Suuntavakain iso euroauto?

41 kommenttia
2»
  • Ajoin kaverini -89 mallista Corollaa, jos auton antoi mennä se oli heti ojassa. Itse katsoin hetken sivulle (n.2 sekuntia), auto oli hyvin lähellä tienreunaa vaikka juuri hetki sitten olin keskellä tiellä. Tuo on mielestäni hengenvaarallista. Uudet Corollat eivät varmastikkaan ole tällaisia.

      
  • Ajoin autoliikkeessä myynnissä ollutta Opel Vectra A:ta noin kymmenen vuotta sitten. Auto oli aivan kauhea ajettava. Kun ratista päästi irti suoralla tiellä niin Opel ampaisi välittömästi oikealle. Ihmetytti kun automyyjä ei myöntänyt autossa olevan mitään vikaa. Renkaissakin näytti olevan ilmaa.
    Uudemmissa Opeleissa on ollut ihan kelpo ajettaviakin.

      
  • Lainaus:
    01.09.2004 klo 16:13 peitsi kirjoitti
    Ajoin autoliikkeessä myynnissä ollutta Opel Vectra A:ta noin kymmenen vuotta sitten. Auto oli aivan kauhea ajettava. Kun ratista päästi irti suoralla tiellä niin Opel ampaisi välittömästi oikealle. Ihmetytti kun automyyjä ei myöntänyt autossa olevan mitään vikaa. Renkaissakin näytti olevan ilmaa.
    Uudemmissa Opeleissa on ollut ihan kelpo ajettaviakin.


    Itse olen ajanut A-Vectraa, enkä ole huomannut moista. Minusta se menee ihan mukavasti maantiellä. Tosin olen ajanut autoa alle 100 kilometriä, mutta en huomannut että noin olisi käynyt...

      
  • Mulla on nyt toinen A6 menossa. Eka oli -98 2,4 Sedan ja nykyinen -01 2,5 tdi Avant. Molemmat ostettu n. 130 tkm ajettuina. Entinen luikerteli pitkin tietä heti hankittaessa kunnes etupäähän vaihdettiin tukivarret (500 Eur). Nykyinen Avant on Sedania vetelämpi koriltaan, mutta alustaa ja ohjausta on selvästi pystytty trimmaamaan.

    Nykyisenkään A6:n suuntavakavuuteen en ole täysin tyytyväinen. Etenkin tuossa 70 - 90 km/h nopeudessa ohjaus on aika tunnoton ja pienetkin tien kallistelut, notkot, yms. muuttavat auton suuntaa. Lisäksi auto "valuu" huomaamatta linjaltaan. Suuremmassa nopeudessa paranee. Liekö aerodynamiikalla osuutta asiaan?

    Renkaista on ollut palstalla juttua. Ehdottomasti vaihdan pois nykyiset Dunlop 9000:t, jotka ovat liian kovat ja äänekkäät. Suosituksia?

    V6-A6

    [V6-A6 muokkasi tätä viestiä 07.09.2004 klo 21:37]
      
  • Jaa-a uutta Audi A6:ta en taida ikinä ostaa. Mulle toi suuntavakavuus on tärkeä asia. Ja minun mielestä se kuuluu ison hienon auton tyylin olla suuntavakaa. Ei 5-sarjan bemarikaan taida olla järin suuntavakaa. Eikä leveä renkaiset autot.
    Tai no kyllä A6 ja 5-sarjalaisella ehkä vois ajellakin... mutta harmittaa tuo suuntavakavuus todella paljon.

      
  • Lainaus:
    07.09.2004 klo 21:36 V6-A6 kirjoitti
    Nykyinen Avant on Sedania vetelämpi koriltaan, mutta alustaa ja ohjausta on selvästi pystytty trimmaamaan.

    Nykyisenkään A6:n suuntavakavuuteen en ole täysin tyytyväinen. Etenkin tuossa 70 - 90 km/h nopeudessa ohjaus on aika tunnoton ja pienetkin tien kallistelut, notkot, yms. muuttavat auton suuntaa. Lisäksi auto "valuu" huomaamatta linjaltaan. Suuremmassa nopeudessa paranee. Liekö aerodynamiikalla osuutta asiaan?

    Renkaista on ollut palstalla juttua. Ehdottomasti vaihdan pois nykyiset Dunlop 9000:t, jotka ovat liian kovat ja äänekkäät. Suosituksia?


    Valitettavasti Audeja toimitetaan asiakkaalle mm. Bridgestoneilla ja Dunlopeilla. Lopputulos on kauhea niin melun kuin ajettavuuden suhteen.

    Jos renkaiden vaihto ei auta, kannattaisi minusta tarkistuttaa auton ohjauskulmat, tukivarret ja iskunvaimentimet, etenkin jos olet ostanut auton käytettynä tai jos sillä on useampia käyttäjiä.

    Oma 2004 valmistettu Avant on nyt erittäin suuntavakaa siitä päivästä asti kun laitoin alle 205/55-16 Continental Premium Contactit. Sain auton B-Stoneilla *#¤%&#. Suuntavakaita olivat myös tämän auton edeltäjät, joissa oli Contit tai Pirellit. Käytä em. rengaskokoa jos haluat järkevät ajo-ominaisuudet ja katso että vanteen mitat vastaavat tehdasvanteita. Vuosimallien 97-99 vannekoko 15" on minusta turhan pieni ja vannekoot 17":sta ylöspäin tarkoittaa Suomen teillä vain turhaa melua, pintakovuutta ja uraherkkyyttä.

    Ainakin oman kokemuksen mukaan myös rengaspaineilla on vaikutusta suuntavakauteen, nyt on 2.5 edessä ja takana.

    Ajelin tänään pitemmän reissun 70-90 km/h nopeuksilla varsin surkeakuntoisia maanteitä ja hyvää uudehkoa moottoritietä 100-130 km/h. Vaikka tuulikin oli voimakas, auto ei huojunut eikä valunut suunnastaan. Suuntavakavuus on minusta ehdottomasti tämän auton parhaita puolia, jousitusmukavuutta saisi edelleen kehittää ja meluakin voisi olla hieman vähemmän.

      
  • "Ajelin tänään pitemmän reissun 70-90 km/h nopeuksilla varsin surkeakuntoisia maanteitä ja hyvää uudehkoa moottoritietä 100-130 km/h. Vaikka tuulikin oli voimakas, auto ei huojunut eikä valunut suunnastaan. "

    Olen täällä vähän kritisoinut uuden BMW 5-sarjan suuntavakavuutta Suomen surkeilla teillä. Selvyyden vuoksi totean, että kyseessä on luvattomat nopeudet huomattavasti edellä mainittujen lukemien yläpuolella. Eli edellä mainituissa nopeuksissa ongelmia ei ole. Ongelmat alkaa tuntua 150+ lasissa uraisella tiellä ja sivutuulessa.
    Varsinainen innovaatio on auton katolla oleva evä, eli monitoimiantenni, jonka tehtävä on parantaa suuntavakavuutta kovaa ajettaessa.

      
  • Jaa no, ei se sitten ole vakavaa se bemun suuntavakavuuden puute. Jos se on vasta tuollaisissa nopeuksissa. Olen ymmärtänyt että se olisi ihan normaaleissa nopeuksissa.

      
  • Riippuu, mitä tarkoitetaan normaalilla nopeudella. :grin:

    Kyllä useimmiten isompien autojen suuntavakavuus on kohdallaan meidän sallituissa lukemissa- eroja alkaa tulemaan jossain 160km/h tietämissä.

    Testit pitäisi tietysti suorittaa samanlaisissa tuuliolosuhteissa ja samalla tiellä...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 13.09.2004 klo 02:19]
      
  • Normaalit nopeudet Tekniikan Maailmalle kai on alle 120 km/h nopeudet. Testeissä ne eivät taida ajaa laittomia nopeuksia. Paitsi jos Ferraria testataan Saksassa... kai/vai...

      
  • Vanhan liiton takavetoinen Ford Transit on kyllä suuntavakain auto mitä on tullut ajettua,varsinkin talvikelissä,ei tarvitse kuin vispailla rattia puolelta toiselle ja suht´suoraan menee.. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit