesta suomiautoa olen hakemassa. BMW ei mukana, koska ei tunnu omalta valinnalta...hieman tylsä; kuten tietty pätee audiikin mutta audiin omalta taholta kovempi luotto kun bemuun.


    318 tai 320 kannattanee kuitenkin ainakin referenssimielessä käydä koeajamassa tuon luokan ajopeliä haettaessa.

      
  • Itse päätyisin varmaankin Jaguariin tai Audiin, Lexusta en edes ajattele jo aiemmin mainituista syistä.

    Jaguarissa kiehtoo juuri persoonallisuus, vaihtoehtona pidän myös Alfa 166:ta, jota kannattaa jo edullisen hintansakin vuoksi käydä ainakin kokeilemassa. Jaguarin kanssa persoonallisimmat ehdottomasti. Itse ainakin pidin tästä kolmikosta eniten 166:sta ja X-typestä, varsinkin fiilikseltään. Alfassa on ripaus sporttisuutta, kun X-type on taas todella mukavan edustusauton oloinen.

    Jos taas lähdetään vain ja ainoastaan järjellä punnitsemaan, on ehdoton valinta Audi, mutta jos persoonallisuus kiinnostaa (ja yleensäkin, ettei vastaavaa tule joka kadunkulmassa vastaan) kannattaa koeajaa kaksikkoa X-type ja Alfa 166...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 12.11.2004 klo 03:44]
      
  • Lainaus:
    12.11.2004 klo 03:43 Niki Kari kirjoitti
    Jaguarissa kiehtoo juuri persoonallisuus, vaihtoehtona pidän myös Alfa 166:ta, jota kannattaa jo edullisen hintansakin vuoksi käydä ainakin kokeilemassa.


    Eikö 156 olisi kuitenkin kokonsa puolesta samalla viivalla muiden mainittujen mallien kanssa?

      
  • Alfa 166 on yksi auto historian kauneimmista autoista. Myös sisätilat tyylikkäät mutta en kyllä Alfaa uskaltaisi ostaa. Lexuksen puolesta puhuu Takaveto. Mutta kuitenkin ottaisin BMW 3:n /MB C:n / Audin Quattrolla

      
  • Lainaus:
    12.11.2004 klo 13:35 PPi kirjoitti
    Eikö 156 olisi kuitenkin kokonsa puolesta samalla viivalla muiden mainittujen mallien kanssa?



    On ja ei. Takajalkatilat varsinkin häviää kilpailijoille ja 166 on hinnaltaan loppujenlopuksi aika lähellä, jos nyt puhuttiin vähän ajetuista autoista. Se tarjoaa myös huomattavasti edustavammat kyydit, mitä Lexus ja Audi, sekä on ainakin omasta mielestäni erittäin kaunis auto X-typen tapaan. Kovin paljoa noita ei tosin ole liikenteessä, joten tässä tapauksessa myös tuliterä 156 voisi olla vaihtoehto. Riippuu tosin siitä, kuinka paljon sitä tilaa tarvitsee, mutta tuolla rahalla katselisin jo mieluummin 166:ta... 2,5 V6 moottoriset ovat myös olleet kuulemani mukaan varsin luotettavia, mutta miksi ei, onhan samalle pohjalle kasattu moottoria jo 30 vuotta... 2.0 TS:ssä on alfistien mielestä eniten tyyppivikoja, itsekin omistan 156:n sillä koneella ja täytyy sanoa, ettei 166 enää kulje mihinkään ilman V6:ta. Moottorin äänet on myös plussaa, mutta etuvetoisuus on pienoinen harmi...

    Jaguarissa on käytetty jonkin verran samaa osaa Mondeon kanssa, joten se pistää kulmat kurttuun, mutta muuten auto on kyllä niin kaunis, että Lexus ja Audi tippuu nopeasti pois. Taas kerran on kyse siitä, mitä arvostaa.. Audin ja Alfan ajettavuus on taas sitten varmasti Lexusta ja Jaguaria parempi... Myös C-mercedes on varsin kiinnostava laitos, mutta hinta on mielestäni turhan kova verrattuna kokoon ja ominaisuuksiin, varsinkin kun C ei ole edes kummoinen ajettava...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 12.11.2004 klo 15:45]
      
  • Alfa 166 on kulutukseltaan aivan omaa luokkaa, varsinkin 3-litrainen V6, joka kuluttaa enemmän kuin muiden automerkkien huomattavasti tehokkaammat V8-moottorit.

      
  • Oma audini on sellaista "pappamallia" mutta olen päässyt ajamaan ruudikkaimmalla kaupasta suoraan saatavalla 1.8T moottorilla varustettua A4 quattroa. Ns. aktiiviselle kuskille, etenkin talvioloissa, se on varmaankin hyvä joskin kallis ostos. Moottoritehoa ja vääntöä saisi kuitenkin olla vaikka enemmänkin -> S4 jos ei uutta niin sitä edellistä korimallia voisi olla myös kiinnostava tuttavuus tässä mielessä.

    Jaguar X-type ei ole mieleeni sitten millään, mieluummin reilusti sitten Mondeo.

    IS200 on minusta keskentekoinen, ja jotain kertoo sekin, että malliuudistusta ei ole tullut. Lexuksen kannattaa keskittyä isompiin autoihin ja jenkkimarkkinoille. IS200:n jos saisi Saksasta suomalaisen corollan hinnalla, niin voinet harkita.

      
  • Alfa 166 on kaunis ja varmasti erittäin hyvä ajettava. Ei mitenkään erityisen hyvin pärjännyt Tekniikan Maailman testissä. Mutta ei testit kaikkea kerro, tottakai 166:ssa on melko isot ylläpitokulut ja kulutuskaan ei ole kovin pieni. Alfa on tunne auto, oikea automiehen auto. Persoonallinen, kuljettajan auto. Tällainen käsitys minulla on Alfasta. Ehkä olen oikeassa ehkä väärässä. Se on auto joka ei sovi tylsille taviksille... :wink:

      
  • EHDOTTOMASTI LEXUS NÄISTÄ. KULUTTAJATUTKIMUSTEN YKKÖNEN NIIN SAKSASSA KUIN BRITANNIASSAKIN NIMENOMAAN TÄMÄ IS 200.

      
  • No Audi ilman muuta!. Jaguar on nyt lähes sama kuin ottaisi Mondeon ja lopputuloksen tietää!.
    Mitä tulee Lexukseen niin sen ainoa hyvä puoli on Toyota konsernille tuttu luotettavuus!. Itse pohdin IS 200 hankintaa, mutta kun kävin koeajamassa niin kiinnostus loppui välittömästi. Auto on järkyttävän pieni, meluisa ja maksaa kuitenkin n. 40-45k euroa. Ko. rahasumman voi käyttää paremminkin!. Toivottavasti seuraava IS malli on parempi ja laadukkaampi kuin nykyinen!

      
  • sytytyspuolavika -01/02
    jakohihnavikoja vuosimalleissa -98/99, dieselissä -98-01 (moottorivaurioita jakohihnaviasta johtuen)
    vaihdelaatikon laakerivikoja
    jarruletkuvikoja
    öljypumppuvikoja
    moottorin öljyvuotoja
    jäähdytysnesteletkuvuotoja
    polttoainepumppuvikoja
    polttoainemittarin näyttämä voi olla epätarkka TDI-mallissa
    ajonestojärjestelmässä vikoja vuosimallissa -95
    ohjauslaitteissa väljää, hammastankovikoja
    ohjaustehostimen vuotoja
    etutukivarsivikoja, vikaa tukivarsien heloissa (tällöin kuuluu narinaa ja tukivarret on vaihdettava)
    vetonivelien suojuskumit saattavat olla rikki jo 60 000 ajokilometrissä
    elektronisen moottorinohjausyksikön vikoja
    jarrujen ohjausyksikön vikoja
    sähköisten lasinnostimien vikoja
    Quattrossa takapään helat kuluvat nopeasti
    EGR-venttiili ei toimi
    happianturivikoja (saattaa johtaa katalysaattorin tuhoutumiseen)

      
  • Tuossa onkin pitkä lista, C-sarjan mersullakin on aika pitkä ja mersuilla. Audi on joka tapauksessa aika hyvin pärjännyt vikatilastoissa, melko viattomana autona.

      
  • Näihin vikalistoihin tyyliin Helsingin Sanomat vedotaan jatkuvasti ja liikaa niitä painottaen. Ne voivat toki olla suuntaa-antavia, mutta listan pituuteen vaikuttaa suoraan se, kuin kauan autoa on samalla mallinimellä valmistettu. On ilmiselvää, että n. vuodesta 1984 tuotannossa olleen mallin vikalista on väkisinkin pitkä, vaikka nykymallin ja vuoden 1985 mallin ainoa yhteinen tekijä on sama mallinimi. 20 vuotta vanhassa autossa on taatusti nestevuotoja, huonosti toimivia jarruja, ruostuneita pakoputkia yms.

    Jos koko automallilla on ikää max 3 vuotta, ei vikalista ole mitenkään kovin pitkäksi ehtinyt kasvaa. Automallit pitäisikin näillä listoilla eritellä mallisukupolven mukaan, ei pelkästään mallinimen. Tällöin voitaisiin vetää johtopäätöksiä siitä, onko jokin ongelma korjaantunut seuraavassa sukupolvessa.

      
  • 14.11.2004 klo 16:24 Anders-Simo kirjoitti Audin vikalistasta.

    TIEDOSSANI OLEVIA VIKATAPAUKSIA:

    sytytyspuolavika -01/02
    - valtavia määriä sytytyspuolia, jotka eivät kestäneet: vasta 3. tai 4. kehitysversio alkoi kestää käytössä

    jakohihnavikoja vuosimalleissa -98/99, dieselissä -98-01 (moottorivaurioita jakohihnaviasta johtuen)
    - johtuvat pääosin siitä ettei huoltoväliä ole noudatettu

    moottorin öljyvuotoja
    - A4 1997: vaihteiston ja moottorin välistä öljyt ulos

    polttoainemittarin näyttämä voi olla epätarkka TDI-mallissa
    - A4 TDI 1999: polttoaineen loppumisriski, ilmeisesti alipaineen takia

    etutukivarsivikoja, vikaa tukivarsien heloissa (tällöin kuuluu narinaa ja tukivarret on vaihdettava)
    - A6 alkupään mallit = Passat = A4, kaikissa sama vika

    sähköisten lasinnostimien vikoja
    - A6 1999 lasi ei jaksanut nousta kiinni asti

    *happianturivikoja (saattaa johtaa katalysaattorin tuhoutumiseen)
    - käynnistysvaikeuksia säiden vaihdellessa nopeasti esim. loppusyksyllä

      
  • No Cooper, minkäs meinaat hankkia? Mitä olet nyt katsellut?

      
  • Kyllä se Lexus on pudonnut suunnitelmista, nyt on vaihtoehtona Audi tai Jagge, kunhan oikea yksilö löytyy..kun harkitsee niin hyvät ehtivät mennä ohi suun. Todennäköisesti valinta on Audi A4 1.8T Avant.

      
  • Lainaus:
    19.11.2004 klo 12:42 Cooper kirjoitti
    Kyllä se Lexus on pudonnut suunnitelmista, nyt on vaihtoehtona Audi tai Jagge, kunhan oikea yksilö löytyy..kun harkitsee niin hyvät ehtivät mennä ohi suun. Todennäköisesti valinta on Audi A4 1.8T Avant.

    Hienoa. Jos otat Audin otatko sen 150, 163 vai 180-heppaisella 1,8 Turbolla? :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit