Onko "suomi-auto" laadun tae?

30 kommenttia

Tämä käsitehän on jo urbaanilegendan tasolla! Ei saksasta kannata mitään ostaa kun ne kaikki MILJOONAT käytetyt autot siellä väärillä kilometreillä,ym,ym!!! Koskeeko tämä myös muista maista ruotsi,viro,belgiasta tuotuja autoja? Ovatko nekin ruuvattuja? Onko tämä autokauppiaiden viime vuosituhannella aikaanpanema käsite, että tämä "maahantuojan" itse tuoma auto olisi jotenkin huomattavasti parempi kuin vastaavilla varusteilla esim "winter-packet" varustettu auto? Vai löytyykö tehtailta oikein suomi-tuotanto linja? vai suomi-varustetaso? josta on siis poistettu kaikki kallis.. :wink: Kilometrithän pystyy tarkistamaan myös ulkomaisista autoista heidän järjestelmillään, jos osaa ja viitsii.



Itse arvelen että tässä taustalla on tämä perussuomalainen KATEUS. Kun jotain muka saat halvemma niin siitä väkisin keksitään sitten naama mutrussa jotain negatiivistä vai mitä?



Kyllä suomesta saat paskaa yhtä helposti kuin muistakin maista, ja loppuhan on kiinni vain ostajan taidoista.. ja kaikki autothan ne on tuontiautoja kun täällä tota autoteollisuutta oikein ole..



Hyvää syksyn jatkoa!

  
  • En ymmärrä sitä miksi auton pitäisi olla suomi-auto.



    Joka kerta kun tälläkin palstalla puhuu tuontiautoista, niin aina joku rientää ylistämään suomi-autojen paremmuutta, vaikka minun mielestäni suomi-autot on lähes aina maalipinnaltaan huonommassa kunnossa kuin vastaava tuontiauto.



    Saksastahan on pakko tuoda mahdollisimman hyviä yksilöitä juuri verotuksen takia. Autovero on aina sama summa x.xxx euroa, riippumatta siitä missä kunnossa tuontiauto on ja mitä varusteita siinä on. Näissä oloissa on tavallaan pakko tuoda mahdollisimman hyväkuntoinen ja hyvin varusteltu auto. Eli jos tuot huonokuntoisen ja vähän varustellun auton, niin et saa verossa hyvitystä. Jos taas tuot täyteen ladatun ja huippuvarustellun Bemarin, niin sinua ei verotuksellisesti rokoteta lisävarusteista.



    Minun nähdäkseni pikkukipot ostetaan nykyisellään Suomesta, ja isot hyvinvarustellut autot ulkomailta. Eli premiumit.











      
  • Tuulilasin mukaan ainakin Renulla on "Suomiautolinja"! :wave:

      
  • andertz:



    Eli premiumit.




    hitto, kohta saat kumppanin kimppuusi :xmas:



      
  • Niinno, jos "hyvin varusteltu iso auto" on synonyymi "premiumille", niin olkoot sitten. :wave:

      
  • Suurimman tuontihuuman aikaan tuli todella monia alle 100tkm ajettuja autoja, sillä sakemannit tavallisesti ruuvasi matkamittarit tuon maagisen kilometrirajan alle :wink: Näitä autoja löytyy täältä paljon...



    Katsellessani liikkeissä edullisemman pään itselle hyvin tuttuja tuontiautomalleja, niin havaitsin, että hyvin harvoin matkamittarilukema piti paikkaansa!



    Maine ei ole siis tuulesta temmattu! Ne ketkä puuhailee aiheen parissa tietää tämän. Ketjun aloittajalta puuttunee siis käytännön kokemus tuontiautokaupasta...



      
  • mietintämyssy



    Joo, ja nyt tuodaan maahan kolme Bemaria jokaista Suomessa myytävää uutta Bemaria kohden. Ketäköhän on loppujen lopuksi huijattu, siis rahallisesti ?



      
  • Molempia, siis uuden ostajia ja käytetyn tuojia? :xmas:

      
  • Kumppani:

    Niinno, jos "hyvin varusteltu iso auto" on synonyymi "premiumille", niin olkoot sitten. :wave:




    Kuka älypää tuon koko premium-sanan on tuonut Suomeen? Tulee mieleen joku seksuaalivähemmistöjen sisustusohjelmissa käyttämä sana. Tuontiautoissa on: Paremmat pellit ja vähemmän kilsoja mittarissa. Suomiautossa ruostetta mutta enemän kilsoja mittarissa. Kumpi lienee parempo vaihtoehto? Tuontiauto on monesti halvempikin.

      
  • Oman kokemukseni mukaan kaikki Suomessa valmistetut autot (Suomiautot) ovat olleet laadukkaita poislukien Talbotit ja Ladat, mitä mieltä muut? :xmas:

      
  • ddr5:

    Tuontiautoissa on: Paremmat pellit ja vähemmän kilsoja mittarissa.




    Juu, mittarissa on yleensä tuontiautoissa tosi pienet lukemat. Joskus tuntuu, ettei 100 000 km mene rikki vanhassakaan autossa.

      
  • Aito Suomi-auto on yleensä kilometreihinsä nähden ylihinnoiteltu lintta. Siitä kiskotaan ylihintaa, kun otetaan huomioon korin kunto ja ajetut kilometrit. Hyvä esimerkki on VW Passat 2006 diesel, Nettiautosta. Valtaosa autoista on Suomi-autoja (???), joista pyydetään kovaa hintaa vaikka auto on käytännöllisesti katsoen lopussa.



    Laadun tae ?



    Ainoa mitä "Suomi-auto" takaa on se että taas on kohta edessä autonvaihto ja rahan meno. Mutta näinhän Suomi-poloisia on vedätetty ammoisista ajoista asti.



    http://www.nettiauto.com/simpleSearch.php?show=inline&id_vehicle_type=&id_make=84&id_model=967&id_car_type=4&id_fuel_type=2&id_gear_type=&pfrom=&pto=&yfrom=2006&yto=2006&engineFrom=&engineTo=&mileageFrom=&mileageTo=&id_domicile=&search=Hae+%3E%3E

      
  • Kyllähän tyhmiä ja/tai sokeita huijataan autokaupoissa jopa Suomessakin? :snotty:

    Jos ei kuulu em. ryhmiin niin löytää Suomestakin kohtuuhintaisen kulkineen! :xmas:

      
  • mietintämyssy:

    Katsellessani liikkeissä edullisemman pään itselle hyvin tuttuja tuontiautomalleja, niin havaitsin, että hyvin harvoin matkamittarilukema piti paikkaansa!




    Kertoisitko nyt vielä vaikka lyhyesti omin sanoin, miten sinä nuo havainnot teit? Voiko samalla tavoin havaita myös suomiautojen kilsojen oikeellisuuden, vai soveltuuko tekniikkasi vain tuontiautoihin? Kiintoisaa olisi myös kuulla, millä tavoin erotat liikkeissä autoa katselemalla, onko kyseessä tuonti- vai suomiauto.



    Jaa ihmeessä taitoasi meille muillekin. Varsinkin auton tuontia suunnittelevia kiinnostaa varmasti.



    Tämähän on tosi hyödyllinen foorumi! Odotan jännityksellä mietintämyssyn opastusta.

      
  • stobal:

    Kiintoisaa olisi myös kuulla, millä tavoin erotat liikkeissä autoa katselemalla, onko kyseessä tuonti- vai suomiauto.




    Itselle tutuissa autoissa huomaa hyvinkin nopeasti, onko kyseessä tuontiauto vai suomi-auto. Pointti on nimenomaan tuo käsite "itselle tuttu". Sen tarkempia tuntomerkkejä on turha antaa, koska ne ovat mallikohtaisia.



    Suomiauto: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2242880&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=32230801@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=32230801@posted_by=@id_make=@id_model=@tb=tmp_find_agent



    Tuontiauto: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2193458&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=32230801@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=32230801@posted_by=@id_make=@id_model=@tb=tmp_find_agent



    Tuontiautojen kanssa en ole pelannut ostomielessä, joten en tiedä, pyrkiikö myyjät salailemaan auton alkuperää. Ja millaiset paperit autoissa on mukana, onko vieraskielinen käsikirja "kadonnut" ja onko mukana jopa suomenkieliset käyttö- ja huoltokirjat.

      
  • Olen edelleen sitä mieltä että Suomesta auton ostava ei ole mikään järjen jättiläinen, onko tässä esimerkiksi ruuvattu jotakin ?



    Onko ostos huono ?



    Jos pelkkää 300-sarjaa myydään Saksassa enemmän kuin Suomessa kaikkia uusia autoja yhteensä, niin miten joku onnistuu valkkaamaan huonon auton vaikka BMW-Vertagshandlerilta.



    Siis onko tässäkin jotakin vikaa, suomalaisessa vastaavassa pirssissä alkaa jo olla kiveniskemiä ja suolavellien aiheuttamaa ongelmaa.



    http://www.autohusb2b.de/cms/cardb/druck.php?id=84102&PHPSESSID=33f1ecd19c443bff3bd25d9938a04e39&csSortFld=T&make=68648&model=VW+Passat&fzgart=999&power=999&extra1=999&extra2=999&csTextOr=and&csKmMax=40000&csBjVon=%2A&csSortOrd=A&csKwVon=%2A&csPreisVon=%2A&standort=999&cl=1&bk=form&



    Vastaava pirssi Laakkosilta, huonommin varusteltu ja enemmän ajettu, yli kymppi enemmän hintaa.



    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1967429&show=inline&id_vehicle_type=&id_make=84&id_model=967&id_car_type=&id_fuel_type=&id_gear_type=&pfrom=&pto=&yfrom=2007&yto=2007&engineFrom=&engineTo=&mileageFrom=&mileageTo=&id_domicile=&search=Hae+%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?show=inline@id_vehicle_type=@id_make=84@id_model=967@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pfrom=@pto=@yfrom=2007@yto=2007@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileageTo=@id_domicile=@search=Hae+%3E%3E





    Saksan pirssissä on:



    - navigaatio

    - ortopedin penkki

    - vakionopeudensäädin

    - metalliväri

    - hiukkassuodatin



    Suomi-pirssissä on Luxline-varustelu, eli ilmeisesti kaikkein riisutuin.



    Suomi-auto sanan oikeassa merkityksessä ?



    http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/0/5C123BB321F1C5A4C22572440030B5A1?OpenDocument



    Huomaa että Luxlinen ja Comfortlinen hinta-ero on kolme tonnia, mutta Saksan pirssi on Comfortline.



      
  • Herbert:

    Ei ollut tarkoitukseni olla ivallinen. Minun pointti oli "autoja katselemalla" eikä auton papereita katselemalla. Tietenkin kokeneen ja harjaantuneen on mahdollista hyvään tietopohjaan nojautuen tutusta mallista tietää esim, että jotakin varustetta, tyyppilinjaa tai väriä ei ole tuotu uutena Suomeen, tms. Totta kai. Mutta ei tuontiautoissa mitään yleistä helposti tunnistettavaa korvamerkkiä ole. Minkähän takia kukaan pyrkisi salailemaan auton tuontialkuperää? Jos tuontiauto jostain syystä ei jollekulle kelpaa, en minä ainakaan sellaiselle hurahtaneelle ostajalle haluaisikaan autoani myydä.



    Katsastajien yleinen näkemys on, että tuontiautot ovat keskimäärin paljonkin paremmassa kunnossa kuin vastaavat samanikäiset suomiautot. Eli he vahvistavat sen, mikä muutenkin tiedetään: Suomen ilmasto, pitkä talvi, rupiset tiet ja suola syövät autoa enemmän. Mitä vanhempi, sen selvemmin.



    Myös keskimääräinen henkilöauton ajosuorite on Saksassa (n 11500 km/v) vain hieman yli puolet Suomen vastaavasta (n 18800 km/v). Johtuu keskimäärin useammasta autosta ruokakuntaa kohti, eikä heillä ole meidän kesämökkikulttuuria; mökkisukkulointi puuttuu kilsoista. Suurkaupungeissa myös työmatkat tehdään parkkivaikeuksien takia mielellään julkisilla.



    Näin ollen ei nyt ainakaan se, ettei esim. kymmenvuotiaassa sakuautossa ole vielä kahtasataatuhatta mittarissa, oikeuta vielä päättelemään autoa ruuvatuksi. Ja ellei kymmenvuotiaassa ole vielä sataakaan tuhatta, se on vain ihan piikasen alle keskimääräisen ajettu. Saattaa olla pari vuotta yhteensä seisonutkin. Jos se on vielä tyypillinen kakkosauto (SUV, roadster tai muu urheiluauto, convertible, cabrio, mamman torikassi tms), niin 30-60 tuhattakin on vielä täysin realistinen oikea ruuvaamaton mittarilukema kymmenvuotiaalle. Saksassa.

      
  • Merkillistä, jos saksalainen, Saksasta ostettu saksalaispremiumi olisi huono ? Saksassahan se on alunperin valmistettukin.



    Autoveroahan ei autossa ole, mutta tuolla ei ole merkitystä.



    Suomalaispappoja vaan sapettaa, kun oman helmen arvo sulaa pois (hintaeroosio). Suomi nyt vaan sattuu olemaan EU:n jäsen ja EU:n hintataso vaikuttaa "Suomi-autojen" hintatasoa alentavasti.



    Käsitteelle "Suomi-auto" voin vain nauraa, en tarkoita että "Suomi-autot" olisivat huonoja, naurattaa vaan nämä kaikki Kuituset ja Rantalat, jotka oman intressinsä vuoksi pyrkii estämään autotuontia ja pitämään verot mahdollisimman korkealla. Mokomat pellet.



    Esimerkiksi AKL ja Autotuojat ry levittää valheellista tietoa siitä, että tuontiautojen keski-ikä olisi korkea. No onhan se korkea jos siellä on mukana useita kymmeniä 1970-luvun harrasteautoja. Joita käytetään kerran vuodessa. Olisi ehkä ollut hyvä mainita ?



    Kauppias-suunnalta on varmaan peräisin sekin tieto, että kaikki Suomeen myytävät käytetyt autot on uitettu Keski-Euroopan tulvissa.



    Tuontihan vapautui vasta 2002 KHO Siilin-päätöksen myötä, historiaa ei pidä unohtaa. AKL:n, Autotuojien ja VVM:n idioottipellet yrittää kaikin keinoin estää autotuontia, ja takana on lähinnä Suomen autokaupan edut.



    Samat idioottipellet teki kaikkensa sen eteen vuonna 2002, ettei tuonti olisi vapautunut. Helppoahan se on pyörittää autokauppaa, jollei ole kilpailevaa tuontia.



    Yhteisöjen tuomioistuimessa on vireillä useita kanteita Suomen autoverotukseen liittyen, jotka Suomi tulee häviämään. Odotettavissa on tuontiautoverotuksen huomattava kohtuullistuminen nykyisestä.



    Ja itse pääasiasta vielä että on se siis kumma jos saksalaispremiumi olisi paras "Suomi-autona" ! Kaikkein hienoimmat "premiumit" olen nähnyt nimenomaan tuontiautoina. Ja Saksassa vasta premiumia onkin, varmaan BMW-tiheyskin on huippuluokkaa.



    Ja lopuksi, kyllä se vaan niin on että vähiten ajetut autot saa Saksasta. Siis jos rahasumma on tietty vakio, ja vaihtoehtona on "Suomi-auto".



    Pulmana on tietysti oman auton realisointi, mutta tämäkin kannattaa.



    Ja voihan sen auton mittarin laittaa serveriin, josta ilmenee onko peukalointia tapahtunut vai ei. Maksaa peräti 45 euroa.

      
  • stobal:

    Minkähän takia kukaan pyrkisi salailemaan auton tuontialkuperää? Jos tuontiauto jostain syystä ei jollekulle kelpaa, en minä ainakaan sellaiselle hurahtaneelle ostajalle haluaisikaan autoani myydä.




    Et ehkä sinä, mutta autokauppiaiden tehtävänä on myydä mahdollisimman paljon autoja madollisimman hyvällä katteella. Tuontiauto ei keskimäärin lisää auton haluttavuutta, joten sitä ei kannata korostaa. Senhän näkee jo autojen myynti-ilmoituksista. Alkuperää korostetaan korkeintaan vain jos se on Suomi.



    Myyntitykkien parissa kun tekee töitä, oppii nopeasti tuntemaan niiden taktiikoita. Amatöörin (auton omistaja yleensä ) parissa onkin varmaan monesti mukavampi asioida kuin viimeisen päälle taktikoivan myyjän.

      
  • Andertz:Esimerkiksi AKL ja Autotuojat ry levittää valheellista tietoa siitä, että tuontiautojen keski-ikä olisi korkea. No onhan se korkea jos siellä on mukana useita kymmeniä 1970-luvun harrasteautoja. Joita käytetään kerran vuodessa. Olisi ehkä ollut hyvä mainita ?



    Kyllä aitoja harrasteautojakin joukkoon mahtuu, mutta 10 vuotiasta ja ylikin autoa ainakin alkuhuumassa raahattiin mielinmäärin kun halvalla sai! W124 meseä, Omegaa, 3-sarjaa ym. Nämä eivät tosiaan nuorentaneet suomen autokantaa. Kehuttiin kun on varusteita: rikkinäinen ilmastointi ja kattoluukku sähköllä oikein! Katsokaapa joskus AVK:n sivuilta vaurio ajoneuvoja. Suuri osa 2-kilpisiä. Ei kai vakuutusyhtiöt ole joutuneet pommiostosten maksajiksi? PS. en vastusta käytetyn tuontia, mutta järki siinäkin mukana. :confused:

      
  • En tiedä mikä estää Suomessa mittarin ruuvauksen, jos se niin yleistä muualla olisi?

      
  • Suomalaisten rehellisyys? :flower:

      
  • Itsellä Volvot ja nykyiset BMW:t on ruotsista ja saksasta. Mutta nythän saajor mersuja suomesta

      
  • Jännittävä takautuma lähes 10 vuoden taakse, jona aikana pari asiaa on muuttunut.

    Yksityistuontien kärkipaikkaa ovat vuodesta toiseen hallinneet noin 4 - 5 vuotiaat diesel-Mersut, joko C- tai E-sarja riippuen siitä, kummasta saa vähän yli 3-vuotiaana uudellan korimallin. Seuraavina kestosuosikkeina ovat olleet BMW 3 ja 5-sarja sekä Audi A4 ja A6. Näissäkin tuonnin valtaosana uudehkot dieselit ja vähemmistönä Suomessa keski-ikäiset eli reilun 10-vuotiaat bensamoottoriset.

    Tullitilastosta ei löydy vahvistusta väitteelle tuontiautojen Suomen autokantaa vanhentavasta vaikutuksesta.

    Samana aikana ainakin BMW ja Mercedes ovat ottaneet käyttöön tehtaan tietokantaan kirjattavan huoltolokin, josta ei kilometrejä saa pois, vaikka autosta saisikin.

    Ajomääräriskiksi jää siis sama kuin aina ennenkin, epärehell7nen paljon ajava ensimmäinen omistaja.

      
  • Metsähaka:" Suomalaisten rehellisyys?"

    Aikanaan yritimme ostaa Rouvalle samanlaista Seittenneliskanttista kuin minullakin. Ei onnistunut, koska uutena ison ja kalliin auton löytäminen kohtuuhinnalla kohtuukunnossa ei vaan onnistunut. Lähes jokaisessa kohtuuhintaisessa yksilössä oli mittarin takaa sinetti murrettu, parhaissa sekä katkot sähköisen mittarin johtosarjassa että sinetti murrettu. Jollekin ei ollut riittänyt se, että ensimmäinen omistaja oli ajanut puolet matkasta (sähköinen) mittari pois päältä, vaan seuraavan omistajan oli pitänyt vielä lisäksi rullata mittaria takaisin.

    Sillä kerralla päädyimme ostamaan oikein siistin ja hyvin pidetyn 240 GL:n, johon asensin Rouvan pikku kätösille ohjaustehostimen saman tien. Oli vielä meitä seuraavassakin perheessä pidetty auto vielä vuosia.

      
  • Alkaa jo haiskahtaa autoliikkeiden markkinoinnilta nämä Kauppalehden jutut. Ensin tulee tällainen varoitus yksityisille autonostajille:

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/muista-nama--jos-ostat-kaytetyn-auton-saksasta---joka-kolmannella-on-sama-ongelma/TStL9ghF

    Heti seuraavana päivän esitetään pelastajaksi suomalaista autoliikettä:

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suuri-autoketju-paljastaa-nain-minimoimme-riskit-saksasta-tuotavissa-autoissa/RBkSqtuW

    Omia arvioita:
    "Kaikki niihin liittyvä tieto on digitaalisessa muodossa valmistajan omissa tietojärjestelmissä. Niissä on mahdoton huijata ja me näemme tiedot myös etänä"

    Ei ole. Riskinä on paljon ajavan ensimmäisen kuljettajan epärehellisyys.

    "Köninki kertoo, että LänsiAuto ostaa käytetyt autot suoraan autovalmistajilta, jotka myyvät itse esimerkiksi leasing-autoina käytettyjä vanhoja autojaan."

    En käy arvailemaan yksityisomistajien vs. liisarilla ajavien rehellisyyden tasoa, mutta sen tiedän, mistä löytyy enemmän paljon ajavia, joilla on paljon voitettavaa.

    "Siltikin meille jää aina jäljelle riski piilevästä viasta. Siinä volyymi tuo turvaa"
    LänsiAuto turva, vai valmistajan 2 vuoden takuun turva. Ei ole vaikea valinta.

    Sen verran vedän vastapalloon, että oma valintani on LänsiAuton mainitsemista riskeistä johtuen mieluummin itse tuomani tehtaan takuuauto kuin suomalaisen autoliikkeen tuoma.

    Perustelu: Nuori Vaihtotähti on aina Mersudiilerin omasta vaihtaririvistään valitsema diilerin parhaaksi arvioima yksilö, jolla on paitsi tuo hyvin suositeltava tehtaan huoltoloki, myös tuore katsastus, tuoreet renkaat, vasta tehty huolto ja joka lähtee uuden omistajan mukaan aivan uuden tavoin, ilman mitään lähitulevaisuuteen jo aikataulutettuja teknisiä varikkopysäkkejä, mutta puolella uuden hinnasta. Ja varmuuden vuoksi vielä 2 vuoden kansainvälisellä tehdastakuulla. Jos jotain sattuu, Veho hoitaa Suomessa ja laskuttaa Daimlerin rahoitusyhtiötä.

    LänsiAuto ei tuo näitä huvikseen, eikä itselleen, vaan ansaitakseen. Sen vuoksi he eivät osta sitä saksalaisen diilerin omasta rivistöstään Junge Sterneksi hinnoittelemaa, koska suunnilleen mikä tahansa vaihtari on halvempi ostaa. He ostavat mieluummin halvemman samannäköisen yksilön. Näin suomalaisen ammattituojan kulut pysyvät kurissa, mutta heidän suomalaisen asiakkaansa näkemä hintalappu Suomessa on sama. Jokainen voi arvioida, mistä lähtömaan hintaero johtuu, mutta hintalappujen erotus perustuu saksalaisen merkkiliikkeen arvioon auton käyvästä arvosta.

    Junge Sternen voi korvata haluamansa merkin vaihtoautotakuulla, käytin vain vertailussa tuota itse tuntemaani. Omaa kokemusta ei ole paljon, mutta ensimmäinen tuontiautoni tuli välittäjän kautta noin 3-vuotiaana vähän yli 100.000 km ajettuna. Hyvä auto, mutta hinta jälkeenpäin jäi vähän kaduttamaan hieman hätäinen liikkuni, koska hinta ammattilaisen tuomana meni kyllä samoihin yksityistuodun ja minun ajoillani 2 vuotta vähemmän ajettun tehdastakuuauton kanssa. Ja sen valmistajan takuulla olevan minä ainakin uskallan ostaa ihan yhtä hyvin kuin suomalaisenkin kauppiaan tarjoaman vaihdokin.

    Anteeksi vain, ei mitään LänsiAutoa vastaan, mutta minun on vaikea löytää Suomesta Daimler AG:ta luotettavampaa takuumiestä käytetylle Mersulle.

      
  • Toissapäivänä yksityistuonti ei kannattanut.

    Eilen suomalaisen liikkeen käytettyjen tuonti toi turvaa.

    Nyt taas omin päin tuominen ei kannata, tai ainakin " käytetyn tavallisen perheauton maahantuonti kannattavasti on ongelmallista":

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lansiauton-toimitusjohtaja-tavallisen-perheauton-tuonti-saksasta-kannattavasti-on-ongelmallista/DBY7ADUY

    Onkohan suomalaisdiilerin ongelma siinä, että yksityistuonti on niin kannattavaa, että tullitilastojen mukaan suosituimmat käytettynä tuotavat Mercedes C ja E, BMW 3 ja 5 sekä Audit A4 ja A6 ovat tuhansien ostajien mielestä suomalaisdiilerin tarjoamaa tavallista perheautoa houkuttelevampia vaihtoehtoja?

      
  • Joopa joo. Nuo 740 GLE:n linkkaamat Kauppalehden mainosjutut on julkaistu loppuvuodesta uudestaan ja tietysti samassa järjestyksessä.

    Itse hain 2013-vuoden E mersun tehdastakuulla juuri huollettuna saksasta merkkiliikkeestä sellaisilla varusteilla, jotka olisin valinnut itsekin uutena. Vaikka laskisi pienen tuntipalkan omalle "työlle", niin voitin monta tonnia verrattuna minkään autoliikkeen tuomaan entiseen vuokra- tai liisariautoon. Kävin ennen reissua koeajamassa pari vastaavaa K-kirjaimella alkavan vihreäsävyisen liikkeen entistä vuokra-autoa ja molemmat olivat selvästi kolaroituja, vaikka myyjä ei myöntänyt mitään. Toinen autoista oli muuten juuri tuotu ja sen avaimeen oli unohtunut ison autovuokrausfirman avaimenperä..

      
  • Ärsyttävän suuri määrä suomiautoista on ruosteisia ja valhoitohuollettuja karvalakkimalleja. Yllättävän monessa tapauksessa myös vähintään yhtä pahasti mittariruuvattuja kuin pahimmat saksanturkkilaisten häkkijobbarien kiertopalkinnot joita käytetään usein verukkeena tuontiautojen mustamaalaamiseksi.
    Olen muutaman auton tuonut Ruotsista, Saksasta ja Belgiasta viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana ja vaikka siinäkin on vaivansa, moottorinohjauksen tietojen (myös oikeiden kilometrien joita ECUun ei saa ruuvattua) lukeminen, kunnollinen kuntotarkastus ja matkakulut, jää viivan alle helpostikin täysvarusteltu yksilö aidosti vähäisillä kilometreillä ja aukottomalla huoltohistorialla. Suomestakin vastaavia toki löytyy, mutta hinta on jotakin ihan muuta ja jo nelisen vuotta vanhat suomalaiset ovat merkistä riippumatta tönkkösuolattuja ruosteisiksi alustaltaan. Eräät kehäteiden häkkiliikkeet eivät edes suostu siihen että autosta luettaisiin vikakoodit ja kilometrit ennen kaupantekoa ja kun selailee Kuluttajariitalautakunnan ja varsinkin Vantaan käräjäoikeuden käsittelylistoja, samat jobbarit näyttävät olevan jatkuvasti yliedustettuina.

    Ellei vaihda autoa uuteen tai ole valmis maksamaan vaivansäästöstä luotettavalle liikkeelle, Suomesta ei kannata ostaa autoliikkeestä mitään. Yksityiseltäkin samoin edellytyksin kuin ulkomailta, Suomessa mittarinruuvailu ja huoltokirjojen feikkileimaaminen on keski-Eurooppaakin yleisempi maan tapa vaikka mitä yritettäisiin uskotella.

      
  • Nature hyvä kirjoitus täysin samaa mieltä. Eniten ihmetyttää tämä autoliikkeiden lentävä lause aito Suomiauto kaupan siis toisin sanoen suolassa uitettu ruostepommi. Tämä mittariruuvaus pitää myös paikkansa vanhemmissa autoissa joista ei voi aukottomasti kilometrejä varmistaa. Olen nähnyt ja myös koeajanut muutaman mersun jossa kilometrit ja auton kunto on kaikkea muuta kuin oikea.

      
  • Vikakoodien lisäksi Livedatan lukeminen väylältä on tietenkin hyvä tehdä ennen ostosta, mutta olisin yllättynyt, mikäli auton kontrollerien tallentamien lukemien muuttaminen olisi täysin mahdotonta?

    Hätäisimmät hakkerit tietenkin jäävät kiinni puukotettuaan vaikkapa Mersun tapauksessa EZS kontrollerin kommunikointikyvyttömäksi, minkä seurauksena testeri ilmoittaa ettei EZS suostu keskustelemaan sen kanssa.

    Toinen huolellisen väärennöksen indikaattori on tarkasti auton kontrollerille kopioitu huoltoloki, jonka pitää tietenkin vastata DSB-lokin tietoja täsmälleen.

    Mutta vaikka auton huolellinen väärentäminen hyvillä välineillä ja hyvällä ammattitaidolla olisikin mahdollista, se ei silti anna pääsyä tehtaan huoltotietokantaan.

    On se vähän epäilyttävän oloista, kun 250.000 km huoltoon tulevan auton 350.000 km huolto on tehty Saksassa toissa vuonna. Rehellisten ihmisten autojen väärentäminen jälkeenpäin ei ole ollut tämän itse jonkin verran tuntemani merkin osalta ongelma enää 10 vuoteen. DSB tuli käyttöön 2008 vuosimalleihin.

    Katsastuskeskusteluun hieman pengoin ajomäärätilastoja, joista paljastui että esimerkiksi Mersun C-sarjan keskimääräiset ajomäärät vähenevät auton vanhetessa parinakin vuonna (muistaakseni 2005 ja 2007), kunnes tullaan vuosimalliin 2008, jonka jälkeen uudemmilla autoilla on systemaattisesti ajettu keskimäärin vähemmän kuin vanhemmilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit