Saabin turbot

5 kommenttia

Olisikohan palstalla rehellisiä Saabisteja? Jos on, niin nyt pääsette ääneen! Asia on nimittäin niin, että minun tarvitsisi saada tietoa yhdestä viasta, että onko tyyppivika, nimittäin 9-5 Saabin turbot, varsinkin se pienpaine sellainen?

Kävi niin, että kaksi kaverusta (ei aivan lähipiiriä) ostivat viime keväänä Saab 9-5 2,3t toinen -01 60,000 km ja toinen samanlaisen, mutta -03 esittelyauton. Turbot ovat sanoneet nyt POX seuraavasti -01 autossa 71,000km ja 90,000 km ja -03 autossa 34,000km, kaikki on vaihdettu takuuseen (jopa tuohon vanhempaan), -03 pistivät takuuseen heti suosiosta sen isomman T:n.

Onko vastaavia kokemuksia?

  
  • Saabia ei ole ollut.
    Pistää miettimään turbon "poksahdus". Ei Saab omia turboja käytä, turbot ovat Garrett, IHI, Schnizter, Holset tai jonkun muun tunnetun valmistajan tuote. Sama turbo toimii hyvin jossakin erimerkkisessä autossa, muttei Saabissa. Silloin ilmeisesti auton valmistaja (Saab/GM) on säätänyt/virittänyt/muuttanut alkuperäisen turbon ominaisuuksia vastoin valmistajan tarkoitusta, Saab on tietoinen tästä, koska takuu korvaa tämän. Turbon valmistajalla tuskin on itsellään tätä ongelmaa.

      
  • Itselläni on 9-5 1999 2.3t josta turbo meni kun mittarissa oli 102000 km rupesi vuotamaan öljyä laipan välistä. Minusta vika on Saabin tyyppivika tai ominaisuus. muuten auto on pelannut ok.

      
  • Lainaus:
    23.11.2004 klo 07:47 wxyz kirjoitti
    Olisikohan palstalla rehellisiä Saabisteja? Jos on, niin nyt pääsette ääneen! Asia on nimittäin niin, että minun tarvitsisi saada tietoa yhdestä viasta, että onko tyyppivika, nimittäin 9-5 Saabin turbot, varsinkin se pienpaine sellainen?


    Matalapaineturbossa (vanhempi 9-3 ja 9-5) käytetään Garret GT17 ahdinta joissa on kieltämättä ollut paljon ongelmia. Olen kuullut useita tapauksia, joissa turbo on hajonnut ihan mitättömillä kilometreillä. Olen melko varmana huhuna :smile: kuullut, että Garretin ko. mallia on päässyt viallisena tehtaalta.

    Omallani - jossa tuo GT17 - on nyt ajeltu yli 110tkm ilman ongelmia. Hyvää sakää ollut tuossa suhteessa. No jos kuitenkin sattuisi hajoamaan, tilalle voi laittaa Mitsun ahtimen, jota käytetään aeroissa ja täyspaineversioissa. Uuden ahtimen hinta pyörii 600 € tietämillä.

      
  • Taikka sitten GT17 on ollut täysin susi jo syntyessään. Niitä on pelkästään Suomessa "paukkunut" sen verran monta noissa saabeissakin og9-3 & 9-5 joissa sitä on käytetty vm. joku 00-03?? Miten sitten muilla saabin markkina-alueilla? Kuulopuheita olen kuullut, että turboja huoltavat/korjaavat liikkeet eivät ole juurikaan kehuneet tuota GT17 Tilalle sopii hyvin og9-3 aerossa käytettävä mitsun ahdin. Tämä olisi itsellä ainakin aikomus jos tuosta 110tkm ajetusta ahtimesta aika jättää.

    t. yhden GT17 turbo auton omistava

    LISÄYS: Honeywell nettisivuilta "The Garrett® REA – fitted on twin-Garrett GT17 turbochargers – made its debut on BMW’s V8 diesel engine in 1998" Eli bemareistakin on täytynyt noita GT17 paukkua.

    [Paz muokkasi tätä viestiä 24.11.2004 klo 20:30]
      
  • Asiasta en muuta tiedä muin olen Saabistien keskustelupalstalta lueskellut:
    http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5845

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit