Kokemuksia Honda Accordista

16 kommenttia

Nyt täytyy sitten itsekin polkaista topicci pystyyn, velvollisuus kutsuu ja Alfa pitäisi vaihtaa edullisempaan kulkineeseen, kun muuten joutuu seisottamaan vajaan vuoden... Tämänhetkisessä tilanteessa Alfan ylläpitoon ei oikein rahkeet siis riitä, joten pistin auton myyntiin. Nyt tulikin sitten yhteydenotto, vaihdossa tarjottiin Honda Accordia. Tarkkaa vuosimallia en tällä hetkellä vielä tiedä, mutta kuvasta päätellen kyse on 1993-1996 valmistetusta sarjasta.

Eli, onko kenelläkään täällä mitään kokemusta tuollaisesta? Itse en ole koskaan edes ajanut Accordia, tyyppi, joka vaihtokauppaa ehdotti asustaa Helsingissä ja turhan takia ei kannata edestakaisin Turku-Helsinki väliä lähteä taittamaan... Eli, onko kokemuksia kestävyydestä, äänekkyydestä, lämpeämisestä, ajettavuudesta... eli siis kaikesta mahdollisesta. Kiitokset vastanneille jo etukäteen! :smile:

[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 17.12.2004 klo 08:20]
  
  • Tyhmiä kysymyksiä: Mutta millä koneella haluaisit ja onko jotain muita varustetoivomuksia?

      
  • No siis eihän mua mikään erityisesti haluta, kyse on siitä, mitä minulle on tarjottu.

    Eli sain juuri lisätietoja:

    Vuosimalli 1994
    Moottori 2.0

    Varustelu... nooh... on siinä sähkölasit joka ikkunassa ja sähköpeilit. Siinä ne sitten olivatkin :wink:

      

  • En ole omistanut,mutta muuten ajellut kyseisellä autolla.
    Syö bensaa aikas paljon,tuulettimet on todella surkeat jos ilmastointi niin sitten kannattaa harkita.
    Ruostuupi jos ei ole suojattu varsinkin takaa sieltä jostain puskurin takaa.

      
  • Ruostumisesta tiedän tutun kautta (on autopeltiseppä/hitsari), ettei ota vastaan edes pajalle jos on Honda, Mitsubishi tai Mazda. Yleensä ei ole enää mihin "heftata" kiinni. Omistaja taas ei kykene ymmärtämään miksi laskusta tulee todella suuri. Pitsinnypläys on arvokasta ja vaativaa käsityötä, kuten hitsauskin. Tämä ei taida koskea -90 luvun lopun malleja enää, en tiedä?

    Kunnon ruostesuojauksessa kyllä säästetään, mutta hitsauksesta on sitten pulitettava tuplamäärä rahaa + kaikki muu vaiva ja ajanhukka!

      
  • Kyllä koskee ainakin hondaa.
    Tiedän tapauksen jossa jo 97 mallisessa nimenomaan on tuolla takapuskurin takana/alla ollut ruostetta.
    Tiedä sitten siitä pohjasta auto olis pitänyt nostaa ylös että olis päässy kurkkimaan sen kunto.

      
  • Yksilöitä ne on siinä missä muutkin. Itselläni oli muutaman vuoden käytettynä alunperin vuoden -92 Accord (vaihdoin pois -97). Vähävikaisempaa autoa en sen ajan kulkineista ole kohdannut. Yllätys oli suuri siirtyessäni Peugeot 405:stä Accordin omistajaksi se, että Hondaan ei tarvinnut omistusaikanani tehdä mitään ylimääräistä huolloissa, vain määräaikaiset. Pösöön kun tuli helposti tuplat laskuihin lisää kaikenmaailman korjauksista.

    Omani oli koriltaan erinomaisessa kunnossa, tosin uskon että huolehdinkin kulkineistani paremmin kuin keskiverto autoilija (ei koskaan suolavesiä kierrättäviä pikapesuja, alustan pesu silloin tällöin jne.). Silloisessa Accordissa takaluukku (katso veden valumareiät) oli ilmeisesti paikka joka oli ruostuvaa sorttia.

    Tuulettiman surkeudesta; omassani ei tuota ongelmaa ollut. Tosin minulla on tapana ottaa sisäilmansuodatin pois talveksi, automerkistä riippumatta. Tukkoinen suodatin kun tekee minkä tahansa auton tuuletuksesta tehottoman.

    Mikäli Alfan tyyppiseen autoon vertaan, niin Alfa on selkeästi urheilullinen, Accord taas selkeästi mukava, jousitukseltaan "arvokkaaseen" kulkuun tehty.



    [Zilo muokkasi tätä viestiä 18.12.2004 klo 15:24]
      
  • Lainaus:
    18.12.2004 klo 15:17 Zilo kirjoitti

    Mikäli Alfan tyyppiseen autoon vertaan, niin Alfa on selkeästi urheilullinen, Accord taas selkeästi mukava, jousitukseltaan "arvokkaaseen" kulkuun tehty.


    No joo, 156:n jälkeen järkytys oli suuri, kun paikallisessa vaihtoautoliikkeessä kävin tuollaista kokeilemassa. Accord on ehdottomasti huonoin ajettava, mitä on koskaan kohdalle sattunut heti 80/90 luvun taitteen Corollan jälkeen :confused:

    Ajettu Hondalla on jo 260tkm... Omistaja kovasti sähköpostissa kyllä väittää, ettei ruostetta olisi, edes takakaarissa, joista tuo käsittääkseni on ollut kova ruostumaan. Väliaikaiskulkinehan tuo honda minulle tulisi olemaan, kunhan intistä pääsen ja saan vakituisen työpaikan, tulee taas Alfa alle... Hondassa kiinnosti tosiaan edullinen ylläpito, ettei tarvitsisi kauheesti remonttia tehdä ja pääsisi viikonloppuina siirtymään paikasta A paikkaan B. Eihän tuo mikään nautinto sinäänsä ole, aika äänekäs ja otti kuopat yms. mielestäni epämukavammin kuin 156, mutta onhan autoilla ikäeroakin jo jonkin verran...

    5000 euroa Hondamies tarjosi käteistä vaihdossa 156:een, jälkimmäisessä on 153tkm mittarissa... Ei mikään kovin ihmeellinen päittäinvaihtotarjous, mutta liikkeisiin verrattuna selvästi parempi kuitenkin...

      
  • Niin, intti se joskus sotkee elämän, sillä tavalla minun eka auto Ford 1950 meni. Tekee se intti hyvääkin, jos asennoituu siihen itse oikein.

    Katso pohja siitä Hondasta. Ulkoapäin jos toteat ettei takakaaressa ole pilkkuakaan, ei kerro auton kunnosta mitään. Päältä autoa voi pestä ja kiilloittaa vaikka kuinka usein. Pohjalle ei tehdä mitään, ennenkuin katsastusinssi siitä huomauttaa. Siellä se suolaa pyörii, ja aiheuttaa koteloille ja ripustuksille pahoja. Toisaalta aina löytää hyviäkin yksilöitä merkistä riippumatta.

    Nyt on muistettava, että kommentoidessani tiettyja automerkkejä esim. ruostumisesta, tarkoittaa se vain Suomen olosuhteita. Honda tai Mitsu on varmaan mitä mainioin hankinta maissa jossa jokapaikkaan tarttuvaa ikävää suola-liima-liuosta ei käytetä. Muualla maailmassa jossa ei ole yhtä vinoutunut verotusjärjestelmä, on pienen/keskikokoisen perheauton keskivertokäyttöiäksi laskettu 8 vuotta.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 19.12.2004 klo 11:23]
      
  • Lainaus:
    18.12.2004 klo 10:34 tiet kirjoitti

    En ole omistanut,mutta muuten ajellut kyseisellä autolla.
    Syö bensaa aikas paljon,tuulettimet on todella surkeat jos ilmastointi niin sitten kannattaa harkita.
    Ruostuupi jos ei ole suojattu varsinkin takaa sieltä jostain puskurin takaa.


    Pitää vielä tähän kommentoida, että polttoaineen kulutus ei ole oleellista, Alfa vei kaupungissa vielä 2 litraa satasella Hondaa enemmän, mielestäni Honda on jo aika taloudellinen Alfaan verrattuna. :wink: Tuuletuksesta sen verran, että olen kyllä kuullut, että ikkunat ei oikein jaksa pysyä auki Accordissa ja ainakin kokeilemassani yksilössä sai puhurin pistää täysillä lasiin, että jotain näki, oli varsin kostea keli, vettä satoi kaatamalla.. Muuten ei tuulettimissa mielestäni ollut mitään eroa muihin automerkkeihin nähden... Puhutko nyt siis lämmitystehosta vai missä mielessä tuulettimet ovat surkeat?

      

  • En tarkoittanut lämmitystä vaan ainakin kesäkuumalla oli onneton tuo tuuletin.
    Saattoipa tietty olla jotain vikaakin siinä tuulettimessa kuin oli noinkin vanha.

      
  • Niki, eikö meidän tämän yhteisen tuttavan vanhassa Accordissa ollut ruostetta jonkun verran? Oletko heiltä kysynyt kokemuksistaan? (heillähän ollut 3 Accordia)

      
  • Onhan kaksilitraisessa Accordissa sellaista "ison auton tuntua" verrattuna moniin 90-luvun alun kokoluokkansa autoihin ja katsastustilastoissa Honda Accord on siellä kärkipäässä, eli kertonee jotain sekin Accordin toimintavarmuudesta ja viattomuudesta vanhana.
    Jos kutenkin itse vertaat -94 Accordia 80-luvun Corollaan niin pysy ihmeessä erossa Hondasta ja osta auto joka miellyttää. Vanhaan Hondaankin saattaa tulla vikoja ja on ikävä korjata sadoilla euroilla vanhaa autoa josta ei pidä. Suosittelen esim. vanhaa Lancia Themaa joita saa halvalla ja ominaisuudet on Alfa Romeoon tottuneelle kohdallaan.

      
  • Lainaus:
    20.12.2004 klo 14:35 peitsi kirjoitti
    Onhan kaksilitraisessa Accordissa sellaista "ison auton tuntua" verrattuna moniin 90-luvun alun kokoluokkansa autoihin ja katsastustilastoissa Honda Accord on siellä kärkipäässä, eli kertonee jotain sekin Accordin toimintavarmuudesta ja viattomuudesta vanhana.
    Jos kutenkin itse vertaat -94 Accordia 80-luvun Corollaan niin pysy ihmeessä erossa Hondasta ja osta auto joka miellyttää. Vanhaan Hondaankin saattaa tulla vikoja ja on ikävä korjata sadoilla euroilla vanhaa autoa josta ei pidä. Suosittelen esim. vanhaa Lancia Themaa joita saa halvalla ja ominaisuudet on Alfa Romeoon tottuneelle kohdallaan.



    Jos tarkkaan viestini luit, huomasit varmaan, että vertaukseni Corollaan koski vain ohjausta, tarkoitin, että niin kauan, kun ajokortti on taskussa ollut on tullut kokeiltua vajaa 80 eri autoa, joista suurin osa on ollut Eurooppalaisia autoja, on Honda ehkä huonoin ajettava Corollan jälkeen, siinä ohjaus on vieläkin paljon kamalampi. Muilta osin Accord vaikutti varsin tuoreelta ikäisekseen, mutta vuonna 94 mallikin oli tuore jos verrataan moniin kilpailijoihin, jotka uudistivat mallistonsa jo 90-luvun vaihteessa...

    Kyllä varmaan Fiatiin (uudehkot Puntot ja Brava/Bravot ovat kivoissa hinnoissa) tai Saksalaiseen päätyisin, jos saisin itse päättää. 156:a vanhempia Alfoja ei pahemmin ole 90-luvun puolivälistä, koska 155:n myynti oli mitä oli. Sitten taas vanhemmat Alfat on usein sellaisia pommeja, että sellaiseen on turha sijoittaa, kun taidot ei korjaamiseen kuitenkaan riitä. Käytännön ongelma tulee kuitenkin siitä, että liikkeiden tarjoukset ovat olleet varsin kehnoja (Delta= 8000 euroa, VV-auto 10000 euroa vaihdossa halvempaan) ja tämän hintaista autoa on kokemuksesta erittäin hankala myydä yksityisillä markkinoilla. Sain siis vaihtotarjouksen Hondaan, joka on vielä kokonaiskustannuksiltaan n. 2000 euroa VV-auton tarjousta parempi, kun ei ole autoliikettä ottamassa katteita välistä. Ajokilometrejä tulee sen verran vähän inttiaikana, ettei ohjauksella yms. asioilla ole niin suurta väliä. Jos joutuisin ajamaan niinkin paljon, mitä olen Alfalla vuodessa kelannut (35tkm), en harkitsisikaan Hondaa. Kyseessä on minulle kuitenkin vain väliaikainen kehonsiirtoväline, että pääsee viikonloppuina liikenteeseen kunnes intti on ohi ja vakinainen työpaikka, jolla rahoittaa sitten uuden auton hankinnan. Lanciaa en osta, ei sinäänsä, että merkkiä vastaan jotain olisi, mutta kun esim. maahantuontia yms. ei ole, ei Lanciaa tässä maassa kannata pitää. Sen myyminen jälkikäteen on paljon Hondaa ja varsinkin Alfaa hankalampaa, kun ketään ei tunnu kiinnostavan. Moni korjaamo myös kieltäytyy ko. merkkiä korjaamasta, asiantuntemusta ei löydy, eikä myöskään osia...

    En ole koskaan tykännyt Japanilaisista autoista, asenteeni on varmasti tälläkin palstalla käynyt varsin selväksi. Yritän nyt kuitenkin ennokkoluulottomasti kokeilla erilaisia autoja. Tähän mennessä kulkineet ovat olleet B-vectra CD automaatti 96 (ehdottomasti paras hankintani tähän mennessä, edelleen kadun sitä päivää, kun menin vaihtamaan), Skoda Fabia HB Comfort SDI (!) 2000 ja Alfa 156 2.0 TS -98 Lusso. (muuten mahtava auto, mutta pelkästään arvonalennus vuodessa on jotain käsittämätöntä, maksoin vuosi sitten 16900 euroa, nyt siitä voi saada parhaimmassakin tapauksessa enää 12000 euroa ja delta tosiaan tarjosi vain 8000 euroa, alle puolet viime vuotisesta ostohinnasta!!! Tosin Skodasta sain aika hyvän hyvityksen Alfaan). Nyt nähtävästi tulee sitten Honda. 23 päivä ajan Helsinkiin päin katsomaan autoa, välirahaa Alfaan hondamies tarjosi reilut 5000 euroa. Toisin sanoen olen kyllä käynyt kaikenlaisia ääripäitä autoissani läpi, tehokkaista ajajan autoista aina markkinoiden tehottomimpaan kauppakassiin.. Jokainen auto on täysin erilainen, kuin edellinen :smile:

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 21.12.2004 klo 01:24]
      
  • NIKI:Nyt nähtävästi tulee sitten Honda. 23 päivä ajan Helsinkiin päin katsomaan autoa, välirahaa Alfaan hondamies tarjosi reilut 5000 euroa.
    Muista vaatia hieman lisää välirahaa, kun joudut ajamaan Helsiinkin asti ja joudut likastamaan Hondasi takastulo matkalla. Onnea autonostoon! :smile:

      
  • Terve! Satuin näkemään autosi eräällä myyntipalstalla ja kyllä täytyy sanoa että se on kaunis kuin karamelli. Todella sääli jos tuollaisen helmen joutuu vaihtamaan johonkin Hondan "ritsaan" (isoilla lainausmerkeillä, hyvä auto varmaan sekin), mutta mitäpä mies ei isänmaansa puolesta tekisi.

    Ostaisin heti tuon pois kuleksimasta, jos vaan olisi varaa. Ehkä jonain päivänä..

    Accordista ei ole kokemuksia, eli varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata. Sorry!

      
  • Niinpä, mekaanikkokin tuossa viime huollossa ihmetteli, kun pohja oli niin hienossa kunnossa, ei ruostepistettäkään missään...

    Nyt tuli sitten Hondaan vaihdettua, mutta Alfa vaihtuu taas ensi syksynä alle :smile:

    Ei tuo Accordkaan mikään hassumpi ole, niin tylsä ajokki vaan edelliseen verrattuna. Noh, ainakin auton uudet omistajat näyttivät olevan erittäin tyytyväisiä...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 23.12.2004 klo 23:21]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit